REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę - o czym warto wiedzieć?

Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakres elementów, które powinny znaleźć się w umowie o pracę określa Kodeks pracy. Brak nawet jednego z tych elementów w umowie o pracę może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy Jakie są podstawowe elementy umowy o pracę?

Na wstępie należy zauważyć, że ustawodawca nie pozostawił stronom umowy o pracę pełnej swobody kształtowania jej treści, mając na uwadze konsekwencje, jakie niesie za sobą podpisanie takiej umowy zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Elementy umowy o pracę zostały wyraźnie wskazane w art. 29 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, dalej „kodeks pracy”).

REKLAMA

Autopromocja

Podpisując umowę o pracę w pierwszej kolejności powinniśmy zapoznać się z jej treścią oraz sprawdzić, czy zawiera ona wszystkie elementy wskazane przez ustawodawcę w kodeksie pracy. Brak któregokolwiek z wymaganych elementów może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.

Po pierwsze umowa o pracę powinna w jasny i wyraźny sposób określać, kto jest stroną umowy. Oznacza to, że w umowie powinny zostać wskazane dane podmiotu, który jest pracodawcą oraz dane pracownika. Następnie dokument powinien określać rodzaj zawieranej umowy, tzn. czy jest to umowa o pracę na czas określony, czy nieokreślony itp. Wskazanie rodzaju zawieranej umowy jest niezmiernie istotne, ponieważ decyduje o tym, które przepisy kodeksu pracy będą miały do niej zastosowanie, m.in. jak długi będzie okres wypowiedzenia.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Umowa o pracę na czas określony - wypowiedzenie przez pracownika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważnym elementem umowy o pracę jest wskazanie rodzaju pracy, jaki pracownik będzie wykonywał zgodnie z umową. Należy uznać, że dla pracownika jest to jedna z kluczowych kwestii, gdyż poprzez określenie rodzaju pracy pracodawca wskazuje czynności i zadania, jakimi będzie zajmował się pracownik. Dlatego też przed podpisaniem umowy powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z opisem rodzaju pracy, jaki mamy wykonywać i zweryfikować, czy jest on zgodny np. z wcześniejszymi ustaleniami, czy też przedstawioną nam ofertą pracy.

Kolejnym istotnym elementem umowy o pracę jest data jej zawarcia, a jeśli rozpoczęcie pracy następuje później niż podpisanie samej umowy, również informacja o terminie rozpoczęcia pracy. Wskazane powyżej terminy są ważne przede wszystkim w odniesieniu do przysługującego nam wynagrodzenia, a także w zakresie np. opłacanych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne oraz kwestii związanych z podatkiem dochodowym.

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

Jeśli mowa o wynagrodzeniu, warto wskazać, że według kodeksu pracy w umowie o pracę poza wskazaniem samego wynagrodzenia odpowiadającego rodzajowi pracy, powinny zostać wskazane również poszczególne składniki wynagrodzenia.

Bezpośrednio z kwestią wynagrodzenia związana jest kwestia wymiaru czasu pracy, gdyż te dwa elementy umowy o pracę pozostają ze sobą w ścisłym związku. W umowie o pracę powinno się zatem znaleźć wskazanie dotyczące wymiaru czasu pracy. Może on zostać określony np. poprzez wskazanie godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy lub też np. poprzez zaznaczenie, że praca wykonywana jest w trybie zmianowym.

Ostatnim niezbędnym elementem umowy o pracę jest informacja o miejscu pracy, tj. o miejscu gdzie pracownik będzie świadczył na rzecz pracodawcy pracę. Wbrew pozorom to postanowienie jest niezwykle istotne, bowiem definiuje ono gdzie pracownik będzie wykonywał swoje zadania i polecone mu czynności. Ma to duże znaczenie przede wszystkim dla pracowników, którzy będą wykonywać pracę poza siedzibą pracodawcy.

Klauzule zakazane w umowach o pracę

Kiedy samozatrudnienie może zostać uznane za stosunek pracy?

Podsumowując, umowa o pracę jest umową kształtującą stosunki pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Zawarcie umowy o pracę powoduje powstanie zarówno praw, jak i obowiązków dla obu stron umowy. Szczególnie w interesie pracownika zatem jest, aby umowa o pracę zawierała wszystkie niezbędne elementy określające jego sytuację względem pracodawcy. Dlatego też, przed podpisaniem umowy o pracę powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej treścią oraz zweryfikować, czy zawiera ona wszystkie niezbędne elementy wskazane w kodeksie pracy i uzgodnione z pracodawcą. Oczywiście w umowie o pracę mogą zostać zawarte także inne postanowienia, jednak należy traktować je jako elementy dodatkowe, które stanowią uzupełnienie podstawowych elementów.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA