REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będą nowe zasady ustalania przychodu pracowników w przypadku nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662). Większa część zmian (w tym te podatkowe) wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Jedną z nich jest ustalenie ryczałtowej wartości przychodu z tytułu nieodpłatnego użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne używanie samochodów służbowych do celów prywatnych 2014

W obowiązującym do końca 2014 r. stanie prawnym zagadnienie nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych budzi liczne kontrowersje.

W takim przypadku po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Wielu pracowników, a jeszcze częściej pracodawców jako płatników, zadaje sobie pytanie: w jakiej wysokości rozpoznać w takim przypadku przychód pracownika?

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Co do zasady należy stosować art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi wartość takiego świadczenie ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Oznacza to, że w przypadku nieodpłatnego użytkowania przez pracownika do celów prywatnych pojazdu pracodawcy należy stosować ceny rynkowe, tj. stosowane przez podmioty zajmujące się wynajmem aut, z uwzględnieniem m.in. klasy pojazdu, a w przypadku samochodów będących przedmiotem leasingu - w oparciu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z umową leasingu, tj. opłatę leasingową, ubezpieczenie samochodu, opłaty serwisowe (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1162/12-2/AJ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle od strony normatywnej. Od strony praktycznej należy zauważyć, że już samo ustalenie prawidłowej kwoty wartości świadczenia jest problematyczne, co naraża podatników na spory z fiskusem. Ponadto niektórzy pracodawcy w ogóle nie rozpoznają u pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego używania pojazdu pracodawcy do celów prywatnych (zatajając ten przychód), jeszcze inni ustalają przychód w symbolicznej – w stosunku do stopnia używania tego pojazdu – kwocie.

Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015

Od dnia 1 stycznia 2015 r. wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych będzie wynosiła 250 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3) albo 400 zł miesięcznie ( dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3). W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca przychód z tego tytułu będzie ustalany osobno za każdy dzień w wysokości 1/30 powyższych kwot.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Niewątpliwe wprowadzenie w formie ryczałtu kwotowo określonego przychodu dla pracowników z tytułu takiego używania pojazdu pracodawcy, uzależnionego od pojemności silnika oraz dni użytkowania w miesiącu, przyczyni się do uproszczenia zasad ustalania tego przychodu. Ponadto relatywnie niewielkie obciążenie ekonomiczne (przychód w wyższym przedziale będzie wynosił 400 zł, co oznacza, że pracownik zapłaci z tego tytułu maksymalnie 72 zł podatku miesięcznie) – zachęci do rozpoznawania tego przychodu.

Samochody hybrydowe i elektryczne

Należy także zauważyć, że znowelizowane przepisy znajdą zastosowanie do tych samochodów służbowych używanych nieodpłatnie, które posiadają parametr, jakim jest pojemność silnika. W przypadku samochodów hybrydowych, które posiadają oprócz silnika elektrycznego także jednostkę spalinową, można ustalić pojemność silnika i dokonać prawidłowej kwalifikacji pojazdu jako posiadającego silnik o pojemności powyżej albo poniżej 1600 cm3.

Powstaje natomiast pytanie: co z samochodami dysponującymi wyłącznie napędem elektrycznym? Otóż w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników możliwe są trzy rozwiązania.

Kalkulatory

Po pierwsze – z uwagi na brak silnika o określonej pojemności organy podatkowe mogą uznać, że przepisy wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. nie mają zastosowania do nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych pojazdów elektrycznych i w stosunku do tych pojazdów należy stosować zasady ogólne, czyli kryterium cen rynkowych.


Po drugie – w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników można stosować wyższą kwotę ryczałtową w wysokości 400 zł, przyjmując założenie, że zamiarem ustawodawcy było objęcie nowymi przepisami wszystkich kategorii samochodów wykorzystywanych przez pracowników do celów prywatnych (w tym elektrycznych), a przyjęta wyższa wartość przychodu będzie bezpieczniejsza podatkowo. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Po trzecie – samochodów elektrycznych jest w Polsce niewiele, a w działalności gospodarczej są one niemalże niespotykane. Możliwe więc, że przed wzrostem zainteresowania tymi pojazdami nastąpi stosowna nowelizacja przepisów.

Podsumowując należy wskazać, że kierunek zmian – pomimo wskazanych wyżej niedoskonałości – jest dobry. Redukuje on znaczną część problemów podatników oraz płatników związanych z nieodpłatnym używaniem samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników. Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję na szybkie usunięcie pozostałych problematycznych kwestii w tym zakresie.

Wojciech Safian

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA