REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu, którego wynagrodzenie jest wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca? Rozwiązanie umowy następuje 30 czerwca i musimy wypłacić mu ekwiwalent urlopowy za 23 godziny. Wynagrodzenie pracownika składa się z wynagrodzenia godzinowego 15 zł oraz premii regulaminowej w wysokości 10% wypłaconego wynagrodzenia.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ustalając wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, do podstawy wymiaru ekwiwalentu powinni Państwo przyjąć wynagrodzenie wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. wypłacone w marcu, kwietniu i maju. Szczegółowe wyliczenie podano w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przy obliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy podstawę wymiaru ekwiwalentu stanowi:

REKLAMA

• kwota wynagrodzenia pracownika określona w stawce miesięcznej w stałej wysokości, w wysokości należnej w miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc) oraz wynagrodzenie zmienne wypłacone pracownikowi w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (składniki przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc).

W sytuacji opisanej w pytaniu pracownikowi przysługiwały wyłącznie składniki wynagrodzenia zmiennego, tj. wynagrodzenie godzinowe oraz premia regulaminowa.

Pracownik nabył prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop 30 czerwca, dlatego w podstawie ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. od marca do maja.

W Państwa firmie wypłata wynagrodzenia za dany miesiąc następuje do 10. dnia następnego miesiąca. W podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop będzie uwzględniane wynagrodzenie przysługujące (należne) za inne miesiące niż miesiąc wypłaty. W Państwa sytuacji pracownik nabył prawo do ekwiwalentu w czerwcu, dlatego w podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w marcu, kwietniu i maju, ale należne odpowiednio za luty, marzec, kwiecień. Przyjęcie takiej zasady wynika z uregulowań rozporządzenia urlopowego, które wskazują, aby w podstawie uwzględnić wynagrodzenie uzyskane „w okresie”, a nie „za okres”.

Kolejnym etapem wyliczenia kwoty ekwiwalentu będzie ustalenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętne wynagrodzenie ustala się przez podzielnie sumy wypłaconego wynagrodzenia zmiennego przez okres, z którego została ustalona podstawa (tj. przez 3 lub przez 12 miesięcy). Następnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie należy podzielić przez odpowiedni współczynnik, aby otrzymać kwotę ekwiwalentu za jeden dzień. Otrzymany wynik ekwiwalentu za jeden dzień urlopu należy podzielić przez 8 godzin, a następnie pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego.

Istotnym elementem wyliczenia kwoty ekwiwalentu za urlop jest prawidłowe ustalenie współczynnika do ekwiwalentu. Dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy współczynnik do ekwiwalentu należy przeliczyć proporcjonalnie do etatu.

Współczynnik służący do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień urlopu w 2009 r. wynosi 21,08. Wysokość współczynnika w 2009 r. dla pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wynosi 15,81 (3/4 x 21,08).

WAŻNE!

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi 21,08.

Wyliczenie ekwiwalentu za 23 godziny dla Państwa pracownika zatrudnionego do 30 czerwca 2009 r. na 3/4 etatu należy przeprowadzić w następujący sposób:

Krok 1

W podstawie wymiaru ekwiwalentu należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone w okresie od marca do maja br. Przy założeniu, że pracownik zgodnie z rozkładem przepracował:

w lutym 120 godzin (3/4 ze 160 godzin),

w marcu 132 godziny (3/4 ze 176 godzin),

w kwietniu 126 godzin (3/4 etatu ze 168 godzin) jego wynagrodzenie będzie wyglądało następująco:

luty: 1800 zł (120 godz. x 15 zł) plus premia 180 zł (10% wynagrodzenia) = 1980 zł (wynagrodzenie wypłacone w marcu),

marzec: 1980 zł (132 godz. x 15 zł) plus premia 198 zł (10% wynagrodzenia) = 2178 zł (wynagrodzenie wypłacone w kwietniu),

kwiecień 1890 zł (126 godz. x 15 zł) plus premia 189 zł (10% wynagrodzenia) = 2079 zł (wynagrodzenie wypłacone w maju).

Suma wynagrodzenia wypłaconego za wymieniony okres wynosi 6237 zł (1980 zł + 2178 zł + 2079 zł).

Krok 2

Należy ustalić przeciętne miesięczne wynagrodzenie:

6237 zł : 3 miesiące = 2079 zł.

Krok 3

Tak ustalone przeciętne wynagrodzenie należy podzielić przez współczynnik do ekwiwalentu, aby ustalić wynagrodzenie za jeden dzień urlopu:

2079 zł : 15,81 = 131,50 zł,

a następnie przez 8 godzin:

131,50 zł : 8 godzin = 16,44 zł.

Otrzymane wynagrodzenie za 1 godzinę ekwiwalentu należy pomnożyć przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego:

16,44 zł x 23 godziny = 378,12 zł.

Pracownik powinien otrzymać 378,12 zł z tytułu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

• §14-19 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA