REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na ubezpieczenie społeczne od umów zleceń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Aktualny stan prawny w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych określa obowiązek odprowadzania składek od umów zleceń w zależności od tego, czy stanowią one podstawę samoistną lub znajdują się w zbiegu z umową o pracę, działalnością gospodarczą lub inną umową cywilnoprawną.

Mające charakter cywilnoprawny umowy zlecenia stanowią alternatywę dla sztywnej regulacji obejmującej stosunek pracy. Gospodarczy sens ich istnienia wynika niewątpliwie z potrzeby obniżania kosztów prowadzenia przedsiębiorstw. Coraz częściej są one atrakcyjne także dla osób, które podejmują pracę u kilku podmiotów, bądź też łączą zatrudnienie ze studiami na uczelni wyższej. Istotnie więc warto przyjrzeć się aktualnemu stanowi prawnemu dotyczącemu oskładkowania umów zleceń.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Zlecenie jako jedyna umowa

W przypadku umowy zlecenia, będącej jedyną podstawą do ubezpieczenie, zleceniobiorca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu. Dobrowolnie opłaca natomiast składkę na ubezpieczenie chorobowe.

Studiujący zleceniobiorcy

Płatnicy składek zwolnieni są z ich odprowadzania za uczniów lub studentów do 26 roku życia. Zleceniobiorca uznawany jest za ucznia do 31 sierpnia danego roku, natomiast w przypadku gdy przedstawi on zaświadczenie o przyjęciu na studia - do 30 września.  Za studenta uważa się osobę fizyczną do momentu ukończenia studiów lub skreślenia jej z listy studentów. W okresie pomiędzy ukończeniem studiów I stopnia, a rozpoczęciem edukacji na poziomie studiów magisterskich, za zleceniobiorcę obowiązkowo odprowadza się składki. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż uczestnicy studiów doktoranckich i podyplomowych nie są studentami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca zobowiązany jest złożyć odpowiednie oświadczenie o posiadaniu statusu ucznia lub studenta.

REKLAMA

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryci i renciści

Dla osób będących emerytami lub rencistami odprowadzenie składek z umowy, która stanowi jedyną podstawę do ich odprowadzenia następuje według zasad ogólnych. Jest to zjawisko legislacyjnie o tyle dziwne, iż istotą odprowadzenia składki jest wystąpienie w przyszłości zdarzenia ubezpieczeniowego,  które zrealizuje ryzyko niezdolności do pracy spowodowane bądź to wiekiem, bądź chorobą albo wypadkiem, których następstwem będzie trwała lub częściowa niezdolność do pracy. O ile sens składki emerytalnej odprowadzanej przez rencistę nie budzi kontrowersji to już w przypadku emeryta jest ona ubezpieczeniem od ryzyka, które już nastąpiło.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Zbieg zlecenia z działalnością gospodarczą

Podmiot wykonujący działalność gospodarczą zobowiązany jest do opłacenia składek z tytułu umowy zlecenia, tylko w przypadku gdy jej treść nie pokrywa się z zakresem działalności określonej w KRS według Polskiej Klasyfikacji Działalności. Warunkiem zwolnienia jest wspólne zaksięgowanie przychodów ze zlecenia i działalności pozarolnicznej do celów podatkowych. Przedsiębiorcy podlegają oskładkowaniu albo od 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, albo od 60% wynagrodzenia przeciętnego. W zbiegu z umową zlecenia, obowiązkowemu ubezpieczeniu prowadzący działalność gospodarczą podlega w sytuacji, gdy podstawa wymiaru ze zlecenia jest niższa od możliwie najniższej podstawy wymiaru dla osób prowadzących działalność. Oskładkowanie zlecenia jest wówczas dobrowolne. W przypadku, gdy podstawa ta jest równa lub wyższa od najniżej określonego wymiaru, pierwszeństwo ma tytuł powstały wcześniej. Od 2005 roku przepisy dotyczące osób wykonujących działalność pozarolniczą mają odpowiednio zastosowanie do wspólników spółek cywilnych i osób wykonujących wolne zawody.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Lex Manicki

Zbieg zlecenia z umową o pracę jest traktowany różnie, a zależy głównie od faktu, czy została ona zawarta z własnym pracodawcą, czy też z osobą trzecią. Parlament zdecydował się na takie ujęcie stanu prawnego po wprowadzeniu nowelizacji nazwanej od nazwiska jej autora- lex Manicki. Aby uniknąć omijania przepisów dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i powiększonych w ten sposób składek, decydowano się na zawarcie dodatkowej umowy zlecenia od której składki miały charakter dobrowolny. W celu realizacji zasady niedyskryminacji zdecydowano się na oskładkowanie w ramach tytułu bezwzględnego i obowiązkowego umów zlecenia tak jak umowy pracę (obowiązkowa jest więc również składka chorobowa- poza pracownikami przebywającymi na urlopie wychowawczym lub macierzyńskim).  Ma to miejsce również w przypadku znanym pod pojęciem tak zwanego „trójkąta umów”, czyli sytuacji w której podmiot zewnętrzny zatrudnia pracownika zakładu macierzystego na podstawie umowy zlecenia i deleguje go do jej wykonywania u pierwszego pracodawcy. Gdy tej fikcji nie ma, a pracownik rzeczywiście wykonuje zlecenie na rzecz podmiotu zewnętrznego, składka jest opłacana dobrowolnie na zasadach ogólnych.

Składki ZUS od umów zleceń

Kilka zleceń

W zbiegu kilku umów zlecenia oskładkowaniu podlega umowa zawarta najwcześniej. Zleceniobiorca ma prawo do dobrowolnego opłacenia składek z pozostałych tytułów. Jeśli zleceniobiorca w ramach kilku umów wykonuje te same czynności dla tego samego podmiotu, oskładkowaniu podlegają wszystkie umowy.

Obecnie obowiązek odprowadzenia składek od umów zleceń jest niezależny od czasu na jaki została zawarta. Płatnik ma siedem dni na zgłoszenie zleceniobiorcy do ZUS, po uzyskaniu stosownych oświadczeń (status ucznia/studenta, pobieranie emerytury, stosunek zatrudnienia), które odpowiednio przenoszą odpowiedzialność za ich prawdziwość na zleceniobiorcę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA