Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli po aktualizacji w programie nie są widoczne certyfikaty, dokładny opis sposobu postępowania znajduje się w poradzie: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/zmiany-w-obsludze-certyfikatow-w-programie.
REKLAMA
Inne możliwe błędy:
Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Błąd kopiowania”
- wyjaśnienia ZUS: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-przy-pobieraniu-komponentow-blad-kopiowania
Program Płatnik jest zainstalowany na systemie operacyjnym Windows XP. Po aktualizacji w programie nie widać certyfikatu użytkownika oraz nie można pobrać listy TSL
Po pobraniu i zainstalowaniu w programie Płatnik aktualnego pakietu (metryki 107 i 108 lub wyższa) sprawdzenie ważności kwalifikowanych podpisów elektronicznych wykonywane jest w oparciu o mechanizmy, które opierają się na aktualnych listach TSL.W celu ich pobrania konieczne jest zestawienie sesji SSL. W przypadku zestawiania sesji SSL dochodzi do wykorzystania algorytmów dostarczonych przez producenta systemu operacyjnego.
W systemie Windows XP brak wsparcia algorytmu AES256 powoduje, że nie można poprawnie zestawić sesji SSL z serwerem, na którym zlokalizowana jest unijna lista TSL (będąca bazowym punktem zaufania). To z kolei uniemożliwia pobranie aktualnej listy TSL. W dalszym kroku w programie nie można wykonać weryfikacji certyfikatu kwalifikowanego.
Wdrożenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) powoduje konieczność wykorzystania unijnego systemu list zaufania (list TSL), które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia, czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane.
Szerzej na temat list TSL na stronach: https://www.nccert.pl/index.htm oraz http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015D1505&from=PL
Polskie centra certyfikacji również rezygnują z instalowania wydawanych przez nie podpisów na systemie Windows XP.
Eurocert: W związku z zaprzestaniem przez firmę Microsoft rozwijania i oferowania wsparcia technicznego dla systemu Windows XP, Centrum Certyfikacji EUROCERT nie oferuje wsparcia technicznego dla rozwiązań PKI opartych na tym systemie operacyjnym. https://www.eurocert.pl/oprogramowanie,95.html
KIR: Zgodnie z informacją, która znajduje się w zakładce "Oprogramowanie do e-podpisu" oferujemy wsparcie dla następujących systemów: Windows 2003, Windows 2008, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Mac OS, Linux. Należy zauważyć, że sam producent tego oprogramowania również wycofał się ze wspierania Windows 98, Millenium, 2000 i XP. Na tych systemach nie jest możliwa poprawna instalacja naszego zestawu do e-podpisu. https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/pytania-i-odpowiedzi/5,strona.html
Wymagania systemowe dla komunikacji elektronicznej z ZUS zostały podane na stronie zus.pl http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/co-nowego/wymagania-sprzetowe.
Znajduje się tam informacja o braku możliwości elektronicznego wysyłania dokumentów do ZUS z programu Płatnik, zainstalowanego na systemie Windows XP.
Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Wymagany restart aplikacji”
- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-wymagany-restart-aplikacji-po-aktualizacji-programu-i-danych-platnika
Komunikat przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia: "Określono nieprawidłowy algorytm"
Sprawdź czy zainstalowane oprogramowanie dostarczone przez dostawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) jest w najwyższej wydanej przez niego wersji.
Starsze wersje oprogramowań mogą nie obsługiwać używanych przez program Płatnik algorytmów.
W przypadku niektórych oprogramowań do certyfikatów powyższe rozwiązanie może nie poskutkować. Wtedy konieczne jest odinstalowanie całości tego oprogramowania i ponowna instalacja wyłącznie aktualnej wersji.
Jeśli mimo to błąd nadal będzie się pojawiał to zamknij program Płatnik i wybierz na ikonie programu Płatnik prawym przyciskiem myszy - kolejno właściwości - zakładka zgodność. Jeśli jest tu zaznaczone "uruchom ten program w trybie zgodności z …" to odznacz tę opcję i potwierdź wybór przyciskami zastosuj i ok.
Ważne: Przed wykonaniem powyższej czynności upewnij się, że znane Ci jest hasło i lokalizacja bazy danych.
Podczas pracy w programie występują komunikaty dotyczące bibliotek programu: „Nupdater_com”, „NUSZklient_COM”
- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/bledy-nuszklient-nupdater
Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat: „Błąd losowania adresów”
- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/blad-losowania-adresow
Konwersja bazy danych po pobraniu aktualizacji programu
Program w wersji 10.01.001 automatycznie wykrywa i aktualizuje biblioteki oraz pliki stanowiące poszczególne elementy programu, które mogą mieć wpływ na strukturę bazy danych.
Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawia się komunikat: Baza danych z którą chcesz nawiązać połączenie wymaga konwersji do postaci wymaganej przez aktualną wersję programu, wykonaj następujące czynności:
- Wybierz przycisk Dalej
- Zostanie uruchomiony proces tworzenia kopii zapasowej bazy i konwertowania struktury bazy.
- W kolejnym oknie kreatora kliknij przycisk Połącz. Baza będzie ustawiona jako aktywna.
WAŻNE:
Przed wykonaniem czynności upewnij się, że znane jest hasło do bazy oraz jej lokalizacja bazy danych. Bazę danych zabezpiecz przed usunięciem.
W przypadku pracy wielostanowiskowej, pozostali użytkownicy tej samej bazy nie mogą w tym momencie pracować z konwertowaną bazą (powinni wyłączyć swój program Płatnik na moment konwersji).
Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawią się komunikaty: Wersja bazy danych jest niezgodna z aktualną wersją programu. Nie udało się nawiązać połączenia z bazą danych:
wykonaj następujące czynności:
- Sprawdź na jakie konto zostało wykonane logowanie do programu Płatnik – komunikat pojawia się gdy zalogowany jest Użytkownik a nie Administrator. Użytkownik nie ma uprawnień do wykonania konwersji bazy danych, która musi się odbyć w związku z wykonaniem aktualizacji programu Płatnik.
- Zaloguj się do programu Płatnik jako Administrator i wykonaj konwersję bazy danych.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat