REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia wzrosły w 2015 roku - i nadal rosną

Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Wynagrodzenia wzrosły w 2015 roku - i nadal rosną
Wynagrodzenia wzrosły w 2015 roku - i nadal rosną
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny podał właśnie wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2015 r. To 3899,78 złotych. Oznacza to, że realnie pensje poszły w górę w stosunku do 2014 roku o 4,2 proc. W 2016 r. co druga firma chce podwyższać pensje pracownikom.

To pokazuje pewien trend na rynku pracy. Spadające od wielu miesięcy bezrobocie i wzrastająca liczba miejsc pracy powoduje też wzrost presji płacowej. Pracownicy widząc, że coraz łatwiej o pracę, coraz częściej oczekują wyższego uposażenia – mówi Marek Jurkiewicz, dyrektor generalny InfoPraca.pl. – A pracodawcy, jeśli mają kłopoty z zapełnieniem wakatów kadrą o odpowiednich kwalifikacjach, chętniej się na podwyżki godzą.

REKLAMA

REKLAMA

Presja płacowa widoczna była już w IV kwartale 2015 r. Jak policzył GUS przeciętne miesięczne wynagrodzenie w tym okresie wyniosło 4065,52 złotych. Dla porównania, w analogicznym okresie poprzedniego roku było to 3821,51 złotych.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Co druga firma chce dać podwyżkę  

Z najnowszego raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że przedsiębiorcy widzą, iż od podwyżek wynagrodzeń w tym roku nie uciekną. Niemal połowa z 1760 firm ankietowanych przez NBP zadeklarowało w 2016 r. że podniesie swoim pracownikom pensje. A więcej niż co dziesiąta, będzie podnosić wynagrodzenia od 2017 r. 

REKLAMA

Średnio przedsiębiorstwa chcą podnieść pensje pracowników o 5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zarobi więcej?  

Jak wynika z Liczniku rynku serwisu InfoPraca.pl wynika, że w IV kwartale ubiegłego roku trzy najpopularniejsze branże pod względem ilości ofert to sprzedaż (4918), IT (4542) i produkcja (4356). Duże zapotrzebowanie na pracowników zgłaszają także obsługa klienta – 1631, budownictwo – 1472, branża instalacyjna/utrzymanie/serwis – 1176 inżynieria – 1033, logistyka – 1013, finanse – 1117, administracja – 984 i księgowość – 745.

Pracownicy są poszukiwani przede wszystkim w województwie mazowieckim, gdzie w ostatnim kwartale przedsiębiorcy zamieścili w serwisie infoPraca.pl przeszło 10 tys. ofert. Sporo wolnych miejsc pracy jest także na Śląsku, Dolnym Śląsku I w Małopolsce. Pracowników najrzadziej poszukiwano na Podlasiu.

Tam, gdzie jest najwięcej pracy najszybciej idą w górę wynagrodzenia – mówi Marek Jurkiewicz z infoPraca.pl. – Specjalistów brakuje przede wszystkim w branży IT, energetyce i w nowych technologiach – dodaje ekspert.      

Ale na wyższe uposażenie mogą liczyć nie tylko białe kołnierzyki. Na rynku pracy brakuje także spawaczy, tokarzy, szwaczek, operatorów wózków widłowych i mechaników. – Na podwyżki mogą liczyć także pracownicy sektora produkcyjnego, bo gospodarka się rozpędza, produkcja rośnie a chętnych do pracy przy taśmie coraz trudniej znaleźć – mówi Marek Jurkiewicz.  

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Dobra pensja to nie wszystko

Co prawda w pracy ważne jest to, ile zarabiamy, ale w momencie, kiedy w ofertach pracy można przebierać, pracodawcy muszą pomyśleć o ekstra bonusach, które spowodują, że ich oferta będzie atrakcyjniejsza niż konkurencji. – Przez okres kryzysu firmy stopniowo cięły benefity. Teraz trzeba będzie do nich wrócić – mówi Marek Jurkiewicz. To jednak nie tylko prywatna opieka medyczna czy karnet na basen, ale także na przykład możliwość pracy zdalnej np. przez jeden dzień w tygodniu. Taka oferta  może zachęcić do podjęcia pracy młode, dobrze wykształcone mamy.

Pracodawcy będą też coraz częściej dzielić się zyskami z pracownikami. Do firm wracają teraz też premie i nagrody specjalne – podsumowuje Jurkiewicz.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA