REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy naukę za granicą uwzględniać do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zatrudniani przez nas pracownicy często przynoszą dyplomy zagranicznych wyższych uczelni lub świadectwa ukończenia szkół za granicą. Czy powinniśmy uwzględniać ukończenie takich szkół lub uczelni przy ustalaniu stażu pracy do urlopu wypoczynkowego? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ukończenie szkoły wyższej daje takie same uprawnienia, jak ukończenie szkoły w Polsce, jeżeli szkoła ta została ukończona w państwie członkowskim UE, OECD lub EFTA. Ponadto dyplom ukończenia studiów wyższych za granicą może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi na podstawie umowy międzynarodowej albo po nostryfikacji. W przypadku świadectwa szkolnego, w tym maturalnego, może ono zostać uznane za równorzędne z polskim świadectwem, jeżeli tak stanowi umowa międzynarodowa, a gdy jej nie ma, do uznania takiego świadectwa konieczna jest nostryfikacja.

UZASADNIENIE

Za równoważny z dyplomami polskich uczelni uznaje się dyplom wydany przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego: Unii Europejskiej (UE), Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także dyplom potwierdzający ukończenie studiów wyższych prowadzonych wspólnie przez uczelnie działające w systemach szkolnictwa wyższego tych państw (art. 191a ust. 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym).

Przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego nie ma znaczenia, czy pracownik ukończył za granicą studia pierwszego czy drugiego stopnia, gdyż niezależnie od tego i tak należy wliczyć pracownikowi do stażu urlopowego 8 lat. Zarówno studia pierwszego stopnia (tzw. licencjackie), jak i drugiego stopnia (tzw. magisterskie) są bowiem uważane za studia wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wątpliwości dotyczących dyplomu lub statusu uczelni zagranicznej z państwa członkowskiego UE, OECD lub EFTA na wniosek osoby zainteresowanej Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub upoważniony przez niego podmiot wydają w tym zakresie opinię lub zaświadczenie. Przy ich wydawaniu stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że maksymalny termin na ich wydanie wynosi 21 dni (a nie 7 dni, jak to wynika z art. 217 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego). W takim przypadku warto, aby pracodawca zwrócił się do pracownika o doniesienie takiego zaświadczenia (opinii), ponieważ Prawo o szkolnictwie wyższym określa katalog okoliczności, które powodują, że dyplom nie jest uznawany za równoważny polskiemu dyplomowi. Są to takie okoliczności, które zazwyczaj nie mogą być stwierdzone przez pracodawcę (np. jeżeli instytucja, która wydała dyplom, nie była akredytowaną uczelnią w rozumieniu prawa wewnętrznego państwa, w którym działa).

Ponadto dyplom uzyskany za granicą ukończenia studiów wyższych może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność, a w przypadku jej braku - w drodze nostryfikacji, czyli uznania dyplomu zagranicznego za równoprawny z jego odpowiednikiem krajowym (art. 191a ust. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym). Nostryfikacja jest w tym przypadku prowadzona przez wybraną przez wnioskodawcę radę jednostki organizacyjnej uczelni, uprawnioną do nadawania stopnia doktora określonej dziedziny nauki (sztuki), prowadzącej kształcenie w obszarze obejmującym kierunek studiów wyższych, którego ukończenie potwierdza dyplom uzyskany za granicą. Po pomyślnym przeprowadzeniu postępowania nostryfikacyjnego rada wydaje zaświadczenie.

 

Natomiast świadectwa szkolne oraz świadectwa maturalne uzyskane za granicą uznaje się za równorzędne z polskimi świadectwami ukończenia odpowiednich szkół publicznych i świadectwami dojrzałości na zasadach przewidzianych w umowach międzynarodowych. W razie braku takich umów mogą być one uznane za równorzędne z odpowiednimi polskimi świadectwami w drodze nostryfikacji (art. 93 ustawy o systemie oświaty). Nostryfikacji dokonuje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o nostryfikację, a w przypadku braku miejsca zamieszkania - kurator właściwy ze względu na siedzibę instytucji, w której osoba zamierza przedłożyć świadectwo. Także w tym przypadku nostryfikację poświadcza zaświadczenie.

WAŻNE!

Świadectwa szkolne uzyskane za granicą uznaje się za równorzędne z polskimi, jeżeli przewiduje to umowa międzynarodowa lub zostały uznane za takie w drodze nostryfikacji.

Mogą Państwo żądać od pracownika złożenia tłumaczenia dyplomu ukończenia szkoły wyższej albo świadectwa ukończenia szkoły średniej. Przepisy nie określają, kto może wykonać takie tłumaczenie. W związku z tym, że w postępowaniu prowadzonym przed sądami, a także przed radą uczelni (przy nostryfikacji dyplomów) jest wymagane tłumaczenie dokumentów przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, uzasadnione będzie żądanie przez pracodawcę tłumaczenia dokonanego przez takiego tłumacza. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby pracodawca zaakceptował także inne tłumaczenie, które uzna za wiarygodne.

• art. 191a ustawy z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.),

• art. 7 ustawy z 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 224 ze zm.),

• art. 93 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 1 września 2011 r. w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą (Dz.U. Nr 196, poz. 1168),

• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą (Dz.U. Nr 63, poz. 443).

Bożena Lenart

specjalista w zakresie prawa pracy

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA