REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatne zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy pracodawcy rozwiązujący z pracownikiem umowę zwalniają go z obowiązku świadczenia pracy. Jednak przepisy prawa pracy nie regulują w pełni kwestii wynagrodzenia za ten czas.

Dorota Twardo

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Wydaje się, że warunkiem zastosowania rozwiązania, jakim jest zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, jest zapewnienie pracownikowi warunków wynagradzania nie mniej korzystnych niż te, które by obowiązywały, gdyby w tym czasie świadczył pracę. Jednak w praktyce możemy spotkać się z dwoma stanowiskami dotyczącymi naliczania pensji za czas tego zwolnienia.

Jaki ekwiwalent za urlop

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część specjalistów prawa pracy uważa, że za czas zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy przysługuje takie wynagrodzenie, jakie otrzymałby, gdyby w tym czasie pracował. Pensję za czas takiego zwolnienia należy obliczać na zasadach przyjętych do ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Zasady powyższe są stosowane do ustalania innych należności ze stosunku pracy, których charakter jest bardzo zbliżony do wynagrodzenia należnego pracownikowi w okresie zwolnienia ze świadczenia pracy.

Takie przykładowe wynagrodzenia przysługują pracownikowi m.in.:

• za czas pozostawania bez pracy, przysługujące pracownikowi przywróconemu do pracy,

• za czas do rozwiązania umowy o pracę, jeżeli został zastosowany okres wypowiedzenia krótszy od wymaganego,

• za okres wypowiedzenia lub za okres równy okresowi wypowiedzenia, przysługującego pracownikowi odwołanemu ze stanowiska.

Zgodnie z tą „szkołą” w podstawie wymiaru wynagrodzenia za okres zwolnienia ze świadczenia pracy należy uwzględnić zarówno składniki wynagrodzenia o charakterze stałym, jak i te o charakterze zmiennym.

REKLAMA

Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości trzeba zatem przyjąć w wynagrodzeniu za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego wynagrodzenia. Natomiast inne składniki wynagrodzenia, przysługujące pracownikowi za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc i uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do tego wynagrodzenia, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu 3 miesięcy. Jeszcze inaczej postępuje się w stosunku do składników wynagrodzenia przysługujących pracownikowi za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłaconych w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia ze świadczenia pracy. Uwzględnia się je bowiem w średniej wysokości z tego okresu.

Jeżeli pracownik nie przepracował w firmie okresu 3 lub 12 miesięcy, wówczas faktycznie uzyskane przez niego wynagrodzenie dzieli się przez liczbę dni pracy, za które przysługiwało, a otrzymany wynik mnoży przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Przykład

Pracownikowi 30 listopada 2007 r. wypowiedziano umowę o pracę. Pracownik ten ma 3-miesięczny okres wypowiedzenia, który upłynie 29 lutego 2008 r. Po wykorzystaniu zaległego urlopu wypoczynkowego w grudniu i styczniu, w lutym pracownik został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy. Jego pensja składa się ze stałej płacy zasadniczej w kwocie 3000 zł oraz wynagrodzenia akordowego. Pracownik otrzymał następujące akordy:

w styczniu 2008 r. - 1227,50 zł,

w grudniu 2007 r. - 1378,35 zł,

w listopadzie 2007 r. - 1199,87 zł.

Do podstawy naliczenia wynagrodzenia za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy przyjmujemy aktualne wynagrodzenie zasadnicze pracownika - 3000 zł i przeciętną wysokość akordów wypłaconych w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, tj. od listopada 2007 r. do stycznia 2008 r.:

1199,87 zł + 1378,35 zł + 1227,50 zł = 3805,72 zł,

3805,72 zł : 3 miesiące = 1268,57 zł.

Ustalamy podstawę naliczenia wynagrodzenia za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. W tym celu sumujemy wynagrodzenie ze stałych i zmiennych składników:

3000 zł + 1268,57 zł = 4268,57 zł.

Następnie podstawę dzielimy przez obowiązujący w 2008 r. współczynnik ekwiwalentowy:

4268,57 zł : 21 = 203,27 zł.

Tak otrzymaną stawkę dzienną:

dzielimy przez 8 godzin:

203,27 zł : 8 godz. = 25,41 zł/godz.,

i mnożymy przez liczbę godzin, w których pracownik został zwolniony ze świadczenia pracy, ale pozostawał w zatrudnieniu:

25,41 zł/godz. x 168 godz. = 4268,88 zł.

Kwota 4268,88 zł to wynagrodzenie za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy w lutym 2008 r.

Jak za przestój

Według drugiego podejścia wynagrodzenie za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy powinno być liczone zgodnie z zasadami zawartymi w art. 81 k.p., tj. tak jak wynagrodzenie przestojowe. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 16 czerwca 2005 r. (I PK 260/04, OSNP 2006/9-10/145).

Za czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej świadczenia, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje mu wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania. Może to być wynagrodzenie określone stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku to wynagrodzenie gwarancyjne nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wnioski

Jeśli pracownik wynagradzany jest jedynie według stałych składników pensji, ustalenie wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy nie jest problemem. Za czas takiego zwolnienia pracownikowi przysługuje bowiem ten stały element. Potwierdzają to obie „szkoły” naliczania wynagrodzenia za ten czas.

Problem powstaje wówczas, gdy pracownik wynagradzany jest według zmiennych lub stałych i zmiennych elementów pensji. Na tym etapie oba podejścia różnicują naliczanie pensji za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. O ile zgodnie z pierwszą z nich pracownikowi zostanie naliczone wynagrodzenie jak ekwiwalent za urlop, biorące pod uwagę zarówno stałe, jak i zmienne elementy, o tyle przy drugim sposobie zostanie ujęte albo tylko wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, albo 60% wynagrodzenia zmiennego liczonego jak za urlop.

Aby uniknąć zarzutu, że w związku ze zwolnieniem pracownika z obowiązku świadczenia pracy doszło do pogorszenia jego sytuacji materialnej, proponuję stosowanie wariantu bardziej korzystnego dla pracownika. Będzie nim liczenie wynagrodzenia za czas nieświadczenia pracy według zasad przyjętych do ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA