REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika
Samochód w abonamencie jako pozapłacowe świadczenie dla pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnienie swoim pracownikom samochodu w formie abonamentu jako dodatku pozapłacowego jest jeszcze dość rzadką praktyką polskich pracodawców. Jest to być może spowodowane niedostatkiem informacji na temat tego benefitu oraz niewielkiej liczby firm oferujących tego typu usługi. Jest jednak szansa, by w najbliższym czasie to się zmieniło, gdyż na rynku pojawiły się już rozwiązania oferujące samochody w formie benefitu pracowniczego.

Na czym polega samochód w abonamencie w formie benefitu pracowniczego?

Jest to rozwiązanie, dzięki któremu pracownicy mają możliwość korzystania z auta w celach prywatnych na warunkach finansowych zbliżonych do leasingu korporacyjnego, ale bez konieczności angażowania środków i ryzyka firmy. Pracodawca nie uczestniczy w kosztach, to pracownik jest stroną w umowie i to on opłaca miesięczny czynsz za użytkowanie auta. Pracodawca jedynie współpracuje z firmą zarządzającą flotą. Dzięki temu koszty i procesy zarządzania flotą pojazdów zoptymalizowane są przez skalę działalności firmy z branży Car Fleet Management.

REKLAMA

Autopromocja

- Zdarza się, że firmy decydują się na utrzymywanie większej floty służbowych samochodów tylko dlatego, żeby oferować je swoim pracownikom do celów prywatnych. Ma to być forma dodatku do wynagrodzenia dla menadżerów wyższego i średnia szczebla. Można jednak skorzystać ze znacznie tańszego dla pracodawcy rozwiązania. Pracownik mógłby używać z auta w abonamencie i dzięki optymalizacji procesów biznesowych oraz współpracy pracodawcy z wyspecjalizowaną w tym firmą, pokrywać tylko połowę kosztów użytkowania auta – mówi Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease,

Jakie są zalety korzystania auta w abonamencie w formie benefitu od pracodawcy?

Posiadanie samochodu oznacza stałe koszty związane z ubezpieczeniem, opłatami serwisowymi czy regularną wymianą części eksploatacyjnych. Tymczasem, samochód w abonamencie używany w ramach oferty pozapłacowej oznacza przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.  Pracownik jest zobowiązany do opłacenia jedynie stałego miesięcznego „abonamentu” za wynajem pojazdu. W ramach tej kwoty ma zapewnioną ofertę serwisową, ubezpieczenie, magazynowanie i zakup opon.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dlaczego auto w abonamencie jest najbardziej wartościowym benefitem pracowniczym?

Dla wielu pracowników samochody służbowe stanowią obok wynagrodzenia najważniejszy benefit pozapłacowy. Szczególnie ważna jest możliwość korzystania ze służbowego samochodu w celach prywatnych. A auto w formie abonamentu oferowane jako dodatek pozwala pracownikowi cieszyć się z możliwości podróżowania nowym samochodem przy oszczędności kosztów. W skali 4 lat użytkowania samochodu średniej klasy, oszczędności mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych realnie zaoszczędzonych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Auto na abonament może odegrać również istotną rolę w strategii komunikacji firmy. Pracodawca proponuje pracownikom benefit, który jest nowy na rynku pracy i z pewnością  wyróżni spośród konkurencyjnych firm, co można z powodzeniem wykorzystać w budowaniu strategii employer brandingu przedsiębiorstwa. To szczególnie ważne dzisiaj, gdy tak dużo mówi się o tzw. rynku pracownika – dodaje Katarzyna Sowa Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Masterlease

Czym różni się samochód oferowany w formie benefitu od standardowego auta służbowego?

REKLAMA

Auto, z którego korzysta pracownik w formie benefitu pracowniczego, nie pełni roli samochodu służbowego. Jest całkowicie przeznaczone do użytku prywatnego. Większość firm posiadających flotę pojazdów służbowych pozwala swoim pracownikom wykorzystać je również w celach prywatnych. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się to z szeregiem kwestii formalnych, w tym konsekwencjami podatkowymi oraz finansowymi i to zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Będzie musiał on odprowadzić podatek dochodowy, ponieważ korzystanie ze służbowego samochodu do celów prywatnych kwalifikowane jest do świadczeń nieodpłatnych. Natomiast auta w abonamencie w formie dodatku pozapłacowego całkowicie rozwiązują ten problem.

Dodatkowo wiąże się to również z pewnymi ograniczeniami i określeniem zasad dotyczących wykorzystywania przez pracownika auta firmowego do celów prywatnych w dokumencie zwanym polityką flotową firmy.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Do jakich firm jest adresowana oferta aut w abonamencie w postaci benefitu pracowniczego?

Ten benefit pracowniczy powinny w szczególności rozważyć firmy zatrudniające menadżerów wyższego i średniego szczebla, których obowiązki służbowe nie wymagają korzystania z auta służbowego. Jednak status ich stanowiska lub zawodu może wskazywać na to, że chcieliby oni na co dzień korzystać z nowych w samochodów w celach prywatnych. Tym bardziej że, jak wynika z ostatniej analizy badającej nastroje menadżerów, aż 88 proc. z nich oceniając swoje zadowolenie z miejsca pracy bierze pod uwagę benefity pozapłacowe.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

REKLAMA