REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Patrycja Orzoł – Wrońska
Patrycja Orzoł – Wrońska
Radca Prawny ID Advisory
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe

Sprawa dotyczyła spółki, która jest autoryzowanym dealerem w zakresie samochód, ale również ich części, akcesoriów oraz ich serwisu. Pełni ona tę funkcję na podstawie umowy zawartej z krajowym dystrybutorem tej marki samochodów. Zgodnie z zawartą umową spółka może uzyskiwać bonusy jakościowe w przypadku spełniania przez nią określonych przez dystrybutora warunków w zakresie aktywności marketingowej dealera. Bonus rozliczany jest kwartalnie i nie jest możliwe poprawienie wyniku w kolejnych kwartałach. Dystrybutor może w ramach uzyskania bonusu wymagać od dealera przeprowadzenia odpowiednich kampanii marketingowych zarówno lokalnie, jak i za pośrednictwem social mediów, ale także poprzez udział dealera w organizowanych przez dystrybutora eventach. Dla osiągnięcia bonusu kluczowe jest udokumentowanie wydatków na powyższe działania, w związku z nimi podatnik ponosi koszty przeprowadzenia działań marketingowych oraz uczestnictwa w nich. Uzyskanie bonusu zależy od spełnienia wszystkich oczekiwań dystrybutora, natomiast koszt działań marketingowych jak i szkoleń niezbędnych do ich spełnienia wynosi jedynie kilka do kilkunastu procent kwoty bonusu jakościowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy może ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na działania marketingowe oraz programy szkoleniowe w przedstawionym wyżej zakresie. Stanęła ona przy tym na stanowisku, że będzie uprawniona do zaliczenia wskazanych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ spełniać będą one wymogi wskazane w art. 15 ust 1 ustawy o CIT, a także nie podlegają wyłączeniu z art. 16 ust 1 tej ustawy. Zdaniem spółki wydatki te są ściśle związane z uzyskiwanymi przez nią przychodami oraz służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródeł przychodów. Zdaniem spółki wydatków tych nie należało traktować jako reprezentację, ponieważ takie wydatki powinny być skierowane na wykreowanie pozytywnego wizerunku, w tym przypadku natomiast wydatki te są ponoszone w celu spełnienia warunków określonych przez dystrybutora, aby otrzymać bonus. Z ekonomicznego punktu widzenia wydatki te są natomiast również uzasadnione, ponieważ stanowią one jedynie kilka do kilkunastu procent kwoty, jaką uzyska ona od dystrybutora po spełnieniu niezbędnych warunków.

Stanowisko KIS

Z takim stanowiskiem nie zgodził się Dyrektor KIS, który stwierdził, że spółka nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z udziałem klientów w programie szkoleń z bezpiecznej jazdy oraz udziału klientów w MB Safety Experience, czyli evencie organizowanym przez dystrybutora. Zdaniem organu wydatki te nosiły znamiona reprezentacji, poprzez ich organizowanie spółka kreuje swój wizerunek wśród klientów oraz tworzy wśród uczestników obraz profesjonalnego podmiotu, co przekłada się na prestiż i jej pozytywne postrzeganie. W związku z powyższym, zdaniem organu, wydatki poniesione na szkolenia oraz na udział klientów w evencie dystrybutora nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ będą stanowić reprezentację.

Stanowiska WSA

Z takim stanowiskiem nie zgodził się WSA w Gdańsku w wyroku z 14 września 2022 r. (sygn. I SA/Gd 692/22) oraz NSA w wyroku z 17 lipca 2025 r. (sygn. II FSK 1394/22). Oba sądy stanęły na stanowisku, że wydatki jakie zostały przez nią poniesione nie powinny być uznawane za reprezentację. Kluczowy jest cel w jakim zostały poniesione, a główną przesłanką ich poniesienia było osiągnięcie przychodów poprzez wsparcie sprzedaży oraz realizacje warunków określonych przez dystrybutora, dzięki czemu spółka mogła uzyskać bonus jakościowy. Nie miały one na celu wykreowania wizerunku marki, a jedynie zaprezentowanie klientom poszczególnych cech i możliwości pojazdów w ofercie. Co za tym idzie, mogły być one uznane przez spółkę za koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Patrycja Orzoł-Wrońska - Radca Prawny ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA