REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika
Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnienie swoim pracownikom samochodu w formie abonamentu jako dodatku pozapłacowego jest jeszcze dość rzadką praktyką polskich pracodawców. Jest to być może spowodowane niedostatkiem informacji na temat tego benefitu oraz niewielkiej liczby firm oferujących tego typu usługi. Jest jednak szansa, by w najbliższym czasie to się zmieniło, gdyż na rynku pojawiły się już rozwiązania oferujące samochody w formie benefitu pracowniczego.

Na czym polega samochód w abonamencie w formie benefitu pracowniczego?

Jest to rozwiązanie, dzięki któremu pracownicy mają możliwość korzystania z auta w celach prywatnych na warunkach finansowych zbliżonych do leasingu korporacyjnego, ale bez konieczności angażowania środków i ryzyka firmy. Pracodawca nie uczestniczy w kosztach, to pracownik jest stroną w umowie i to on opłaca miesięczny czynsz za użytkowanie auta. Pracodawca jedynie współpracuje z firmą zarządzającą flotą. Dzięki temu koszty i procesy zarządzania flotą pojazdów zoptymalizowane są przez skalę działalności firmy z branży Car Fleet Management.

REKLAMA

REKLAMA

- Zdarza się, że firmy decydują się na utrzymywanie większej floty służbowych samochodów tylko dlatego, żeby oferować je swoim pracownikom do celów prywatnych. Ma to być forma dodatku do wynagrodzenia dla menadżerów wyższego i średnia szczebla. Można jednak skorzystać ze znacznie tańszego dla pracodawcy rozwiązania. Pracownik mógłby używać z auta w abonamencie i dzięki optymalizacji procesów biznesowych oraz współpracy pracodawcy z wyspecjalizowaną w tym firmą, pokrywać tylko połowę kosztów użytkowania auta – mówi Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease,

Jakie są zalety korzystania auta w abonamencie w formie benefitu od pracodawcy?

Posiadanie samochodu oznacza stałe koszty związane z ubezpieczeniem, opłatami serwisowymi czy regularną wymianą części eksploatacyjnych. Tymczasem, samochód w abonamencie używany w ramach oferty pozapłacowej oznacza przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.  Pracownik jest zobowiązany do opłacenia jedynie stałego miesięcznego „abonamentu” za wynajem pojazdu. W ramach tej kwoty ma zapewnioną ofertę serwisową, ubezpieczenie, magazynowanie i zakup opon.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

REKLAMA

Dlaczego auto w abonamencie jest najbardziej wartościowym benefitem pracowniczym?

Dla wielu pracowników samochody służbowe stanowią obok wynagrodzenia najważniejszy benefit pozapłacowy. Szczególnie ważna jest możliwość korzystania ze służbowego samochodu w celach prywatnych. A auto w formie abonamentu oferowane jako dodatek pozwala pracownikowi cieszyć się z możliwości podróżowania nowym samochodem przy oszczędności kosztów. W skali 4 lat użytkowania samochodu średniej klasy, oszczędności mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych realnie zaoszczędzonych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Auto na abonament może odegrać również istotną rolę w strategii komunikacji firmy. Pracodawca proponuje pracownikom benefit, który jest nowy na rynku pracy i z pewnością  wyróżni spośród konkurencyjnych firm, co można z powodzeniem wykorzystać w budowaniu strategii employer brandingu przedsiębiorstwa. To szczególnie ważne dzisiaj, gdy tak dużo mówi się o tzw. rynku pracownika – dodaje Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease

Czym różni się samochód oferowany w formie benefitu od standardowego auta służbowego?

Auto, z którego korzysta pracownik w formie benefitu pracowniczego, nie pełni roli samochodu służbowego. Jest całkowicie przeznaczone do użytku prywatnego. Większość firm posiadających flotę pojazdów służbowych pozwala swoim pracownikom wykorzystać je również w celach prywatnych. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się to z szeregiem kwestii formalnych, w tym konsekwencjami podatkowymi oraz finansowymi i to zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Będzie musiał on odprowadzić podatek dochodowy, ponieważ korzystanie ze służbowego samochodu do celów prywatnych kwalifikowane jest do świadczeń nieodpłatnych. Natomiast auta w abonamencie w formie dodatku pozapłacowego całkowicie rozwiązują ten problem.

Dodatkowo wiąże się to również z pewnymi ograniczeniami i określeniem zasad dotyczących wykorzystywania przez pracownika auta firmowego do celów prywatnych w dokumencie zwanym polityką flotową firmy.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Do jakich firm jest adresowana oferta aut w abonamencie w postaci benefitu pracowniczego?

Ten benefit pracowniczy powinny w szczególności rozważyć firmy zatrudniające menadżerów wyższego i średniego szczebla, których obowiązki służbowe nie wymagają korzystania z auta służbowego. Jednak status ich stanowiska lub zawodu może wskazywać na to, że chcieliby oni na co dzień korzystać z nowych w samochodów w celach prywatnych. Tym bardziej że, jak wynika z ostatniej analizy badającej nastroje menadżerów, aż 88 proc. z nich oceniając swoje zadowolenie z miejsca pracy bierze pod uwagę benefity pozapłacowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA