REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo pracy w 2018 roku - jakie zmiany jeszcze przed nami?

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Prawo pracy w 2018 roku - czekają nas rewolucyjne zmiany /fot.Shutterstock
Prawo pracy w 2018 roku - czekają nas rewolucyjne zmiany /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre z planowanych zmian w prawie pracy w 2018 roku są jeszcze przed nami. Przygotowany ma zostać m.in. nowy Kodeks pracy, zmiany w zakresie wydawania świadectw pracy oraz obowiązku przeprowadzania okresowych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Chociaż propozycje te znajdują się na razie na wczesnym etapie prac, część z nich ma szanse wejść w życie w tym roku.

REKLAMA

REKLAMA

Prezydencki kurs na uprawnienia pracownicze

W dniu 2 czerwca 2017 roku do Sejmu wpłynął prezydencki projekt zmian w Kodeksie pracy (projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1653). Jak wynika z uzasadnienia projektu, proponowana nowelizacja z założenia ma ułatwić pracownikom realizację ich uprawnień pracowniczych.

Dyskryminacja – otwarty katalog przesłanek

Zgodnie z przedstawioną nowelą kodeksu pracy, katalog przesłanek świadczących o dyskryminacji w zatrudnieniu ma zostać otwarty. Tym samym nie tylko cechy pracownika lub sposób jego zatrudnienia wymienione wprost w kodeksie pracy będą mogły wskazywać na nieuzasadnione zróżnicowanie jego sytuacji prawnej, ale także niewymienione tam okoliczności. Wprowadzenie powyższej zmiany powinno zamknąć raz na zawsze dyskusję w doktrynie prawa pracy dotyczącą tego, czy ww. katalog jest zamknięty czy jedynie przykładowy. Zmiana jak najbardziej na korzyść pracownika.

Ochrona związana z macierzyństwem nie tylko dla rodziców

Projekt zakłada także objęcie szczególną ochroną związaną z macierzyństwem dodatkowej grupy pracowników – innych członków najbliższej rodziny. Mieliby oni nabyć uprawnienia analogiczne do pracownika – ojca wychowującego dziecko w okresie korzystania przez niego z urlopu macierzyńskiego, w szczególności w zakresie ochrony przed rozwiązaniem stosunku pracy. Taki pracownik nabędzie prawo do uzyskania wynagrodzenia za cały czas pozostawania bez pracy w razie przywrócenia na stanowisko w związku z niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy o pracę za wypowiedzeniem albo bez zachowania tego okresu.

REKLAMA

Kolejne uprawnienia dotyczące wydawania świadectw pracy

Zmiany dotknął także regulacji wydawania świadectw pracy. Po pierwsze pracownikom przyznane zostanie roszczenie o zobowiązanie pracodawcy do wydania świadectwa pracy – jak dotąd mogli oni jedynie żądać sprostowania świadectwa pracy przez pracodawcę lub wystąpić w tej sprawie do sądu pracy. Po drugie termin do żądania od pracodawcy sprostowania świadectwa pracy zostanie wydłużony z 7 do 14 dni. Po trzecie, w razie bezskutecznej egzekucji orzeczenia zobowiązującego pracodawcę do wydania świadectwa pracy, zaprzestania przez niego działalności lub zaistnienia innych przyczyn, pracownik nabędzie roszczenie do sądu pracy z żądaniem wydania orzeczenia zastępującego świadectwo pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odszkodowanie za mobbing nie tylko za rozwiązanie stosunku pracy

Projekt zmian zakłada także poszerzenie uprawnień pracowników w związku z mobbingiem. Obecnie pracownik doznający mobbingu ma prawo żądać:

  1. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, w razie zaistnienia rozstroju jego zdrowia,
  2. odszkodowania w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, w razie rozwiązania stosunku pracy z powodu mobbingu.

Z nowej regulacji wynika wprost prawo żądania od pracodawcy odszkodowania również w sytuacji, w której nie doszło do rozwiązania stosunku pracy, jednak pracownik wskutek mobbingu poniósł konkretną szkodę.

Prezydencki projekt zmian ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia jego ogłoszenia – na razie został skierowany do dalszych prac w komisji i wpłynęło stanowisko rządu.

Zobacz także: Kadry


Rządowy projekt ograniczający obowiązek przeprowadzania szkoleń okresowych

Na dzień 1 stycznia 2018 roku zapowiadane jest wejście w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (aktualnie projekt z dnia 27 września 2017 r. – nadal jest w trakcie opiniowania – więc mało prawdopodobne, że zmiany wejdą w życie z nowym rokiem). Art. 1 tejże ustawy zakłada nowelizację Kodeksy pracy w zakresie dotyczącym obowiązku przeprowadzania przez pracodawców szkoleń okresowych.

Obecnie art. 237(3) § 2 kodeksu pracy w zw. z § 14 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp zakłada konieczność organizowania szkoleń okresowych w dziedzinie bhp dla następujących podmiotów:

  1. osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami, w szczególności kierowników, mistrzów i brygadzistów;
  2. pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych;
  3. pracowników inżynieryjno-technicznych, w tym projektantów, konstruktorów maszyn i innych urządzeń technicznych, technologów i organizatorów produkcji;
  4. pracowników służby BHP i innych osób wykonujących zadania tej służby;
  5. pracowników administracyjno-biurowych i innych niewymienionych w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Nowelizacja przewiduje natomiast, że szkolenia okresowe nie będą wymagane w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno – biurowych, gdy rodzaj przeważającej w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Co więcej, podniesiony zostanie również limit pracowników (z 20 do 50), których zatrudnienie będzie niezbędne dla możliwości wykonywania przez pracodawcę zadań służby bhp posiadającego ukończone szkolenie w tym zakresie, zgodnie z art. 237(11) § 1 pkt 2 kodeksu pracy.

Nowy Kodeks pracy – urlopowe spekulacje

W związku z postępem prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy pojawia się także coraz więcej informacji nt. przewidywanych zmian wynikających z wprowadzenia nowego Kodeksu Pracy. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy zobowiązana została do przedstawienia ostatecznego projektu zmian do lutego 2018 roku.

Wobec powyższego w ostatnim czasie w opinii publicznej pojawiły się informacje dotyczące planowanych zmian dotyczących sposobu udzielania urlopów wypoczynkowych. Na ich podstawie ustalono, że Komisja Kodyfikacyjna zamierza wprowadzić możliwość skracania (do 20 dni) lub wydłużania (nawet do 30 dni) urlopu wypoczynkowego pracownika, a także ograniczyć możliwość jego wykorzystania wyłącznie do końca roku, w którym urlop został przez pracownika uzyskany. Dodatkowo również ograniczona ma zostać możliwość wykonywania przez pracownika pracy u innego pracodawcy albo na innej podstawie w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego (dla zapewnienia pełnego odpoczynku pracownika i regeneracji jego sił).

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Należy jednak wskazać, że przedstawione powyżej zmiany, które miałyby zostać wprowadzone w ramach nowego Kodeksu pracy zostały zakwestionowane przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej p. Elżbietę Rafalską.

W dniu 6 października 2017 roku na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (www.mpips.gov.pl) pojawiło się oświadczenie, zgodnie z którym:

ani Komisja Kodyfikacyjna, ani resort pracy, nie mają najmniejszego zamiaru określać sposób wykorzystania urlopu wypoczynkowego przez pracowników, w tym ograniczać możliwości aktywnego spędzania przez nich czasu wolnego. Wszelkie informacje o jakichkolwiek zmianach w Kodeksie pracy są nieprawdziwą i niedopuszczalną nadinterpretacją rozmowy z prof. Marcinem Zielenieckim, Przewodniczącym Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy.

Wobec powyższego, na obecnym etapie prac nad nowym Kodeksem Pracy nie ma podstaw do sugerowania się doniesieniami w sprawie najnowszych zmian, jeżeli nie zostaną one ostatecznie potwierdzone przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, a tym samym termin oczekiwania wydłuży się w tej sprawie do lutego 2018 roku.

Niektóre z planowanych zmian w prawie pracy w 2018 roku, które jeszcze przed nami

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA