REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 zł brutto za godzinę – minimalna stawka dla zleceniobiorców

12 zł brutto za godzinę – minimalna stawka dla zleceniobiorców
12 zł brutto za godzinę – minimalna stawka dla zleceniobiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował projekt nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Zawiera on propozycję ustalenia minimalnej stawki godzinowej, w wysokości 12 zł brutto, dla osób pracujących na umowach zlecenie i innych umowach o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu.

Podwyższenie stawki godzinowej zostało zapowiedziane przez premier Beatę Szydło w expose. O ile jednak dla osób zatrudnionych na etacie minimalne wynagrodzenie jest ustalane przez rząd, to do tej pory nie było możliwości ustalania stawek dla osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej. Teraz jednak taka możliwość ma się pojawić, dzięki omawianej nowelizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy

Podwyżka dla zleceniobiorców

Minimalna stawka wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na umowy zlecenia i  – po wejściu w życie ustawy – zostać podniesiona do 12 zł za godzinę. W roku bieżącym minimalne wynagrodzenie za pracę (ale dla etatowców )wynosi 1850 zł miesięcznie, co daje ok. 11,6 zł za godzinę. Przy liczbie dni pracujących w całym roku – w 2016 r. będzie ich np. 252 – dałoby to minimalną pensję miesięczną na poziomie 2016 zł, a więc o 166 zł wyższą niż przy obecnie obowiązujących stawkach. Zapewne nowa stawka obejmie także osoby zatrudnione na etacie.

REKLAMA

Jednak nie tylko stawka się zmienia. Zgodnie z projektem ustawy, taki koszt pracy ma obowiązywać bez względu na to, jaką formę ma umowa z osobą zatrudnioną. A więc co najmniej tyle trzeba będzie zapłacić za godzinę pracy osoby pracującej na zlecenie (albo umowę o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o zleceniu). Ta stawka ma objąć również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, która ma umowę o wykonywanie usług lub zlecenie z przedsiębiorcą czy inną jednostką organizacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc w zamierzeniach resortu rodziny i pracy jest, aby podwyższona stawka godzinowa objęła wszystkie rodzaje umów, zawarte z współpracownikami czy zleceniobiorcami. I to również pod względem sposobu liczenia wynagrodzenia. Innymi słowy, bez względu na to, czy wynagrodzenie liczone jest według stawki godzinowej, tygodniowej albo miesięcznej, płaca za godzinę musi wynosić co najmniej 12 zł.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Konieczna będzie ewidencja

Przy okazji w projekcie zlikwidowana została możliwość ograniczania wynagrodzeń dla osób dopiero rozpoczynających pracę. Obecnie bowiem w ich przypadku jest możliwe, aby płaca w pierwszym roku wynosiła 80% minimalnego wynagrodzenia, co według stawek za rok 2016 daje płacę na poziomie 1,48 tys. zł. Ale nowelizacja znosi tę możliwość, uzasadniając to zmianą sytuacji na rynku pracy. Resort rodziny i pracy wskazuje bowiem, że jej wprowadzenie nastąpiło przy dużym bezrobociu, obecnie zaś zatrudnienie wzrosło i nie ma już potrzeby, aby stosować rozwiązanie uznawane za dyskryminujące młodych na rynku pracy.

Nowe zasady wynagradzania pracujących na zlecenie czy samozatrudnionych będą się wiązać i z nowymi wymogami biurokratycznymi. Ustawa bowiem nakazuje, aby podmiot, na rzecz którego realizowane są zlecenie czy usługi, prowadził ewidencję czasu, jaki jest poświęcony na pracę przy danym zadaniu. I właśnie na podstawie tej ewidencji – potwierdzanej przez osobę wykonującą zlecenie czy usługę – będzie podstawą do wyliczania płacy.

Od tej zasady jest wyjątek – mianowicie taka ewidencja nie będzie konieczna, jeśli zleceniodawca nie będzie miał możliwości jej prowadzenia ze względu na miejsce, w którym wykonywana jest praca. Wówczas osoba, która pracę wykonuje, będzie przedkładać stosowną informację o czasie pracy. I to ona będzie podstawą do naliczania płacy.

Monitor Księgowego – prenumerata

PIP skontroluje i (ewentualnie) ukarze

Aby móc dopilnować stosowania nowej stawki, Państwowa Inspekcja Pracy dostanie prawo do kontrolowania wysokości wynagrodzenia, wypłacanego za godzinę. Dostanie także możliwość karania za niewykonywanie obowiązku dostosowania się do nowej stawki. Grzywna, wg projektu nakładana na przedsiębiorcę czy jednostkę organizacyjną lub osobę działającą w ich imieniu, ma wynosić od 1 do 30 tys. zł.

Resort pracy chce dać przedsiębiorcom czas na przygotowanie się do nowych stawek i obowiązków. Zgodnie z projektem, ustawa zacznie obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Jednak dopiero od 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie zmiana, zgodnie z którą wszyscy pracownicy - niezależnie od stażu pracy - będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia w jednakowej wysokości (art. 1 pkt 2 projektu).

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA