REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma sprzedaży bez kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do rejestrowania tych operacji za pomocą kas fiskalnych. Jednakże co zrobić w sytuacji, gdy kasa rejestrująca ulegnie awarii? Czy można nadal dokonywać sprzedaży?


W myśl ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, popularnie określanych mianem kas fiskalnych. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, stanowiący niejako podstawę warunkującą możliwość dokonywania transakcji sprzedaży. Ponadto, stanowi on zabezpieczenie wpływów budżetowych, pochodzących z podatku od towarów i usług. Kwestia ta została również uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznym, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, zgodnie z którym, poza obowiązkiem ewidencji każdej transakcji sprzedaży, podatnicy zobowiązani są do wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT, jak również wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Niestety, często zdarza się, że urządzenia rejestrujące okazują się awaryjne. Co zatem w takiej sytuacji podatnik powinien zrobić?

REKLAMA


Sprzedaż niezaewidencjonowana na kasie jest karalna

REKLAMA


Dla podkreślenia istotności posiadania sprawnego urządzenia rejestrującego warto zaznaczyć, że zapis wspomnianej wyżej ustawy, przewiduje dla niewywiązujących się z tego obowiązku podatników, sankcje finansowe. W razie stwierdzenia, że podatnik nie wywiązuje się właściwie z ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej może nałożyć na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Podatnik powinien także pamiętać, że w stosunku do osób fizycznych nie ustala się dodatkowego zobowiązania podatkowego, w zamian za co ponoszą one odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub nawet przestępstwo skarbowe.

 


Zepsutą kasę fiskalną można zastąpić rezerwową...


Ze względu na możliwość wystąpienia problemów technicznych, związanych z zastosowaniem kas fiskalnych, prawo przewiduje możliwość kontynuowania działalności, pod warunkiem, że wadliwe bądź uszkodzone urządzenie rejestrujące zostanie zastąpione sprawną rezerwową kasą fiskalną. Decyzja o zakupie rezerwowego urządzenia uzależniona jest tylko i wyłącznie od dobrej woli podatnika, prawo podatkowe nie nakłada, bowiem, takiego obowiązku na przedsiębiorców. Warto jednakże zaznaczyć, że w przypadku zastosowania rezerwowej kasy fiskalnej, podatnik nie ma obowiązku wstrzymania się od dokonywania sprzedaży, a w związku z tym, jest mniej narażony na ewentualne straty gospodarcze z tytułu czasowego zawieszenia działalności. Taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy kasa rezerwowa jest w tym samym miejscu co kasa uszkodzona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


... a gdy tej nie ma - trzeba zaprzestać sprzedaży


Należy więc podkreślić fakt, że w przypadku gdy rejestracja obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących jest niemożliwa, niezależnie z jakich przyczyn, a przedsiębiorca nie dysponuje urządzeniem rezerwowym, dokonywanie sprzedaży jest niemożliwe. Podobne skutki wystąpią jeżeli podatnik posiada kasę rezerwową ale zlokalizowaną w innym miejscu niż kasa uszkodzona. W takiej sytuacji przedsiębiorca zobowiązany jest poinformować urząd skarbowy o nowym miejscu korzystania z rezerwowej kasy. Wiązać się to będzie także z wezwaniem serwisu w celu zmian danych generowanych przez urządzenie fiskalne.

Dorota Kępka, Elżbieta Węcławik

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA