REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści niesie zatrudnienie Głuchych pracowników?

Jakie korzyści niesie zatrudnienie Głuchych pracowników? /fot. Shutterstock
Jakie korzyści niesie zatrudnienie Głuchych pracowników? /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

Zatrudnienie Głuchego przynosi dla firmy zarówno korzyści finansowe, jak i pozafinansowe. Jedną z korzyści po stronie pracodawcy jest możliwość obniżenia lub likwidacji składki na PFRON.

Pracodawca, który ma obawy, czy poradzi sobie z komunikacją z Głuchym pracownikiem -  nie ma się czego obawiać. Podobnie, jak w przypadku osób zatrudnianych z Ukrainy, Litwy, czy Białorusi, gdzie część wschodnich sąsiadów nie zna polskiego – pracodawcy chętnie przełamują bariery komunikacyjne poprzez szukanie wspólnego języka, tak samo jest z Głuchymi. Należy znaleźć z nimi jedynie wspólny język.

Autopromocja

„Głusi potrafią wszystko, tylko nie potrafią słyszeć” – słowa rektora Uniwersytetu Gallaudeta, Thomasa Hopkinsa Gallaudeta, amerykańskiego pioniera edukacji Głuchych.

Dlaczego Głuchy, a nie niesłyszący?

Przez wzgląd na szacunek dla Głuchych. Osoby głuche wolą, aby mówić na nich „g/Głusi”, a nie „niesłyszący”, ponieważ w słowie „niesłyszący” zauważają zwrot „nie”, który wskazuje na jakąś NIEprawidłowość, NIEumiejętność. A Głusi nie chcą być postrzegani jako osoby,  które czegoś nie umieją, tylko za osoby, które coś potrafią i przynależą np. do mniejszości językowo-kulturowej: Głuchych. Użycie słowa “Głuchy” jest ukłonem w stronę osób niesłyszących, świadczy o zaznajomieniu się z ich światem. Duża litera „G” oznacza, że stan głuchoty jest przynależnością kulturową, a nie tylko stanem zdrowia.

Jak porozumiewać się z Głuchym?

Z Głuchym można porozumiewać się za pomocą:

  • języka pisanego – np. na kartce, przez e-mail czy SMS. Należy pamiętać, aby przy tej formie komunikacji pisać jasne i konkretne komunikaty. Dobrze też jest upewnić się, czy dana osoba wszystko zrozumiała. Pomocne są tu również formy graficzne.
  • języka mówionego – mowa może być tu zniekształcona, co wynika z braku obycia słuchowego.
  • języka migowego – ten sposób zapewnia najpełniejszą komunikację. Warto zatrudnić tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM) lub przeszkolić w zakresie komunikacji z Głuchym jednego z pracowników. Na takie działania można uzyskać dofinansowania z powiatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są mocne i słabe strony (osób) Głuchych jako pracowników?

Do słabych stron należą trudności w:

  • komunikacji werbalnej,
  • myśleniu abstrakcyjnym,
  • rozumieniu skomplikowanych tekstów pisanych.

Autopromocja

Urlopy wypoczynkowe

Poradnik wyjaśnia kwestie dotyczące prawa do urlopu wypoczynkowego, jego planowania, wymiaru i wykorzystania.
Kup książkę

Mocne strony Głuchych pracowników to przede wszystkim:

  • bardzo dobry zmysł obserwacji,
  • bardzo dobra pamięć wzrokowa i kinestetyczna,
  • umiejętność wyłączenia się, skupienia na danym zadaniu (skutkuje to wysoką efektywnością pracy),
  • duża motywacja do pracy u osób młodych,
  • bardzo duża sprawność w korzystaniu z programów do komunikacji społecznościowej,
  • zdolności manualne, wyczucie estetyki,
  • uczciwość,
  • przywiązanie do miejsca pracy, lojalność, zaangażowanie,
  • cierpliwość.

Autopromocja

Dokumentacja kadrowa 2023

Publikacja, która szczegółowo przedstawia zasady prowadzenia dokumentacji kadrowej w świetle najnowszych zmian Kodeksu.
Kup książkę

Jakie korzyści niesie zatrudnienie Głuchych pracowników?

Zatrudnienie Głuchego przynosi dla firmy zarówno korzyści finansowe, jak i pozafinansowe.

Wśród świadczeń finansowych związanych z Głuchym pracownikiem możemy wymienić:

  1. Obniżenie lub likwidację składki na PFRON – mimo że Głusi nie uznają się za osoby niepełnosprawne, to jednak w ujęciu medycznym mają taki status. Dlatego też zatrudnienie niesłyszącej osoby to należne przywileje z PFRON.
  2. Dofinansowanie wynagrodzenia - dofinansowywane jest wynagrodzenie brutto, składki społeczne oraz na Fundusz Pracy i FGŚP. Wielkość dofinansowania zależy od stopnia niepełnosprawności  – jego maksymalna wysokość to 90% kosztów płacy pracownika.
  3. Dofinansowanie stanowiska pracy – fundusze są przyznawane po podpisaniu umowy, poniesieniu kosztów, utrzymaniu stanowiska pracy przez 36 miesięcy i złożeniu wniosku o refundację. Maksymalna wielkość pomocy to 15-krotność miesięcznego wynagrodzenia. Refundacja dotyczy udokumentowanych kosztów zakupu, a nie dotyczy wydatków poniesionych przed podpisaniem umowy. Dofinansowanie stanowiska pracy stanowi pomoc de minimis.
  4. Zwrot kosztów szkolenia Głuchego pracownika – wysokość refundacji to 60-70% poniesionych kosztów. Refundacja jest przyznawana przez starostę właściwego dla siedziby firmy, po uprzednim złożeniu wniosku o dofinansowanie.
  5. Zwrot miesięcznych kosztów zatrudnienia dla pracowników pomagających w komunikacji z Głuchym.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

Autopromocja

Jak optymalizować koszty zatrudnienia

Poradnik, w którym przedstawiono rozwiązania mające na celu obniżenie wydatków związanych z zatrudnieniem
Kup książkę

Z kolei do  walorów pozafinansowych możemy zaliczyć przede wszystkim:

Autopromocja
  1.  CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, zwiększenie wrażliwości pozostałych pracowników.
  2. Zarządzanie różnorodnością (diversity management) - zatrudnienie Głuchych wiąże się ze zwiększeniem różnorodności w miejscu pracy. Przede wszystkim jest to związane z wymianą kulturową i zapoznaniem z nową kulturą, mało znaną w świecie słyszących. Jest to także zetknięcie z językiem obcym, jakim jest Polski Język Migowy.
  3. Wzrost konkurencyjności firmy - zatrudnienie Głuchych wpływa na pozytywny wizerunek firmy na rynku, a także pozwala dotrzeć do szerszego grona klientów. Głusi szybko przekazują sobie informację o przyjaznych im firmach.


Autopromocja

Rozmowa kwalifikacyjna z Głuchym kandydatem – jak się przygotować?

Na wstępie należy powiedzieć, że Głuchy nie będzie pisał perfekcyjnie w języku polskim – może to być również widoczne w jego CV. Nie należy jednak odrzucać CV zawierającego kilka błędów językowych.

Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej z Głuchym kandydatem warto wiedzieć, że osoby niesłyszące są bardziej bezpośrednie w zadawaniu pytań oraz dość szczegółowo pytają o warunki pracy, takie jak:

  • wymiar pracy,
  • godziny,
  • wynagrodzenie,
  • miejsce wykonywania pracy.

Szczegółowe pytania podyktowane są chęcią podjęcia świadomej decyzji o podjęciu zatrudnienia.

Podczas rozmowy nie należy oceniać Głuchych pod względem ich umiejętności mowy. Fakt, czy osoba głucha mówi dobrze, czy źle nie opisuje jej w całości.

Jak przygotować stanowisko pracy oraz zespół zatrudniając Głuchego?

Jeżeli chodzi o przygotowanie stanowiska pracy dla Głuchego pracownika to zasadniczo nie różni się ono od stanowiska dla osoby słyszącej. Warto tu jednak zastosować dobre praktyki, którymi są:

  • umiejscowienie stanowiska osoby niesłyszącej w miejscu, z którego będzie miał kontakt wzrokowy ze współpracownikami oraz będzie zwrócony w kierunki drzwi;
  • zadbanie o brak rozpraszających dźwięków (np. radio), gdy osoba jest słabosłysząca i korzysta z aparatu słuchowego. Aparat zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia w podobnym natężeniu, co powoduje kakofonię dźwięków;
  • zamontowanie świetlnych sygnałów alarmowych,
  • opis czynności i regulamin w formie graficznej i pisemnej.

Natomiast odpowiednie przygotowanie zespołu na nowego kolegę może pomóc w uniknięciu krępujących sytuacji oraz ułatwi współpracę i wspólne spędzanie czasu w firmie. Przygotowanie zespołu to:

  • poinformowanie o Głuchym pracowniku i sposobach komunikacji,
  • wyjaśnienie, aby unikać paternalizmu (ciągłego zastępowanie we wszystkich czynnościach) oraz audyzmu (uczucia litości i usilnego namawiania ich do aparatów słuchowych czy implantów) w stosunku do niesłyszącego, ale by traktować go po partnersku,
  • dobrze wyznaczyć jedną osobę odpowiedzialną za komunikację z osobą głuchą – tak, aby być pewnym, że zawsze dotrą do niej ważne informacje (np. o ewakuacji),
  • dobrze też nauczyć pracowników podstawowych znaków PJM, a przynajmniej jednego z nich wyszkolić w tym języku;

Poszukując nowej osoby, która zasili kadry w firmie, warto pomyśleć również o osobach niesłyszących. Nie bądźmy głusi na Głuchych!

Dorota Łesak - ekspert wFirma.pl

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    REKLAMA