REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukraińcy w Polsce 2023 - zmiany w przepisach. Co powinni wiedzieć pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ukraińcy w Polsce, praca, pobyt, przepisy
Ukraińcy w Polsce 2023 - zmiany w przepisach. Co powinni wiedzieć pracodawcy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany zachodzą obecnie w przepisach regulujących pobyt Ukraińcy w Polsce? Co te zmiany oznaczają dla firm (pracodawców) zatrudniających obywateli Ukrainy?

Ukraińcy na polskim rynku pracy

Według danych Straży Granicznej od 24 lutego 2022 r. granicę polsko-ukraińską przekroczyło ponad 11 mln uchodźców z Ukrainy. Mimo że większość z nich to kobiety i dzieci, duży odsetek osób w wieku produkcyjnym znajduje pracę w dość krótkim terminie. 

REKLAMA

Zmiany w specustawie. Obowiązki pracodawcy zatrudniającego obywatela Ukrainy - powiadomienie

W ciągu ostatniego roku, ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (zwana też specustawą wojenną), zmieniła się kilkukrotnie. Mimo że część artykułów została dodana, a część uchylona jeszcze przed jej wejściem w życie, poza doprecyzowaniem poprzednio pominiętych warunków, prawie bez zmian pozostał obowiązek nakładany na podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy. 

Pracodawca lub pełnomocnik powinien powiadomić powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy o powierzeniu wykonywania pracy w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez

  • osobę ze statusem UKR (Status UKR jest nadawany na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwakażdej osobie, która w okresie od 24 lutego 2022 r. przybyła do Polski z terytorium Ukrainy lub przez inne państwa w związku z działaniami wojennymi na Ukrainie i posiada obywatelstwo Ukrainy lub jest mężem/żoną obywatela Ukrainy, ale nie posiada obywatelstwa Ukrainy ani Polski) przebywającą legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, również 
  • obywatela Ukrainy przebywającego na podstawie wizy, ruchu bezwizowego albo zezwolenia na pobyt czasowy.

Powiadomienie jest zwolnione od opłat i może być złożone online.

W powiadomieniu należy uzupełnić wymagane dane pracownika. Choć posiadanie numeru PESEL przez obywateli Ukrainy nie jest obowiązkowe do zgłoszenia, warto uzyskać skan zaświadczenia o nadaniu numeru PESEL i uwzględnić go w zgłoszeniu. Procedura uzyskania numeru PESEL jest dostępna „od ręki” w najbliższym urzędzie miasta lub gminy i zajmuje do kilkunastu minut - szczegółowe informacje są dostępne na dedykowanej stronie internetowej. 

Powiadomienie zawiera również podstawowe informacje dotyczące zatrudnienia. Niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia (umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna), na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia warunków pracy i płacy (w tym rodzaj podpisywanej umowy), jakie zostały określone w dokumencie uprawniającym do wykonywania pracy. 

Każdorazowo zmiana warunków zatrudnienia wymaga złożenia nowego powiadomienia. Wyjątkiem jest podwyżka wynagrodzenia, czyli zmiana „korzystniejsza” dla cudzoziemca. 

W odróżnieniu od obowiązku powiadomienia o zakończeniu pracy na podstawie zezwolenia o pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, taki obowiązek nie występuje w przypadku powiadomienia. 

Niezłożenie powiadomienia o powierzeniu pracy uchodźcy z Ukrainy w terminie będzie oznaczać nielegalne zatrudnienie. 

Kary dla firm za nieprzestrzegania prawa pracy

Każda firma, która nie przestrzega lokalnych przepisów prawa pracy, może ponieść liczne konsekwencje: od grzywien do odmów wydania zezwoleń na pracę dla nowych cudzoziemców. Dla pracownika konsekwencje mogą z kolei polegać na zobowiązaniu do opuszczenia Polski oraz zakazie ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw obszaru Schengen.

Kto nie może korzystać ze specustawy musi uzyskać prawo pobytu w Polsce

W sytuacji, gdy cudzoziemiec nie korzysta z przepisów specustawy, musi koniecznie uzyskać i posiadać prawo do legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – zezwolenie na pobyt czasowy, wizę z prawem do wykonywania pracy albo prawo do pracy na podstawie innego dokumentu, zezwolenia na pracę, oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy lub zezwolenia na pracę sezonową. Pracodawca jest zobowiązany do otrzymania kopii tych dokumentów oraz ich przechowania w aktach osobowych pracownika na takich samych zasadach, jak w przypadku dokumentacji polskich pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany od 1 kwietnia 2023 r. Zezwolenie na pobyt czasowy dla każdego?

Od 1 kwietnia 2023 r. nowelizacja specustawy wprowadziła możliwość składania wniosków o zezwolenia na pobyt czasowy przez obywateli Ukrainy świadczących pracę lub prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Warunkiem jest posiadanie numeru PESEL ze statusem UKR, spełnienie wymogów udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na deklarowany cel pobytu oraz uznawanie pobytu na terytorium Polski za legalny. 

Co więcej, ustawa przewiduje dość mocne zabezpieczenie dla osób, których wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy nie będzie spełniać przesłanek udzielenia tego zezwolenia. W takich przypadkach będzie udzielane zezwolenie na pobyt czasowy na okres 1 roku, licząc od dnia wydania decyzji. 

Zezwolenia na pobyt czasowy w Polsce będą wydawane na okres nie dłuższy niż 3 lata. 

Ważne

Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski od dnia 24 lutego 2022 r. będą mogli nadal legalnie przebywać w kraju na podstawie ochrony tymczasowej nawet w sytuacji, jeśli nie złożą wniosku o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy lub stały. 

Aktualnie okres legalnego pobytu osób objętych ochroną tymczasową w Polsce kończy się 24 sierpnia 2023 r. Chociaż oficjalnie nie ma dodatkowych informacji o zmianie, można spodziewać się wydłużenia tego terminu również w Polsce co najmniej do marca 2024 r., bazując na decyzji Rady Unii Europejskiej o wprowadzeniu ochrony czasowej.

Warto pamiętać, że tzw. przepisy covidowe i stan zagrożenia epidemicznego zostały wydłużone do 30 kwietnia 2023 r

Specustawa pozwala Polskim pracodawcom na warunkowe, legalne zatrudnianie cudzoziemców, którzy przyjechali do Polski nawet po wygaśnięciu ich zezwolenia na pobyt i pracę. W tym przypadku, wbrew powszechnemu błędnemu rozumieniu, warunkiem przedłużenia legalnego pobytu i pracy w Polsce jest fakt złożenia wniosku o zezwolenie na pobyt w przedłużonym terminie. Biorąc pod uwagę czas procesowania wniosków w niektórych województwach, zaleca się niezwłoczne złożenie takiego wniosku przez pracownika. 

Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce przestaną obowiązywać specjalne rozwiązania nie tylko dotyczące przedłużenia dokumentów pobytowych, ale i regulacji dotyczących obowiązku kierowania pracowników na okresowe badania lekarskie. 

Choć uzyskanie dokumentów pobytowych po przybyciu do Polski leży po stronie cudzoziemca, warto pamiętać, że proces jest bardzo skomplikowany i każde wsparcie dla cudzoziemców w tym temacie będzie cenne i ważne. Warto pamiętać o tym, że większość z nich znalazło się z obcym kraju i procedury, które wydają się proste dla Polaków, niekoniecznie są tak samo zrozumiałe dla cudzoziemców.

Ważne

Jeśli firma zatrudnia cudzoziemców, warto co jakiś czas dokonywać przeglądu dokumentacji pracowniczej pod kątem zgodności z obecnymi wymaganiami, gdyż najlepszym sposobem na uniknięcie negatywnych konsekwencji jest dokładne zrozumienie polityki imigracyjnej i upewnienie się, że firma przestrzega litery prawa.

Anastasia Leonova, Senior Consultant, Human Advisory Services w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA