REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108
Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

REKLAMA

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował porady dla płatników składek w zakresie zauważonych błędów przy wdrażaniu metryk 107 i 108. Bowiem 24 maja 2017 r. w programie Płatnik wdrożono nowe metryki 107 i 108. Pobranie pakietu 107 kończy się komunikatem o wymaganym restarcie programu. Po ponownym uruchomieniu programu, w tle pobiera się metryka 108.

Jeśli po aktualizacji w programie nie są widoczne certyfikaty, dokładny opis sposobu postępowania znajduje się w poradzie:  http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/zmiany-w-obsludze-certyfikatow-w-programie.

REKLAMA

Autopromocja

Inne możliwe błędy:

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Błąd kopiowania”

- wyjaśnienia ZUS: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-przy-pobieraniu-komponentow-blad-kopiowania

Program Płatnik jest zainstalowany na systemie operacyjnym Windows XP. Po aktualizacji w programie nie widać certyfikatu użytkownika oraz nie można pobrać listy TSL

Po pobraniu i zainstalowaniu w programie Płatnik aktualnego pakietu (metryki 107 i 108 lub wyższa) sprawdzenie ważności kwalifikowanych podpisów elektronicznych wykonywane jest w oparciu o mechanizmy, które opierają się na aktualnych listach TSL.W celu ich pobrania konieczne jest zestawienie sesji SSL. W przypadku zestawiania sesji SSL dochodzi do wykorzystania algorytmów dostarczonych przez producenta systemu operacyjnego.

W systemie Windows XP brak wsparcia algorytmu AES256 powoduje, że nie można poprawnie zestawić sesji SSL z serwerem, na którym zlokalizowana jest unijna lista TSL (będąca bazowym punktem zaufania). To z kolei uniemożliwia pobranie aktualnej listy TSL. W  dalszym kroku w programie nie można wykonać weryfikacji certyfikatu kwalifikowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) powoduje konieczność wykorzystania unijnego systemu list zaufania (list TSL), które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia, czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane.

Szerzej na temat list TSL na stronach: https://www.nccert.pl/index.htm oraz http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015D1505&from=PL

Polskie centra certyfikacji również rezygnują z instalowania wydawanych przez nie podpisów na systemie Windows XP.

Eurocert: W związku z zaprzestaniem przez firmę Microsoft rozwijania i oferowania wsparcia technicznego dla systemu Windows XP, Centrum Certyfikacji EUROCERT nie oferuje wsparcia technicznego dla rozwiązań PKI opartych na tym systemie operacyjnym. https://www.eurocert.pl/oprogramowanie,95.html

KIR: Zgodnie z informacją, która znajduje się w zakładce "Oprogramowanie do e-podpisu" oferujemy wsparcie dla następujących systemów: Windows 2003, Windows 2008, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Mac OS, Linux. Należy zauważyć, że sam producent tego oprogramowania również wycofał się ze wspierania Windows 98, Millenium, 2000 i XP. Na tych systemach nie jest możliwa poprawna instalacja naszego zestawu do e-podpisu. https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/pytania-i-odpowiedzi/5,strona.html

Wymagania systemowe dla komunikacji elektronicznej z ZUS zostały podane na stronie zus.pl http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/co-nowego/wymagania-sprzetowe.

Znajduje się tam informacja o braku możliwości elektronicznego wysyłania dokumentów do ZUS z programu Płatnik, zainstalowanego na systemie Windows XP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Wymagany restart aplikacji”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-wymagany-restart-aplikacji-po-aktualizacji-programu-i-danych-platnika

Komunikat przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia: "Określono nieprawidłowy algorytm"

Sprawdź czy zainstalowane oprogramowanie dostarczone przez dostawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) jest w najwyższej wydanej przez niego wersji.

Starsze wersje oprogramowań mogą nie obsługiwać używanych przez program Płatnik algorytmów.

W  przypadku niektórych oprogramowań do certyfikatów powyższe rozwiązanie może nie poskutkować. Wtedy konieczne jest odinstalowanie całości tego oprogramowania i ponowna  instalacja wyłącznie aktualnej wersji.

Jeśli mimo to błąd nadal będzie się pojawiał to zamknij program Płatnik i wybierz na ikonie programu Płatnik prawym przyciskiem myszy - kolejno właściwości - zakładka zgodność. Jeśli jest tu zaznaczone "uruchom ten program w trybie zgodności z …" to odznacz tę opcję i potwierdź wybór przyciskami zastosuj i ok.

Ważne: Przed wykonaniem powyższej czynności upewnij się, że znane Ci jest hasło i lokalizacja  bazy danych.

Serwis Kadry


Podczas pracy w programie występują komunikaty dotyczące bibliotek programu: „Nupdater_com”, „NUSZklient_COM”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/bledy-nuszklient-nupdater

Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat: „Błąd losowania adresów”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/blad-losowania-adresow

Konwersja bazy danych po pobraniu aktualizacji programu

Program w wersji 10.01.001 automatycznie wykrywa i aktualizuje biblioteki oraz pliki stanowiące poszczególne elementy programu, które mogą mieć wpływ na strukturę bazy danych.

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawia się komunikat: Baza danych z którą chcesz nawiązać połączenie wymaga konwersji do postaci wymaganej przez aktualną wersję programu, wykonaj następujące czynności:

wizualizacja kreatora połączenia z bazą danych

  1. Wybierz przycisk Dalej
  2. Zostanie uruchomiony proces tworzenia kopii zapasowej bazy i konwertowania struktury bazy.
  3. W kolejnym oknie kreatora kliknij przycisk Połącz.  Baza będzie ustawiona jako aktywna.

WAŻNE:
Przed wykonaniem czynności  upewnij się, że znane jest hasło do bazy oraz jej lokalizacja bazy danych. Bazę danych  zabezpiecz przed usunięciem.

W przypadku pracy wielostanowiskowej,  pozostali użytkownicy tej samej bazy nie mogą w tym momencie pracować z konwertowaną bazą (powinni wyłączyć swój program Płatnik na moment konwersji).

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawią się komunikaty: Wersja bazy danych jest niezgodna z aktualną wersją programu. Nie udało się nawiązać połączenia z bazą danych:

wizualizacja komunikatu ostrzeżenia 1

wykonaj następujące czynności:

  1. Sprawdź na jakie konto zostało wykonane logowanie do programu Płatnik – komunikat pojawia się gdy zalogowany jest Użytkownik a nie Administrator. Użytkownik nie ma uprawnień do wykonania konwersji bazy danych, która musi się odbyć w związku z wykonaniem aktualizacji programu Płatnik.
  2. Zaloguj się do programu Płatnik jako Administrator i wykonaj konwersję bazy danych.

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA