Czy do kontraktu menedżerskiego stosuje się przepisy kodeksu pracy
REKLAMA
Kontrakt menedżerski nie jest umową o pracę i nie powoduje nawiązania stosunku pracy. Dlatego nie stosuje się do niego przepisów kodeksu pracy.
REKLAMA
Kontrakt menedżerski a przepisy kodeksu pracy
Istnienie i treść kontraktu menedżerskiego opiera się na kodeksie cywilnym, ponieważ jest to umowa cywilno-prawna. W związku z powyższym, do kontraktu nie mają zastosowania postanowienia kodeksu pracy, ani też wymogi związane z zatrudnieniem pracowniczym.
- Dla osoby związanej kontraktem nie zakłada się więc teczki osobowej, ponieważ taki obowiązek istnieje jedynie w stosunku do pracowników. Również urlop wypoczynkowy i dni wolne od pracy na opiekę nad dzieckiem przysługują tylko pracownikom i nie mogą z nich korzystać osoby związane kontraktem menedżerskim - mówi Marta Kosakowska, aplikant adwokacki w TGC Corporate Lawyers. - Nie powinny znajdować się w nim też zapisy, iż menedżerowi przysługuje 26 dni urlopu (zgodnie z kodeksem pracy), ani że stosuje się wobec niego obowiązujące normy czasu pracy - dodaje ekspert.
Elastyczny czas pracy korzystny dla pracowników i pracodawców
Wypowiedzenie umowy o pracę za niepodpisanie umowy o zakazie konkurencji
Tego typu przepisy stosuje się bowiem jedynie w przypadku pracowników, a w sytuacji ewentualnego sporu sądowego mogą one stanowić podstawę do ustalenia istnienia stosunku pracy.
Urlop w kontrakcie menedżerskim
- Jeśli menedżerowi ma przysługiwać okres wolny od świadczenia usług na rzecz spółki, a w którym będzie otrzymywał on wynagrodzenie, należy taki zapis ująć w kontrakcie menedżerskim. Trzeba jednak bezwzględnie pamiętać, iż nie jest to urlop wypoczynkowy w rozumieniu kodeksu pracy - tłumaczy Marta Kosakowska z TGC Corporate Lawyers.
Czas, w którym nie będzie on świadczył usług, można raportować na przykład do wspólników spółki.
Zapraszamy do dyskusji na forum
Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat