REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie opłaty należy płacić od radia w służbowym samochodzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W posiadanym służbowym samochodzie mam radio. Czy powinienem od niego płacić abonament RTV? Od znajomego usłyszałem także, że powinienem wnosić opłatę do ZAiKS. Czy to prawda?

rada

REKLAMA

Tak, od każdego posiadanego radia lub telewizora firma powinna zapłacić abonament RTV. Dotyczy to także odbiorników zainstalowanych w samochodzie służbowym. Natomiast opłatę do ZAiKS należałoby odprowadzać jedynie wówczas, gdy korzystanie z radia w służbowym samochodzie spełnia warunek publicznego odtwarzania utworów. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Kwestię abonamentu RTV i ZAiKS należy traktować odrębnie. Opłata abonamentowa nie ma bowiem nic wspólnego z opłatą na rzecz ZAiKS z tytułu publicznego odtwarzania utworów z radia lub telewizora.

Abonament RTV

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda firma i instytucja posiadająca odbiorniki radiofoniczne lub telewizyjne, będące w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, zobowiązana jest do ich rejestracji w terminie 14 dni od daty nabycia oraz do regularnego płacenia opłaty abonamentowej. Opłata za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego stanowi trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika (art. 5 pkt 3 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych).

Są zatem Państwo zobowiązani do płacenia abonamentów RTV za każdy posiadany odbiornik radiowy i telewizyjny. Dotyczy to także odbiorników radiowych w samochodach służbowych (art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych). Warto przypomnieć, że za każdą parę odbiorników (radiowy i telewizyjny) wnosi się jedną opłatę ujednoliconą, tzw. radiowo-telewizyjną. Gdy liczba odbiorników radiowych przewyższa liczbę odbiorników telewizyjnych, to za odbiorniki radiowe przewyższające liczbę odbiorników telewizyjnych wnosi się opłaty jak za używanie odbiornika radiowego. Wysokość opłat abonamentowych jest ustalana corocznie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

WAŻNE!

Przedsiębiorcy są zobowiązani do płacenia abonamentu za każdy posiadany odbiornik radiowy i telewizyjny.

Firma nie ma natomiast obowiązku wnoszenia opłat abonamentowych za odbiorniki, które nie stanowią jej wyposażenia (będące własnością pracownika). Jeśli pracownik w miejscu pracy używa swojego odbiornika telewizyjnego, to powinien samodzielnie płacić abonament RTV.

Warto jeszcze dodać, że abonament za radio i telewizję będzie kosztem uzyskania przychodów, jeżeli wykażą Państwo związek poniesionego wydatku z osiąganym przychodem. W przypadku radia w samochodzie służbowym można dowieść, że posiadanie takiego radia pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu. Przez radio kierowca uzyskuje przecież pomocne w prowadzeniu informacje o sytuacji na drogach i pogodzie.

Opłaty na rzecz ZAiKS

Słuchanie utworów nadawanych przez stacje radiowe dozwolone jest właściwie tylko w ramach użytku prywatnego. W przypadku ich publicznego odtwarzania z radia lub telewizora należy płacić wynagrodzenie autorom odtwarzanych utworów na podstawie zawartej umowy licencyjnej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS jest właśnie polską organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. ZAiKS pobiera od „użytkowników” utworów chronionych prawami autorskimi należne z tego tytułu wynagrodzenie. Po potrąceniu kosztów administracyjnych związanych z podziałem tych kwot przekazuje autorom przypadające im honorarium. Warto wyjaśnić, że publicznym odtworzeniem utworu jest jego udostępnienie za pomocą płyt, kaset itp., a także urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego, czyli radioodbiornika, telewizora, komputera itp. (art. 50 ust. 3 i art. 6 pkt 9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

WAŻNE!

Publiczne odtwarzanie utworów w lokalu usługowym, w którym przebywają klienci, wiąże się z obowiązkiem uzyskania zezwolenia (licencji) i wniesienia na rzecz twórców odtwarzanych utworów wynagrodzeń autorskich.

Jeżeli radio w danym samochodzie służbowym byłoby wykorzystywane do publicznego odtwarzania utworów, to powstaje obowiązek wniesienia przez Państwa opłaty na rzecz ZAiKS. Przykładowo ZAiKS domagał się np. opłat od kierowców taksówek, w których klienci mogli posłuchać radia. Jeżeli jednak Państwa samochód używany jest wyłącznie przez pracowników, nie można mówić o publicznym odtwarzaniu. Tym samym nie wystąpi u Państwa obowiązek uzyskania licencji na publiczne odtwarzanie i wniesienia opłat do ZAiKS.

• art. 2 ust. 4 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych - Dz.U. Nr 85, poz. 728

• art. 50 ust. 3 i art. 6 pkt 9 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1293

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA