REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy dotyczące pracy w okresie zimowym. Co należy się pracownikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przepisy dotyczące pracy w okresie mrozów. Co należy się pracownikowi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zimowych mrozów, istotne jest zwrócenie uwagi na przepisy regulujące pracę przy niskich temperaturach. Co się należy pracownikowi w okresie zimowym?

rozwiń >

W mroźne miesiące, z uwagi na niskie temperatury i specyficzne warunki atmosferyczne, szczególnie ważne jest świadome stosowanie przepisów regulujących warunki pracy. Przepisy te mają na celu ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników. Oto przegląd regulacji w sześciu najważniejszych punktach.

REKLAMA

Autopromocja

1. Pomieszczenia pracy przy niskich temperaturach

Jak wynika z przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej także "rozporządzenie"), pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej temperatury w miejscu pracy. Minimalne wartości temperatur wynoszą 14º C dla pracy fizycznej oraz 18º C dla lekkiej pracy fizycznej i pracy biurowej. Jest to istotne, aby zapewnić komfort i zapobiec ryzykom zdrowotnym związanym z niskimi temperaturami.

2. Zabezpieczenie przed chłodem

Pracodawca musi chronić pomieszczenia pracy przed niekontrolowanym odpływem ciepła i napływem zimnego powietrza z zewnątrz. W sytuacjach, gdy ogrzewanie pomieszczeń odbywa się za pomocą klimatyzacji, konieczne jest, aby powietrze dostarczane przez te systemy było oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych. Ponadto, systemy te nie mogą wywoływać przeciągów ani narażać pracowników na dyskomfort termiczny.

3. Praca na otwartej przestrzeni podczas mrozów

Rozporządzenie zawiera także wymogi dotyczące organizacji stanowisk pracy na otwartej przestrzeni. Pracodawcy muszą zapewnić, by pracownicy byli chronieni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, w tym przed opadami i niską temperaturą. Wymagane jest dostarczenie pomieszczeń do ogrzania, z temperaturą minimalną 16ºC, zlokalizowanych w pobliżu miejsc pracy.

Jeżeli z różnych względów nie ma możliwości zapewnienia takiego pomieszczenia, pracodawca jest obowiązany zorganizować w pobliżu miejsca wykonywania pracy odpowiednie urządzenia emitujące ciepło do ogrzania, zachowując przy tym wymagania ochrony przeciwpożarowej.

4. Odzież ochronna dla pracowników

Załącznik nr 2 do rozporządzenia oraz dział X rozdziału IX Kodeksu pracy nakładają na pracodawców obowiązek dostarczania pracownikom odzieży ochronnej. Obejmuje to nie tylko odzież, ale również ochronę głowy, stóp i rąk, która jest niezbędna do pracy w zimowych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Napoje i posiłki profilaktyczne w okresie zimowym

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie posiłków regeneracyjnych w okresie zimowym, pracodawcy mają obowiązek dostarczania posiłków regeneracyjnych w sezonie zimowym, tj. od 1 listopada do 31 marca. Ten wymóg dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na zewnątrz. Takie prace, często związane z intensywnym wysiłkiem fizycznym, prowadzą do wydatkowania przez organizm energii na poziomie przekraczającym 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet w ciągu zmiany roboczej.

Dodatkowo, w przypadkach, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 10°C, pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie napoje. Lokalizację stanowisk, na których powinny być wydawane ciepłe posiłki, ustala pracodawca. Ustalenie to odbywa się na podstawie dokonanego pomiaru wydatku energetycznego pracowników, z uwzględnieniem konsultacji ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.

6. Bezpieczeństwo pracowników podczas odśnieżania dachów

Przed rozpoczęciem odśnieżania dachu konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie obszaru, poprzez wygrodzenie i oznakowanie strefy niebezpiecznej, gdzie mogą spadać masy śniegu i lodu. Istotne jest, aby do pracy na wysokościach delegować jedynie tych pracowników, którzy posiadają aktualne szkolenie BHP oraz orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do takiej pracy.

Ponadto, pracownik przydzielony do odśnieżania dachów powinien przejść szczegółowy instruktaż stanowiskowy. Instruktaż ten powinien obejmować między innymi szczegółowy podział obowiązków, określenie kolejności wykonywania zadań oraz zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy konkretnych działaniach. Pracownik musi być także poinformowany o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaniem tego typu pracy.

Prace na wysokości są uznawane za szczególnie ryzykowne, dlatego konieczne jest, aby pracodawca zapewnił bezpośredni nadzór nad nimi, delegując do tego odpowiednie osoby. Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zapewnić, a pracownik stosować, właściwe środki ochrony przed upadkiem z wysokości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA