REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu, którego wynagrodzenie jest wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca? Rozwiązanie umowy następuje 30 czerwca i musimy wypłacić mu ekwiwalent urlopowy za 23 godziny. Wynagrodzenie pracownika składa się z wynagrodzenia godzinowego 15 zł oraz premii regulaminowej w wysokości 10% wypłaconego wynagrodzenia.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustalając wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, do podstawy wymiaru ekwiwalentu powinni Państwo przyjąć wynagrodzenie wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. wypłacone w marcu, kwietniu i maju. Szczegółowe wyliczenie podano w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przy obliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy podstawę wymiaru ekwiwalentu stanowi:

REKLAMA

• kwota wynagrodzenia pracownika określona w stawce miesięcznej w stałej wysokości, w wysokości należnej w miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc) oraz wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc).

W sytuacji opisanej w pytaniu pracownikowi przysługiwały wyłącznie składniki wynagrodzenia zmiennego, tj. wynagrodzenie godzinowe oraz premia regulaminowa.

Pracownik nabył prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop 30 czerwca, dlatego w podstawie ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. od marca do maja.

W Państwa firmie wypłata wynagrodzenia za dany miesiąc następuje do 10. dnia następnego miesiąca. W podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop będzie uwzględniane wynagrodzenie przysługujące (należne) za inne miesiące niż miesiąc wypłaty. W Państwa sytuacji pracownik nabył prawo do ekwiwalentu w czerwcu, dlatego w podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w marcu, kwietniu i maju, ale należne odpowiednio za luty, marzec, kwiecień. Przyjęcie takiej zasady wynika z uregulowań rozporządzenia urlopowego, które wskazują, aby w podstawie uwzględnić wynagrodzenie uzyskane „w okresie”, a nie „za okres”.

Kolejnym etapem wyliczenia kwoty ekwiwalentu będzie ustalenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętne wynagrodzenie ustala się przez podzielnie sumy wypłaconego wynagrodzenia zmiennego przez okres, z którego została ustalona podstawa (tj. przez 3 lub przez 12 miesięcy). Następnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy podzielić przez odpowiedni współczynnik, aby otrzymać kwotę ekwiwalentu za jeden dzień. Otrzymany wynik ekwiwalentu za jeden dzień urlopu należy podzielić przez 8 godzin, a następnie pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego.

Istotnym elementem wyliczenia kwoty ekwiwalentu za urlop jest prawidłowe ustalenie współczynnika do ekwiwalentu. Dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy współczynnik do ekwiwalentu należy przeliczyć proporcjonalnie do etatu.

Współczynnik służący do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień urlopu w 2009 r. wynosi 21,08. Wysokość współczynnika w 2009 r. dla pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wynosi 15,81 (3/4 x 21,08).

WAŻNE!

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi 21,08.

Wyliczenie ekwiwalentu za 23 godziny dla Państwa pracownika zatrudnionego do 30 czerwca 2009 r. na 3/4 etatu należy przeprowadzić w następujący sposób:

Krok 1

W podstawie wymiaru ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie od marca do maja br. Przy założeniu, że pracownik zgodnie z rozkładem przepracował:

w lutym 120 godzin (3/4 ze 160 godzin),

w marcu 132 godziny (3/4 ze 176 godzin),

w kwietniu 126 godzin (3/4 etatu ze 168 godzin) jego wynagrodzenie będzie wyglądało następująco:

luty: 1800 zł (120 godz. x 15 zł) plus premia 180 zł (10% wynagrodzenia) = 1980 zł (wynagrodzenie wypłacone w marcu),

marzec: 1980 zł (132 godz. x 15 zł) plus premia 198 zł (10% wynagrodzenia) = 2178 zł (wynagrodzenie wypłacone w kwietniu),

kwiecień 1890 zł (126 godz. x 15 zł) plus premia 189 zł (10% wynagrodzenia) = 2079 zł (wynagrodzenie wypłacone w maju).

Suma wynagrodzenia wypłaconego za wymieniony okres wynosi 6237 zł (1980 zł + 2178 zł + 2079 zł).

Krok 2

Należy ustalić przeciętne miesięczne wynagrodzenie:

6237 zł : 3 miesiące = 2079 zł.

Krok 3

Tak ustalone przeciętne wynagrodzenie należy podzielić przez współczynnik do ekwiwalentu, aby ustalić wynagrodzenie za jeden dzień urlopu:

2079 zł : 15,81 = 131,50 zł,

a następnie przez 8 godzin:

131,50 zł : 8 godzin = 16,44 zł.

Otrzymane wynagrodzenie za 1 godzinę ekwiwalentu należy pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego:

16,44 zł x 23 godziny = 378,12 zł.

Pracownik powinien otrzymać 378,12 zł z tytułu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

• §14-19 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA