REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrezygnować z tworzenia ZFŚS – praktyczna instrukcja

Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, radca prawny
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac

REKLAMA

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych muszą tworzyć pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 osób na dzień 1 stycznia. Pracodawcy, którzy nie chcą tworzyć funduszu mogą z niego zrezygnować. Forma rezygnacji zależy od tego czy w zakładzie pracy obowiązuje układ zborowy pracy czy regulamin wynagradzania.

Obowiązek pracodawcy w zakresie tworzenia funduszu zależą od tego do jakiej grupy pracodawców zalicza się dany podmiot. Jeżeli pracodawcą jest jednostką budżetową to nie może zrezygnować z tworzenia funduszu, ponadto ma obowiązek tworzenia funduszu niezależnie od ilości osób zatrudnionych.

REKLAMA

Autopromocja

Do drugiej grupy należą pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia każdego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny etat. Pracodawcy ci mogą zrezygnować z tworzenia funduszu lub obniżyć odpisy na zfśs. To jak należy to zrobić zależy od tego, czy w zakładzie pracy obowiązuje układ zbiorowy pracy, czy regulamin wynagradzania.

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  objętego układem zbiorowym pracy.

Rezygnacja z ZFŚS lub obniżenie odpisów wymaga zmiany postanowień układu zbiorowego pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszelkie zmiany układu zbiorowego pracy dokonuje się za pomocą protokołu dodatkowego.

Do protokołów dodatkowych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące układu.

Instrukcja – jak pracodawca powinien wprowadzić zmiany do układu

Krok 1. Powiadomienie wszystkich organizacji związkowych

Pracodawca, który chce rezygnować z ZFŚS musi powiadomić wszystkie organizację związkowe reprezentujące pracowników, wzywając je jednocześnie do prowadzenia rokowań.  Należy podkreślić, że  związki zawodowe nie mogą odmówić rokowań w celu zmiany układu, które są uzasadniona ważną zmianą sytuacji ekonomicznej bądź finansowej pracodawcy (art.  241² § 3 ust.2 Kodeksu pracy)

Krok 2 Uzgodnienie wspólnego stanowiska przez związki

Organizację związkowe działające u pracodawcy mają 30 dnia na przedstawienie wspólnego stanowiska w sprawie rezygnacji z ZFŚS.  Jeżeli organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska, decyzje w sprawie rezygnacji z ZFŚS podejmuje pracodawca. Musi on jednak rozpatrzyć  odrębne stanowiska organizacji związkowych.

Krok 3 Wypowiedzenie części układu

Zmiany postanowień układów mogą nastąpić w każdej chwili, ale przed wprowadzeniem zmian niezbędne jest pisemne wypowiedzenie części układu, która dotyczy funduszu socjalnego.  Okres wypowiedzenia układu wynosi 3 miesiące kalendarzowe, jeżeli strony nie zawarły innego okresu wypowiedzenia w układzie.

Krok 4 Rejestracja układu

Protokół dodatkowy do układu zbiorowego musi zostać zarejestrowany przez Okręgowy Inspektorat Pracy. Protokół dodatkowy do układu wchodzi w życie w terminie zawartym w protokole, jednak nie wcześniej niż z dniem jego zarejestrowania.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  nieobjętego układem zbiorowym pracy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników

Pracodawcy nie objęci układem zbiorowym pracy, jeżeli chcą zrezygnować z ZFŚS muszą to zrobić w formie zmiany regulaminu wynagradzania – wprowadzenia aneksu do regulaminu.

Jeżeli u Pracodawcy działa organizacja związkowa to treść zmiany musi być uzgodniona ze związkiem zawodowym. Natomiast w sytuacji, gdy nie działa tak organizacja to zmiany do regulaminu wprowadza się po uzgodnieniu z przedstawicielem załogi (art. 772 § 1 Kodeksu pracy).

Kodeks pracy nie reguluje zasad wyboru przedstawiciela pracowników, zatem zasady wyboru pozostają w swobodzie pracodawcy. Przyjmuje się jednak, że pracodawca powinien przeprowadzić wybory w zakładzie pracy. Należy podkreślić, że przedstawicielem załogi powinna być osoba reprezentująca interesy pracowników, pracodawca nie powinni sam wskazać takiego przedstawiciela spośród osób, które zarządzają zakładem pracy, ponieważ takie osoby będą sprzyjały pracodawcy. Przedstawicielem pracowników nie powinna być np. główna księgowa.

Zmiany regulaminu wynagradzania wchodzą w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia postanowień regulaminu pracownikom. Sposób ogłaszania powinien być uregulowany w regulaminie pracy, najczęściej jest to wywieszenie postanowień regulaminu na tablicy ogłoszeń lub rozesłanie go drogą emaliową.

Jeżeli pracodawca nie poda zmian regulaminu do wiadomości pracownikom nie będzie on obowiązywała. Należy dodać, że fakt niezapoznania się pracownika z regulaminie nie ma wpływu na jego ważność. Istotne jest, żeby pracownik miał potencjalną możliwość zapoznania się ze zmianą regulaminu ( wyrok SN z 5 grudnia 2006 r. II PK 124/06).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PRZYKŁAD:

KPZ Sp. z o. o. od nowego roku zamierza zrezygnować z tworzenia ZFŚS, na zmianę regulaminu wynagradzania wyraził zgodę przedstawiciel pracowników.

Spółka stworzyła poniższy aneks do regulaminu wynagradzania:

Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania

Do regulaminu wynagradzania z dnia 1 stycznia 2010 r., obowiązującego w KPZ Sp z o.o., ul. Jasna 22/1 w Gdańsku, , po §  13 dodaje się § 14 w brzmieniu:

  1. W okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. pracodawca nie będzie tworzył Zakładowego Funduszu Świadczenie Socjalnych.
  2. Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015  r.

Jan Rosłoń
Prezes zarządu

Pracodawca o wszelkich zmianach w regulaminach informuję swoich pracowników wywieszając zmiany na tablicy ogłoszeń. Inny sposób informowania został ustalony dla przedstawicieli handlowych, którzy o zmianach są informowani drogą e-mailową. 20 listopada   pracodawca wywiesił na tablicy ogłoszeń aneks do regulaminu, zapomniał jednak poinformować przedstawicieli handlowych o zmianach. Pracownicy tego działu nie mieli zatem możliwości zapoznania się z regulaminem. W tej sytuacji regulamin będzie obowiązywał po 2 tygodniach, ale od dnia prawidłowego powiadomienia wszystkich pracowników o jego zmianie.

Kalkulatory

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  nieobjętego układem zbiorowym pracy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników

Pracodawca, który zatrudnia poniżej  20 pracowników (na pełny etat) może tworzyć ZFSŚ albo wypłacać świadczenia urlopowe. Natomiast, jeżeli pracodawca nie chce tego robić musi  do 31 stycznia poinformować o nietworzeniu funduszu lub niewypłacaniu świadczeń swoich pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy.

PRZYKŁAD:

Firma CDZ Sp. z o.o. zatrudniająca 19 osób od nowego roku nie zamierza tworzyć ZFŚS oraz wypłacać pracownikom świadczenia urlopowego pracodawca każdego pracownika poinformował osobiście wysyłając do niego poniższą informację. 

Warszawa, 1 grudnia 2015 r.

Informacja

Działając na podstawie art. 3 ust. 3-3a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm) informuję, że ze względu  na trudną sytuację finansową w roku 2015  nie będzie tworzony ZFŚS oraz nie będą wypłacane świadczenia urlopowe.

Tadeusz Jaskułka

 Prezes Zarządu

Działanie pracodawcy było prawidłowe.


Opinie o konsekwencjach dla pracodawcy za  niepoinformowanie pracowników  o nietworzeniu ZFŚS i nie wypłacaniu świadczeń urlopowych  są różne w zależności od organu.

Konsekwencje przekroczenia terminu 31 stycznia – dwa różne stanowiska

Stanowisko

Treść stanowisk

Sankcje

PIP (GNP/87/024-84/04)

Nie powiadomienie pracowników do 31 stycznia skutkuje tym, że pracodawca musi stworzyć ZFŚS lub wypłacać świadczenia urlopowe.

W razie zaniechania może zostać ukarany mandatem lub karę grzywny.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06)

Pracodawca, który nie poinformował w terminie swoich pracowników nie musi tworzyć ZFŚS ani wypłacać świadczeń urlopowych.

 Pracodawca może zostać ukarany  grzywną.

Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 15 stycznia 2008 r. (sygn. akt XII Pa 442/07),

 Termin do 31 stycznia ma  charakter instrukcyjny, a jego przekroczenie nie powoduje obowiązku wypłaty świadczeń.

Brak

Jak zrezygnować z zfśs SCHEMAT

PODSTAWA PRAWNA

  • art. 772 § 1 i 4,  art. 2412- art. 2417  ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz. U z 2014 r. poz. 1502;
  • art. 8 ust. 2 i art. 30 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.;
  • art. 3 – art. 5  ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych  jt. Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.

Katarzyna Kalata partner zarządzający Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA