REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy drobne czynności wykonywane na rzecz pracodawcy w trakcie przejazdu w podróży służbowej powinny być zaliczane do czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mój pracownik wyjechał w delegację. Zadania służbowe załatwiał w swoim zwykłym czasie pracy (pracuje w godz. 8.00-16.00). O godz. 16.15 rozpoczął podróż powrotną pociągiem (przyjazd o godz. 20.00). Gdy jechał pociągiem, kilkakrotnie do niego dzwoniłem i rozmawialiśmy w sprawach służbowych. Prosiłem go także o przeczytanie e-maila z danymi, który do niego wysłałem, co też zrobił (używając służbowego laptopa). To wszystko zajęło mu godzinę czasu. Pracownik twierdzi teraz, że powinienem udzielić mu czasu wolnego za czas przejazdu, gdyż wykonywał w jego trakcie pracę. Czy pracownik ma rację?

rada

REKLAMA

Do czasu pracy pracownika powinien zostać w tym przypadku zaliczony czas, przez który w trakcie przejazdu wykonywał pracę, nawet jeśli było to niewielkie, krótko wykonywane zadanie. W omawianej sytuacji będzie to stanowić pracę w godzinach nadliczbowych (przejazd przypadał już po zakończeniu dobowego wymiaru czasu pracy), która może zostać zrekompensowana pracownikowi dodatkowym wynagrodzeniem albo czasem wolnym.

uzasadnienie

Delegacja w kontekście czasu pracy traktowana jest powszechnie w następujący sposób:

• w całości do czasu pracy zaliczany jest czas delegacji pokrywający się z normalnymi godzinami pracy pracownika (wynikającymi z jego rozkładu czasu pracy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poza godzinami pracy pracownika do czasu pracy wlicza się jedynie czas poświęcony na wykonywanie zadania podczas podróży służbowej,

• czas podróży nie jest zaliczany do czasu pracy, jeżeli pracownik podczas niej nie wykonywał pracy.

W praktyce często zapomina się o tym, że czas przejazdu musi być zawsze wliczony do czasu pracy pracownika, jeżeli podczas niego pracownik wykonywał pracę. Wykonywanie pracy rozumieć musimy tutaj szeroko, jako każdą czynność przedsięwziętą na rzecz pracodawcy, w związku z zadaniem służbowym, w celu wykonania którego pracownik jest delegowany, jak też całkowicie niezwiązaną z tym zadaniem.

Pana pracownik przez pewien czas wykonywał w trakcie przejazdu pracę. Rozmowy z pracodawcą w sprawach służbowych, czytanie dokumentacji itp. są realizacją zobowiązań pracowniczych wynikających ze stosunku pracy. Czas poświęcony na to będzie zatem wliczany do czasu pracy pracownika. W związku z tym, że wykonywanie wymienionych czynności przypadało już po ustalonych w rozkładzie czasu pracy godzinach pracy, stanowić będzie pracę w godzinach nadliczbowych.

WAŻNE!

Do czasu pracy wliczamy tylko czas przejazdu w podróży służbowej, która pokrywa się z godzinami pracy pracownika, oraz czas, w którym pracownik wykonywał pracę.

Rozliczenie nadgodzin może nastąpić przez wypłatę dodatku lub udzielenie czasu wolnego. Czasu wolnego udziela się na wniosek lub bez wniosku pracownika (z inicjatywy pracodawcy). W tym pierwszym przypadku konieczne jest złożenie przez pracownika wniosku na piśmie, zaś czasu wolnego udziela się w proporcji 1:1, czyli za każdą godzinę przepracowaną przez pracownika ponad obowiązujące go normy czasu pracy udziela się godziny czasu wolnego. W sytuacji gdy czas wolny udzielany jest bez wniosku zatrudnionego, przysługuje on w wymiarze wyższym. Za każdą godzinę pracy w nadgodzinach pracodawca udziela bowiem 1,5 godziny wolnego. W przedstawionej sytuacji, jeżeli wykonywanie pracy trwało 1 godzinę, pracownikowi należy oddać 1,5 godziny czasu wolnego.

W przypadku wypłacenia dodatku za pracę w czasie podróży będzie on przysługiwał w wysokości 50% wynagrodzenia ze względu na przekroczenie normy dobowej czasu pracy.

Podróż służbowa musi zostać odnotowana w ewidencji czasu pracy. Okres delegacji musi zostać wykazany w ewidencji czasu pracy nie tylko poprzez zapis, z którego wynika fakt odbywania w danym dniu podróży służbowej, ale poprzez faktyczne rozpisanie godzin pracy w taki sam sposób, jak dokonuje się tego w odniesieniu do codziennej pracy.

Faktyczny czas poświęcony na pracę pracodawca może ustalić, pobierając stosowne oświadczenie od pracownika, jak również kontaktując się z jednostką, do której pracownik się udał. Pewne obiektywne trudności w tym zakresie nie mogą prowadzić do uznania, że ewidencja może być w ogóle nieprowadzona.

• art. 128, 149 i 151-1512 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA