REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na sfinansowanie oddelegowanym pracownikom kosztów podróży do domu

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz firma oddelegowała do pracy w Finlandii pracowników. W umowie zapewniliśmy pracownikom przeloty co 2 miesiące do domu na koszt naszej firmy lub możliwość zamiany tych przelotów na przyloty ich rodzin do Finlandii. Czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dla firmy? Czy stanowią przychód dla pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na sfinansowanie pracownikom kosztów przelotu do i z miejsca oddelegowania lub członkom ich rodzin (na zasadzie zamiany przysługującego pracownikowi prawa) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Państwa firmy. Świadczenia te stanowią jednocześnie dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę rozumiane jest bardzo szeroko. Generalnie przyjmuje się, że swym zasięgiem obejmuje ono rozmaite wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika. Obejmuje, oprócz stałych elementów (takich jak: wynagrodzenie zasadnicze) dodatki (np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny), premie i nagrody, a także wszelkiego rodzaju bonusy, do których zaliczyć można m.in. pokrywanie przez pracodawcę kosztów przelotów pracownika z miejsca oddelegowania do rodziny lub kosztów podróży członków rodziny do pracownika. Oznacza to, że strony zawierające umowę mogą swobodnie kształtować jej warunki, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze), ustawom ani zasadom współżycia społecznego.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu, a jednocześnie nie znajdują się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie wynagrodzenie pracownika wraz z dodatkowymi świadczeniami (w tym przypadku pokrycie kosztów przelotu pracownika lub członków jego rodziny) należy uznać za koszt uzyskania przychodów jako wydatek dotyczący zachowania źródła przychodu, którego poniesienie nie jest może związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest niezbędne dla funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu.

Na gruncie przepisów updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, jakie dany pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - w tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletów na przeloty z miejsca oddelegowania do domu i z powrotem, które można zamienić na bilety na przeloty członków najbliższej rodziny do miejsca pracy pracownika.

W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 8 maja 2007 nr 1472/DPC/415-25/07/PK, stwierdzając w nim m.in., że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oddelegowany pracownik ma prawo do wybrania, czy woli sam powrócić na jakiś czas do Polski, czy też woli, żeby inna osoba przyleciała do miejsca jego oddelegowania. W związku z tym słuszne są wnioski spółki, iż niezależnie od tego, co pracownik wybierze, przychód do opodatkowania powstanie po jego stronie, gdyż w pierwszej kolejności to on otrzymuje świadczenie w postaci możliwości przelotu w obydwie strony, a następnie dokonuje wyboru co z otrzymanym świadczeniem zrobi. Sytuacja ta spełnia więc przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 updof, a więc świadczenie to jako otrzymane świadczenie w naturze jest przychodem pracownika.

Wobec faktu, że otrzymującego łączy ze Spółką stosunek pracy, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wszelkich przychodów otrzymywanych od Spółki przez pracownika z tego tytułu. Obowiązki płatnika w tym zakresie zostały wskazane w art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są usługi zakupione - tak jak ma to miejsce w Państwa przypadku - to ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Oznacza to, iż do osiąganych przez Państwa pracowników przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć wartość biletów według cen ich zakupu.

Reasumując, świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polegające na sfinansowaniu pracownikowi lub członkom jego rodziny przelotów do i miejsca oddelegowania jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość sfinansowanych biletów będzie zwiększała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, iż zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od nieodpłatnego świadczenia w wysokości wartości sfinansowanego biletu.

• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA