REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz ujętych w umowie stosunku pracy zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wynagrodzenia, pracownikom przysługują również pozapłacowe świadczenia, które obejmują m.in. należności wynikające z użytkowania pojazdu niebędącego własnością pracownika, należności z tytułu delegacji pracowniczych, czy te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Przepisy dotyczące bhp określają wiele obowiązków pracodawcy wobec pracownika. Najogólniej, pracodawca zobowiązany jest zapewnić bezpieczeństwo i higieniczne warunki pracy w celu chronienia zdrowia i życia swoich pracowników. W przypadku braku możliwości zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w sposób ogólniejszy niezbędne jest dostarczenie przez pracodawcę środków ochrony zatrudnionych. Wszystkie poniżej wymienione świadczenia  pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy określone są w art. 237 kodeksu pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Środki ochrony zbiorowej i indywidualnej

Pracownicze świadczenia dotyczące BHP obejmują środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, na którą składa się odzież ochronna oraz środki ochrony: głowy, twarzy, oczu, słuchu, układu oddechowego oraz kończyn. Dodatkowo, środki ochrony może stanowić sprzęt chroniący przed upadkiem czy np. kombinezon izolujący. Wszystkie te środki przeznaczone są do ochrony pracownika przed potencjalnie niebezpiecznym środowiskiem pracy oraz wszystkich zagrożeń dla zdrowia i życia, jakie w nim występują.

Środki ochrony zbiorowej i indywidualnej stanowią własność pracodawcy, z czego zarówno dla pracowników, jak i pracodawców wynikają obowiązki. Pracownicy zobowiązani są rozliczyć się z pobranych rzeczy, natomiast pracodawcy jasno określić użyteczność i metody posługiwania się udostępnionymi środkami. Do pracodawcy należy również określenie rodzaju środka i długość okresu jego stosowania w zależności od stanowiska. Powinny one natomiast być dostosowane do warunków panujących w danym środowisku pracy oraz wymagań higieniczno- sanitarnych w nim występujących.

W przypadku gdy własna odzież lub obuwie pracownika narażone są na zniszczenie, zabrudzenie lub gdy wymagają tego warunki sanitarne czy bhp, pracodawca powinien udostępnić je pracownikom. Stanowią one jednak własność pracodawcy, co oznacza ew. uszkodzenie środka jako uszkodzenie mienia, chyba że wynika z charakterystyki jego używania. Normy dotyczące okresów użytkowania, rodzajów stanowisk, pracowników w kontekście odzieży i obuwia pracowniczego określa pracodawca. Jeżeli jest zobowiązany do wydania regulaminu zakładu, wszystkie ww. informacje powinny się w nim zawierać.

Możliwe jest określenie przez pracodawcę stanowisk, na których pracownik może samodzielnie zdecydować czy woli pobrać od pracodawcy środki ochrony, dotyczące odzieży/obuwia, czy używać własnych. W przypadku decyzji o używaniu odzieży/obuwia własnego pracownikowi przysługuje ekwiwalent w wysokości aktualnej ceny odzieży/obuwia przez określony czas użytkowania. Ekwiwalent pieniężny przysługuje pracownikowi również z tytułu konserwacji środków ochrony, w przypadku gdy strony ustalą, że ten obowiązek zostanie przeniesiony z pracodawcy na pracownika. Odkażanie, odpylanie, pranie i inne czynności konserwujące środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej są obowiązkiem pracodawcy, zatem zlecenie go pracownikowi może mieć miejsce tylko w przypadku zgody pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia w zakresie bhp

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie szkolenia z zakresu bhp, które odbywać się ma w godzinach pracy i na koszt pracodawcy. Zarówno pracodawca, jak i pracownik mają ustawowy obowiązek znajomości i stosowania przepisów w dziedzinie bhp. Pracownik, który nie przeszedł obowiązkowego szkolenia z zakresu bhp, nie ma wystarczających kwalifikacji bądź wiedzy na temat wykonywania danej pracy, nie może zostać do niej dopuszczony.

Ochrona zdrowia oraz środki higieny

Na podstawie art. 227 i 229 kodeksu pracy, pracodawca zobowiązany jest przeprowadzać badania lub pomiary czynników mogących prowadzić do uszczerbku na zdrowiu pracowników, w tym czynników szkodliwych dla zdrowia. Dane powinny być rejestrowane i udostępniane pracownikom, aby byli w pełni świadomi zagrożeń, jakie stanowi środowisko pracy, w którym przebywają. Co więcej, obowiązki pracodawcy uwzględniają również konieczność konserwacji i utrzymania w ciągłej sprawności urządzeń służących do pomiarów tych czynników oraz urządzeń niwelujących, bądź ograniczających szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy.

Najważniejszymi świadczeniami ochrony zdrowia pracowników są wstępne i okresowe badania lekarskie, którym podlega każda zatrudniona w przedsiębiorstwie osoba. Wszystkie badania powinny być wykonywane w trakcie czasu pracy, a za czas niewykonywania pracy, w związku z badaniami pracownikowi przysługuje pełne wynagrodzenie. Zwrot kosztów za przejazdy (w przypadku innej miejscowości) oraz koszt badań pokrywa pracodawca. Dodatkowe, kontrolne badanie konieczne jest w przypadku nieobecności pracownika z powodów zdrowotnych powyżej 30 dni, w celu ustalenia zdolności do kontynuacji pracy na dotychczasowym stanowisku.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

REKLAMA

Na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz.U. Nr 148, poz. 973, w przypadku konieczności pracy z monitorem przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracownika lub wykazania potrzeby stosowania okularów przy obsłudze monitora poprzez profilaktyczne badanie okresowe, pracodawca zobowiązany jest zapewnić (sfinansować) pracownikowi okulary korygujące wzrok.

Art. 233 kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich i wystarczających środków czystości oraz narzędzi niezbędnych do utrzymania higieny osobistej pracownika. Ilość oraz charakter środków może być zależny od stanowiska lub charakterystyki wykonywanej pracy. Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich środków oraz sprawnie działającego systemu do udzielenia pierwszej pomocy. Obowiązek ten zapisany jest w ogólnych przepisach bhp.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

Zobacz także: Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA