REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu lub mieszkania – zasady opodatkowania PIT

Sprzedaż domu lub mieszkania – zasady opodatkowania PIT / Fot. Fotolia
Sprzedaż domu lub mieszkania – zasady opodatkowania PIT / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychody uzyskane ze sprzedaży domu lub mieszkania stanowią odrębne źródło przychodów. Jest ono wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof (przychód ze zbycia nieruchomości). Co istotne, do tego źródła przychodów zalicza się również przychody uzyskane ze sprzedaży domów lub mieszkań, wykorzystywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W wielu przypadkach dokonanie transakcji skutkuje obowiązkiem zapłaty wysokiego podatku. Podatnikom sprawia trudność prawidłowe ustalenie jego wysokości.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

W artykule są omówione zasady opodatkowania sprzedaży domu lub mieszkania. Jest to pewne uproszczenie, zwłaszcza w przypadku sprzedaży domu. Według prawa cywilnego domy (budynki mieszkalne) nie stanowią bowiem najczęściej odrębnego przedmiotu własności. W większości przypadków budynki są częścią składową – stanowiących odrębny przedmiot własności – gruntów. Najczęściej zatem jest tak, że z cywilnoprawnego punktu widzenia transakcja potocznie nazywana sprzedażą domu w rzeczywistości jest sprzedażą gruntu (nieruchomości) wraz z częścią składową w postaci wybudowanego na nim domu.

Wyjątek od tej zasady ma miejsce w przypadku sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z wybudowanym na tym gruncie domem. W takim przypadku – jak wynika z art. 235 § 1 Kodeksu cywilnego – dom stanowi odrębny przedmiot własności (nie jest częścią składową działki).

Jeszcze inaczej wygląda kwestia sprzedaży prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. W takich przypadkach – z punktu widzenia przepisów prawa cywilnego – sprzedaż domu nie skutkuje przeniesieniem na nabywcę prawa własności tego domu. Jego właścicielem pozostaje spółdzielnia mieszkaniowa. Analogicznie jest w przypadku sprzedaży spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych.

Polecamy: Komplet Podatki 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: Komplet Podatki 2015

Polecany produkt: Komplet Podatki 2015

Rekomendowany produkt: Komplet Podatki 2015

Mając to na uwadze, w dalszej części artykułu przez:

REKLAMA

1) sprzedaż domu należy rozumieć sprzedaż gruntu z częścią składową w postaci wybudowanego na nim domu, sprzedaż domu wybudowanego na gruncie będącym przedmiotem prawa wieczystego użytkowania oraz sprzedaż prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

2) sprzedaż mieszkania należy rozumieć sprzedaż prawa do lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności oraz sprzedaż prawa do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Sprzedaż domu lub mieszkania jako odrębne źródło przychodów

Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, w tym odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości oraz odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej – art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) i b) updof. Sprzedaż domu lub mieszkania skutkuje powstaniem przychodu ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof, jeżeli są spełnione łącznie dwa warunki:

1) sprzedaż nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej,

2) sprzedaż zostaje dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości lub prawa majątkowego.

Należy podkreślić, że do tego samego źródła przychodów podatnik musi zaliczyć przychody uzyskane z odpłatnego zbycia domu lub mieszkania – niezaliczonego do towarów handlowych – wykorzystywanego w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (art. 10 ust. 3 updof). Przychód ten nie będzie stanowił dla niego przychodu z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 updof.

Tomasz Krywan


Cały artykuł na INFORFK: Sprzedaż domu lub mieszkania – zasady opodatkowania PIT >>

Artykuł podpowiada w jakich przypadkach powstaje obowiązek zapłaty podatku z tytułu sprzedaży domu lub mieszkania, ile on wynosi, z jakich ulg mogą skorzystać podatnicy oraz jak wykazać należny podatek w zeznaniu PIT-39. Omawiane problemy zostały wzbogacone przykładami, najnowszymi interpretacjami organów podatkowych oraz wyrokami sądów administracyjnych.


Czytaj także:

„Sprzedaż lokalu mieszkalnego z miejscem postojowym jest opodatkowana stawką obniżoną” >>

„Jak zaewidencjonować w pkpir sprzedaż lokalu mieszkalnego będącego środkiem trwałym” >>

„Jak opodatkować sprzedaż lokalu mieszkalnego – środka trwałego nabytego w ramach umowy o dożywocie” >>


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA