REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dochody z inwestycji w akcje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Zyski ze sprzedaży akcji na giełdzie lub poza giełdą trzeba uwzględnić w zeznaniu podatkowym. Oprócz wysokości dochodu należy przedstawić ewentualną stratę - ta w przyszłości może zmniejszyć należności podatkowe inwestora.

 

Dochody ze sprzedaży akcji objęte są liniowym podatkiem dochodowym w wysokości 19 proc. Dotyczy to nie tylko transakcji dokonywanych na giełdzie, ale równie poza giełdą, poza publiczną ofertą i poza regulowanym obrotem pozagiełdowym, np. w drodze umowy kupna-sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że podatkiem dochodowym objęte są tylko dochody ze sprzedaży tych akcji, które zostały zakupione po 31 grudnia 2003 r.

Zeznanie roczne

Od dochodów z wymienionych tytułów nie płaci się żadnych zaliczek na podatek. Cały dochód, bez względu na jego wysokość, rozliczany jest w zeznaniu rocznym w formularzu PIT-38, który służy również do rozliczenia kilku innych rodzajów dochodów, od których trzeba zapłacić 19-proc. podatek. Są to, oprócz sprzedaży akcji, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia innych papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

BEZ PODATKU

Nie trzeba płacić podatku od akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 r.

W przypadku transakcji dokonywanych na giełdzie informacje o wysokości uzyskanych dochodów oraz podatku do zapłaty przesyłane są przez biura maklerskie w formularzu PIT-8C, który obejmuje informacje o przychodach z innych źródeł oraz dochody z kapitałów pieniężnych. Obowiązuje zasada, że jeden formularz zawiera informację o przychodach uzyskanych w ramach jednego rachunku. Natomiast w przypadku sprzedaży akcji bez pośrednictwa biura maklerskiego, informacje o uzyskanych przychodach powinny zostać przesyłane przez inne podmioty, za pośrednictwem których podatnik otrzymał dochody.

Gdy chodzi o transakcje dokonywane poza rynkiem giełdowym, odpowiednich wyliczeń należy dokonać samodzielnie, na przykład na podstawie informacji zawartych w cywilnoprawnej umowie kupna-sprzedaży.

Przychód i koszt

Dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży akcji a kosztami ich uzyskania. W myśl art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty przyjmuje się wszelkie wydatki poniesione w związku z osiągniętym dochodem. Jednak koszty wykazane w formularzu PIT-8C nie muszą wcale obejmować wszystkich kosztów poniesionych przez inwestora w roku podatkowym. W praktyce, ze względu na to, że przepisy nie definiują ich jednoznacznie, uwzględnienie wszystkich możliwych wydatków, które można zaliczyć w koszty, często może sprawiać problemy. Znaczną część kosztów poniesionych w związku z uzyskanym przychodem podatnik musi określić samodzielnie, na podstawie odpowiednich dokumentów.

Generalnie koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji dzieli się na dwie grupy. Przede wszystkim są to koszty związane bezpośrednio z daną transakcją, tj. stanowiące kwotę nabycia pakietu akcji, którą oblicza się, mnożąc cenę jednostkową papieru przez ich liczbę oraz na przykład prowizje maklerskie od transakcji giełdowych.

Warto zaznaczyć, że jeżeli podatnik sprzedaje akcje nabyte po różnych cenach i nie można określić ich ceny nabycia, przy ustalaniu dochodu stosuje się księgową metodę FIFO (ang. First In First Out), według której najpierw sprzedawane są papiery kupione najwcześniej. Zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku papierów wartościowych.

W przypadku zbycia akcji w innej formie niż poprzez biuro maklerskie przychód może być pomniejszony o ewentualne koszty sprzedaży, np. zapłacone przez sprzedającego wynagrodzenia notariusza, gdy sprzedaż miała formę aktu notarialnego.

WAŻNA LICZBA

1 proc. podatku po raz pierwszy w zeznaniu za 2007 rok w PIT-38 będzie można odliczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego

Akcje ze spadku lub darowizny

W przypadku dochodu z akcji nabytych w drodze spadku lub darowizny nie powstają koszty uzyskania przychodu. Całkowitą podstawę opodatkowania stanowi kwota ich sprzedaży. Tak powstały przychód zwolniony jest jednak z podatku dochodowego w części równej zapłaconemu w związku z ich nabyciem podatkowi od spadku lub darowizny.

Przypomnieć również trzeba, że od 1 stycznia 2007 r. przedmioty spadków i darowizn między członkami najbliższej rodziny są zwolnione z podatku z tego tytułu. Wystarczy, jeżeli dokonają zgłoszenia na odpowiednim formularzu podatkowym - w przypadku darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca, natomiast w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

Straty do odliczenia

Poniesioną stratę z tytułu inwestycji w akcje również należy uwzględnić w zeznaniu rocznym. Podatnikowi przysługuje bowiem możliwość odliczenia strat poniesionych w latach ubiegłych. Stratę warto więc uwzględniać, bowiem dzięki temu można obniżyć dochód w kolejnych pięciu latach. Wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może jednak przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty.

Podatnik, który rozlicza sprzedaż akcji, powinien wiedzieć, że samo złożenie zeznania w terminie do 30 kwietnia następującego po roku podatkowym nie kończy rozliczenia z urzędem skarbowym. Organ podatkowy może bowiem sprawdzić prawidłowość złożonego zeznania w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku, w którym zostało złożone. W tym okresie należy przechowywać wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których sporządzona została deklaracja. Podatek dochodowy za 2007 rok przedawni się dopiero po 31 grudnia 2013 r.

Pamiętać również należy, że PIT-38 jest zeznaniem indywidualnym, co wyłącza wspólne opodatkowanie z tego tytułu małżonków. W przypadku dochodów kapitałowych małżonkowie składają odrębne zeznania.

W zeznaniu za 2007 rok po raz pierwszy możliwe będzie odliczenie 1 proc. podatku z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego.

ROZLICZENIE PRZYCHODU Z AKCJI

- Zryczałtowany podatek dochodowy 19 proc.,

- Zeznanie roczne, formularz PIT-38,

- Rozliczenie indywidualne,

- Na podstawie PIT-8C,

- 5 lat - tyle należy przechowywać dokumenty.


PRZEMYSŁAW MOLIK

przemysław.molik@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Art. 21 ust. 1 pkt 105, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA