REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrezygnować z tworzenia ZFŚS – praktyczna instrukcja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, radca prawny
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac

REKLAMA

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych muszą tworzyć pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 osób na dzień 1 stycznia. Pracodawcy, którzy nie chcą tworzyć funduszu mogą z niego zrezygnować. Forma rezygnacji zależy od tego czy w zakładzie pracy obowiązuje układ zborowy pracy czy regulamin wynagradzania.

Obowiązek pracodawcy w zakresie tworzenia funduszu zależą od tego do jakiej grupy pracodawców zalicza się dany podmiot. Jeżeli pracodawcą jest jednostką budżetową to nie może zrezygnować z tworzenia funduszu, ponadto ma obowiązek tworzenia funduszu niezależnie od ilości osób zatrudnionych.

REKLAMA

Do drugiej grupy należą pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia każdego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny etat. Pracodawcy ci mogą zrezygnować z tworzenia funduszu lub obniżyć odpisy na zfśs. To jak należy to zrobić zależy od tego, czy w zakładzie pracy obowiązuje układ zbiorowy pracy, czy regulamin wynagradzania.

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  objętego układem zbiorowym pracy.

Rezygnacja z ZFŚS lub obniżenie odpisów wymaga zmiany postanowień układu zbiorowego pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszelkie zmiany układu zbiorowego pracy dokonuje się za pomocą protokołu dodatkowego.

Do protokołów dodatkowych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące układu.

Instrukcja – jak pracodawca powinien wprowadzić zmiany do układu

Krok 1. Powiadomienie wszystkich organizacji związkowych

Pracodawca, który chce rezygnować z ZFŚS musi powiadomić wszystkie organizację związkowe reprezentujące pracowników, wzywając je jednocześnie do prowadzenia rokowań.  Należy podkreślić, że  związki zawodowe nie mogą odmówić rokowań w celu zmiany układu, które są uzasadniona ważną zmianą sytuacji ekonomicznej bądź finansowej pracodawcy (art.  241² § 3 ust.2 Kodeksu pracy)

Krok 2 Uzgodnienie wspólnego stanowiska przez związki

Organizację związkowe działające u pracodawcy mają 30 dnia na przedstawienie wspólnego stanowiska w sprawie rezygnacji z ZFŚS.  Jeżeli organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska, decyzje w sprawie rezygnacji z ZFŚS podejmuje pracodawca. Musi on jednak rozpatrzyć  odrębne stanowiska organizacji związkowych.

Krok 3 Wypowiedzenie części układu

Zmiany postanowień układów mogą nastąpić w każdej chwili, ale przed wprowadzeniem zmian niezbędne jest pisemne wypowiedzenie części układu, która dotyczy funduszu socjalnego.  Okres wypowiedzenia układu wynosi 3 miesiące kalendarzowe, jeżeli strony nie zawarły innego okresu wypowiedzenia w układzie.

Krok 4 Rejestracja układu

Protokół dodatkowy do układu zbiorowego musi zostać zarejestrowany przez Okręgowy Inspektorat Pracy. Protokół dodatkowy do układu wchodzi w życie w terminie zawartym w protokole, jednak nie wcześniej niż z dniem jego zarejestrowania.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  nieobjętego układem zbiorowym pracy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników

Pracodawcy nie objęci układem zbiorowym pracy, jeżeli chcą zrezygnować z ZFŚS muszą to zrobić w formie zmiany regulaminu wynagradzania – wprowadzenia aneksu do regulaminu.

REKLAMA

Jeżeli u Pracodawcy działa organizacja związkowa to treść zmiany musi być uzgodniona ze związkiem zawodowym. Natomiast w sytuacji, gdy nie działa tak organizacja to zmiany do regulaminu wprowadza się po uzgodnieniu z przedstawicielem załogi (art. 772 § 1 Kodeksu pracy).

Kodeks pracy nie reguluje zasad wyboru przedstawiciela pracowników, zatem zasady wyboru pozostają w swobodzie pracodawcy. Przyjmuje się jednak, że pracodawca powinien przeprowadzić wybory w zakładzie pracy. Należy podkreślić, że przedstawicielem załogi powinna być osoba reprezentująca interesy pracowników, pracodawca nie powinni sam wskazać takiego przedstawiciela spośród osób, które zarządzają zakładem pracy, ponieważ takie osoby będą sprzyjały pracodawcy. Przedstawicielem pracowników nie powinna być np. główna księgowa.

Zmiany regulaminu wynagradzania wchodzą w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia postanowień regulaminu pracownikom. Sposób ogłaszania powinien być uregulowany w regulaminie pracy, najczęściej jest to wywieszenie postanowień regulaminu na tablicy ogłoszeń lub rozesłanie go drogą emaliową.

Jeżeli pracodawca nie poda zmian regulaminu do wiadomości pracownikom nie będzie on obowiązywała. Należy dodać, że fakt niezapoznania się pracownika z regulaminie nie ma wpływu na jego ważność. Istotne jest, żeby pracownik miał potencjalną możliwość zapoznania się ze zmianą regulaminu ( wyrok SN z 5 grudnia 2006 r. II PK 124/06).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PRZYKŁAD:

KPZ Sp. z o. o. od nowego roku zamierza zrezygnować z tworzenia ZFŚS, na zmianę regulaminu wynagradzania wyraził zgodę przedstawiciel pracowników.

Spółka stworzyła poniższy aneks do regulaminu wynagradzania:

Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania

Do regulaminu wynagradzania z dnia 1 stycznia 2010 r., obowiązującego w KPZ Sp z o.o., ul. Jasna 22/1 w Gdańsku, , po §  13 dodaje się § 14 w brzmieniu:

  1. W okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. pracodawca nie będzie tworzył Zakładowego Funduszu Świadczenie Socjalnych.
  2. Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015  r.

Jan Rosłoń
Prezes zarządu

Pracodawca o wszelkich zmianach w regulaminach informuję swoich pracowników wywieszając zmiany na tablicy ogłoszeń. Inny sposób informowania został ustalony dla przedstawicieli handlowych, którzy o zmianach są informowani drogą e-mailową. 20 listopada   pracodawca wywiesił na tablicy ogłoszeń aneks do regulaminu, zapomniał jednak poinformować przedstawicieli handlowych o zmianach. Pracownicy tego działu nie mieli zatem możliwości zapoznania się z regulaminem. W tej sytuacji regulamin będzie obowiązywał po 2 tygodniach, ale od dnia prawidłowego powiadomienia wszystkich pracowników o jego zmianie.

Kalkulatory

Sposób rezygnacji z  ZFŚS przez pracodawcę  nieobjętego układem zbiorowym pracy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników

Pracodawca, który zatrudnia poniżej  20 pracowników (na pełny etat) może tworzyć ZFSŚ albo wypłacać świadczenia urlopowe. Natomiast, jeżeli pracodawca nie chce tego robić musi  do 31 stycznia poinformować o nietworzeniu funduszu lub niewypłacaniu świadczeń swoich pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy.

PRZYKŁAD:

Firma CDZ Sp. z o.o. zatrudniająca 19 osób od nowego roku nie zamierza tworzyć ZFŚS oraz wypłacać pracownikom świadczenia urlopowego pracodawca każdego pracownika poinformował osobiście wysyłając do niego poniższą informację. 

Warszawa, 1 grudnia 2015 r.

Informacja

Działając na podstawie art. 3 ust. 3-3a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm) informuję, że ze względu  na trudną sytuację finansową w roku 2015  nie będzie tworzony ZFŚS oraz nie będą wypłacane świadczenia urlopowe.

Tadeusz Jaskułka

 Prezes Zarządu

Działanie pracodawcy było prawidłowe.


Opinie o konsekwencjach dla pracodawcy za  niepoinformowanie pracowników  o nietworzeniu ZFŚS i nie wypłacaniu świadczeń urlopowych  są różne w zależności od organu.

Konsekwencje przekroczenia terminu 31 stycznia – dwa różne stanowiska

Stanowisko

Treść stanowisk

Sankcje

PIP (GNP/87/024-84/04)

Nie powiadomienie pracowników do 31 stycznia skutkuje tym, że pracodawca musi stworzyć ZFŚS lub wypłacać świadczenia urlopowe.

W razie zaniechania może zostać ukarany mandatem lub karę grzywny.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06)

Pracodawca, który nie poinformował w terminie swoich pracowników nie musi tworzyć ZFŚS ani wypłacać świadczeń urlopowych.

 Pracodawca może zostać ukarany  grzywną.

Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 15 stycznia 2008 r. (sygn. akt XII Pa 442/07),

 Termin do 31 stycznia ma  charakter instrukcyjny, a jego przekroczenie nie powoduje obowiązku wypłaty świadczeń.

Brak

Jak zrezygnować z zfśs SCHEMAT

PODSTAWA PRAWNA

  • art. 772 § 1 i 4,  art. 2412- art. 2417  ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz. U z 2014 r. poz. 1502;
  • art. 8 ust. 2 i art. 30 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.;
  • art. 3 – art. 5  ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych  jt. Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.

Katarzyna Kalata partner zarządzający Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA