REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile pracodawca może oszczędzić na wpłatach do PFRON? Przykłady i obliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa HR Quality
Specjalistyczne usługi HR: od rekrutacji po obsługę kadrowo-płacową i wsparcie dla pracowników z niepełnosprawnościami
niepełnosprawność, praca, pracownik, biznes, biuro
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a optymalizacja kosztów PFRON – case study i obliczenia dla pracodawcy. Ile można zaoszczędzić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

rozwiń >

Dlaczego 5 maja jest ważną datą dla integracji i równości?

Już 5 maja – tuż po weekendzie majowym – obchodzimy aż trzy ważne święta promujące równość i integrację:
• Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami,
• Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami,
• Międzynarodowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

5 maja przypomina nam z potrójną siłą o równości i integracji.

REKLAMA

Autopromocja

Inkluzywność w biznesie – wartości, ale i konkretne decyzje finansowe

W biznesie inkluzywność to nie tylko wartości – to także decyzje operacyjne i finansowe. W wielu firmach zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami (OzN) wciąż pozostaje niezagospodarowanym obszarem. Dlaczego?
Obszar ten wciąż postrzegany jest jako złożony temat HR. Tymczasem właściwie zaplanowane wdrożenie to nie tylko uniknięcie wpłat do PFRON – to realne oszczędności, dostęp do dofinansowań i lepszy wynik audytu ESG.

Obawy przedsiębiorców – co powstrzymuje przed zatrudnianiem OzN?

Rozmowy z przedsiębiorcami pokazują, że temat zatrudniania osób z niepełnosprawnościami nadal budzi wiele obaw. Najczęstsze z nich to:
• „Słyszałem, że i tak nie wypłacają dofinansowań.”
• „Nie wiem, jak dostosować stanowisko.”
• „Wpłaty na PFRON są stosunkowo niewielkim kosztem dla firmy, a droga do ich optymalizacji jest zbyt skomplikowana.”

Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – zasady i wyliczenia

Czy naprawdę tak jest? Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że brak zatrudniania OzN generuje dla ich firm realne koszty. Zaczynimy od początku, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych pracodawca podlega obowiązkowi wpłat na PFRON, jeśli zatrudnia 25 pracowników (w przeliczaniu na pełen etat), a równocześnie nie osiąga wskaźnika 6% pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wysokość wpłat stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%, a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Przykład: firma zatrudniająca 50 pracowników

W firmie zatrudniającej 50 pracowników etatowych, wymagany wskaźnik zatrudnienia to 3 pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Dane wejściowe:
Liczba pracowników ogółem (P) : 50
Wymagana liczba osób z orzeczeniem (6%): 3
Faktyczna liczba zatrudnionych OzN (Z): 0
Brakująca liczba osób (P-Z): 3
Przeciętne wynagrodzenie (IV kw. 2024) (PW): 8 477,21 zł
Współczynnik ustawowy: 40,65% czyli 0,4065

Miesięczną wysokość wpłaty na PFRON oblicza się według wzoru:
Kwota wpłaty = współczynnik ustawowy (40,65%) × przeciętne wynagrodzenie × liczba brakujących etatów
Kwota wpłaty = 40,65% × 8 477,21 zł × 3
Kwota wpłaty = 0,4065 × 8 477,21 zł × 3 ≈ 10 345,11 zł
Kwota wpłaty = 0,4065 × 8 477,21 zł × 3 ≈ 10 345,11 zł miesięcznie
Rocznie to ponad 124 000 zł kosztów.

Reasumując jeśli w firmie nie są zatrudnieni pracownicy z orzeczeniem miesięczna wysokość wpłaty we kwietniu bieżącego roku wyniesie ponad 10.337 zł, rocznie kwota ta przekracza 120 tys. zł. W obecnej sytuacji gospodarczej, gdy coraz więcej pracodawców liczy każdą złotówkę, koszt ten nie jest wcale taki mały, zwłaszcza, że można go łatwo wyeliminować.

Jako eksperci HRQAbility, na co dzień wspieramy pracodawców w osiąganiu realnych oszczędności i korzyści organizacyjnych. Dla przykładu przeanalizujemy, jakie oszczędności roczne wygeneruje dla firmy zatrudniającej 50 pracowników, zatrudnienie dwóch osób z niepełnosprawnością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Case study z obliczeniem: Zatrudnienie 2 pracowników OzN w firmie zatrudniającej 50 pracowników

Przypomnienie danych:
Firma zatrudnia 50 pracowników.
Przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2024 roku wynosiło 8 477,21 zł.
Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 6%.

Liczba etatów wymaganych do spełnienia normy: Aby spełnić wymóg PFRON (6%), firma powinna zatrudniać 3 osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Obliczanie wysokości wpłat na PFRON, w przypadku zatrudnienie 2 osoby z orzeczeniem:
Liczba brakujących etatów to 1 (3 wymagane etaty – 2 zatrudnione osoby z orzeczeniem).

Wysokość wpłaty na PFRON za 1 brakujący etat obliczamy w następujący sposób:
Kwota wpłaty = 40,65% × przeciętne wynagrodzenie × liczba brakujących etatów
Kwota wpłaty = 40,65% × 8 477,21 zł × 1
Kwota wpłaty = 0,4065 × 8 477,21 zł ≈ 3 446,80 zł miesięcznie

Oszczędności roczne:
W przypadku zatrudnienia 2 osób z orzeczeniem, firma ta zaoszczędzi w ciągu roku na wpłatach do PFRON, ponieważ nie będzie musiała płacić za 1 etat.
Oszczędności roczne = Kwota wpłaty miesięcznej × 12 miesięcy
Oszczędności roczne = 3 446,80 zł × 12 ≈ 41 361,60 zł.

Ważne

Podsumowanie:
Zatrudniając 2 osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, firma ta zaoszczędzi około 41 361,60 zł rocznie na wpłatach do PFRON.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2025

Wsparcie ekspertów HRQAbility – jak pomagamy firmom?

Jako eksperci HRQAbility na co dzień wspieramy firmy w uzyskiwaniu podobnych oszczędności. Nasz model współpracy obejmuje:

• Audyt potrzeb i możliwości organizacji – sprawdzamy, gdzie i jak można stworzyć miejsce pracy dla OzN.
• Rekrutację kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami – wiemy, gdzie szukać i jak dotrzeć do kompetentnych osób z niepełnosprawnościami oraz jak dostosować proces rekrutacyjny do osób ze szczególnymi potrzebami.
• Szkolenia kadry menadżerskiej i zespołów – pomagamy zbudować inkluzywną kulturę pracy.
• Dostosowanie stanowisk pracy – wspieramy formalnie i praktycznie.
• Optymalizację kosztów i rozliczenia z PFRON – dzięki naszemu doświadczeniu klienci skutecznie odzyskują należne dofinansowania.

Podsumowanie – zatrudnianie OzN jako decyzja strategiczna

Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami to decyzja biznesowa, która – odpowiednio zaplanowana – pozwala obniżyć koszty, poprawić kulturę organizacyjną i przyciągnąć zaangażowanych pracowników. Firmy otwarte na różnorodność zyskują także przewagę konkurencyjną w oczach potencjalnych inwestorów.

Joanna Kubica, Konsultant ds. Rekrutacji joanna.kubica@hrquality.pl
Rafał Rybczyk, Konsultant ds. Rekrutacji rafal.rybczyk@hrquality.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA