REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy dotyczące pracy w okresie zimowym. Co należy się pracownikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przepisy dotyczące pracy w okresie mrozów. Co należy się pracownikowi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zimowych mrozów, istotne jest zwrócenie uwagi na przepisy regulujące pracę przy niskich temperaturach. Co się należy pracownikowi w okresie zimowym?

rozwiń >

W mroźne miesiące, z uwagi na niskie temperatury i specyficzne warunki atmosferyczne, szczególnie ważne jest świadome stosowanie przepisów regulujących warunki pracy. Przepisy te mają na celu ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników. Oto przegląd regulacji w sześciu najważniejszych punktach.

REKLAMA

REKLAMA

1. Pomieszczenia pracy przy niskich temperaturach

Jak wynika z przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej także "rozporządzenie"), pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej temperatury w miejscu pracy. Minimalne wartości temperatur wynoszą 14º C dla pracy fizycznej oraz 18º C dla lekkiej pracy fizycznej i pracy biurowej. Jest to istotne, aby zapewnić komfort i zapobiec ryzykom zdrowotnym związanym z niskimi temperaturami.

2. Zabezpieczenie przed chłodem

Pracodawca musi chronić pomieszczenia pracy przed niekontrolowanym odpływem ciepła i napływem zimnego powietrza z zewnątrz. W sytuacjach, gdy ogrzewanie pomieszczeń odbywa się za pomocą klimatyzacji, konieczne jest, aby powietrze dostarczane przez te systemy było oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych. Ponadto, systemy te nie mogą wywoływać przeciągów ani narażać pracowników na dyskomfort termiczny.

3. Praca na otwartej przestrzeni podczas mrozów

Rozporządzenie zawiera także wymogi dotyczące organizacji stanowisk pracy na otwartej przestrzeni. Pracodawcy muszą zapewnić, by pracownicy byli chronieni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, w tym przed opadami i niską temperaturą. Wymagane jest dostarczenie pomieszczeń do ogrzania, z temperaturą minimalną 16ºC, zlokalizowanych w pobliżu miejsc pracy.

Jeżeli z różnych względów nie ma możliwości zapewnienia takiego pomieszczenia, pracodawca jest obowiązany zorganizować w pobliżu miejsca wykonywania pracy odpowiednie urządzenia emitujące ciepło do ogrzania, zachowując przy tym wymagania ochrony przeciwpożarowej.

REKLAMA

4. Odzież ochronna dla pracowników

Załącznik nr 2 do rozporządzenia oraz dział X rozdziału IX Kodeksu pracy nakładają na pracodawców obowiązek dostarczania pracownikom odzieży ochronnej. Obejmuje to nie tylko odzież, ale również ochronę głowy, stóp i rąk, która jest niezbędna do pracy w zimowych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Napoje i posiłki profilaktyczne w okresie zimowym

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie posiłków regeneracyjnych w okresie zimowym, pracodawcy mają obowiązek dostarczania posiłków regeneracyjnych w sezonie zimowym, tj. od 1 listopada do 31 marca. Ten wymóg dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na zewnątrz. Takie prace, często związane z intensywnym wysiłkiem fizycznym, prowadzą do wydatkowania przez organizm energii na poziomie przekraczającym 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet w ciągu zmiany roboczej.

Dodatkowo, w przypadkach, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 10°C, pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie napoje. Lokalizację stanowisk, na których powinny być wydawane ciepłe posiłki, ustala pracodawca. Ustalenie to odbywa się na podstawie dokonanego pomiaru wydatku energetycznego pracowników, z uwzględnieniem konsultacji ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.

6. Bezpieczeństwo pracowników podczas odśnieżania dachów

Przed rozpoczęciem odśnieżania dachu konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie obszaru, poprzez wygrodzenie i oznakowanie strefy niebezpiecznej, gdzie mogą spadać masy śniegu i lodu. Istotne jest, aby do pracy na wysokościach delegować jedynie tych pracowników, którzy posiadają aktualne szkolenie BHP oraz orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do takiej pracy.

Ponadto, pracownik przydzielony do odśnieżania dachów powinien przejść szczegółowy instruktaż stanowiskowy. Instruktaż ten powinien obejmować między innymi szczegółowy podział obowiązków, określenie kolejności wykonywania zadań oraz zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy konkretnych działaniach. Pracownik musi być także poinformowany o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaniem tego typu pracy.

Prace na wysokości są uznawane za szczególnie ryzykowne, dlatego konieczne jest, aby pracodawca zapewnił bezpośredni nadzór nad nimi, delegując do tego odpowiednie osoby. Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zapewnić, a pracownik stosować, właściwe środki ochrony przed upadkiem z wysokości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

REKLAMA

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA