REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop wypoczynkowy udzielony w minutach. Czy to zgodne z prawem?

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Czy pracodawca może udzielić urlopu w minutach?
Czy pracodawca może udzielić urlopu w minutach?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy w minutach. Pracodawcy, którzy obniżyli pracownikom wymiar czasu pracy, obliczając wymiar przysługującego pracownikom urlopu, w praktyce zastanawiają się czy mają obowiązek udzielić pracownikom urlopu wypoczynkowego w minutach, szczególnie jeżeli w wyniku wyliczeń wymiar ten miałby wynosić obok pełnych godzin np. kilka minut. Pojawiają się przy tym również wątpliwości, czy w takim wypadku należy zaokrąglać tak wyliczony urlop.

Czy pracodawca może udzielić urlopu wypoczynkowego w minutach?

Zagadnienie udzielania urlopów „w minutach” nie zostało wprost uregulowane w przepisach prawa pracy. Jeżeli pracodawca wyliczył prawidłowo przysługujący pracownikowi urlop, który obejmuje zarówno godziny jak i minuty, pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu w pełnej wysokości. Jeśli zatem pracownik jest uprawniony do urlopu z „końcówką” minutową, pracodawca powinien udzielić mu urlopu w takiej wysokości, jaka wynika z wyliczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z dominującą wykładnią opartą o art. 1542 §4 Kodeksu pracy, pracodawca nie ma obowiązku zaokrąglania godzin czy minut, jeżeli wcześniej prawidłowo wyliczył wymiar urlopu. Do zaokrąglenia niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia dochodzi jedynie na etapie ustalania wymiaru urlopu przysługującego danemu pracownikowi. Prawidłowe ustalenie wymiaru urlopowego będzie decydowało o tym, ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje danemu pracownikowi w ciągu roku.

Przykład

Pracodawca obniżył pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy na okres 3 miesięcy, wymiar czasu pracy o 10%.

REKLAMA

Ustalając wymiar urlopu pracodawca przyjmuje, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

26/12 x 9 miesięcy = 19,5 po zaokrągleniu 20 dni

26 x 0,9/12 x 3 miesięcy = 5,85 po zaokrągleniu 6 dni

Zgodnie z art. 154 §2 kp na tym etapie obliczeń pracodawca jest zobowiązany dokonać zaokrąglenia niepełnych dni urlopu w górę do pełnych dni. W rezultacie w przykładzie pracownikowi, pomimo pracy przez 3 miesiące w obniżonym wymiarze czasu pracy będzie przysługiwało 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Urlop udzielany jest w dniach, ale rozliczany jest w godzinach. Przy udzielaniu urlopu jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy (art. 1542 §2 Kodeksu pracy).

Zatem w analizowanym przypadku wymiar urlopu wyniesie łącznie 208 h (26 dni x 8 godzin).

Udzielając urlopu w konkretnym dniu pracy pracownika, pracodawca odejmuje z jego ogólnego wymiaru urlopu tyle godzin, ile przypadało w ustalonym dla niego na ten dzień pracy rozkładzie czasu pracy. Oznacza to, że we wskazanym przykładzie w okresie objętym obniżonym wymiarem czasu pracy odejmujemy 7 h 12 minut, a w okresie nieobniżonego wymiaru czasu pracy 8 h, co dodatkowo zobrazować mogą poniższe przykładowe warianty:

Wariant 1

10 dni x 8 h = 80 h

8 dni x 7 h 12 min = 57 h 36 minut

8 dni x 8 h = 64 h

Razem: 201 h 36 min

Pozostało: 7 h 24 minut

Wariant 2

10 dni x 8 h = 80 h

9 dni x 7 h 12 min = 64 h 48 minut

6 dni x 8 h = 48 h

Razem: 192 h 48 minut

Pozostało: 15 h 12 minut

Na ostatnim etapie wyliczeń nie dokonujemy już powtórnego zaokrąglania wymiaru urlopu, ponieważ do zaokrąglenia doszło uprzednio w momencie ustalania wymiaru urlopu.

Pozostałe do wykorzystania godziny urlopu należy traktować jako „resztę” urlopu, która powinna być wykorzystana zgodnie z art. 1542 §4 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, udzielenie pracownikowi urlopu w dniu pracy w wymiarze godzinowym odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy jest dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy część urlopu pozostała do wykorzystania jest niższa niż pełny dobowy wymiar czasu pracy pracownika w tym dniu, na który ma być udzielony urlop.

W taki sposób (na część godzin lub minut pozostających do przepracowania w danym dniu), można zatem udzielić pracownikowi wyłącznie "końcówki" urlopu wypoczynkowego przypadającego w danym roku.

Prezentowane jest przy tym stanowisko, że tę część urlopu należy pracownikowi udzielić w jednym dniu pracy. Niedopuszczalne jest więc jej rozbicie na godziny (czy minuty) i udzielenie pracownikowi urlopu na przykład po kilku minut czy godzin przez kilka dni, nawet gdyby pracownik wnioskował o taki sposób rozliczenia przysługującej mu ostatniej części urlopu.

Jeśli w świetle wyliczeń pracownikowi przysługują minuty urlopu, pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu w minutach. Pracownik nie może skutecznie zrzec się choćby 1 minuty urlopu (art. 152 §2 Kodeksu pracy).

Warto zauważyć, że nauce prawa pracy można spotkać również odmienną wykładnią zasad „zaokrąglania” dni urlopu, zgodnie z którą zaokrągleń dokonuje się na ostatnim etapie wyliczeń tj. godziny czy minuty zaokrągla się do dobowego wymiaru czasu pracy – czyli pełnego dnia urlopu. Zwracano przy tym również uwagę na art. 154 §3 Kodeksu pracy, który ogranicza wymiar urlopu ustalonego na podstawie art. 154 §2 kp (czyli w sposób proporcjonalny do czasu pracy) do wymiaru urlopu określonego w art. 154 §1 Kodeksu pracy.
Skoro dla pracownika zatrudnionego w części wymiaru czasu pracy ustawodawca przewidział zaokrąglenie wymiaru urlopu, to powinno to być wykonywane dopiero w ostatniej fazie obliczania urlopu. Zaokrągleniu podlega w tym wypadku ostatnia część urlopu wówczas, gdy jest ona mniejsza od dobowego wymiaru czasu pracownika w tym dniu.

Magdalena Sudoł, adwokat
Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp. k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA