REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na sfinansowanie oddelegowanym pracownikom kosztów podróży do domu

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz firma oddelegowała do pracy w Finlandii pracowników. W umowie zapewniliśmy pracownikom przeloty co 2 miesiące do domu na koszt naszej firmy lub możliwość zamiany tych przelotów na przyloty ich rodzin do Finlandii. Czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dla firmy? Czy stanowią przychód dla pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na sfinansowanie pracownikom kosztów przelotu do i z miejsca oddelegowania lub członkom ich rodzin (na zasadzie zamiany przysługującego pracownikowi prawa) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Państwa firmy. Świadczenia te stanowią jednocześnie dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę rozumiane jest bardzo szeroko. Generalnie przyjmuje się, że swym zasięgiem obejmuje ono rozmaite wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika. Obejmuje, oprócz stałych elementów (takich jak: wynagrodzenie zasadnicze) dodatki (np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny), premie i nagrody, a także wszelkiego rodzaju bonusy, do których zaliczyć można m.in. pokrywanie przez pracodawcę kosztów przelotów pracownika z miejsca oddelegowania do rodziny lub kosztów podróży członków rodziny do pracownika. Oznacza to, że strony zawierające umowę mogą swobodnie kształtować jej warunki, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze), ustawom ani zasadom współżycia społecznego.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu, a jednocześnie nie znajdują się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie wynagrodzenie pracownika wraz z dodatkowymi świadczeniami (w tym przypadku pokrycie kosztów przelotu pracownika lub członków jego rodziny) należy uznać za koszt uzyskania przychodów jako wydatek dotyczący zachowania źródła przychodu, którego poniesienie nie jest może związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest niezbędne dla funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu.

Na gruncie przepisów updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, jakie dany pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - w tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletów na przeloty z miejsca oddelegowania do domu i z powrotem, które można zamienić na bilety na przeloty członków najbliższej rodziny do miejsca pracy pracownika.

W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 8 maja 2007 nr 1472/DPC/415-25/07/PK, stwierdzając w nim m.in., że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oddelegowany pracownik ma prawo do wybrania, czy woli sam powrócić na jakiś czas do Polski, czy też woli, żeby inna osoba przyleciała do miejsca jego oddelegowania. W związku z tym słuszne są wnioski spółki, iż niezależnie od tego, co pracownik wybierze, przychód do opodatkowania powstanie po jego stronie, gdyż w pierwszej kolejności to on otrzymuje świadczenie w postaci możliwości przelotu w obydwie strony, a następnie dokonuje wyboru co z otrzymanym świadczeniem zrobi. Sytuacja ta spełnia więc przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 updof, a więc świadczenie to jako otrzymane świadczenie w naturze jest przychodem pracownika.

Wobec faktu, że otrzymującego łączy ze Spółką stosunek pracy, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wszelkich przychodów otrzymywanych od Spółki przez pracownika z tego tytułu. Obowiązki płatnika w tym zakresie zostały wskazane w art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są usługi zakupione - tak jak ma to miejsce w Państwa przypadku - to ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Oznacza to, iż do osiąganych przez Państwa pracowników przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć wartość biletów według cen ich zakupu.

Reasumując, świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polegające na sfinansowaniu pracownikowi lub członkom jego rodziny przelotów do i miejsca oddelegowania jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość sfinansowanych biletów będzie zwiększała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, iż zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od nieodpłatnego świadczenia w wysokości wartości sfinansowanego biletu.

• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA