REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych
MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

REKLAMA

REKLAMA

Od 2015 roku zmienią się zasady rozliczania VAT przy sprzedaży usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych. Zmiany dotyczą wyłącznie sytuacji, gdy odbiorcą usługi jest osoba fizyczna.

VAT od usług elektronicznych - zakres zmian

Od 1 stycznia 2015 roku ulegnie zmianie rozliczenie świadczenia usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych sprzedawanych przez polskiego przedsiębiorcę osobom fizycznym zamieszkałym w Unii. Dotyczy to sytuacji, gdy odbiorcą usługi jest osoba fizyczna. Zasady opodatkowania w przypadku sprzedaży na rzecz firm pozostają niezmienione – czyli w dalszym ciągu podatnikiem zobowiązanych do rozliczenia podatku jest nabywca.

Autopromocja

Przede wszystkim mowa tu o portalach zagranicznych typu Apple czy Google, z którymi to firmy rozliczają się bezpośrednio. Sprzedawca nie fakturuje tu ostatecznego nabywcy, którym jest osoba fizyczna, wystawia fakturę dla Portalu – Pośrednika. Wyjątkiem jest Google Play, gdzie nabywcą usługi elektronicznej nie jest irlandzki portal, a osoba fizyczna, która zakupiła aplikację on-line. Obecnie przedsiębiorca sprzedając aplikacje przez Google Play nie nalicza VAT jedynie dla osób fizycznych spoza Unii, w nowym roku każde nabycie usługi przez klienta spoza Polski będzie ovatowane w kraju nabywcy, zaś w Polsce nie będzie podlegało pod VAT.

Stan do końca 2014 r.

Według stanu prawnego obowiązującego do końca 2014 roku polski usługodawca sprzedający usługi elektroniczne, telekomunikacyjne lub nadawcze osobie fizycznej zamieszkałej w państwie unijnym opodatkowywał sprzedaż podatkiem VAT w Polsce, na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz osoby zamieszkałej w Polsce.

Stan od stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od stycznia 2015 następuje zmiana polegająca na przeniesieniu miejsca opodatkowania sprzedaży do kraju nabywcy. Polska firma sprzedająca usługi wymienione w pkt. II niniejszego artykułu będzie miała obowiązek naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego w kraju nabywcy podatek w stawce przewidzianej w danym kraju. Jeżeli kupujący wystąpi o wystawienie faktury, to ona również będzie musiała być wystawiona zgodnie z miejscowymi przepisami.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Czynności, których dotyczy zmiana przepisów

Usługi elektroniczne

Aby usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której: realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej; świadczenie jest zautomatyzowane a udział człowieka jest niewielki; jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe; nie jest ona objęta włączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77 z 23 marca 2011, str. 1).

W szczególności usługi elektroniczne to:

a) dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.)

Usługą elektroniczną jest uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Usługami elektronicznymi NIE są:

a) dostawa towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

- płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

- materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

- płyt CD i kaset magnetofonowych;

- kaset wideo i płyt DVD;

- gier na płytach CD-ROM;

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

b) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

c) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

d) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

e) hurtowni danych off-line;

f) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

g) usług centrum wsparcia telefonicznego;

h) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

i) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

j) usług telefonicznych z elementem wideo, znanych też pod nazwą usług wideofonicznych;

k) dostępu do Internetu i stron World Wide Web;

l) usług telefonicznych świadczonych przez Internet.


2. Usługi nadawcze


3. Usługi telekomunikacyjne

Metody rozliczania podatku VAT w kraju nabywcy

Sprzedając usługi, wymienione w pkt II, osobie fizycznej polski przedsiębiorca staje się podatnikiem VAT w kraju nabywcy i do miejscowego urzędu skarbowego ma obowiązek odprowadzenia podatku należnego. Przepisy podatkowe przewidują dwie metody postępowania.

1. Rejestracja polskiego usługodawcy w kraju nabywcy jako podatnika VAT

Polski przedsiębiorca rejestruje się jako czynny podatnik VAT w każdym z krajów, w którym dokonuje sprzedaży, składa w miejscowym urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe oraz wpłaca podatek od sprzedaży.

2. MOSS (Mini One Stop Shop) – Rozliczenie podatku w Polsce

W związku z zaistniałymi zmianami w każdym z krajów Unii zostaną wdrożone MOSS tj. małe punkty kompleksowej obsługi, które dadzą podatnikom alternatywne rozwiązanie niż rejestracja do VAT w każdym kraju Unii, gdzie są świadczone przez nich usługi objęte zakresem zmian.

System ma na celu uproszczenie rozliczenia. Podatnik, zamiast rejestrować się do podatku VAT w krajach Unii i składać w każdym z nich deklaracje rozliczeniowe, może zarejestrować się w Polsce do procedury MOSS, złożyć jedną deklarację i zapłacić podatek VAT, który następnie zostanie przekazany przez Ministerstwo Finansów do kraju, w którym miała miejsce sprzedaż.

Czego na pewno podatnik nie może zrobić: to i być w MOSS i zarejestrować się do VAT w kraju gdzie świadczy objęte procedurą usługi.


Każdy rozliczający się w MOSS będzie miał obowiązek złożenia, poprzez specjalny elektroniczny system, deklaracji kwartalnej do 20 dnia od zakończonego okresu rozliczeniowego i uiszczenia podatku. Inaczej niż w przypadku deklaracji krajowych, termin 20 dnia miesiąca po zakończeniu kwartału, jest bezwzględny i oznacza, iż kiedy przypada w dzień wolny od pracy, czy weekend, nie zostaje przesunięty na pierwszy dzień roboczy. Podatnik również nie może złożyć deklaracji przed końcem kwartału. Składając deklarację poprzez MOSS, podatnik nie ma możliwości kompensowania podatku (odliczenia podatku naliczonego) poprzez rozliczenie wydatków. Odliczenia będzie dokonywał na VAT-7 na zasadach ogólnych. Kwoty podawane w deklaracjach będą wyrażane w EURO

Jeżeli w kwartale podatnik nie osiągnie żadnego przychodu, zaś zarejestrował się do procedury, to powinien złożyć „deklarację zerową”.

Rozliczający się w MOSS powinien wiedzieć, iż ma obowiązek prowadzenia specjalnej Ewidencji, która zawiera informacje ogólne jak i szczegółowe o państwie, na rzecz którego konsumentów są świadczone usługi, rodzaju świadczonej usługi, kwocie należnego VAT, czy również płatności zaliczkowych. Niezależnie od tego, czy podatnik będzie dalej korzystał z procedury, to Ewidencja ma być przez niego przechowywana przez okres 10 lat od zakończenia roku, w którym przeprowadzono transakcje. Szukając informacji o MOSS w przepisach warto zajrzeć do ustawy o VAT zgodnej ze stanem prawnym na 01-01-2015 r. gdzie w Rozdziale 6a i 7 (obejmującym artykuły 130c do 134) dana procedura została usankcjonowana.

Rozliczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych w deklaracji VAT-7/7K po zmianie przepisów

Obecnie podatnik wykazuje sprzedaż dla podmiotów zagranicznych nie podlegającą pod opodatkowanie VAT w Polsce w deklaracji VAT-7 w poz. 11, przy założeniu, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art.86 ust.8 pkt.1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art.87 ust. 5 ustawy związanego z daną sprzedażą.

Według informacji potwierdzonej w Krajowej Informacji Podatkowej, usługi które będą objęte procedurą MOSS nie będą już wykazywane w deklaracji VAT. Pytanie czy podatnik, który nie skorzysta z MOSS będzie dane usługi wykazywał w deklaracji VAT-7/7K pozostaje nadal pytaniem otwartym. Na dany moment nie ma jednoznacznej informacji w temacie, choć wydaje się, iż powinny dane być wykazywane jak do tej pory w poz. 11 tj. „Dostawa oraz świadczenie usług poza terytorium kraju” przy założeniu, iż przedsiębiorca dokonuje zakupów w Polsce, które mają związek z świadczonymi przez niego usługami.

Joanna Łuksza, ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA