REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop wypoczynkowy udzielony w minutach. Czy to zgodne z prawem?

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Czy pracodawca może udzielić urlopu w minutach?
Czy pracodawca może udzielić urlopu w minutach?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy w minutach. Pracodawcy, którzy obniżyli pracownikom wymiar czasu pracy, obliczając wymiar przysługującego pracownikom urlopu, w praktyce zastanawiają się czy mają obowiązek udzielić pracownikom urlopu wypoczynkowego w minutach, szczególnie jeżeli w wyniku wyliczeń wymiar ten miałby wynosić obok pełnych godzin np. kilka minut. Pojawiają się przy tym również wątpliwości, czy w takim wypadku należy zaokrąglać tak wyliczony urlop.

Czy pracodawca może udzielić urlopu wypoczynkowego w minutach?

Zagadnienie udzielania urlopów „w minutach” nie zostało wprost uregulowane w przepisach prawa pracy. Jeżeli pracodawca wyliczył prawidłowo przysługujący pracownikowi urlop, który obejmuje zarówno godziny jak i minuty, pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu w pełnej wysokości. Jeśli zatem pracownik jest uprawniony do urlopu z „końcówką” minutową, pracodawca powinien udzielić mu urlopu w takiej wysokości, jaka wynika z wyliczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z dominującą wykładnią opartą o art. 1542 §4 Kodeksu pracy, pracodawca nie ma obowiązku zaokrąglania godzin czy minut, jeżeli wcześniej prawidłowo wyliczył wymiar urlopu. Do zaokrąglenia niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia dochodzi jedynie na etapie ustalania wymiaru urlopu przysługującego danemu pracownikowi. Prawidłowe ustalenie wymiaru urlopowego będzie decydowało o tym, ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje danemu pracownikowi w ciągu roku.

Przykład

Pracodawca obniżył pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy na okres 3 miesięcy, wymiar czasu pracy o 10%.

Ustalając wymiar urlopu pracodawca przyjmuje, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

26/12 x 9 miesięcy = 19,5 po zaokrągleniu 20 dni

26 x 0,9/12 x 3 miesięcy = 5,85 po zaokrągleniu 6 dni

Zgodnie z art. 154 §2 kp na tym etapie obliczeń pracodawca jest zobowiązany dokonać zaokrąglenia niepełnych dni urlopu w górę do pełnych dni. W rezultacie w przykładzie pracownikowi, pomimo pracy przez 3 miesiące w obniżonym wymiarze czasu pracy będzie przysługiwało 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Urlop udzielany jest w dniach, ale rozliczany jest w godzinach. Przy udzielaniu urlopu jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy (art. 1542 §2 Kodeksu pracy).

Zatem w analizowanym przypadku wymiar urlopu wyniesie łącznie 208 h (26 dni x 8 godzin).

Udzielając urlopu w konkretnym dniu pracy pracownika, pracodawca odejmuje z jego ogólnego wymiaru urlopu tyle godzin, ile przypadało w ustalonym dla niego na ten dzień pracy rozkładzie czasu pracy. Oznacza to, że we wskazanym przykładzie w okresie objętym obniżonym wymiarem czasu pracy odejmujemy 7 h 12 minut, a w okresie nieobniżonego wymiaru czasu pracy 8 h, co dodatkowo zobrazować mogą poniższe przykładowe warianty:

Wariant 1

10 dni x 8 h = 80 h

8 dni x 7 h 12 min = 57 h 36 minut

8 dni x 8 h = 64 h

Razem: 201 h 36 min

Pozostało: 7 h 24 minut

Wariant 2

10 dni x 8 h = 80 h

9 dni x 7 h 12 min = 64 h 48 minut

6 dni x 8 h = 48 h

Razem: 192 h 48 minut

Pozostało: 15 h 12 minut

Na ostatnim etapie wyliczeń nie dokonujemy już powtórnego zaokrąglania wymiaru urlopu, ponieważ do zaokrąglenia doszło uprzednio w momencie ustalania wymiaru urlopu.

Pozostałe do wykorzystania godziny urlopu należy traktować jako „resztę” urlopu, która powinna być wykorzystana zgodnie z art. 1542 §4 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, udzielenie pracownikowi urlopu w dniu pracy w wymiarze godzinowym odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy jest dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy część urlopu pozostała do wykorzystania jest niższa niż pełny dobowy wymiar czasu pracy pracownika w tym dniu, na który ma być udzielony urlop.

W taki sposób (na część godzin lub minut pozostających do przepracowania w danym dniu), można zatem udzielić pracownikowi wyłącznie "końcówki" urlopu wypoczynkowego przypadającego w danym roku.

Prezentowane jest przy tym stanowisko, że tę część urlopu należy pracownikowi udzielić w jednym dniu pracy. Niedopuszczalne jest więc jej rozbicie na godziny (czy minuty) i udzielenie pracownikowi urlopu na przykład po kilku minut czy godzin przez kilka dni, nawet gdyby pracownik wnioskował o taki sposób rozliczenia przysługującej mu ostatniej części urlopu.

Jeśli w świetle wyliczeń pracownikowi przysługują minuty urlopu, pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu w minutach. Pracownik nie może skutecznie zrzec się choćby 1 minuty urlopu (art. 152 §2 Kodeksu pracy).

Warto zauważyć, że nauce prawa pracy można spotkać również odmienną wykładnią zasad „zaokrąglania” dni urlopu, zgodnie z którą zaokrągleń dokonuje się na ostatnim etapie wyliczeń tj. godziny czy minuty zaokrągla się do dobowego wymiaru czasu pracy – czyli pełnego dnia urlopu. Zwracano przy tym również uwagę na art. 154 §3 Kodeksu pracy, który ogranicza wymiar urlopu ustalonego na podstawie art. 154 §2 kp (czyli w sposób proporcjonalny do czasu pracy) do wymiaru urlopu określonego w art. 154 §1 Kodeksu pracy.
Skoro dla pracownika zatrudnionego w części wymiaru czasu pracy ustawodawca przewidział zaokrąglenie wymiaru urlopu, to powinno to być wykonywane dopiero w ostatniej fazie obliczania urlopu. Zaokrągleniu podlega w tym wypadku ostatnia część urlopu wówczas, gdy jest ona mniejsza od dobowego wymiaru czasu pracownika w tym dniu.

Magdalena Sudoł, adwokat
Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA