REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy na okres próbny na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
Umowy na okres próbny na nowych zasadach
Umowy na okres próbny na nowych zasadach
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 22 lutego 2016 r. zmieniły się zasady zawierania umowy o pracę na okres próbny. Nowe przepisy dopuszczają ponowne zatrudnienie tego samego pracownika na okres próbny. Jest to możliwe, gdy kolejna umowa będzie dotyczyła pracy innego rodzaju niż poprzednia. Umowę na okres próbny będzie też można zawrzeć w celu wykonywania tego samego rodzaju pracy, ale dopiero po upływie 3 lat od zakończenia poprzedniej umowy o pracę.

Ile mogą trwać umowy na okres próbny

Po nowelizacji nie zmienił się termin, na który można zawrzeć umowę o pracę na okres próbny. Nadal nie może on przekroczyć 3 miesięcy i strony umowy nie mogą tego okresu przedłużyć. Generalną zasadą jest, że zawarcie umowy na okres próbny między tymi samymi stronami jest dopuszczalne jednokrotnie. Wprowadzono jednak pewne wyjątki od tej reguły (art. 25 § 3 k.p.). Otóż ponowne zawarcie umowy na okres próbny przez pracodawcę z tym samym pracownikiem jest możliwe:

REKLAMA

Autopromocja

● gdy pracodawca zamierza zatrudnić pracownika do wykonywania innego rodzaju pracy (nowe obowiązki uzasadniają potrzebę ponownego sprawdzenia kwalifikacji),

● gdy upłynęły co najmniej 3 lata od daty rozwiązania lub wygaśnięcia łączącej strony poprzedniej umowy o pracę dotyczącej tych samych czynności, a pracodawca zamierza zatrudnić pracownika do identycznego rodzaju pracy jak w pierwszej umowie na okres próbny (przy czym strony tylko jeden raz mogą w ten sposób ponownie zawrzeć umowę na okres próbny).

Jakie są zasady podpisywania umów o pracę

Przed nowelizacją przepisy nie określały kwestii ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny. W praktyce przyjmowano, że pracodawca miał prawo zatrudnić tę samą osobę po raz drugi na podstawie takiej umowy, jeśli dotyczyła ona zatrudnienia na innym stanowisku pracy lub wykonywania innych czynności i w grę wchodziło sprawdzenie pracownika oraz przyuczenie go do wykonania odmiennych zadań. Takie stanowisko było ugruntowane przez orzecznictwo sądowe (np. wyrok Sądu Najwyższego z 26 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 215/99, OSNP 2000/24/890).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Umowa w celu sprawdzenia pracownika

Znowelizowane przepisy Kodeksu pracy określają wprost, czemu ma służyć umowa o pracę na okres próbny. Jest ona zawierana w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do wykonywania określonego rodzaju pracy. Jak zatem widać, umowa o pracę na okres próbny z założenia nie służy do związania się pracownika i pracodawcy trwałym stosunkiem pracy. Oznacza to, że po upływie terminu, na jaki umowa była zawarta, pracodawca nie ma obowiązku zatrudnienia pracownika, nawet gdy próba wypadła pomyślnie.

Co grozi pracownikowi za pracę podczas zwolnienia lekarskiego


Przed nowelizacją przepisy nie definiowały celu zawarcia umowy o pracę na okres próby. Cel jej zawarcia był określany na podstawie orzecznictwa sądowego (np. wyrok Sądu Najwyższego z 4 września 2013 r., sygn. akt I PK 358/12, OSNP 2014/5/70). Wprowadzenie do Kodeksu pracy definicji częściowo zgodnej z wypracowanymi przez sądy zasadami radykalnie ogranicza możliwość ich interpretacji i zmiany. Dotychczas przyjmowano, że celem umowy na okres próbny jest stwierdzenie przez pracodawcę przydatności zatrudnionej osoby do pracy na danym stanowisku i ocena przez pracownika warunków i rodzaju pracy. Obecnie nowy przepis skupia się jedynie na tym, że to pracodawca sprawdza pracownika.

Jakie są skutki zawarcia kolejno: umowy na okres próbny i na czas określony

Od 22 lutego 2016 r. obowiązują limity zatrudnienia terminowego. Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech (art. 251 § 1 k.p.). Wskazane limity zatrudnienia nie obejmują umowy o pracę na okres próbny. Pracodawca nie musi zatem obawiać się, że zatrudnienie pracownika na podstawie 3-miesięcznej umowy na okres próbny, a następnie zawarcie umowy na czas określony na maksymalny 33-miesięczny okres pracy spowoduje nawiązanie stosunku pracy na czas nieokreślony.

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Jak zmieniły się zasady zawierania umowy o pracę na okres próbny po nowelizacji Kodeksu pracy" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA