REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencjonowanie wyrobów zharmonizowanych

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Osoby prowadzące skład podatkowy muszą prowadzić stosowaną ewidencję dotyczącą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury.

 

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym zawierają zarówno definicje wyrobu akcyzowego, jak i wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i niezharmonizowanych. Przypomnijmy, że wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Zaś wyroby akcyzowe niezharmonizowane to wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Zgodnie z ustawą o akcyzie prowadzący skład podatkowy musi zawiadomić najpóźniej w terminie trzech dni przed dniem dokonania wysyłki właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zawiadomienie powinno określać odbiorcę, rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprowadzonych ze składu podatkowego.

Ponadto prowadzący skład podatkowy ma obowiązek prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, która jest związana z obrotem wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Ewidencja ma trzy zadania. Ma umożliwić ustalenie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury. Ewidencja ma pozwolić na wyodrębnienie kwoty akcyzy należnej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu. I wreszcie umożliwić określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Szczegółowe zasady dotyczące dokumentacji, jaką musi posiadać osoba prowadząca skład podatkowy, w tym sposób prowadzenia ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej, określa specjalne rozporządzenie.

CO TO JEST SKŁAD PODATKOWY

Skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

WAŻNE

Ewidencja wyrobów akcyzowych powinna być przechowywana przez prowadzącego skład podatkowy przez okres pięciu lat od końca roku, którego dotyczą dokonane w niej zapisy.

Co określają przepisy wykonawcze

Rozporządzenie nie określa tylko zasad ewidencji ilościowej. Osoba prowadząca skład podatkowy znajdzie w nim ponadto:

- wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,

- wzór formularza uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą,

- sposób obiegu kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego i uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz terminy zwrotu poszczególnych kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, sposób potwierdzenia ich odbioru oraz sposób postępowania w przypadku braku zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego,

-przypadki, w których urząd celny potwierdza nabycie wewnątrzwspólnotowe,

-sposób prowadzenia ewidencji administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Sposób prowadzenia ewidencji

Prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych w składzie podatkowym, przyjętych do składu podatkowego, a także wydanych ze składu podatkowego. Ewidencja powinna obejmować także wyroby wykorzystane na własny użytek.

Przepisy dopuszczają dwie formy prowadzenia ewidencji. Osoba prowadząca skład podatkowy może prowadzić ewidencję w formie książkowej albo z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych.

W obu jednak przypadkach ewidencja musi być prowadzona w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych. Chodzi zwłaszcza o identyfikację czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami oraz stanów zapasów wyrobów. Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu. A ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący ewidencję dokonuje jej zamknięcia i miesięcznego podsumowania. Zamknięcie i podsumowanie ewidencji polega na akceptacji przez właściwego naczelnika urzędu celnego odpowiedniego raportu uzyskanego z tej ewidencji. Comiesięczna akceptacja przez organ celny to nie jedyna forma kontroli, jakiej poddana jest dokumentacja w tym zakresie. Ponadto prowadzący skład podatkowy musi udostępnić ewidencję na każde żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego.

EWIDENCJA WYROBÓW AKCYZOWYCH ZHARMONIZOWANYCH

-nazwy wyrobów według kodów CN i PKWiU,

-ilości w jednostkach miary,

- data przyjęcia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego,

- dane identyfikacyjne dostawcy,

- dane identyfikacyjne osoby składającej zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

- data produkcji lub przetworzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

- dokładne określenie miejsca w składzie, w którym wyroby się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz składu,

- dane, które są wymienione w administracyjnym dokumencie towarzyszącym,

- wartość podatku akcyzowego naliczonego,

- data złożenia deklaracji podatkowej,

- data wydania wyrobów oraz dane identyfikacyjne odbiorcy.

Co powinna zawierać ewidencja

W zależności od wyboru formy prowadzenia ewidencji rozporządzenie określa dodatkowe warunki techniczne jej prowadzenia. W przypadku prowadzenia ewidencji w formie książkowej, przed rozpoczęciem jej wypełniania, karty ewidencji powinny być przeszyte, a strony ponumerowane i opatrzone pieczęcią prowadzącego skład podatkowy. Ponadto naczelnik urzędu celnego opatruje przeszycie plombą, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmian i poprawek w ewidencji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny. Każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby jej dokonującej. Koniecznie z podaniem daty ich wprowadzenia oraz, w razie potrzeby, należy je opisać w rubryce uwagi.

Ewidencja prowadzona z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych również powinna być zatwierdzona przez naczelnika urzędu celnego. Ewidencja elektroniczna zostanie zatwierdzona, jeżeli prowadzący skład podatkowy posiada szczegółową pisemną instrukcję obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji. Ponadto stosowany program komputerowy musi zapewniać wgląd w treść dokonywanych zapisów i przechowywanie danych w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem, jak również musi uniemożliwiać usuwanie dokonanych zapisów i pozwala na drukowanie zapisów w porządku chronologicznym. Przy stosowaniu ewidencji elektronicznej na prowadzącym skład podatkowy ciąży obowiązek przechowywania kopii ewidencji zapisanej na nośnikach informacji lub w formie wydruku.


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U. nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA