REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dochody z inwestycji w akcje

Przemysław Molik

REKLAMA

Zyski ze sprzedaży akcji na giełdzie lub poza giełdą trzeba uwzględnić w zeznaniu podatkowym. Oprócz wysokości dochodu należy przedstawić ewentualną stratę - ta w przyszłości może zmniejszyć należności podatkowe inwestora.

 

Dochody ze sprzedaży akcji objęte są liniowym podatkiem dochodowym w wysokości 19 proc. Dotyczy to nie tylko transakcji dokonywanych na giełdzie, ale równie poza giełdą, poza publiczną ofertą i poza regulowanym obrotem pozagiełdowym, np. w drodze umowy kupna-sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że podatkiem dochodowym objęte są tylko dochody ze sprzedaży tych akcji, które zostały zakupione po 31 grudnia 2003 r.

Zeznanie roczne

Od dochodów z wymienionych tytułów nie płaci się żadnych zaliczek na podatek. Cały dochód, bez względu na jego wysokość, rozliczany jest w zeznaniu rocznym w formularzu PIT-38, który służy również do rozliczenia kilku innych rodzajów dochodów, od których trzeba zapłacić 19-proc. podatek. Są to, oprócz sprzedaży akcji, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia innych papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

BEZ PODATKU

Nie trzeba płacić podatku od akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 r.

W przypadku transakcji dokonywanych na giełdzie informacje o wysokości uzyskanych dochodów oraz podatku do zapłaty przesyłane są przez biura maklerskie w formularzu PIT-8C, który obejmuje informacje o przychodach z innych źródeł oraz dochody z kapitałów pieniężnych. Obowiązuje zasada, że jeden formularz zawiera informację o przychodach uzyskanych w ramach jednego rachunku. Natomiast w przypadku sprzedaży akcji bez pośrednictwa biura maklerskiego, informacje o uzyskanych przychodach powinny zostać przesyłane przez inne podmioty, za pośrednictwem których podatnik otrzymał dochody.

Gdy chodzi o transakcje dokonywane poza rynkiem giełdowym, odpowiednich wyliczeń należy dokonać samodzielnie, na przykład na podstawie informacji zawartych w cywilnoprawnej umowie kupna-sprzedaży.

Przychód i koszt

Dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży akcji a kosztami ich uzyskania. W myśl art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty przyjmuje się wszelkie wydatki poniesione w związku z osiągniętym dochodem. Jednak koszty wykazane w formularzu PIT-8C nie muszą wcale obejmować wszystkich kosztów poniesionych przez inwestora w roku podatkowym. W praktyce, ze względu na to, że przepisy nie definiują ich jednoznacznie, uwzględnienie wszystkich możliwych wydatków, które można zaliczyć w koszty, często może sprawiać problemy. Znaczną część kosztów poniesionych w związku z uzyskanym przychodem podatnik musi określić samodzielnie, na podstawie odpowiednich dokumentów.

Generalnie koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji dzieli się na dwie grupy. Przede wszystkim są to koszty związane bezpośrednio z daną transakcją, tj. stanowiące kwotę nabycia pakietu akcji, którą oblicza się, mnożąc cenę jednostkową papieru przez ich liczbę oraz na przykład prowizje maklerskie od transakcji giełdowych.

Warto zaznaczyć, że jeżeli podatnik sprzedaje akcje nabyte po różnych cenach i nie można określić ich ceny nabycia, przy ustalaniu dochodu stosuje się księgową metodę FIFO (ang. First In First Out), według której najpierw sprzedawane są papiery kupione najwcześniej. Zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku papierów wartościowych.

W przypadku zbycia akcji w innej formie niż poprzez biuro maklerskie przychód może być pomniejszony o ewentualne koszty sprzedaży, np. zapłacone przez sprzedającego wynagrodzenia notariusza, gdy sprzedaż miała formę aktu notarialnego.

WAŻNA LICZBA

1 proc. podatku po raz pierwszy w zeznaniu za 2007 rok w PIT-38 będzie można odliczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego

Akcje ze spadku lub darowizny

W przypadku dochodu z akcji nabytych w drodze spadku lub darowizny nie powstają koszty uzyskania przychodu. Całkowitą podstawę opodatkowania stanowi kwota ich sprzedaży. Tak powstały przychód zwolniony jest jednak z podatku dochodowego w części równej zapłaconemu w związku z ich nabyciem podatkowi od spadku lub darowizny.

Przypomnieć również trzeba, że od 1 stycznia 2007 r. przedmioty spadków i darowizn między członkami najbliższej rodziny są zwolnione z podatku z tego tytułu. Wystarczy, jeżeli dokonają zgłoszenia na odpowiednim formularzu podatkowym - w przypadku darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca, natomiast w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

Straty do odliczenia

Poniesioną stratę z tytułu inwestycji w akcje również należy uwzględnić w zeznaniu rocznym. Podatnikowi przysługuje bowiem możliwość odliczenia strat poniesionych w latach ubiegłych. Stratę warto więc uwzględniać, bowiem dzięki temu można obniżyć dochód w kolejnych pięciu latach. Wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może jednak przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty.

Podatnik, który rozlicza sprzedaż akcji, powinien wiedzieć, że samo złożenie zeznania w terminie do 30 kwietnia następującego po roku podatkowym nie kończy rozliczenia z urzędem skarbowym. Organ podatkowy może bowiem sprawdzić prawidłowość złożonego zeznania w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku, w którym zostało złożone. W tym okresie należy przechowywać wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których sporządzona została deklaracja. Podatek dochodowy za 2007 rok przedawni się dopiero po 31 grudnia 2013 r.

Pamiętać również należy, że PIT-38 jest zeznaniem indywidualnym, co wyłącza wspólne opodatkowanie z tego tytułu małżonków. W przypadku dochodów kapitałowych małżonkowie składają odrębne zeznania.

W zeznaniu za 2007 rok po raz pierwszy możliwe będzie odliczenie 1 proc. podatku z tytułu wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego.

ROZLICZENIE PRZYCHODU Z AKCJI

- Zryczałtowany podatek dochodowy 19 proc.,

- Zeznanie roczne, formularz PIT-38,

- Rozliczenie indywidualne,

- Na podstawie PIT-8C,

- 5 lat - tyle należy przechowywać dokumenty.


PRZEMYSŁAW MOLIK

przemysław.molik@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Art. 21 ust. 1 pkt 105, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA