REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na ubezpieczenie społeczne od umów zleceń

Mateusz Potocki

REKLAMA

Aktualny stan prawny w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych określa obowiązek odprowadzania składek od umów zleceń w zależności od tego, czy stanowią one podstawę samoistną lub znajdują się w zbiegu z umową o pracę, działalnością gospodarczą lub inną umową cywilnoprawną.

Mające charakter cywilnoprawny umowy zlecenia stanowią alternatywę dla sztywnej regulacji obejmującej stosunek pracy. Gospodarczy sens ich istnienia wynika niewątpliwie z potrzeby obniżania kosztów prowadzenia przedsiębiorstw. Coraz częściej są one atrakcyjne także dla osób, które podejmują pracę u kilku podmiotów, bądź też łączą zatrudnienie ze studiami na uczelni wyższej. Istotnie więc warto przyjrzeć się aktualnemu stanowi prawnemu dotyczącemu oskładkowania umów zleceń.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Zlecenie jako jedyna umowa

W przypadku umowy zlecenia, będącej jedyną podstawą do ubezpieczenie, zleceniobiorca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu. Dobrowolnie opłaca natomiast składkę na ubezpieczenie chorobowe.

Studiujący zleceniobiorcy

Płatnicy składek zwolnieni są z ich odprowadzania za uczniów lub studentów do 26 roku życia. Zleceniobiorca uznawany jest za ucznia do 31 sierpnia danego roku, natomiast w przypadku gdy przedstawi on zaświadczenie o przyjęciu na studia - do 30 września.  Za studenta uważa się osobę fizyczną do momentu ukończenia studiów lub skreślenia jej z listy studentów. W okresie pomiędzy ukończeniem studiów I stopnia, a rozpoczęciem edukacji na poziomie studiów magisterskich, za zleceniobiorcę obowiązkowo odprowadza się składki. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż uczestnicy studiów doktoranckich i podyplomowych nie są studentami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca zobowiązany jest złożyć odpowiednie oświadczenie o posiadaniu statusu ucznia lub studenta.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryci i renciści

Dla osób będących emerytami lub rencistami odprowadzenie składek z umowy, która stanowi jedyną podstawę do ich odprowadzenia następuje według zasad ogólnych. Jest to zjawisko legislacyjnie o tyle dziwne, iż istotą odprowadzenia składki jest wystąpienie w przyszłości zdarzenia ubezpieczeniowego,  które zrealizuje ryzyko niezdolności do pracy spowodowane bądź to wiekiem, bądź chorobą albo wypadkiem, których następstwem będzie trwała lub częściowa niezdolność do pracy. O ile sens składki emerytalnej odprowadzanej przez rencistę nie budzi kontrowersji to już w przypadku emeryta jest ona ubezpieczeniem od ryzyka, które już nastąpiło.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Zbieg zlecenia z działalnością gospodarczą

Podmiot wykonujący działalność gospodarczą zobowiązany jest do opłacenia składek z tytułu umowy zlecenia, tylko w przypadku gdy jej treść nie pokrywa się z zakresem działalności określonej w KRS według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Warunkiem zwolnienia jest wspólne zaksięgowanie przychodów ze zlecenia i działalności pozarolnicznej do celów podatkowych. Przedsiębiorcy podlegają oskładkowaniu albo od 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, albo od 60% wynagrodzenia przeciętnego. W zbiegu z umową zlecenia, obowiązkowemu ubezpieczeniu prowadzący działalność gospodarczą podlega w sytuacji, gdy podstawa wymiaru ze zlecenia jest niższa od możliwie najniższej podstawy wymiaru dla osób prowadzących działalność. Oskładkowanie zlecenia jest wówczas dobrowolne. W przypadku, gdy podstawa ta jest równa lub wyższa od najniżej określonego wymiaru, pierwszeństwo ma tytuł powstały wcześniej. Od 2005 roku przepisy dotyczące osób wykonujących działalność pozarolniczą mają odpowiednio zastosowanie do wspólników spółek cywilnych i osób wykonujących wolne zawody.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Lex Manicki

Zbieg zlecenia z umową o pracę jest traktowany różnie, a zależy głównie od faktu, czy została ona zawarta z własnym pracodawcą, czy też z osobą trzecią. Parlament zdecydował się na takie ujęcie stanu prawnego po wprowadzeniu nowelizacji nazwanej od nazwiska jej autora- lex Manicki. Aby uniknąć omijania przepisów dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i powiększonych w ten sposób składek, decydowano się na zawarcie dodatkowej umowy zlecenia od której składki miały charakter dobrowolny. W celu realizacji zasady niedyskryminacji zdecydowano się na oskładkowanie w ramach tytułu bezwzględnego i obowiązkowego umów zlecenia tak jak umowy pracę (obowiązkowa jest więc również składka chorobowa- poza pracownikami przebywającymi na urlopie wychowawczym lub macierzyńskim).  Ma to miejsce również w przypadku znanym pod pojęciem tak zwanego „trójkąta umów”, czyli sytuacji w której podmiot zewnętrzny zatrudnia pracownika zakładu macierzystego na podstawie umowy zlecenia i deleguje go do jej wykonywania u pierwszego pracodawcy. Gdy tej fikcji nie ma, a pracownik rzeczywiście wykonuje zlecenie na rzecz podmiotu zewnętrznego, składka jest opłacana dobrowolnie na zasadach ogólnych.

Składki ZUS od umów zleceń

Kilka zleceń

W zbiegu kilku umów zlecenia oskładkowaniu podlega umowa zawarta najwcześniej. Zleceniobiorca ma prawo do dobrowolnego opłacenia składek z pozostałych tytułów. Jeśli zleceniobiorca w ramach kilku umów wykonuje te same czynności dla tego samego podmiotu, oskładkowaniu podlegają wszystkie umowy.

Obecnie obowiązek odprowadzenia składek od umów zleceń jest niezależny od czasu na jaki została zawarta. Płatnik ma siedem dni na zgłoszenie zleceniobiorcy do ZUS, po uzyskaniu stosownych oświadczeń (status ucznia/studenta, pobieranie emerytury, stosunek zatrudnienia), które odpowiednio przenoszą odpowiedzialność za ich prawdziwość na zleceniobiorcę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA