REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ABC pełnomocnictwa
ABC pełnomocnictwa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy osobiście załatwić ważnej sprawy (np. zawrzeć umowy). Wówczas czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę poprzez udzielenie pełnomocnictwa.

Czym jest pełnomocnictwo? Rodzaje pełnomocnictw

Pełnomocnictwo jest oświadczeniem osoby reprezentowanej - mocodawcy, na podstawie którego będzie działał pełnomocnik. Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje pełnomocnictw.

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze, możliwe jest udzielenie przez mocodawcę tzw. pełnomocnictwa ogólnego, które umocowuje do czynności tzw. zwykłego zarządu. Należy więc zwrócić uwagę, że pełnomocnictwo, które nie określa bliżej jakich czynności dotyczy, może upoważniać tylko do dokonywania czynności zwykłego zarządu, nie jest zaś możliwe udzielenie generalnego pełnomocnictwa do dokonywania wszelkich czynności w imieniu mocodawcy (zarówno czynności zwykłego zarządu, jak i przekraczających zwykły zarząd). Jeśli chodzi o rozróżnienie pomiędzy czynnościami zwykłego zarządu i przekraczającymi zwykły zarząd należy podkreślić, że w przepisach nie zdefiniowano tych pojęć. Rozstrzygnięcie, czy dana czynność mieści się w zakresie zwykłego zarządu musi być zawsze dokonywane na gruncie konkretnego przypadku (pewne wskazówki w tym zakresie można czerpać z orzecznictwa).

Między innymi z uwagi na trudność w rozróżnieniu, czy dane czynności mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu, jeśli chcemy udzielić szerokiego pełnomocnictwa, często bardziej dogodnym rozwiązaniem, niż udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, może być udzielenie pełnomocnictwa określającego rodzaj czynności, do których pełnomocnik będzie umocowany. Jeśli bowiem w pełnomocnictwie określimy rodzaj czynności objętych jego zakresem, może ono obejmować także czynności przekraczające zwykły zarząd.

Niekiedy jednak z przepisów może wynikać wymóg, aby pełnomocnictwo wyraźnie wskazywało określoną czynność, do dokonania której pełnomocnictwo umocowuje (pełnomocnictwo do poszczególnej czynności). Przykładem może być wymóg udzielenia tzw. prokurentowi (jest to szczególny rodzaj pełnomocnika przedsiębiorcy) pełnomocnictwa do poszczególnych czynności, aby mógł on zbyć przedsiębiorstwo. Pełnomocnictwo do poszczególnej czynności może być udzielone także wtedy, gdy przepis nie przewiduje takiego wymogu, lecz wolą mocodawcy jest, aby ściśle określić zakres umocowania pełnomocnika.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Istotną kwestią jest forma, w jakiej zostanie udzielone dane pełnomocnictwo. W pierwszej kolejności należy wskazać, że pełnomocnictwo ogólne musi być udzielone w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Po drugie, w przypadku, gdy dla ważności danej czynności określono, że musi być ona dokonana w szczególnej formie (np. w formie aktu notarialnego), pełnomocnictwo do jej dokonania powinno zostać udzielone w tej samej formie. Przykładowo, jeśli pełnomocnik ma w naszym imieniu podpisać umowę sprzedaży nieruchomości, która to umowa musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno również zostać udzielone w formie aktu notarialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odwołać pełnomocnictwo?

Następnym ważnym zagadnieniem jest możliwość odwołania udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego osoba udzielająca pełnomocnictwa zasadniczo może je w każdym czasie odwołać. Jednak dopuszczalne jest, aby mocodawca zrezygnował z możliwości odwołania pełnomocnictwa, jeśli wynika to z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego, na podstawie którego pełnomocnictwo zostało udzielone. Nieodwołalność pełnomocnictwa może być uzasadniona np. wtedy, gdy stanowi ono zabezpieczenie - przykładowo, niekiedy praktykowane jest udzielanie nieodwołalnych w określonym czasie pełnomocnictw do dysponowania rachunkiem bankowym, na zabezpieczenie zobowiązań posiadacza rachunku, względem osoby, której udziela się pełnomocnictwa.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa

Ponadto, trzeba również wskazać, że udzielone pełnomocnictwo zasadniczo wygasa, tzn. traci moc, w przypadku śmierci pełnomocnika lub osoby udzielającej pełnomocnictwa. Jednak również w tym przypadku ustawodawca przewidział, że dopuszczalne jest, iż ze względu na treść stosunku prawnego, pomimo śmierci mocodawcy lub pełnomocnika, pełnomocnictwo nie wygaśnie. Dopuszczalne jest zawarcie w treści samego pełnomocnictwa zastrzeżenia, że nie wygasa ono w przypadku śmierci mocodawcy lub pełnomocnika. W praktyce, pełnomocnictwo niewygasające ze śmiercią mocodawcy bywa udzielane np. do administrowania majątkiem mocodawcy, jeśli uzasadnione jest dalsze prowadzenie spraw przez pełnomocnika, w interesie spadkobierców mocodawcy.

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego - wystarczy zwykła umowa

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Podsumowując, pełnomocnictwo może okazać się niezwykle przydatne w życiu codziennym. Należy jednak pamiętać, aby udzielając pełnomocnictwa zwrócić szczególną uwagę na jego treść, formę, jak również zastrzeżenia dotyczące możliwości jego odwołania lub wygaśnięcia. Trzeba mieć na uwadze fakt, że udzielając pełnomocnictwa, dajemy drugiej osobie prawo do działania w naszym imieniu. W naszym interesie jest zatem zadbanie, aby udzielone przez nas pełnomocnictwo nie naruszało i nie zagrażało naszym interesom.

Maciej Szulikowski
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA