REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika
Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnienie swoim pracownikom samochodu w formie abonamentu jako dodatku pozapłacowego jest jeszcze dość rzadką praktyką polskich pracodawców. Jest to być może spowodowane niedostatkiem informacji na temat tego benefitu oraz niewielkiej liczby firm oferujących tego typu usługi. Jest jednak szansa, by w najbliższym czasie to się zmieniło, gdyż na rynku pojawiły się już rozwiązania oferujące samochody w formie benefitu pracowniczego.

Na czym polega samochód w abonamencie w formie benefitu pracowniczego?

Jest to rozwiązanie, dzięki któremu pracownicy mają możliwość korzystania z auta w celach prywatnych na warunkach finansowych zbliżonych do leasingu korporacyjnego, ale bez konieczności angażowania środków i ryzyka firmy. Pracodawca nie uczestniczy w kosztach, to pracownik jest stroną w umowie i to on opłaca miesięczny czynsz za użytkowanie auta. Pracodawca jedynie współpracuje z firmą zarządzającą flotą. Dzięki temu koszty i procesy zarządzania flotą pojazdów zoptymalizowane są przez skalę działalności firmy z branży Car Fleet Management.

REKLAMA

Autopromocja

- Zdarza się, że firmy decydują się na utrzymywanie większej floty służbowych samochodów tylko dlatego, żeby oferować je swoim pracownikom do celów prywatnych. Ma to być forma dodatku do wynagrodzenia dla menadżerów wyższego i średnia szczebla. Można jednak skorzystać ze znacznie tańszego dla pracodawcy rozwiązania. Pracownik mógłby używać z auta w abonamencie i dzięki optymalizacji procesów biznesowych oraz współpracy pracodawcy z wyspecjalizowaną w tym firmą, pokrywać tylko połowę kosztów użytkowania auta – mówi Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease,

Jakie są zalety korzystania auta w abonamencie w formie benefitu od pracodawcy?

Posiadanie samochodu oznacza stałe koszty związane z ubezpieczeniem, opłatami serwisowymi czy regularną wymianą części eksploatacyjnych. Tymczasem, samochód w abonamencie używany w ramach oferty pozapłacowej oznacza przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.  Pracownik jest zobowiązany do opłacenia jedynie stałego miesięcznego „abonamentu” za wynajem pojazdu. W ramach tej kwoty ma zapewnioną ofertę serwisową, ubezpieczenie, magazynowanie i zakup opon.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dlaczego auto w abonamencie jest najbardziej wartościowym benefitem pracowniczym?

REKLAMA

Dla wielu pracowników samochody służbowe stanowią obok wynagrodzenia najważniejszy benefit pozapłacowy. Szczególnie ważna jest możliwość korzystania ze służbowego samochodu w celach prywatnych. A auto w formie abonamentu oferowane jako dodatek pozwala pracownikowi cieszyć się z możliwości podróżowania nowym samochodem przy oszczędności kosztów. W skali 4 lat użytkowania samochodu średniej klasy, oszczędności mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych realnie zaoszczędzonych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Auto na abonament może odegrać również istotną rolę w strategii komunikacji firmy. Pracodawca proponuje pracownikom benefit, który jest nowy na rynku pracy i z pewnością  wyróżni spośród konkurencyjnych firm, co można z powodzeniem wykorzystać w budowaniu strategii employer brandingu przedsiębiorstwa. To szczególnie ważne dzisiaj, gdy tak dużo mówi się o tzw. rynku pracownika – dodaje Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease

Czym różni się samochód oferowany w formie benefitu od standardowego auta służbowego?

REKLAMA

Auto, z którego korzysta pracownik w formie benefitu pracowniczego, nie pełni roli samochodu służbowego. Jest całkowicie przeznaczone do użytku prywatnego. Większość firm posiadających flotę pojazdów służbowych pozwala swoim pracownikom wykorzystać je również w celach prywatnych. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się to z szeregiem kwestii formalnych, w tym konsekwencjami podatkowymi oraz finansowymi i to zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Będzie musiał on odprowadzić podatek dochodowy, ponieważ korzystanie ze służbowego samochodu do celów prywatnych kwalifikowane jest do świadczeń nieodpłatnych. Natomiast auta w abonamencie w formie dodatku pozapłacowego całkowicie rozwiązują ten problem.

Dodatkowo wiąże się to również z pewnymi ograniczeniami i określeniem zasad dotyczących wykorzystywania przez pracownika auta firmowego do celów prywatnych w dokumencie zwanym polityką flotową firmy.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Do jakich firm jest adresowana oferta aut w abonamencie w postaci benefitu pracowniczego?

Ten benefit pracowniczy powinny w szczególności rozważyć firmy zatrudniające menadżerów wyższego i średniego szczebla, których obowiązki służbowe nie wymagają korzystania z auta służbowego. Jednak status ich stanowiska lub zawodu może wskazywać na to, że chcieliby oni na co dzień korzystać z nowych w samochodów w celach prywatnych. Tym bardziej że, jak wynika z ostatniej analizy badającej nastroje menadżerów, aż 88 proc. z nich oceniając swoje zadowolenie z miejsca pracy bierze pod uwagę benefity pozapłacowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA