REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnicy będący osobami fizycznymi mają prawo zmiany formy podatku dochodowego od osób fizycznych w każdym kolejnym roku podatkowym.

 

Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi mogą zrezygnować z danej formy opodatkowania albo zmienić ją poczynając od kolejnego nowego roku.

Rezygnacja z karty

Podatnik może zrzec się zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Wówczas musi od pierwszego dnia miesiąca następującego po zrzeczeniu zaprowadzić ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki dla ryczałtu, albo księgę przychodów i rozchodów i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Podatnik może także zrezygnować z karty od 1 stycznia nowego roku, jeśli w terminie do 20 stycznia powiadomi naczelnika urzędu skarbowego, że wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo na podstawie księgi przychodów i rozchodów.

Utrata ryczałtu

Podatnik, który od początku roku korzysta z opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może utracić prawo do opodatkowania w tej formie. Powodów tego może być wiele. Jednym z nich jest sprzedaż byłemu pracodawcy usług, które wcześniej podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Taką okolicznością może też być rozszerzenie działalności o np. prowadzenie apteki, kantoru lub lombardu albo rozpoczęcie wytwarzania wyrobów podlegających opodatkowaniu akcyzą. Wszystkie okoliczności powodujące utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych są wyszczególnione w art. 8 ustawy o podatku ryczałtowym.

Zgodnie z art. 22 tej ustawy w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi, chyba że jest zwolniony z tego obowiązku i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Te właściwe księgi to przede wszystkim podatkowa księga przychodów i rozchodów, a w przypadku podatników, których obroty z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczyły równowartość 800 tys. euro księgi handlowe, prowadzone zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów uregulowane są w rozporządzeniu ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. Zgodnie z par. 10 tego rozporządzenia, podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia.

Co istotne, podatnicy, którzy utracili prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w trakcie roku podatkowego, podatek na zasadach ogólnych płacą od dnia, w którym założyli księgę przychodów i rozchodów. Za okres wcześniejszy podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie dotyczy to rzecz jasna podatników, którzy zostali zmuszeni do założenia księgi przychodów i rozchodów z powodu bezpodstawnego korzystania z ryczałtu; ci podatnicy objęci są opodatkowaniem na zasadach ogólnych od początku roku podatkowego.

Wybór wysokości podatku

Podatnik, który utracił prawo do ryczałtu, a tym samym rozpoczyna rozliczenia z fiskusem na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, może skorzystać z prawa do wyboru formy, w jakiej będzie płacił podatek.

Podatnicy, którzy nie wykonują w roku podatkowym ani nie wykonywali rok wcześniej usług na rzecz byłego pracodawcy analogicznych do czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę, mają prawo do wyboru podatku w stałej wysokości 19 proc., ustalanego zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy o PIT.

W tym celu podatnik, który utracił prawo do ryczałtu i założył księgę przychodów i rozchodów, musi złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika pisemne oświadczenie o wyborze takiej formy podatku. Oświadczenie to musi złożyć przed otrzymaniem pierwszego przychodu podlegającego zaewidencjonowaniu w księdze przychodów i rozchodów. Jeśli podatnik nie dotrzyma tego terminu, musi płacić podatek według skali tabeli podatkowej. Podobnie rzecz się ma, gdy podatnik nie chce korzystać z podatku liniowego od działalności gospodarczej.

Podobne obowiązki ciążą na podatnikach, którzy zdecydują się na zmianę formy opodatkowania poczynając od nowego roku podatkowego. Wówczas muszą oni też pamiętać o tym, że o swojej decyzji muszą poinformować naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej 20 stycznia nowego roku.

JAK TO ZROBIĆ...

Zmiana formy podatku dochodowego

PROBLEM: Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się z fiskusem, płacąc ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chce wybrać najlepszą formę opodatkowania w 2008 roku?

ROZWIĄZANIE: Najpierw trzeba sprawdzić, czy można będzie skorzystać z podatku w formie karty podatkowej. Jeśli tak, to następnie należy dokonać analizy finansowej, pod kątem opłacalności karty. W tym celu wyliczamy na podstawie tabel stanowiących załącznik do ustawy o podatku zryczałtowanym wysokość podatku w formie karty dla danego rodzaju działalności, a następnie konfrontujemy z kwotą ryczałtu zapłaconą od tego samego rodzaju działalności. Następnie to samo robimy dla podatku ustalanego na podstawie księgi przychodów (przychód minus koszty, które moglibyśmy uwzględnić) - w dwóch wariantach: podatek ustalany według skali tabeli podatkowej oraz w stałej wysokości. Jeśli najkorzystniejsza (i możliwa do zastosowania) jest karta podatkowa, do 21 stycznia 2008 r. (20 stycznia przypada w niedzielę) składamy wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru do naczelnika urzędu skarbowego. Gdy zdecydujemy się na opodatkowanie na zasadach ogólnych, do 21 stycznia zawiadamiamy o tym w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego. Dodatkowo podejmujemy decyzję o ewentualnym skorzystaniu z podatku w stałej wysokości 19 proc. oraz z możliwości płacenia zaliczek, np. raz na kwartał.


EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA