REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienia dla cudzoziemców. Ruszyły zapisy w zakładach pracy

Ruszyły zapisy na szczepienia w pracy. Skorzystają także cudzoziemcy
Ruszyły zapisy na szczepienia w pracy. Skorzystają także cudzoziemcy
Agencja Gazeta

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienia w zakładach pracy - zgłoszenia rozpoczęły się 4 maja. Jest to możliwe tylko w tych miejscach, gdzie uda się zebrać minimum 300 chętnych. Pracodawcy mogą zgłaszać pracowników, współpracowników i członków ich rodzin. Zasady nie wykluczają obcokrajowców. Cudzoziemcy mogą zgłaszać się także samodzielnie, nawet bez numeru PESEL.

Szczepienia w zakładach pracy

Program szczepień w zakładach pracy jest dostępny dla pojedynczych pracodawców, grup pracodawców (w ramach grupy można zgłosić np. podwykonawców lub firmy z jednej strefy przemysłowej), samorządów zawodowych lub stowarzyszeń branżowych i szkół wyższych (pracownicy i studenci powyżej 18. roku życia). Chęć udziału w programie zakład pracy zgłasza przez formularz dostępny od 4 maja na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przed zgłoszeniem pracodawca musi zebrać minimum 300 chętnych do zaszczepienia (nie ma górnego limitu osób). Drugi warunek to nawiązanie współpracy z istniejącym punktem szczepień, który zgodzi się zorganizować proces szczepień pracowników. W formularzu należy wskazać liczbę chętnych (bez danych osobowych) oraz dane współpracującego PWDL (Podmiotu Wykonującego Działalność Leczniczą).

Kogo można zgłosić?

Zakład pracy może zgłosić następujące osoby: pracowników, członków samorządów zawodowych i stowarzyszeń branżowych, osoby współpracujące (zatrudnione na umowę cywilnoprawną lub prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą), studentów (w przypadku uczelni) i członków rodzin wymienionych osób. Małgorzata Orłowska, menedżer ds. legalizacji w spółce Sanpro Synergy z Grupy Impel, uważa, że dotyczy to także cudzoziemców. – Nie są oni wymienieni jednoznacznie, ale skoro zakład pracy może zgłaszać wszystkich pracowników, a także członków ich rodzin, to zakładamy, że mogą być to także pracownicy z zagranicy. Z kolei na podstawie włączenia do programu podwykonawców wnioskuję, że w programie mogą uczestniczyć również cudzoziemcy zatrudnieni w firmach zewnętrznych.

Kiedy rozpoczną się szczepienia w zakładach pracy? Data zależy od dostępności szczepionek. W maju i w czerwcu do programu będą sukcesywnie dodawane kolejne przedsiębiorstwa. Szczepienia będą realizowane zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Szczegółowe informacje o podstawowych zasadach znajdują się na rządowej stronie internetowej – TUTAJ.

REKLAMA

E-skierowania dla cudzoziemców

Szczepienia w zakładach pracy to część Narodowego Programu Szczepień. W ramach tego programu ustalona jest również kolejność szczepień indywidualnych. Szczepienia wykonywane są na podstawie elektronicznego skierowania, które otrzymują automatycznie wszystkie osoby posiadające numer PESEL, w tym obcokrajowcy. Z numerem PESEL na szczepienie można zgłosić się na trzy sposoby: za pośrednictwem infolinii 989, wysyłając SMS o treści: SzczepimySie na numer 664 908 556 lub bezpośrednio w punkcie szczepień. – Idąc na szczepienie, obcokrajowcy powinni wziąć nie tylko paszport, ale także powiadomienie o nadaniu numeru PESEL, chyba że ktoś posiada kartę pobytu, w której PESEL jest zapisany – informuje Małgorzata Orłowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z obcokrajowcami, którzy mają prawo pobytu w Polsce, ale nie mają numeru PESEL? Oni także mają dostęp do szczepień. Skierowanie wystawiają lekarze pierwszego kontaktu. Należy więc się do nich zgłosić. Lekarz, wypełniając dane pacjenta, zamiast numeru PESEL, wpisze numer dokumentu, jakim posługuje się uprawniony obcokrajowiec. Najlepiej, jak jest to paszport lub zagraniczny dowód osobisty. Na szczepienie należy zabrać ten sam dokument, którego dane lekarz wpisał do systemu.

Do szczepień mają dostęp wszyscy obcokrajowcy, którzy posiadają prawo pobytu w Polsce, w tym: osoby studiujące lub uczące się w Polsce, zagraniczni doktoranci, cudzoziemcy z zezwoleniem na pracę, dyplomaci oraz współmałżonkowie lub dzieci obcokrajowców z prawem pobytu. – Wcześniej zasady były niejasne wobec cudzoziemców. Dobrze, że niedawno zostały sprecyzowane. Osobiście dzwoniłam na infolinię, żeby je potwierdzić – przyznaje Małgorzata Orłowska. – Przypuszczamy, że na tych samych zasadach będą przebiegały szczepienia w zakładach pracy – dodaje.

Jednocześnie podkreśla, że pracodawcom powinno zależeć na tym, by zgłaszać do programu jak najwięcej osób:
– Aby dodać obcokrajowców, powinni docierać do nich z konkretnymi informacjami w ich ojczystym języku. My przetłumaczyliśmy zasady zapisów na podstawie numeru PESEL i bez numeru PESEL, a następnie rozesłaliśmy je do wszystkich cudzoziemców, z którymi współpracujemy. Gorąco zachęcamy do tego pracodawców, którzy zatrudniają osoby z zagranicy.
Informacje w języku angielskim o e-skierowaniach dla obcokrajowców znajdują się TUTAJ.

W Polsce jest ponad 7000 punktów szczepień. Pod koniec kwietnia przekroczona została liczba 10 300 000 szczepień wykonanych pierwszą i drugą dawką.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA