REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie więźnia - formalności

 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Zatrudnienie więźnia - formalności
Zatrudnienie więźnia - formalności

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie więźnia jest często dobrym rozwiązaniem np. dla firm budowlanych, zakładów mechanicznych czy miejscach, gdzie potrzebna jest pomoc pracowników fizycznych. Jak zatrudnić skazanego, jakie formalności należy spełni, ale przede wszystkim jakie korzyści dla pracodawcy płyną z takiego pracownika, tłumaczą eksperci Cafe Finance.

Nie wszyscy więźniowie mogą pracować

Przede wszystkim pracę mogą podjąć więźniowie osadzeni w zakładach otwartych i półotwartych. Trafiają tam osoby, których wykroczenia nie należą do ciężkich. Zatrudnienie więźniów odbywa się zaś na podstawie przepisów kodeksu karnego wykonawczego, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 lutego 2004 roku w sprawie szczegółowych zasad zatrudnienia skazanych oraz ustawy o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności.

REKLAMA

Autopromocja

Więźniowie mogą być zatrudnieni w firmach oraz instytucjach publicznych, stowarzyszeniach i fundacjach. Za pracę u przedsiębiorcy dostaną wynagrodzenie, w innych jednostkach pracują za darmo.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Jakich formalności należy dokonać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnienie obywa się w trybie skierowania do pracy lub w trybie pozwolenia na wykonywanie pracy zarobkowej. Aby zatrudnić więźnia firma powinna:

  1. skontaktować się z najbliższą jednostką penitencjarną
  2. skierować zapytanie ofertowe, w którym zawarty zostanie opis prac, ilość osób potrzebnych do jej wykonania oraz jej termin
  3. skonstruować obustronną umowę, w której stroną będą firma/ instytucja oraz zakład karny.

Serwis Kadry

A co z wynagrodzeniem?

Jeśli zatrudniamy skazanego w firmie, jego wynagrodzenie musi plasować się na poziomie aktualnej płacy minimalnej. Pensja przelewana jest na konto zakładu karnego, potrącona jednak o 20 proc. (w planowanych przez rząd zmianach ma to być już 40 proc.), które zasila fundusz ryczałtowy. Co to takiego? Raz na kwartał z funduszu wypłacane są pracodawcom zatrudniającym skazanych, ryczałty z tytułu poniesionych podwyższonych kosztów zatrudnienia. To jedno z wielu udogodnień i korzyści dla pracodawców. Jest ich jednak więcej.

Korzyści z pracy skazanego

Przedsiębiorcy zatrudniający skazanych nie muszą odprowadzać za nich składek ZUS, składki na ubezpieczenie zdrowotne, a ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Jedyne koszty, które ponosi pracodawca to ubezpieczenie NNW, koszty odzieży roboczej, dojazd do pracy pracownika, badanie lekarskie oraz szkolenia bhp i ppoż.

Dodatkowo pracodawca wypłaca wynagrodzenie jedynie za przepracowane godziny, bez względu na to, jaki był powód nieobecności skazanego. Zachętą dla firm mają być korzyści finansowe. Pracodawcy mogą liczyć na preferencyjne pożyczki. Może się o nią starać firma, która zatrudnia skazanych od minimum roku, w tym czasie wypłacając min. 60 pensji. Drugą z korzyści może być bezzwrotna dotacja, jednak jej otrzymanie obwarowane jest wymogiem dwuletniego zatrudnienia skazanych oraz wypłaty 120 pensji.


Kto nie musi płacić

Nie wszyscy pracodawcy muszą płacić za pracę więźniów. Skazani wykonują nieodpłatnie prace:

- porządkowe oraz pomocnicze wykonywane na rzecz jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;

- porządkowe na rzecz samorządu terytorialnego, w wymiarze nieprzekraczającym 90 godzin miesięcznie;

- wykonywane na cele charytatywne i akcje dobroczynne.

Praca więźniów jest korzyścią dla obu stron. Pracodawcy zyskują często fachowych pracowników, którzy sumiennie wykonują swoje obowiązki, których koszty zatrudnienia są niskie, a skazani mają możliwość pracy zarobkowej, podwyższania swoich kwalifikacji lub nabycia nowych umiejętności.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA