REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma sprzedaży bez kasy fiskalnej

REKLAMA

Podatnicy, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do rejestrowania tych operacji za pomocą kas fiskalnych. Jednakże co zrobić w sytuacji, gdy kasa rejestrująca ulegnie awarii? Czy można nadal dokonywać sprzedaży?


W myśl ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, popularnie określanych mianem kas fiskalnych. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, stanowiący niejako podstawę warunkującą możliwość dokonywania transakcji sprzedaży. Ponadto, stanowi on zabezpieczenie wpływów budżetowych, pochodzących z podatku od towarów i usług. Kwestia ta została również uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznym, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, zgodnie z którym, poza obowiązkiem ewidencji każdej transakcji sprzedaży, podatnicy zobowiązani są do wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT, jak również wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Niestety, często zdarza się, że urządzenia rejestrujące okazują się awaryjne. Co zatem w takiej sytuacji podatnik powinien zrobić?

REKLAMA

Autopromocja


Sprzedaż niezaewidencjonowana na kasie jest karalna


Dla podkreślenia istotności posiadania sprawnego urządzenia rejestrującego warto zaznaczyć, że zapis wspomnianej wyżej ustawy, przewiduje dla niewywiązujących się z tego obowiązku podatników, sankcje finansowe. W razie stwierdzenia, że podatnik nie wywiązuje się właściwie z ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej może nałożyć na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Podatnik powinien także pamiętać, że w stosunku do osób fizycznych nie ustala się dodatkowego zobowiązania podatkowego, w zamian za co ponoszą one odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub nawet przestępstwo skarbowe.

 


Zepsutą kasę fiskalną można zastąpić rezerwową...


Ze względu na możliwość wystąpienia problemów technicznych, związanych z zastosowaniem kas fiskalnych, prawo przewiduje możliwość kontynuowania działalności, pod warunkiem, że wadliwe bądź uszkodzone urządzenie rejestrujące zostanie zastąpione sprawną rezerwową kasą fiskalną. Decyzja o zakupie rezerwowego urządzenia uzależniona jest tylko i wyłącznie od dobrej woli podatnika, prawo podatkowe nie nakłada, bowiem, takiego obowiązku na przedsiębiorców. Warto jednakże zaznaczyć, że w przypadku zastosowania rezerwowej kasy fiskalnej, podatnik nie ma obowiązku wstrzymania się od dokonywania sprzedaży, a w związku z tym, jest mniej narażony na ewentualne straty gospodarcze z tytułu czasowego zawieszenia działalności. Taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy kasa rezerwowa jest w tym samym miejscu co kasa uszkodzona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


... a gdy tej nie ma - trzeba zaprzestać sprzedaży


Należy więc podkreślić fakt, że w przypadku gdy rejestracja obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących jest niemożliwa, niezależnie z jakich przyczyn, a przedsiębiorca nie dysponuje urządzeniem rezerwowym, dokonywanie sprzedaży jest niemożliwe. Podobne skutki wystąpią jeżeli podatnik posiada kasę rezerwową ale zlokalizowaną w innym miejscu niż kasa uszkodzona. W takiej sytuacji przedsiębiorca zobowiązany jest poinformować urząd skarbowy o nowym miejscu korzystania z rezerwowej kasy. Wiązać się to będzie także z wezwaniem serwisu w celu zmian danych generowanych przez urządzenie fiskalne.

Dorota Kępka, Elżbieta Węcławik

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już opublikowane

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA