REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r.

Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r. /Fotolia
Nowe zasady oskładkowania zleceń w 2015 r. i w 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązkiem ubezpieczeń społecznych zostaną objęci członkowie rad nadzorczych, bez względu na inne posiadane przez te osoby tytuły do ubezpieczeń społecznych. Natomiast od 1 stycznia 2016 r. będzie obowiązywać minimalna podstawa wymiaru składek emerytalnej i rentowych dla zleceniobiorców. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy systemowej.

Zobacz: Składki ZUS od umowy zlecenia 2016 - wyjaśnienia ZUS (zbieg umów zlecenia)

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. będą obowiązywać zmiany przepisów dotyczące opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za członków rad nadzorczych. Osoba, która będzie pełniła taką funkcję za wynagrodzeniem, obowiązkowo będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Ponadto korzystne zmiany obejmą rolników, którzy będą mogli kontynuować ubezpieczenie w KRUS w przypadku, gdy podejmą zatrudnienie np. na umowę zlecenia, a miesięczna kwota z tej umowy nie przekroczy połowy minimalnego wynagrodzenia.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2016 r. (książka)

Od 2016 r. zmienią się zasady oskładkowania zleceniobiorców mających jednocześnie inne tytuły do ubezpieczeń.

REKLAMA

1. Członkowie rad nadzorczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzając obowiązek ubezpieczeń członków rad nadzorczych ustawodawca nie wskazał (tak jak dotychczas), o jakie osoby chodzi. Wobec tego należy uznać, że obowiązek ubezpieczeń dotyczy członków pełniących swoje obowiązki zarówno w:

● spółkach prawa handlowego (np. spółce z o.o., spółce akcyjnej), jak i

● spółdzielniach lub przedsiębiorstwach państwowych.

Nie dotyczy to natomiast członków innych organów o zbliżonych kompetencjach, np. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla czy rady fundacji. Obowiązku ubezpieczeń członków rad nadzorczych nie można rozciągać na członków zarządów. Osoba, która pełni obowiązki członka zarządu na podstawie powołania przez odpowiednie organy danego podmiotu, nie podlega ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż pełnienie funkcji członka zarządu nie jest tytułem do ubezpieczeń.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Obowiązek ubezpieczeń członka zarządu powstaje wówczas, gdy zostanie z nim zawarta umowa powodująca obowiązek ubezpieczeń, np. umowa:

● o pracę,

● zlecenia lub

● kontraktu menedżerskiego.

UWAGA!

Obowiązek ubezpieczeń nie dotyczy m.in. członków komisji rewizyjnej w spółce z o.o., członków rady osiedla, fundacji, a także członków zarządów wykonujących swoje funkcje na podstawie powołania.

Obowiązek ubezpieczeń będzie istniał w okresie od dnia powołania na członka rady nadzorczej do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji, a płatnikiem składek na ubezpieczenia za członka rady nadzorczej jest podmiot, w którym ta funkcja jest pełniona. Na płatniku składek ciąży obowiązek zgłoszenia tej osoby do ubezpieczeń oraz rozliczania i opłacania składek.

Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2014 r.

Do 31 grudnia 2014 r. członek rady nadzorczej podlega z tego tytułu wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, pod warunkiem że jego miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Polski. Wówczas do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych może przystąpić na zasadzie dobrowolności (art. 7 ustawy systemowej).

PRZYKŁAD

Robert W. został powołany do rady nadzorczej spółki akcyjnej z siedzibą w Poznaniu i w tym mieście jest zameldowany. Jednak na stałe mieszka w Szwecji. W tej sytuacji Robert W. nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce.

Płatnik zgłasza członka rady nadzorczej do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 22 40 xx. Natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne płatnik wykazuje w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RZA.

Andrzej Radzisław


Cały artykuł dostępny na INFORFK: Oskładkowanie umów zlecenia na nowych zasadach w 2015 r. i w 2016 r. >>

Artykuł omawia nowe przepisy dotyczące objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych członków rad nadzorczych, które zaczną obowiązywać z początkiem 2015 r. Wskazuje również zmiany, jakie wejdą w życie od 2016 r., a dotyczące ozusowania umów zlecenia. Podpowiada, jakim ubezpieczeniom będzie podlegał zleceniobiorca, który równocześnie będzie miał inne tytuły do ubezpieczeń, czy przedsiębiorca wykonujący jednocześnie umowę zlecenia.


Czytaj także na INFORFK:

"Umowa o dzieło i zlecenia w praktyce" >>

"Jakie są korzyści dla przedsiębiorców z zawierania umów zlecenia i o dzieło" >>

 „Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia” >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA