REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę - o czym warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakres elementów, które powinny znaleźć się w umowie o pracę określa Kodeks pracy. Brak nawet jednego z tych elementów w umowie o pracę może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy Jakie są podstawowe elementy umowy o pracę?

Na wstępie należy zauważyć, że ustawodawca nie pozostawił stronom umowy o pracę pełnej swobody kształtowania jej treści, mając na uwadze konsekwencje, jakie niesie za sobą podpisanie takiej umowy zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Elementy umowy o pracę zostały wyraźnie wskazane w art. 29 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, dalej „kodeks pracy”).

REKLAMA

REKLAMA

Podpisując umowę o pracę w pierwszej kolejności powinniśmy zapoznać się z jej treścią oraz sprawdzić, czy zawiera ona wszystkie elementy wskazane przez ustawodawcę w kodeksie pracy. Brak któregokolwiek z wymaganych elementów może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.

Po pierwsze umowa o pracę powinna w jasny i wyraźny sposób określać, kto jest stroną umowy. Oznacza to, że w umowie powinny zostać wskazane dane podmiotu, który jest pracodawcą oraz dane pracownika. Następnie dokument powinien określać rodzaj zawieranej umowy, tzn. czy jest to umowa o pracę na czas określony, czy nieokreślony itp. Wskazanie rodzaju zawieranej umowy jest niezmiernie istotne, ponieważ decyduje o tym, które przepisy kodeksu pracy będą miały do niej zastosowanie, m.in. jak długi będzie okres wypowiedzenia.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

REKLAMA

Umowa o pracę na czas określony - wypowiedzenie przez pracownika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważnym elementem umowy o pracę jest wskazanie rodzaju pracy, jaki pracownik będzie wykonywał zgodnie z umową. Należy uznać, że dla pracownika jest to jedna z kluczowych kwestii, gdyż poprzez określenie rodzaju pracy pracodawca wskazuje czynności i zadania, jakimi będzie zajmował się pracownik. Dlatego też przed podpisaniem umowy powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z opisem rodzaju pracy, jaki mamy wykonywać i zweryfikować, czy jest on zgodny np. z wcześniejszymi ustaleniami, czy też przedstawioną nam ofertą pracy.

Kolejnym istotnym elementem umowy o pracę jest data jej zawarcia, a jeśli rozpoczęcie pracy następuje później niż podpisanie samej umowy, również informacja o terminie rozpoczęcia pracy. Wskazane powyżej terminy są ważne przede wszystkim w odniesieniu do przysługującego nam wynagrodzenia, a także w zakresie np. opłacanych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne oraz kwestii związanych z podatkiem dochodowym.

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

Jeśli mowa o wynagrodzeniu, warto wskazać, że według kodeksu pracy w umowie o pracę poza wskazaniem samego wynagrodzenia odpowiadającego rodzajowi pracy, powinny zostać wskazane również poszczególne składniki wynagrodzenia.

Bezpośrednio z kwestią wynagrodzenia związana jest kwestia wymiaru czasu pracy, gdyż te dwa elementy umowy o pracę pozostają ze sobą w ścisłym związku. W umowie o pracę powinno się zatem znaleźć wskazanie dotyczące wymiaru czasu pracy. Może on zostać określony np. poprzez wskazanie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy lub też np. poprzez zaznaczenie, że praca wykonywana jest w trybie zmianowym.

Ostatnim niezbędnym elementem umowy o pracę jest informacja o miejscu pracy, tj. o miejscu gdzie pracownik będzie świadczył na rzecz pracodawcy pracę. Wbrew pozorom to postanowienie jest niezwykle istotne, bowiem definiuje ono gdzie pracownik będzie wykonywał swoje zadania i polecone mu czynności. Ma to duże znaczenie przede wszystkim dla pracowników, którzy będą wykonywać pracę poza siedzibą pracodawcy.

Klauzule zakazane w umowach o pracę

Kiedy samozatrudnienie może zostać uznane za stosunek pracy?

Podsumowując, umowa o pracę jest umową kształtującą stosunki pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Zawarcie umowy o pracę powoduje powstanie zarówno praw, jak i obowiązków dla obu stron umowy. Szczególnie w interesie pracownika zatem jest, aby umowa o pracę zawierała wszystkie niezbędne elementy określające jego sytuację względem pracodawcy. Dlatego też, przed podpisaniem umowy o pracę powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej treścią oraz zweryfikować, czy zawiera ona wszystkie niezbędne elementy wskazane w kodeksie pracy i uzgodnione z pracodawcą. Oczywiście w umowie o pracę mogą zostać zawarte także inne postanowienia, jednak należy traktować je jako elementy dodatkowe, które stanowią uzupełnienie podstawowych elementów.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA