REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108
Program Płatnik 2017 - błędy przy wdrożeniu metryk 107 i 108

REKLAMA

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował porady dla płatników składek w zakresie zauważonych błędów przy wdrażaniu metryk 107 i 108. Bowiem 24 maja 2017 r. w programie Płatnik wdrożono nowe metryki 107 i 108. Pobranie pakietu 107 kończy się komunikatem o wymaganym restarcie programu. Po ponownym uruchomieniu programu, w tle pobiera się metryka 108.

Jeśli po aktualizacji w programie nie są widoczne certyfikaty, dokładny opis sposobu postępowania znajduje się w poradzie:  http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/zmiany-w-obsludze-certyfikatow-w-programie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Inne możliwe błędy:

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Błąd kopiowania”

- wyjaśnienia ZUS: http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-przy-pobieraniu-komponentow-blad-kopiowania

Program Płatnik jest zainstalowany na systemie operacyjnym Windows XP. Po aktualizacji w programie nie widać certyfikatu użytkownika oraz nie można pobrać listy TSL

Po pobraniu i zainstalowaniu w programie Płatnik aktualnego pakietu (metryki 107 i 108 lub wyższa) sprawdzenie ważności kwalifikowanych podpisów elektronicznych wykonywane jest w oparciu o mechanizmy, które opierają się na aktualnych listach TSL.W celu ich pobrania konieczne jest zestawienie sesji SSL. W przypadku zestawiania sesji SSL dochodzi do wykorzystania algorytmów dostarczonych przez producenta systemu operacyjnego.

REKLAMA

W systemie Windows XP brak wsparcia algorytmu AES256 powoduje, że nie można poprawnie zestawić sesji SSL z serwerem, na którym zlokalizowana jest unijna lista TSL (będąca bazowym punktem zaufania). To z kolei uniemożliwia pobranie aktualnej listy TSL. W  dalszym kroku w programie nie można wykonać weryfikacji certyfikatu kwalifikowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrożenie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) powoduje konieczność wykorzystania unijnego systemu list zaufania (list TSL), które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia, czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane.

Szerzej na temat list TSL na stronach: https://www.nccert.pl/index.htm oraz http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015D1505&from=PL

Polskie centra certyfikacji również rezygnują z instalowania wydawanych przez nie podpisów na systemie Windows XP.

Eurocert: W związku z zaprzestaniem przez firmę Microsoft rozwijania i oferowania wsparcia technicznego dla systemu Windows XP, Centrum Certyfikacji EUROCERT nie oferuje wsparcia technicznego dla rozwiązań PKI opartych na tym systemie operacyjnym. https://www.eurocert.pl/oprogramowanie,95.html

KIR: Zgodnie z informacją, która znajduje się w zakładce "Oprogramowanie do e-podpisu" oferujemy wsparcie dla następujących systemów: Windows 2003, Windows 2008, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10, Mac OS, Linux. Należy zauważyć, że sam producent tego oprogramowania również wycofał się ze wspierania Windows 98, Millenium, 2000 i XP. Na tych systemach nie jest możliwa poprawna instalacja naszego zestawu do e-podpisu. https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/pytania-i-odpowiedzi/5,strona.html

Wymagania systemowe dla komunikacji elektronicznej z ZUS zostały podane na stronie zus.pl http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/co-nowego/wymagania-sprzetowe.

Znajduje się tam informacja o braku możliwości elektronicznego wysyłania dokumentów do ZUS z programu Płatnik, zainstalowanego na systemie Windows XP.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Podczas aktualizacji komponentów pojawia się „Wymagany restart aplikacji”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/komunikat-wymagany-restart-aplikacji-po-aktualizacji-programu-i-danych-platnika

Komunikat przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia: "Określono nieprawidłowy algorytm"

Sprawdź czy zainstalowane oprogramowanie dostarczone przez dostawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) jest w najwyższej wydanej przez niego wersji.

Starsze wersje oprogramowań mogą nie obsługiwać używanych przez program Płatnik algorytmów.

W  przypadku niektórych oprogramowań do certyfikatów powyższe rozwiązanie może nie poskutkować. Wtedy konieczne jest odinstalowanie całości tego oprogramowania i ponowna  instalacja wyłącznie aktualnej wersji.

Jeśli mimo to błąd nadal będzie się pojawiał to zamknij program Płatnik i wybierz na ikonie programu Płatnik prawym przyciskiem myszy - kolejno właściwości - zakładka zgodność. Jeśli jest tu zaznaczone "uruchom ten program w trybie zgodności z …" to odznacz tę opcję i potwierdź wybór przyciskami zastosuj i ok.

Ważne: Przed wykonaniem powyższej czynności upewnij się, że znane Ci jest hasło i lokalizacja  bazy danych.

Serwis Kadry


Podczas pracy w programie występują komunikaty dotyczące bibliotek programu: „Nupdater_com”, „NUSZklient_COM”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/bledy-nuszklient-nupdater

Podczas uruchamiania programu pojawia się komunikat: „Błąd losowania adresów”

- wyjaśnienia ZUS:http://www.zus.pl/firmy/program-platnik/poradnik/blad-losowania-adresow

Konwersja bazy danych po pobraniu aktualizacji programu

Program w wersji 10.01.001 automatycznie wykrywa i aktualizuje biblioteki oraz pliki stanowiące poszczególne elementy programu, które mogą mieć wpływ na strukturę bazy danych.

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawia się komunikat: Baza danych z którą chcesz nawiązać połączenie wymaga konwersji do postaci wymaganej przez aktualną wersję programu, wykonaj następujące czynności:

wizualizacja kreatora połączenia z bazą danych

  1. Wybierz przycisk Dalej
  2. Zostanie uruchomiony proces tworzenia kopii zapasowej bazy i konwertowania struktury bazy.
  3. W kolejnym oknie kreatora kliknij przycisk Połącz.  Baza będzie ustawiona jako aktywna.

WAŻNE:
Przed wykonaniem czynności  upewnij się, że znane jest hasło do bazy oraz jej lokalizacja bazy danych. Bazę danych  zabezpiecz przed usunięciem.

W przypadku pracy wielostanowiskowej,  pozostali użytkownicy tej samej bazy nie mogą w tym momencie pracować z konwertowaną bazą (powinni wyłączyć swój program Płatnik na moment konwersji).

Jeśli po pobraniu aktualizacji programu i danych płatnika i ponownym uruchomieniu programu pojawią się komunikaty: Wersja bazy danych jest niezgodna z aktualną wersją programu. Nie udało się nawiązać połączenia z bazą danych:

wizualizacja komunikatu ostrzeżenia 1

wykonaj następujące czynności:

  1. Sprawdź na jakie konto zostało wykonane logowanie do programu Płatnik – komunikat pojawia się gdy zalogowany jest Użytkownik a nie Administrator. Użytkownik nie ma uprawnień do wykonania konwersji bazy danych, która musi się odbyć w związku z wykonaniem aktualizacji programu Płatnik.
  2. Zaloguj się do programu Płatnik jako Administrator i wykonaj konwersję bazy danych.

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne konsekwencje. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA