REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na sfinansowanie oddelegowanym pracownikom kosztów podróży do domu

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz firma oddelegowała do pracy w Finlandii pracowników. W umowie zapewniliśmy pracownikom przeloty co 2 miesiące do domu na koszt naszej firmy lub możliwość zamiany tych przelotów na przyloty ich rodzin do Finlandii. Czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dla firmy? Czy stanowią przychód dla pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na sfinansowanie pracownikom kosztów przelotu do i z miejsca oddelegowania lub członkom ich rodzin (na zasadzie zamiany przysługującego pracownikowi prawa) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Państwa firmy. Świadczenia te stanowią jednocześnie dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę rozumiane jest bardzo szeroko. Generalnie przyjmuje się, że swym zasięgiem obejmuje ono rozmaite wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika. Obejmuje, oprócz stałych elementów (takich jak: wynagrodzenie zasadnicze) dodatki (np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny), premie i nagrody, a także wszelkiego rodzaju bonusy, do których zaliczyć można m.in. pokrywanie przez pracodawcę kosztów przelotów pracownika z miejsca oddelegowania do rodziny lub kosztów podróży członków rodziny do pracownika. Oznacza to, że strony zawierające umowę mogą swobodnie kształtować jej warunki, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze), ustawom ani zasadom współżycia społecznego.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu, a jednocześnie nie znajdują się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie wynagrodzenie pracownika wraz z dodatkowymi świadczeniami (w tym przypadku pokrycie kosztów przelotu pracownika lub członków jego rodziny) należy uznać za koszt uzyskania przychodów jako wydatek dotyczący zachowania źródła przychodu, którego poniesienie nie jest może związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest niezbędne dla funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu.

Na gruncie przepisów updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, jakie dany pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - w tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletów na przeloty z miejsca oddelegowania do domu i z powrotem, które można zamienić na bilety na przeloty członków najbliższej rodziny do miejsca pracy pracownika.

W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 8 maja 2007 nr 1472/DPC/415-25/07/PK, stwierdzając w nim m.in., że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oddelegowany pracownik ma prawo do wybrania, czy woli sam powrócić na jakiś czas do Polski, czy też woli, żeby inna osoba przyleciała do miejsca jego oddelegowania. W związku z tym słuszne są wnioski spółki, iż niezależnie od tego, co pracownik wybierze, przychód do opodatkowania powstanie po jego stronie, gdyż w pierwszej kolejności to on otrzymuje świadczenie w postaci możliwości przelotu w obydwie strony, a następnie dokonuje wyboru co z otrzymanym świadczeniem zrobi. Sytuacja ta spełnia więc przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 updof, a więc świadczenie to jako otrzymane świadczenie w naturze jest przychodem pracownika.

Wobec faktu, że otrzymującego łączy ze Spółką stosunek pracy, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wszelkich przychodów otrzymywanych od Spółki przez pracownika z tego tytułu. Obowiązki płatnika w tym zakresie zostały wskazane w art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są usługi zakupione - tak jak ma to miejsce w Państwa przypadku - to ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Oznacza to, iż do osiąganych przez Państwa pracowników przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć wartość biletów według cen ich zakupu.

Reasumując, świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polegające na sfinansowaniu pracownikowi lub członkom jego rodziny przelotów do i miejsca oddelegowania jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość sfinansowanych biletów będzie zwiększała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, iż zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od nieodpłatnego świadczenia w wysokości wartości sfinansowanego biletu.

• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA