REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy drobne czynności wykonywane na rzecz pracodawcy w trakcie przejazdu w podróży służbowej powinny być zaliczane do czasu pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mój pracownik wyjechał w delegację. Zadania służbowe załatwiał w swoim zwykłym czasie pracy (pracuje w godz. 8.00-16.00). O godz. 16.15 rozpoczął podróż powrotną pociągiem (przyjazd o godz. 20.00). Gdy jechał pociągiem, kilkakrotnie do niego dzwoniłem i rozmawialiśmy w sprawach służbowych. Prosiłem go także o przeczytanie e-maila z danymi, który do niego wysłałem, co też zrobił (używając służbowego laptopa). To wszystko zajęło mu godzinę czasu. Pracownik twierdzi teraz, że powinienem udzielić mu czasu wolnego za czas przejazdu, gdyż wykonywał w jego trakcie pracę. Czy pracownik ma rację?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Do czasu pracy pracownika powinien zostać w tym przypadku zaliczony czas, przez który w trakcie przejazdu wykonywał pracę, nawet jeśli było to niewielkie, krótko wykonywane zadanie. W omawianej sytuacji będzie to stanowić pracę w godzinach nadliczbowych (przejazd przypadał już po zakończeniu dobowego wymiaru czasu pracy), która może zostać zrekompensowana pracownikowi dodatkowym wynagrodzeniem albo czasem wolnym.

uzasadnienie

Delegacja w kontekście czasu pracy traktowana jest powszechnie w następujący sposób:

• w całości do czasu pracy zaliczany jest czas delegacji pokrywający się z normalnymi godzinami pracy pracownika (wynikającymi z jego rozkładu czasu pracy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poza godzinami pracy pracownika do czasu pracy wlicza się jedynie czas poświęcony na wykonywanie zadania podczas podróży służbowej,

• czas podróży nie jest zaliczany do czasu pracy, jeżeli pracownik podczas niej nie wykonywał pracy.

W praktyce często zapomina się o tym, że czas przejazdu musi być zawsze wliczony do czasu pracy pracownika, jeżeli podczas niego pracownik wykonywał pracę. Wykonywanie pracy rozumieć musimy tutaj szeroko, jako każdą czynność przedsięwziętą na rzecz pracodawcy, w związku z zadaniem służbowym, w celu wykonania którego pracownik jest delegowany, jak też całkowicie niezwiązaną z tym zadaniem.

Pana pracownik przez pewien czas wykonywał w trakcie przejazdu pracę. Rozmowy z pracodawcą w sprawach służbowych, czytanie dokumentacji itp. są realizacją zobowiązań pracowniczych wynikających ze stosunku pracy. Czas poświęcony na to będzie zatem wliczany do czasu pracy pracownika. W związku z tym, że wykonywanie wymienionych czynności przypadało już po ustalonych w rozkładzie czasu pracy godzinach pracy, stanowić będzie pracę w godzinach nadliczbowych.

WAŻNE!

Do czasu pracy wliczamy tylko czas przejazdu w podróży służbowej, która pokrywa się z godzinami pracy pracownika, oraz czas, w którym pracownik wykonywał pracę.

Rozliczenie nadgodzin może nastąpić przez wypłatę dodatku lub udzielenie czasu wolnego. Czasu wolnego udziela się na wniosek lub bez wniosku pracownika (z inicjatywy pracodawcy). W tym pierwszym przypadku konieczne jest złożenie przez pracownika wniosku na piśmie, zaś czasu wolnego udziela się w proporcji 1:1, czyli za każdą godzinę przepracowaną przez pracownika ponad obowiązujące go normy czasu pracy udziela się godziny czasu wolnego. W sytuacji gdy czas wolny udzielany jest bez wniosku zatrudnionego, przysługuje on w wymiarze wyższym. Za każdą godzinę pracy w nadgodzinach pracodawca udziela bowiem 1,5 godziny wolnego. W przedstawionej sytuacji, jeżeli wykonywanie pracy trwało 1 godzinę, pracownikowi należy oddać 1,5 godziny czasu wolnego.

W przypadku wypłacenia dodatku za pracę w czasie podróży będzie on przysługiwał w wysokości 50% wynagrodzenia ze względu na przekroczenie normy dobowej czasu pracy.

REKLAMA

Podróż służbowa musi zostać odnotowana w ewidencji czasu pracy. Okres delegacji musi zostać wykazany w ewidencji czasu pracy nie tylko poprzez zapis, z którego wynika fakt odbywania w danym dniu podróży służbowej, ale poprzez faktyczne rozpisanie godzin pracy w taki sam sposób, jak dokonuje się tego w odniesieniu do codziennej pracy.

Faktyczny czas poświęcony na pracę pracodawca może ustalić, pobierając stosowne oświadczenie od pracownika, jak również kontaktując się z jednostką, do której pracownik się udał. Pewne obiektywne trudności w tym zakresie nie mogą prowadzić do uznania, że ewidencja może być w ogóle nieprowadzona.

• art. 128, 149 i 151-1512 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA