REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować członków zarządu i kluczowych pracowników

Sedlak & Sedlak
Najstarsza polska firma doradztwa HR. To zobowiązuje.
Jak motywować członków zarządu i kluczowych pracowników /fot. Shutterstock
Jak motywować członków zarządu i kluczowych pracowników /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie programu motywacyjnego dla kadry zarządzającej z pewnością nie jest łatwe. Projektujące go osoby stają bowiem przed trudnym zadaniem pogodzenia interesów sponsorów programu (właścicieli, akcjonariuszy) i jego odbiorców (menedżerów). Jak tworzy się programy motywacyjne dla zarządu oraz kluczowych pracowników?

Czym jest program motywacyjny?

Program motywacyjny to forma wynagrodzenia zmiennego oferowanego kluczowym pracownikom danej spółki. Odbiorcami programu są zazwyczaj członkowie zarządu, dyrektorzy i kierownicy wyższego szczebla. Są to osoby mające bezpośredni wpływ na wyniki przedsiębiorstwa. Program ma za zadanie motywować menedżerów do spełnienia określonych celów, zazwyczaj finansowych. Jest to też forma udziału w zysku przedsiębiorstwa. W momencie spełnienia określonych warunków osoby uprawnione otrzymują określoną ilość instrumentów kapitałowych. Instrumenty te można potem po określonej cenie zamienić na akcje spółki lub spieniężyć (w przypadku akcji fantomowych).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto zazwyczaj jest adresatem programów motywacyjnych?

Zdecydowana większość spółek adresuje programy motywacyjne do zarządu oraz kluczowych pracowników. Zazwyczaj rozumie się przez to kadrę dyrektorską i kierowniczą. Takie rozwiązanie stosuje 41 z 51 omawianych spółek.

Liczba spółek kierujących program motywacyjny do określonej grupy adresatów

Wykres

REKLAMA

Na jakim instrumencie kapitałowym opiera się wypłaty z programu motywacyjnego?

W ramach programów motywacyjnych uczestnikom nie jest przekazywane zwykłe wynagrodzenie finansowe, lecz instrumenty kapitałowe. Przez instrumenty kapitałowe rozumie się akcje spółki, opcje na akcje lub warranty subskrypcyjne. Korzyścią finansową uczestników w ramach programu motywacyjnego jest wartość przekazywanych instrumentów. Uczestnik otrzymuje ich określoną ilość, po czym może je spieniężyć po określonej wycenie ustalanej przez rynek giełdowy lub w przypadku spółek niepublicznych na podstawie wyceny przedsiębiorstwa prowadzonej przez firmy doradcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród analizowanych spółek najpopularniejszym instrumentem przekazywania kapitału w ramach programów motywacyjnych były warranty subskrypcyjne. Stosowało je 75% spółek. Warranty subskrypcyjne uprawniają posiadaczy do zakupu akcji nowej emisji po określonej cenie. Zyskiem posiadacza jest różnica pomiędzy ceną zakupu akcji nowej emisji, a ceną rynkową. 

Liczba spółek stosujących dany instrument kapitałowy w programie motywacyjnym

Wykres

Na jaki czas uchwala się programy motywacyjne?

Jednym z najważniejszych parametrów programu motywacyjnego jest okres za jaki dokonywana jest ocena wyników pracy uczestników. W badanych spółkach były to zazwyczaj 3 lata. Dobrą praktyką stosowania programów motywacyjnych jest ocena wyników spółki, będących podstawą do wypłat z programu, w długim terminie. Jako definicję długiego terminu zazwyczaj podaje się okres co najmniej 3 lat. Programy dłuższe niż 3 lata stosowało 17 spółek.

Polecamy: Komplet błyskawic Prawo pracy i ZUS 2020

Liczba spółek stosujących określony całkowity czas oceny wyników w ramach programu motywacyjnego

Wykres


Jaką ilość instrumentów kapitałowych przyznaje się w ramach programów motywacyjnych?

Wielkość danego programu motywacyjnego najłatwiej określić poprzez udział przyznawanych instrumentów kapitałowych w dotychczasowym kapitale akcyjnym. Mediana udziału instrumentów przyznawanych w ramach programu w kapitale zakładowym to 3,3%. Jedna czwarta przedsiębiorstw przyznawała instrumenty kapitałowe stanowiące mniej niż 2,0% kapitału, a jedna czwarta więcej niż 5,2%.

Ile instrumentów kapitałowych przyznaje się w ramach programów motywacyjnych (ilość wyrażona jako udział procentowy w kapitale akcyjnym spółki)

 

liczba spółek

dolny
kwartyl

mediana

górny kwartyl

średnia

ogółem

51

2,0%

3,3%

5,2%

4,0%

Za co przyznawane są instrumenty kapitałowe?

Prawdopodobnie najważniejszym elementem każdego programu motywacyjnego są tzw. KPI. Są to miary oceny wyników, za realizację których przyznawane są instrumenty kapitałowe. Spółki stosują zazwyczaj 1 - 3 takich wskaźników. W omawianych spółkach najpopularniejszą miarą był wskaźnik EBITDA. Stosowało go aż 17 z 31 spółek, które podzieliły się informacją o stosowanych miarach.

Liczba spółek stosujących dane kryteria oceny wyników

Wykres

Podsumowanie

Wprowadzenie programu motywacyjnego dla kadry zarządzającej z pewnością nie jest zadaniem łatwym. Projektujące go osoby stają przed trudnym zadaniem pogodzenia interesów sponsorów programu (właścicieli, akcjonariuszy) i jego odbiorców (menedżerów). Po drodze należy dobrać właściwe miary wyników, które będą uwzględniać najważniejsze aspekty działalności przedsiębiorstwa. W końcu największym problemem jest prognozowanie przyszłości. Projektant musi zastanowić się jak będzie wyglądała sytuacja gospodarcza na rynku, oraz samego przedsiębiorstwa, za kilka lat. Te trudności sprawiają, że niestety bardzo duża ilość programów nie zostaje zakończonych sukcesem. Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat możliwości wdrożenia programu motywacyjnego w Państwa firmie zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami.

Zobacz także: Wynagrodzenia

Sedlak & Sedlak
Ogólnopolskie Badania Wynagrodzeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA