REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będą nowe zasady ustalania przychodu pracowników w przypadku nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662). Większa część zmian (w tym te podatkowe) wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Jedną z nich jest ustalenie ryczałtowej wartości przychodu z tytułu nieodpłatnego użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne używanie samochodów służbowych do celów prywatnych 2014

W obowiązującym do końca 2014 r. stanie prawnym zagadnienie nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych budzi liczne kontrowersje.

W takim przypadku po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Wielu pracowników, a jeszcze częściej pracodawców jako płatników, zadaje sobie pytanie: w jakiej wysokości rozpoznać w takim przypadku przychód pracownika?

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Co do zasady należy stosować art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi wartość takiego świadczenie ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Oznacza to, że w przypadku nieodpłatnego użytkowania przez pracownika do celów prywatnych pojazdu pracodawcy należy stosować ceny rynkowe, tj. stosowane przez podmioty zajmujące się wynajmem aut, z uwzględnieniem m.in. klasy pojazdu, a w przypadku samochodów będących przedmiotem leasingu - w oparciu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z umową leasingu, tj. opłatę leasingową, ubezpieczenie samochodu, opłaty serwisowe (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1162/12-2/AJ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle od strony normatywnej. Od strony praktycznej należy zauważyć, że już samo ustalenie prawidłowej kwoty wartości świadczenia jest problematyczne, co naraża podatników na spory z fiskusem. Ponadto niektórzy pracodawcy w ogóle nie rozpoznają u pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego używania pojazdu pracodawcy do celów prywatnych (zatajając ten przychód), jeszcze inni ustalają przychód w symbolicznej – w stosunku do stopnia używania tego pojazdu – kwocie.

Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015

Od dnia 1 stycznia 2015 r. wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych będzie wynosiła 250 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3) albo 400 zł miesięcznie ( dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3). W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca przychód z tego tytułu będzie ustalany osobno za każdy dzień w wysokości 1/30 powyższych kwot.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Niewątpliwe wprowadzenie w formie ryczałtu kwotowo określonego przychodu dla pracowników z tytułu takiego używania pojazdu pracodawcy, uzależnionego od pojemności silnika oraz dni użytkowania w miesiącu, przyczyni się do uproszczenia zasad ustalania tego przychodu. Ponadto relatywnie niewielkie obciążenie ekonomiczne (przychód w wyższym przedziale będzie wynosił 400 zł, co oznacza, że pracownik zapłaci z tego tytułu maksymalnie 72 zł podatku miesięcznie) – zachęci do rozpoznawania tego przychodu.

Samochody hybrydowe i elektryczne

Należy także zauważyć, że znowelizowane przepisy znajdą zastosowanie do tych samochodów służbowych używanych nieodpłatnie, które posiadają parametr, jakim jest pojemność silnika. W przypadku samochodów hybrydowych, które posiadają oprócz silnika elektrycznego także jednostkę spalinową, można ustalić pojemność silnika i dokonać prawidłowej kwalifikacji pojazdu jako posiadającego silnik o pojemności powyżej albo poniżej 1600 cm3.

Powstaje natomiast pytanie: co z samochodami dysponującymi wyłącznie napędem elektrycznym? Otóż w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników możliwe są trzy rozwiązania.

Kalkulatory

Po pierwsze – z uwagi na brak silnika o określonej pojemności organy podatkowe mogą uznać, że przepisy wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. nie mają zastosowania do nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych pojazdów elektrycznych i w stosunku do tych pojazdów należy stosować zasady ogólne, czyli kryterium cen rynkowych.


Po drugie – w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników można stosować wyższą kwotę ryczałtową w wysokości 400 zł, przyjmując założenie, że zamiarem ustawodawcy było objęcie nowymi przepisami wszystkich kategorii samochodów wykorzystywanych przez pracowników do celów prywatnych (w tym elektrycznych), a przyjęta wyższa wartość przychodu będzie bezpieczniejsza podatkowo. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Po trzecie – samochodów elektrycznych jest w Polsce niewiele, a w działalności gospodarczej są one niemalże niespotykane. Możliwe więc, że przed wzrostem zainteresowania tymi pojazdami nastąpi stosowna nowelizacja przepisów.

Podsumowując należy wskazać, że kierunek zmian – pomimo wskazanych wyżej niedoskonałości – jest dobry. Redukuje on znaczną część problemów podatników oraz płatników związanych z nieodpłatnym używaniem samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników. Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję na szybkie usunięcie pozostałych problematycznych kwestii w tym zakresie.

Wojciech Safian

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA