REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r. /Fotolia
Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązkiem ubezpieczeń społecznych zostaną objęci członkowie rad nadzorczych, bez względu na inne posiadane przez te osoby tytuły do ubezpieczeń społecznych. Natomiast od 1 stycznia 2016 r. będzie obowiązywać minimalna podstawa wymiaru składek emerytalnej i rentowych dla zleceniobiorców. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy systemowej.

Zobacz: Składki ZUS od umowy zlecenia 2016 - wyjaśnienia ZUS (zbieg umów zlecenia)

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. będą obowiązywać zmiany przepisów dotyczące opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za członków rad nadzorczych. Osoba, która będzie pełniła taką funkcję za wynagrodzeniem, obowiązkowo będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Ponadto korzystne zmiany obejmą rolników, którzy będą mogli kontynuować ubezpieczenie w KRUS w przypadku, gdy podejmą zatrudnienie np. na umowę zlecenia, a miesięczna kwota z tej umowy nie przekroczy połowy minimalnego wynagrodzenia.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2016 r. (książka)

Od 2016 r. zmienią się zasady oskładkowania zleceniobiorców mających jednocześnie inne tytuły do ubezpieczeń.

1. Członkowie rad nadzorczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzając obowiązek ubezpieczeń członków rad nadzorczych ustawodawca nie wskazał (tak jak dotychczas), o jakie osoby chodzi. Wobec tego należy uznać, że obowiązek ubezpieczeń dotyczy członków pełniących swoje obowiązki zarówno w:

● spółkach prawa handlowego (np. spółce z o.o., spółce akcyjnej), jak i

● spółdzielniach lub przedsiębiorstwach państwowych.

Nie dotyczy to natomiast członków innych organów o zbliżonych kompetencjach, np. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla czy rady fundacji. Obowiązku ubezpieczeń członków rad nadzorczych nie można rozciągać na członków zarządów. Osoba, która pełni obowiązki członka zarządu na podstawie powołania przez odpowiednie organy danego podmiotu, nie podlega ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż pełnienie funkcji członka zarządu nie jest tytułem do ubezpieczeń.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Obowiązek ubezpieczeń członka zarządu powstaje wówczas, gdy zostanie z nim zawarta umowa powodująca obowiązek ubezpieczeń, np. umowa:

● o pracę,

● zlecenia lub

● kontraktu menedżerskiego.

UWAGA!

Obowiązek ubezpieczeń nie dotyczy m.in. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla, fundacji, a także członków zarządów wykonujących swoje funkcje na podstawie powołania.

Obowiązek ubezpieczeń będzie istniał w okresie od dnia powołania na członka rady nadzorczej do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji, a płatnikiem składek na ubezpieczenia za członka rady nadzorczej jest podmiot, w którym ta funkcja jest pełniona. Na płatniku składek ciąży obowiązek zgłoszenia tej osoby do ubezpieczeń oraz rozliczania i opłacania składek.

Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2014 r.

Do 31 grudnia 2014 r. członek rady nadzorczej podlega z tego tytułu wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, pod warunkiem że jego miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Polski. Wówczas do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych może przystąpić na zasadzie dobrowolności (art. 7 ustawy systemowej).

PRZYKŁAD

REKLAMA

Robert W. został powołany do rady nadzorczej spółki akcyjnej z siedzibą w Poznaniu i w tym mieście jest zameldowany. Jednak na stałe mieszka w Szwecji. W tej sytuacji Robert W. nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce.

Płatnik zgłasza członka rady nadzorczej do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 22 40 xx. Natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne płatnik wykazuje w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RZA.

Andrzej Radzisław


Cały artykuł dostępny na INFORFK: Oskładkowanie umów zlecenia na nowych zasadach w 2015 r. i w 2016 r. >>

Artykuł omawia nowe przepisy dotyczące objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych członków rad nadzorczych, które zaczną obowiązywać z początkiem 2015 r. Wskazuje również zmiany, jakie wejdą w życie od 2016 r., a dotyczące ozusowania umów zlecenia. Podpowiada, jakim ubezpieczeniom będzie podlegał zleceniobiorca, który równocześnie będzie miał inne tytuły do ubezpieczeń, czy przedsiębiorca wykonujący jednocześnie umowę zlecenia.


Czytaj także na INFORFK:

"Umowa o dzieło i zlecenia w praktyce" >>

"Jakie są korzyści dla przedsiębiorców z zawierania umów zlecenia i o dzieło" >>

 „Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA