REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na sfinansowanie oddelegowanym pracownikom kosztów podróży do domu

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz firma oddelegowała do pracy w Finlandii pracowników. W umowie zapewniliśmy pracownikom przeloty co 2 miesiące do domu na koszt naszej firmy lub możliwość zamiany tych przelotów na przyloty ich rodzin do Finlandii. Czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dla firmy? Czy stanowią przychód dla pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na sfinansowanie pracownikom kosztów przelotu do i z miejsca oddelegowania lub członkom ich rodzin (na zasadzie zamiany przysługującego pracownikowi prawa) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Państwa firmy. Świadczenia te stanowią jednocześnie dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę rozumiane jest bardzo szeroko. Generalnie przyjmuje się, że swym zasięgiem obejmuje ono rozmaite wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika. Obejmuje, oprócz stałych elementów (takich jak: wynagrodzenie zasadnicze) dodatki (np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny), premie i nagrody, a także wszelkiego rodzaju bonusy, do których zaliczyć można m.in. pokrywanie przez pracodawcę kosztów przelotów pracownika z miejsca oddelegowania do rodziny lub kosztów podróży członków rodziny do pracownika. Oznacza to, że strony zawierające umowę mogą swobodnie kształtować jej warunki, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze), ustawom ani zasadom współżycia społecznego.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu, a jednocześnie nie znajdują się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie wynagrodzenie pracownika wraz z dodatkowymi świadczeniami (w tym przypadku pokrycie kosztów przelotu pracownika lub członków jego rodziny) należy uznać za koszt uzyskania przychodów jako wydatek dotyczący zachowania źródła przychodu, którego poniesienie nie jest może związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest niezbędne dla funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu.

Na gruncie przepisów updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, jakie dany pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - w tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletów na przeloty z miejsca oddelegowania do domu i z powrotem, które można zamienić na bilety na przeloty członków najbliższej rodziny do miejsca pracy pracownika.

W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 8 maja 2007 nr 1472/DPC/415-25/07/PK, stwierdzając w nim m.in., że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oddelegowany pracownik ma prawo do wybrania, czy woli sam powrócić na jakiś czas do Polski, czy też woli, żeby inna osoba przyleciała do miejsca jego oddelegowania. W związku z tym słuszne są wnioski spółki, iż niezależnie od tego, co pracownik wybierze, przychód do opodatkowania powstanie po jego stronie, gdyż w pierwszej kolejności to on otrzymuje świadczenie w postaci możliwości przelotu w obydwie strony, a następnie dokonuje wyboru co z otrzymanym świadczeniem zrobi. Sytuacja ta spełnia więc przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 updof, a więc świadczenie to jako otrzymane świadczenie w naturze jest przychodem pracownika.

Wobec faktu, że otrzymującego łączy ze Spółką stosunek pracy, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wszelkich przychodów otrzymywanych od Spółki przez pracownika z tego tytułu. Obowiązki płatnika w tym zakresie zostały wskazane w art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są usługi zakupione - tak jak ma to miejsce w Państwa przypadku - to ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Oznacza to, iż do osiąganych przez Państwa pracowników przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć wartość biletów według cen ich zakupu.

Reasumując, świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polegające na sfinansowaniu pracownikowi lub członkom jego rodziny przelotów do i miejsca oddelegowania jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość sfinansowanych biletów będzie zwiększała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, iż zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od nieodpłatnego świadczenia w wysokości wartości sfinansowanego biletu.

• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA