REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma sprzedaży bez kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do rejestrowania tych operacji za pomocą kas fiskalnych. Jednakże co zrobić w sytuacji, gdy kasa rejestrująca ulegnie awarii? Czy można nadal dokonywać sprzedaży?


W myśl ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, popularnie określanych mianem kas fiskalnych. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, stanowiący niejako podstawę warunkującą możliwość dokonywania transakcji sprzedaży. Ponadto, stanowi on zabezpieczenie wpływów budżetowych, pochodzących z podatku od towarów i usług. Kwestia ta została również uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznym, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, zgodnie z którym, poza obowiązkiem ewidencji każdej transakcji sprzedaży, podatnicy zobowiązani są do wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT, jak również wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Niestety, często zdarza się, że urządzenia rejestrujące okazują się awaryjne. Co zatem w takiej sytuacji podatnik powinien zrobić?

REKLAMA

Autopromocja


Sprzedaż niezaewidencjonowana na kasie jest karalna


Dla podkreślenia istotności posiadania sprawnego urządzenia rejestrującego warto zaznaczyć, że zapis wspomnianej wyżej ustawy, przewiduje dla niewywiązujących się z tego obowiązku podatników, sankcje finansowe. W razie stwierdzenia, że podatnik nie wywiązuje się właściwie z ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej może nałożyć na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Podatnik powinien także pamiętać, że w stosunku do osób fizycznych nie ustala się dodatkowego zobowiązania podatkowego, w zamian za co ponoszą one odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub nawet przestępstwo skarbowe.

 


Zepsutą kasę fiskalną można zastąpić rezerwową...


Ze względu na możliwość wystąpienia problemów technicznych, związanych z zastosowaniem kas fiskalnych, prawo przewiduje możliwość kontynuowania działalności, pod warunkiem, że wadliwe bądź uszkodzone urządzenie rejestrujące zostanie zastąpione sprawną rezerwową kasą fiskalną. Decyzja o zakupie rezerwowego urządzenia uzależniona jest tylko i wyłącznie od dobrej woli podatnika, prawo podatkowe nie nakłada, bowiem, takiego obowiązku na przedsiębiorców. Warto jednakże zaznaczyć, że w przypadku zastosowania rezerwowej kasy fiskalnej, podatnik nie ma obowiązku wstrzymania się od dokonywania sprzedaży, a w związku z tym, jest mniej narażony na ewentualne straty gospodarcze z tytułu czasowego zawieszenia działalności. Taka sytuacja może mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy kasa rezerwowa jest w tym samym miejscu co kasa uszkodzona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


... a gdy tej nie ma - trzeba zaprzestać sprzedaży


Należy więc podkreślić fakt, że w przypadku gdy rejestracja obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących jest niemożliwa, niezależnie z jakich przyczyn, a przedsiębiorca nie dysponuje urządzeniem rezerwowym, dokonywanie sprzedaży jest niemożliwe. Podobne skutki wystąpią jeżeli podatnik posiada kasę rezerwową ale zlokalizowaną w innym miejscu niż kasa uszkodzona. W takiej sytuacji przedsiębiorca zobowiązany jest poinformować urząd skarbowy o nowym miejscu korzystania z rezerwowej kasy. Wiązać się to będzie także z wezwaniem serwisu w celu zmian danych generowanych przez urządzenie fiskalne.

Dorota Kępka, Elżbieta Węcławik

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA