REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 575 zł do 2760 zł na pracownika zależnie od stopnia niepełnosprawności. Wyższe dofinansowania z PFRON do wynagrodzeń od 2025 r. - wstecznie od pensji za lipiec 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyższe dofinansowanie z PFRON do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika. Od 2025 r. - wstecznie od pensji za lipiec 2024 r.
Wyższe dofinansowanie z PFRON do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika. Od 2025 r. - wstecznie od pensji za lipiec 2024 r.
PFRON

REKLAMA

REKLAMA

Wstecznie, od wypłaty za lipiec 2024 r. nastąpiło podniesienie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wyższa jest także dotacja z budżetu państwa na realizację tego zadania. W dniu 20 grudnia 2024 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 5 grudnia o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która wprowadza takie zmiany. Została ona opublikowana w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2024 r. poz. 1961 i weszła w życie w Sylwestra 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie z 2 stycznia 2025 r., że wnioski z nowymi kwotami można już składać w SODiR - z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r. 

Minimalne wynagrodzenie rosło szybciej niż dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych 

W uzasadnieniu projektu tej nowelizacji MRPiPS wskazało, że od 2022 r. minimalne wynagrodzenie w Polsce wzrosło bardzo mocno od 3 010 zł na koniec 2022 r. do – 4 300 zł w lipcu 2024 r.. A ostatnia nowelizacja przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, podnosząca wysokość miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia miała miejsce w 2022 r. 

A zatem widać wyraźnie, że za podwyżkami minimalnego wynagrodzenia nie podążała zmiana kwoty dofinansowania z PFRON (a konkretnie z Systemu Obsługi Dofinansowania i Refundacji - SODIR) dla pracodawców do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami. Ministerstwo zauważyło, że wpływa to negatywnie na zatrudnienie osób niepełnosprawnych, które narażone są na utratę pracy na otwartym rynku pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Niezbędnik kadrowo-płacowy 2025 - seria 12 poradników

Podwyżka wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego

Z wyżej opisanych względów w omawianej nowelizacji nastąpiło podwyższenie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, finansowanego ze środków PFRON do następującej wysokości:

1)  2760 zł (dotąd 2400 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2)  1550 zł (dotąd 1350 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3)  575 zł (dotąd 500 zł) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Dodatkowo, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych (czyli dla osób ze schorzeniami szczególnymi), kwoty te podwyższa się do następującej wysokości:
1)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności: 1380 zł (dotąd 1200 zł);
2)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności: 1035 zł (dotąd 900 zł);
3)  w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności: 690 zł (dotąd 600 zł).

Ministerstwo liczy na to, że zwiększone kwoty miesięcznego dofinansowania będą zachęcać pracodawców do zatrudnienia nowych pracowników i utrzymywania dotychczas zatrudnionych pracowników z niepełnosprawnościami.   

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie?

Nowe podwyższone kwoty dofinansowań mają być (zgodnie z omawianą nowelizacją) stosowane po raz pierwszy do miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych przysługującego za okres począwszy od miesiąca lipca 2024 r. 

Zgodnie z art. 2 ust. 2-3 omawianej nowelizacji, pracodawca, który już otrzymał dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przysługujące za miesiące od lipca 2024 r. w dotychczas obowiązującej wysokości  - może złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych korektę wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc oraz korektę miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uwzględniając, za analogiczne okresy, kwoty dofinansowania, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b tej ustawy.

Natomiast wnioski o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego oraz miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - uwzględniające kwoty, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b tej ustawy, w brzmieniu nadanym omawianą nowelizacją oraz korekty wniosków w informacji - mogą zostać złożone od dnia 1 stycznia 2025 r.

Omawiana nowelizacja weszła w życie 31 grudnia 2024 r. (czyli z dniem następującym po dniu ogłoszenia), z mocą wsteczną od dnia 1 lipca 2024 r. Z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PFRON informuje jak składać wnioski z nowymi kwotami

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie z 2 stycznia 2025 r., że wnioski z nowymi kwotami można składać w SODiR od 2 stycznia 2025 r., z możliwością korygowania dokumentów za okresy od lipca 2024 r. Wnioski i korekty papierowe z nowymi kwotami można składać od 1 stycznia 2025 r. 

Ważne

System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR)

System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR) jest aplikacją internetową dostępną poprzez przeglądarkę stron internetowych. System SODiR służy do wysyłania do PFRON dokumentów (Wn-D wraz załącznikami INF-D-P i INF-O-PP/INF-O-PR, Wn-U-G z formularzami INF-O-PdM/ INF-O-PdR, Wn-U-A z formularzem INF-O-PdR). System ten zawiera funkcje pozwalające na przygotowywanie dokumentów, ich wysyłanie do PFRON, śledzenie stanu dokumentów oraz komunikowanie się z Funduszem. 
Aby wysłać dokument do PFRON:
- zaloguj się do Systemu SODiR (https://sod.pfron.org.pl);
- wygeneruj certyfikat PFRON w module Administracja, jeżeli jeszcze nie generowałeś certyfikatu lub wygenerowany wcześniej certyfikat stracił ważność / został utracony;
- w module Dokumenty wypełnij, podpisz i wyślij odpowiedni wniosek;
- odczytaj jaki status otrzymał wysłany dokument w module Korespondencja.

PFRON wyjaśnił ponadto, że korekty od lipca 2024 r. można składać na tych samych zasadach co wszystkie korekty związane z załącznikiem INF-D-P. Zatem korekta będzie zawierać cały komplet dokumentów:
- wniosek Wn-D,
- załącznik/i INF-D-P oraz
- załącznik INF-O-PP lub INF-O-PR (jeśli wymagany dla danego pracodawcy).

PFRON informuje, że jeśli wnioski lub korekty wniosków za okresy od lipca 2024 r. będą składane  w wersji papierowej, to trzeba koniecznie w pozycji 51 w załączniku INF-D-P uwzględniać już nowe kwoty dofinansowania. Natomiast w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji, to system będzie podstawiał nowe kwoty dofinansowania w pozycji 51 w załączniku INF-D-P po wpisaniu etatu pracownika w odpowiednim stopniu niepełnosprawności w pozycjach od 21 do 44.

Pracodawcy, którzy składają wnioski i korekty papierowo, mają obowiązek przekazać dokumenty (o ile nie są to dokumenty pierwszorazowe – zgłoszeniowe), jak zwykle, do właściwych Oddziałów PFRON.

Import plików do SODiR z systemu kadrowo-płacowego

Ponadto PFRON wyjaśnił, że zmiana wysokości kwot dofinansowania to także nowa wersja załącznika INF-D-P, która jest określana przy imporcie dokumentów do SODiR z systemu kadrowo-płacowego pracodawcy. Dotąd obowiązywała 9 wersja załącznika INF-D-P, a teraz będzie 10 wersja. Poza wzorem ustalania kwoty dla pozycji 51 w załączniku INF-D-P nic się nie zmieni, ale pliki xml przygotowane w zewnętrznym systemie kadrowo-płacowym powinny odnosić się do wersji 10 załącznika INF-D-P. 

Między innymi nazwa pliku xml z załącznikiem INF-D-P zawiera w sobie wersję załącznika. Dzięki oznaczeniu wersji jako 10, SODiR będzie wiedział, jak po dokonaniu importu wyliczyć kwotę dofinansowania w pozycji 51.

Dlatego PFRON radzi, że pracodawcy muszą najpierw dostosować swoje systemy kadrowo-płacowe do wersji 10 załącznika INF-D-P (lub zgłosić takie dostosowanie do właściwych podmiotów), a następnie zaimportować przygotowane pliki w odpowiednich wersjach do SODiR. 

PFRON wskazał też linki do dokumentacji istotnej przy imporcie plików:
Instrukcja importu dokumentów Wn-D i INF-D-P do SODiR (pdf 3.4 MB)
Struktura plików do importu do SODiR (pdf 408 KB)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 5 grudnia o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Dziennik Ustaw z 30 grudnia 2024 r. poz. 1961

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA