REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu, którego wynagrodzenie jest wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca? Rozwiązanie umowy następuje 30 czerwca i musimy wypłacić mu ekwiwalent urlopowy za 23 godziny. Wynagrodzenie pracownika składa się z wynagrodzenia godzinowego 15 zł oraz premii regulaminowej w wysokości 10% wypłaconego wynagrodzenia.

RADA

REKLAMA

Ustalając wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, do podstawy wymiaru ekwiwalentu powinni Państwo przyjąć wynagrodzenie wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. wypłacone w marcu, kwietniu i maju. Szczegółowe wyliczenie podano w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przy obliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy podstawę wymiaru ekwiwalentu stanowi:

• kwota wynagrodzenia pracownika określona w stawce miesięcznej w stałej wysokości, w wysokości należnej w miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc) oraz wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc).

W sytuacji opisanej w pytaniu pracownikowi przysługiwały wyłącznie składniki wynagrodzenia zmiennego, tj. wynagrodzenie godzinowe oraz premia regulaminowa.

REKLAMA

Pracownik nabył prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop 30 czerwca, dlatego w podstawie ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. od marca do maja.

W Państwa firmie wypłata wynagrodzenia za dany miesiąc następuje do 10. dnia następnego miesiąca. W podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop będzie uwzględniane wynagrodzenie przysługujące (należne) za inne miesiące niż miesiąc wypłaty. W Państwa sytuacji pracownik nabył prawo do ekwiwalentu w czerwcu, dlatego w podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w marcu, kwietniu i maju, ale należne odpowiednio za luty, marzec, kwiecień. Przyjęcie takiej zasady wynika z uregulowań rozporządzenia urlopowego, które wskazują, aby w podstawie uwzględnić wynagrodzenie uzyskane „w okresie”, a nie „za okres”.

Kolejnym etapem wyliczenia kwoty ekwiwalentu będzie ustalenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętne wynagrodzenie ustala się przez podzielnie sumy wypłaconego wynagrodzenia zmiennego przez okres, z którego została ustalona podstawa (tj. przez 3 lub przez 12 miesięcy). Następnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy podzielić przez odpowiedni współczynnik, aby otrzymać kwotę ekwiwalentu za jeden dzień. Otrzymany wynik ekwiwalentu za jeden dzień urlopu należy podzielić przez 8 godzin, a następnie pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego.

REKLAMA

Istotnym elementem wyliczenia kwoty ekwiwalentu za urlop jest prawidłowe ustalenie współczynnika do ekwiwalentu. Dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy współczynnik do ekwiwalentu należy przeliczyć proporcjonalnie do etatu.

Współczynnik służący do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień urlopu w 2009 r. wynosi 21,08. Wysokość współczynnika w 2009 r. dla pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wynosi 15,81 (3/4 x 21,08).

WAŻNE!

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi 21,08.

Wyliczenie ekwiwalentu za 23 godziny dla Państwa pracownika zatrudnionego do 30 czerwca 2009 r. na 3/4 etatu należy przeprowadzić w następujący sposób:

Krok 1

W podstawie wymiaru ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie od marca do maja br. Przy założeniu, że pracownik zgodnie z rozkładem przepracował:

w lutym 120 godzin (3/4 ze 160 godzin),

w marcu 132 godziny (3/4 ze 176 godzin),

w kwietniu 126 godzin (3/4 etatu ze 168 godzin) jego wynagrodzenie będzie wyglądało następująco:

luty: 1800 zł (120 godz. x 15 zł) plus premia 180 zł (10% wynagrodzenia) = 1980 zł (wynagrodzenie wypłacone w marcu),

marzec: 1980 zł (132 godz. x 15 zł) plus premia 198 zł (10% wynagrodzenia) = 2178 zł (wynagrodzenie wypłacone w kwietniu),

kwiecień 1890 zł (126 godz. x 15 zł) plus premia 189 zł (10% wynagrodzenia) = 2079 zł (wynagrodzenie wypłacone w maju).

Suma wynagrodzenia wypłaconego za wymieniony okres wynosi 6237 zł (1980 zł + 2178 zł + 2079 zł).

Krok 2

Należy ustalić przeciętne miesięczne wynagrodzenie:

6237 zł : 3 miesiące = 2079 zł.

Krok 3

Tak ustalone przeciętne wynagrodzenie należy podzielić przez współczynnik do ekwiwalentu, aby ustalić wynagrodzenie za jeden dzień urlopu:

2079 zł : 15,81 = 131,50 zł,

a następnie przez 8 godzin:

131,50 zł : 8 godzin = 16,44 zł.

Otrzymane wynagrodzenie za 1 godzinę ekwiwalentu należy pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego:

16,44 zł x 23 godziny = 378,12 zł.

Pracownik powinien otrzymać 378,12 zł z tytułu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

• §14-19 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA