REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będą nowe zasady ustalania przychodu pracowników w przypadku nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662). Większa część zmian (w tym te podatkowe) wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Jedną z nich jest ustalenie ryczałtowej wartości przychodu z tytułu nieodpłatnego użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne używanie samochodów służbowych do celów prywatnych 2014

W obowiązującym do końca 2014 r. stanie prawnym zagadnienie nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych budzi liczne kontrowersje.

W takim przypadku po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Wielu pracowników, a jeszcze częściej pracodawców jako płatników, zadaje sobie pytanie: w jakiej wysokości rozpoznać w takim przypadku przychód pracownika?

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Co do zasady należy stosować art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi wartość takiego świadczenie ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Oznacza to, że w przypadku nieodpłatnego użytkowania przez pracownika do celów prywatnych pojazdu pracodawcy należy stosować ceny rynkowe, tj. stosowane przez podmioty zajmujące się wynajmem aut, z uwzględnieniem m.in. klasy pojazdu, a w przypadku samochodów będących przedmiotem leasingu - w oparciu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z umową leasingu, tj. opłatę leasingową, ubezpieczenie samochodu, opłaty serwisowe (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1162/12-2/AJ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle od strony normatywnej. Od strony praktycznej należy zauważyć, że już samo ustalenie prawidłowej kwoty wartości świadczenia jest problematyczne, co naraża podatników na spory z fiskusem. Ponadto niektórzy pracodawcy w ogóle nie rozpoznają u pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego używania pojazdu pracodawcy do celów prywatnych (zatajając ten przychód), jeszcze inni ustalają przychód w symbolicznej – w stosunku do stopnia używania tego pojazdu – kwocie.

Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015

Od dnia 1 stycznia 2015 r. wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych będzie wynosiła 250 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3) albo 400 zł miesięcznie ( dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3). W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca przychód z tego tytułu będzie ustalany osobno za każdy dzień w wysokości 1/30 powyższych kwot.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Niewątpliwe wprowadzenie w formie ryczałtu kwotowo określonego przychodu dla pracowników z tytułu takiego używania pojazdu pracodawcy, uzależnionego od pojemności silnika oraz dni użytkowania w miesiącu, przyczyni się do uproszczenia zasad ustalania tego przychodu. Ponadto relatywnie niewielkie obciążenie ekonomiczne (przychód w wyższym przedziale będzie wynosił 400 zł, co oznacza, że pracownik zapłaci z tego tytułu maksymalnie 72 zł podatku miesięcznie) – zachęci do rozpoznawania tego przychodu.

Samochody hybrydowe i elektryczne

Należy także zauważyć, że znowelizowane przepisy znajdą zastosowanie do tych samochodów służbowych używanych nieodpłatnie, które posiadają parametr, jakim jest pojemność silnika. W przypadku samochodów hybrydowych, które posiadają oprócz silnika elektrycznego także jednostkę spalinową, można ustalić pojemność silnika i dokonać prawidłowej kwalifikacji pojazdu jako posiadającego silnik o pojemności powyżej albo poniżej 1600 cm3.

Powstaje natomiast pytanie: co z samochodami dysponującymi wyłącznie napędem elektrycznym? Otóż w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników możliwe są trzy rozwiązania.

Kalkulatory

Po pierwsze – z uwagi na brak silnika o określonej pojemności organy podatkowe mogą uznać, że przepisy wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. nie mają zastosowania do nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych pojazdów elektrycznych i w stosunku do tych pojazdów należy stosować zasady ogólne, czyli kryterium cen rynkowych.


Po drugie – w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników można stosować wyższą kwotę ryczałtową w wysokości 400 zł, przyjmując założenie, że zamiarem ustawodawcy było objęcie nowymi przepisami wszystkich kategorii samochodów wykorzystywanych przez pracowników do celów prywatnych (w tym elektrycznych), a przyjęta wyższa wartość przychodu będzie bezpieczniejsza podatkowo. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Po trzecie – samochodów elektrycznych jest w Polsce niewiele, a w działalności gospodarczej są one niemalże niespotykane. Możliwe więc, że przed wzrostem zainteresowania tymi pojazdami nastąpi stosowna nowelizacja przepisów.

Podsumowując należy wskazać, że kierunek zmian – pomimo wskazanych wyżej niedoskonałości – jest dobry. Redukuje on znaczną część problemów podatników oraz płatników związanych z nieodpłatnym używaniem samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników. Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję na szybkie usunięcie pozostałych problematycznych kwestii w tym zakresie.

Wojciech Safian

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA