REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić dochód na członka rodziny pracownika pozostającego w nieformalnym związku

Jadwiga Stefaniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalając podział paczek z funduszu socjalnego mieliśmy problem z pracownikami, którzy żyją w nieformalnych związkach. Ostatecznie w takiej sytuacji braliśmy pod uwagę jedynie dochody pracownika. Mamy wątpliwość, czy postąpiliśmy prawidłowo. Czy dochody osoby, z którą pracownik przebywa w nieformalnym związku, należy brać pod uwagę przy rozdziale paczek z zfśs? Co w sytuacji, gdy nieformalni partnerzy mają dzieci? Czy należy wtedy przychód ustalać na członka wspólnie prowadzonego gospodarstwa domowego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W regulaminie zfśs należy przyjąć takie zasady ustalania sytuacji materialnej pracownika ubiegającego się o przyznanie świadczenia, które pozwolą na ustalenie jego faktycznej kondycji socjalnej. Zatem, jeśli wśród pracowników występują przypadki związków nieformalnych (konkubinaty), a konkubenci pozostają faktycznie we wspólnym gospodarstwie domowym, to należy w regulaminie zfśs unormować takie przypadki odpowiednim zapisem. Zgodnie z celem tej regulacji powinni Państwo brać pod uwagę dochód na osobę w gospodarstwie domowym (a więc wliczać też dzieci).

UZASADNIENIE

Ustawa o zfśs nie reguluje zagadnienia, o które Państwo pytają. Kwestia ta powinna być rozstrzygnięta w regulaminie zfśs.

REKLAMA

Pracodawca, administrując środkami zfśs, odpowiada m.in. za prawidłowe, tj. zgodne z przepisami, ich wydatkowanie. Oznacza to także konieczność posiadania informacji o sytuacji socjalnej pracowników i ich rodzin w celu właściwego adresowania pomocy socjalnej, tj. przede wszystkim do osób, które legitymują się faktycznie niższym dochodem. Nie chodzi tutaj jednak tylko o wysokość wynagrodzenia otrzymywanego u pracodawcy. Jest on bowiem zwykle jednym z elementów wpływających na faktyczną sytuację socjalną pracownika. Dopiero ustalenie, czy to wynagrodzenie jest jedynym dochodem rodziny pracownika albo jednym z wielu (pracujący współmałżonek, partner lub dziecko), decyduje o faktycznym materialnym położeniu pracownika i jego rodziny. Te wszystkie okoliczności należy brać pod uwagę, ponieważ pracodawca powinien rzetelnie i zgodnie z faktycznymi potrzebami załogi organizować działalność socjalną i właściwie adresować pomoc do poszczególnych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się, że najwłaściwszym i najbardziej miarodajnym wskaźnikiem sytuacji socjalnej pracownika pozostaje dochód na osobę w rodzinie lub w gospodarstwie domowym, którego zasady ustalania i rodzaje dokumentów, na podstawie których jest obliczany, powinien określać precyzyjnie regulamin zfśs. Zgodnie bowiem z ustawowymi regulacjami, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zfśs, z uwzględnieniem wyłącznie socjalnych kryteriów, określa pracodawca w regulaminie uzgodnionym ze związkami zawodowymi, a gdy one nie działają - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Na użytek zakładów pracy, w których występują przypadki związków nieformalnych (konkubinaty) należałoby w regulaminie zfśs przyjąć zasadę liczenia dochodu na osobę nie w rodzinie, ale w gospodarstwie domowym, które to pojęcie obejmuje swoim zakresem związki konkubentów.

Rodzinę (w wąskim rozumieniu) stanowią współmałżonkowie i dzieci będące na ich utrzymaniu, bez względu na stosunek prawny łączący rodziców i dzieci (dzieci własne, przysposobione, przyjęte na wychowanie). Konkubenci nie mają statusu współmałżonków, a związki pozamałżeńskie same przez się nie wywołują żadnych skutków o charakterze prawnomajątkowym między osobami, które w takich związkach pozostają. Zatem u pracodawców, których pracownicy pozostają w związkach pozamałżeńskich, bardziej odpowiednim rozwiązaniem jest stosowanie oceny sytuacji socjalnej w drodze ustalania dochodu na osobę w gospodarstwie domowym.

Zgodnie z definicją GUS, gospodarstwem domowym jest zespół osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkających wspólnie i wspólnie utrzymujących się. Zatem, przyjęcie w zakładowych regulacjach socjalnych tej definicji zapewnia ustalenie rzeczywistej sytuacji dochodowej także tego pracownika, który pozostaje w stałym związku nieformalnym, zwłaszcza w sytuacji, kiedy w takim związku na utrzymaniu pracownika i konkubenta są dzieci własne i konkubenta.

Nie zawsze (choć z reguły tak będzie) rodzina (w rozumieniu prawa rodzinnego) jest jednocześnie gospodarstwem domowym. Podobnie gospodarstwo domowe nie musi być zawsze rodziną w rozumieniu tego prawa.

Dochód na osobę w gospodarstwie domowym oznaczać powinien sumę bieżących jego dochodów z poszczególnych źródeł podzieloną przez liczbę osób pozostających w tym gospodarstwie.

• art. 2 pkt 1, art. 8, art. 10, art. 12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Jadwiga Stefaniak

specjalista w zakresie zfśs

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA