REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108
Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

REKLAMA

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował porady dla płatników składek w zakresie zauważonych błędów przy wdrażaniu metryk 107 i 108. Bowiem 24 maja 2017 r. w programie Płatnik wdrożono nowe metryki 107 i 108. Pobranie pakietu 107 kończy się komunikatem o wymaganym restarcie programu. Po ponownym uruchomieniu programu, w tle pobiera się metryka 108.

Jeśli po aktualizacji w programie nie są widoczne certyfikaty, dokładny opis sposobu postępowania znajduje się w poradzie:  http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/zmiany-w-obsludze-certyfikatow-w-programie.

REKLAMA

Autopromocja

Inne możliwe błędy:

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Błąd kopiowania”

- wyjaśnienia ZUS: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-przy-pobieraniu-komponentow-blad-kopiowania

Program Płatnik jest zainstalowany na systemie operacyjnym Windows XP. Po aktualizacji w programie nie widać certyfikatu użytkownika oraz nie można pobrać listy TSL

Po pobraniu i zainstalowaniu w programie Płatnik aktualnego pakietu (metryki 107 i 108 lub wyższa) sprawdzenie ważności kwalifikowanych podpisów elektronicznych wykonywane jest w oparciu o mechanizmy, które opierają się na aktualnych listach TSL.W celu ich pobrania konieczne jest zestawienie sesji SSL. W przypadku zestawiania sesji SSL dochodzi do wykorzystania algorytmów dostarczonych przez producenta systemu operacyjnego.

W systemie Windows XP brak wsparcia algorytmu AES256 powoduje, że nie można poprawnie zestawić sesji SSL z serwerem, na którym zlokalizowana jest unijna lista TSL (będąca bazowym punktem zaufania). To z kolei uniemożliwia pobranie aktualnej listy TSL. W  dalszym kroku w programie nie można wykonać weryfikacji certyfikatu kwalifikowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) powoduje konieczność wykorzystania unijnego systemu list zaufania (list TSL), które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia, czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane.

Szerzej na temat list TSL na stronach: https://www.nccert.pl/index.htm oraz http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015D1505&from=PL

Polskie centra certyfikacji również rezygnują z instalowania wydawanych przez nie podpisów na systemie Windows XP.

Eurocert: W związku z zaprzestaniem przez firmę Microsoft rozwijania i oferowania wsparcia technicznego dla systemu Windows XP, Centrum Certyfikacji EUROCERT nie oferuje wsparcia technicznego dla rozwiązań PKI opartych na tym systemie operacyjnym. https://www.eurocert.pl/oprogramowanie,95.html

KIR: Zgodnie z informacją, która znajduje się w zakładce "Oprogramowanie do e-podpisu" oferujemy wsparcie dla następujących systemów: Windows 2003, Windows 2008, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Mac OS, Linux. Należy zauważyć, że sam producent tego oprogramowania również wycofał się ze wspierania Windows 98, Millenium, 2000 i XP. Na tych systemach nie jest możliwa poprawna instalacja naszego zestawu do e-podpisu. https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/pytania-i-odpowiedzi/5,strona.html

Wymagania systemowe dla komunikacji elektronicznej z ZUS zostały podane na stronie zus.pl http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/co-nowego/wymagania-sprzetowe.

Znajduje się tam informacja o braku możliwości elektronicznego wysyłania dokumentów do ZUS z programu Płatnik, zainstalowanego na systemie Windows XP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Wymagany restart aplikacji”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-wymagany-restart-aplikacji-po-aktualizacji-programu-i-danych-platnika

Komunikat przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia: "Określono nieprawidłowy algorytm"

Sprawdź czy zainstalowane oprogramowanie dostarczone przez dostawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) jest w najwyższej wydanej przez niego wersji.

Starsze wersje oprogramowań mogą nie obsługiwać używanych przez program Płatnik algorytmów.

W  przypadku niektórych oprogramowań do certyfikatów powyższe rozwiązanie może nie poskutkować. Wtedy konieczne jest odinstalowanie całości tego oprogramowania i ponowna  instalacja wyłącznie aktualnej wersji.

Jeśli mimo to błąd nadal będzie się pojawiał to zamknij program Płatnik i wybierz na ikonie programu Płatnik prawym przyciskiem myszy - kolejno właściwości - zakładka zgodność. Jeśli jest tu zaznaczone "uruchom ten program w trybie zgodności z …" to odznacz tę opcję i potwierdź wybór przyciskami zastosuj i ok.

Ważne: Przed wykonaniem powyższej czynności upewnij się, że znane Ci jest hasło i lokalizacja  bazy danych.

Serwis Kadry


Podczas pracy w programie występują komunikaty dotyczące bibliotek programu: „Nupdater_com”, „NUSZklient_COM”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/bledy-nuszklient-nupdater

Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat: „Błąd losowania adresów”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/blad-losowania-adresow

Konwersja bazy danych po pobraniu aktualizacji programu

Program w wersji 10.01.001 automatycznie wykrywa i aktualizuje biblioteki oraz pliki stanowiące poszczególne elementy programu, które mogą mieć wpływ na strukturę bazy danych.

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawia się komunikat: Baza danych z którą chcesz nawiązać połączenie wymaga konwersji do postaci wymaganej przez aktualną wersję programu, wykonaj następujące czynności:

wizualizacja kreatora połączenia z bazą danych

  1. Wybierz przycisk Dalej
  2. Zostanie uruchomiony proces tworzenia kopii zapasowej bazy i konwertowania struktury bazy.
  3. W kolejnym oknie kreatora kliknij przycisk Połącz.  Baza będzie ustawiona jako aktywna.

WAŻNE:
Przed wykonaniem czynności  upewnij się, że znane jest hasło do bazy oraz jej lokalizacja bazy danych. Bazę danych  zabezpiecz przed usunięciem.

W przypadku pracy wielostanowiskowej,  pozostali użytkownicy tej samej bazy nie mogą w tym momencie pracować z konwertowaną bazą (powinni wyłączyć swój program Płatnik na moment konwersji).

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawią się komunikaty: Wersja bazy danych jest niezgodna z aktualną wersją programu. Nie udało się nawiązać połączenia z bazą danych:

wizualizacja komunikatu ostrzeżenia 1

wykonaj następujące czynności:

  1. Sprawdź na jakie konto zostało wykonane logowanie do programu Płatnik – komunikat pojawia się gdy zalogowany jest Użytkownik a nie Administrator. Użytkownik nie ma uprawnień do wykonania konwersji bazy danych, która musi się odbyć w związku z wykonaniem aktualizacji programu Płatnik.
  2. Zaloguj się do programu Płatnik jako Administrator i wykonaj konwersję bazy danych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA