REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będą nowe zasady ustalania przychodu pracowników w przypadku nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych.

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662). Większa część zmian (w tym te podatkowe) wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Jedną z nich jest ustalenie ryczałtowej wartości przychodu z tytułu nieodpłatnego użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne używanie samochodów służbowych do celów prywatnych 2014

W obowiązującym do końca 2014 r. stanie prawnym zagadnienie nieodpłatnego używania samochodów służbowych do celów prywatnych budzi liczne kontrowersje.

W takim przypadku po stronie pracownika powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Wielu pracowników, a jeszcze częściej pracodawców jako płatników, zadaje sobie pytanie: w jakiej wysokości rozpoznać w takim przypadku przychód pracownika?

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Co do zasady należy stosować art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi wartość takiego świadczenie ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Oznacza to, że w przypadku nieodpłatnego użytkowania przez pracownika do celów prywatnych pojazdu pracodawcy należy stosować ceny rynkowe, tj. stosowane przez podmioty zajmujące się wynajmem aut, z uwzględnieniem m.in. klasy pojazdu, a w przypadku samochodów będących przedmiotem leasingu - w oparciu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z umową leasingu, tj. opłatę leasingową, ubezpieczenie samochodu, opłaty serwisowe (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1162/12-2/AJ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle od strony normatywnej. Od strony praktycznej należy zauważyć, że już samo ustalenie prawidłowej kwoty wartości świadczenia jest problematyczne, co naraża podatników na spory z fiskusem. Ponadto niektórzy pracodawcy w ogóle nie rozpoznają u pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego używania pojazdu pracodawcy do celów prywatnych (zatajając ten przychód), jeszcze inni ustalają przychód w symbolicznej – w stosunku do stopnia używania tego pojazdu – kwocie.

Podatek dochodowy od samochodów służbowych 2015

Od dnia 1 stycznia 2015 r. wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych będzie wynosiła 250 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3) albo 400 zł miesięcznie ( dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3). W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca przychód z tego tytułu będzie ustalany osobno za każdy dzień w wysokości 1/30 powyższych kwot.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Niewątpliwe wprowadzenie w formie ryczałtu kwotowo określonego przychodu dla pracowników z tytułu takiego używania pojazdu pracodawcy, uzależnionego od pojemności silnika oraz dni użytkowania w miesiącu, przyczyni się do uproszczenia zasad ustalania tego przychodu. Ponadto relatywnie niewielkie obciążenie ekonomiczne (przychód w wyższym przedziale będzie wynosił 400 zł, co oznacza, że pracownik zapłaci z tego tytułu maksymalnie 72 zł podatku miesięcznie) – zachęci do rozpoznawania tego przychodu.

Samochody hybrydowe i elektryczne

Należy także zauważyć, że znowelizowane przepisy znajdą zastosowanie do tych samochodów służbowych używanych nieodpłatnie, które posiadają parametr, jakim jest pojemność silnika. W przypadku samochodów hybrydowych, które posiadają oprócz silnika elektrycznego także jednostkę spalinową, można ustalić pojemność silnika i dokonać prawidłowej kwalifikacji pojazdu jako posiadającego silnik o pojemności powyżej albo poniżej 1600 cm3.

Powstaje natomiast pytanie: co z samochodami dysponującymi wyłącznie napędem elektrycznym? Otóż w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników możliwe są trzy rozwiązania.

Kalkulatory

Po pierwsze – z uwagi na brak silnika o określonej pojemności organy podatkowe mogą uznać, że przepisy wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. nie mają zastosowania do nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych pojazdów elektrycznych i w stosunku do tych pojazdów należy stosować zasady ogólne, czyli kryterium cen rynkowych.


Po drugie – w przypadku nieodpłatnego używania tych pojazdów do celów prywatnych przez pracowników można stosować wyższą kwotę ryczałtową w wysokości 400 zł, przyjmując założenie, że zamiarem ustawodawcy było objęcie nowymi przepisami wszystkich kategorii samochodów wykorzystywanych przez pracowników do celów prywatnych (w tym elektrycznych), a przyjęta wyższa wartość przychodu będzie bezpieczniejsza podatkowo. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Po trzecie – samochodów elektrycznych jest w Polsce niewiele, a w działalności gospodarczej są one niemalże niespotykane. Możliwe więc, że przed wzrostem zainteresowania tymi pojazdami nastąpi stosowna nowelizacja przepisów.

Podsumowując należy wskazać, że kierunek zmian – pomimo wskazanych wyżej niedoskonałości – jest dobry. Redukuje on znaczną część problemów podatników oraz płatników związanych z nieodpłatnym używaniem samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników. Jednocześnie pozostaje mieć nadzieję na szybkie usunięcie pozostałych problematycznych kwestii w tym zakresie.

Wojciech Safian

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA