REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatne zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy pracodawcy rozwiązujący z pracownikiem umowę zwalniają go z obowiązku świadczenia pracy. Jednak przepisy prawa pracy nie regulują w pełni kwestii wynagrodzenia za ten czas.

Dorota Twardo

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Wydaje się, że warunkiem zastosowania rozwiązania, jakim jest zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, jest zapewnienie pracownikowi warunków wynagradzania nie mniej korzystnych niż te, które by obowiązywały, gdyby w tym czasie świadczył pracę. Jednak w praktyce możemy spotkać się z dwoma stanowiskami dotyczącymi naliczania pensji za czas tego zwolnienia.

Jaki ekwiwalent za urlop

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część specjalistów prawa pracy uważa, że za czas zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy przysługuje takie wynagrodzenie, jakie otrzymałby, gdyby w tym czasie pracował. Pensję za czas takiego zwolnienia należy obliczać na zasadach przyjętych do ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Zasady powyższe są stosowane do ustalania innych należności ze stosunku pracy, których charakter jest bardzo zbliżony do wynagrodzenia należnego pracownikowi w okresie zwolnienia ze świadczenia pracy.

Takie przykładowe wynagrodzenia przysługują pracownikowi m.in.:

• za czas pozostawania bez pracy, przysługujące pracownikowi przywróconemu do pracy,

• za czas do rozwiązania umowy o pracę, jeżeli został zastosowany okres wypowiedzenia krótszy od wymaganego,

• za okres wypowiedzenia lub za okres równy okresowi wypowiedzenia, przysługującego pracownikowi odwołanemu ze stanowiska.

Zgodnie z tą „szkołą” w podstawie wymiaru wynagrodzenia za okres zwolnienia ze świadczenia pracy należy uwzględnić zarówno składniki wynagrodzenia o charakterze stałym, jak i te o charakterze zmiennym.

Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości trzeba zatem przyjąć w wynagrodzeniu za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego wynagrodzenia. Natomiast inne składniki wynagrodzenia, przysługujące pracownikowi za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc i uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do tego wynagrodzenia, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu 3 miesięcy. Jeszcze inaczej postępuje się w stosunku do składników wynagrodzenia przysługujących pracownikowi za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłaconych w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia ze świadczenia pracy. Uwzględnia się je bowiem w średniej wysokości z tego okresu.

Jeżeli pracownik nie przepracował w firmie okresu 3 lub 12 miesięcy, wówczas faktycznie uzyskane przez niego wynagrodzenie dzieli się przez liczbę dni pracy, za które przysługiwało, a otrzymany wynik mnoży przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Przykład

Pracownikowi 30 listopada 2007 r. wypowiedziano umowę o pracę. Pracownik ten ma 3-miesięczny okres wypowiedzenia, który upłynie 29 lutego 2008 r. Po wykorzystaniu zaległego urlopu wypoczynkowego w grudniu i styczniu, w lutym pracownik został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy. Jego pensja składa się ze stałej płacy zasadniczej w kwocie 3000 zł oraz wynagrodzenia akordowego. Pracownik otrzymał następujące akordy:

w styczniu 2008 r. - 1227,50 zł,

w grudniu 2007 r. - 1378,35 zł,

w listopadzie 2007 r. - 1199,87 zł.

Do podstawy naliczenia wynagrodzenia za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy przyjmujemy aktualne wynagrodzenie zasadnicze pracownika - 3000 zł i przeciętną wysokość akordów wypłaconych w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, tj. od listopada 2007 r. do stycznia 2008 r.:

1199,87 zł + 1378,35 zł + 1227,50 zł = 3805,72 zł,

3805,72 zł : 3 miesiące = 1268,57 zł.

Ustalamy podstawę naliczenia wynagrodzenia za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. W tym celu sumujemy wynagrodzenie ze stałych i zmiennych składników:

3000 zł + 1268,57 zł = 4268,57 zł.

Następnie podstawę dzielimy przez obowiązujący w 2008 r. współczynnik ekwiwalentowy:

4268,57 zł : 21 = 203,27 zł.

Tak otrzymaną stawkę dzienną:

dzielimy przez 8 godzin:

203,27 zł : 8 godz. = 25,41 zł/godz.,

i mnożymy przez liczbę godzin, w których pracownik został zwolniony ze świadczenia pracy, ale pozostawał w zatrudnieniu:

25,41 zł/godz. x 168 godz. = 4268,88 zł.

Kwota 4268,88 zł to wynagrodzenie za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy w lutym 2008 r.

Jak za przestój

Według drugiego podejścia wynagrodzenie za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy powinno być liczone zgodnie z zasadami zawartymi w art. 81 k.p., tj. tak jak wynagrodzenie przestojowe. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 16 czerwca 2005 r. (I PK 260/04, OSNP 2006/9-10/145).

Za czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej świadczenia, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje mu wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania. Może to być wynagrodzenie określone stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku to wynagrodzenie gwarancyjne nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wnioski

Jeśli pracownik wynagradzany jest jedynie według stałych składników pensji, ustalenie wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy nie jest problemem. Za czas takiego zwolnienia pracownikowi przysługuje bowiem ten stały element. Potwierdzają to obie „szkoły” naliczania wynagrodzenia za ten czas.

Problem powstaje wówczas, gdy pracownik wynagradzany jest według zmiennych lub stałych i zmiennych elementów pensji. Na tym etapie oba podejścia różnicują naliczanie pensji za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. O ile zgodnie z pierwszą z nich pracownikowi zostanie naliczone wynagrodzenie jak ekwiwalent za urlop, biorące pod uwagę zarówno stałe, jak i zmienne elementy, o tyle przy drugim sposobie zostanie ujęte albo tylko wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, albo 60% wynagrodzenia zmiennego liczonego jak za urlop.

Aby uniknąć zarzutu, że w związku ze zwolnieniem pracownika z obowiązku świadczenia pracy doszło do pogorszenia jego sytuacji materialnej, proponuję stosowanie wariantu bardziej korzystnego dla pracownika. Będzie nim liczenie wynagrodzenia za czas nieświadczenia pracy według zasad przyjętych do ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA