REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki związane z obsługą kredytu na zakup akcji mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji nabytych ze środków kredytowych można zaliczyć odsetki oraz prowizję bankową. Przy rozliczeniu PIT decydujące znaczenie ma jednak wysokość kwoty faktycznie wykorzystanej z kredytu.

 

 

W przypadku inwestycji giełdowych finansowanych ze środków kredytowych najwięcej wątpliwości interpretacyjnych budzi zaliczenie w koszty uzyskania przychodu całości wydatków związanych z obsługą kredytową czy też tylko takiej części, która została faktycznie wykorzystana w związku z zakupem akcji.

Wspomaganie kredytowe

Finansowanie inwestycji w akcje przy pomocy środków kredytowych jest najbardziej popularne przy ofertach pierwotnych. Biorąc pod uwagę poziomy redukcji zapisów, sięgające często ponad 95 proc. przy dużym popycie inwestorów, kredyt daje możliwość uzyskania większej liczby zamawianych akcji w odniesieniu do środków własnych. W przypadku rynku wtórnego największe zainteresowanie wspomaganiem kredytowym pojawia się zwykle przed przewidywanymi okresami hossy. Zdaniem Krzysztofa Habrajskiego, dyrektora oddziału Beskidzkiego Domu Maklerskiego w Katowicach, rynek pozwala wówczas osiągnąć inwestorowi zacznie większe przychody, niż pochłaniają koszty zaciągniętego kredytu. Zaliczenie do kosztów odsetek oraz prowizji bankowej, które w przypadku dużych kredytów są znaczące, mogłoby zatem dość istotnie zmniejszyć wymiar zobowiązania podatkowego.

Odsetki i prowizja są kosztem

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu w przypadku zakupu akcji ze środków kredytowych zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, z którego wynika, że kosztami uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji będą wydatki na ich nabycie - poniesione w momencie sprzedaży.

WAŻNA LICZBA

19-proc. - wynosi podatek od dochodu z odpłatnego zbycia akcji

Wydatki związane z obsługą kredytu bankowego zaciągniętego na zakup akcji (prowizja albo odsetki) wprawdzie nie stanowią wydatków na nabycie akcji w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale pozostają w związku z przychodem ze zbycia akcji i zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT powinny być uznane za koszt uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych akcji. Zatem to moment zbycia akcji decyduje o uznaniu prowizji i odsetek za koszt uzyskania przychodów.

Proporcjonalnie lub od całości

Organy podatkowe w praktyce często ograniczają wielkość kosztów uzyskania przychodów w przypadku kredytów zaciąganych na zakup akcji tylko do wysokości kwoty, która faktycznie została przeznaczona na zakup tych papierów. Pogląd taki wyraził m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w decyzji z 11 grudnia 2006 r. (nr PBB2-4117/3-0045/2006). Organ zastosował taką wykładnię przepisów o PIT, w której to odsetki można zaliczyć w koszty tylko i wyłącznie od części kredytu przeznaczonego na zakup sprzedanych akcji.

Interpretacja ta uniemożliwia odliczenie całości odsetek od kredytu w sytuacji, w której na przykład w związku z redukcją zleceń podatnikowi nie została ostatecznie przydzielona taka ilość akcji, jaką zamówił. Pozostała kwota kredytu nie jest w tym wypadku brana pod uwagę.

Korzystną dla podatników wykładnię zastosowała jednak Izba Skarbowa w Opolu. W postanowieniu PF-II/4180-0014/07/KJ z 31 lipca 2007 r. organ stwierdził, że dodatkowe koszty związane z kredytem na zakup akcji i obsługą tego kredytu, czyli m.in. odsetki oraz prowizja od kredytu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, a nie proporcjonalnie.

W stanowisku organ konsekwentnie przyjmował założenie, że wydatki na kredyt należą do grupy wydatków poniesionych w celu osiągnięcia przychodów. Wysokość kredytu i związane z nim odsetki oraz prowizje bankowe przekładają się bezpośrednio na liczbę zakupionych akcji, a bez kredytu przychód inwestora byłby przecież znacznie niższy. Ta korzystna interpretacja, o którą od dawna postulowali doradcy podatkowi, jest coraz częściej uwzględniana przez organy podatkowe.

WYLICZENIE DOCHODU

Dochód z odpłatnego zbycia akcji (papierów wartościowych) lub pochodnych instrumentów finansowych to różnica między skumulowanym przychodem uzyskanym z tytułu, odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów.

BRAK INFORMACJI W PIT-8C

Biura maklerskie w przesyłanym do klienta formularzu PIT-8C zazwyczaj przy rozliczaniu przychodu ze sprzedaży akcji nie uwzględniają wydatków na kredyt (prowizji bankowej, odsetek). Klient może samodzielnie zmniejszyć przychody z tego tytułu, dokonując odpowiednich wyliczeń w PIT-38.


PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Podstawa prawna

- Art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 23 ust. 1 pkt 8, art. 30b ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

OPINIA

Krzysztof Habrajski

dyrektor oddziału Beskidzkiego Domu Maklerskiego w Katowicach

Rodzaje kredytów na zakup akcji

Na rynku występują dwa rodzaje kredytów dostępnych dla inwestorów. Pierwszy przeznaczony jest na zakup akcji na rynku wtórnym. Charakteryzuje się niską dźwignią, dłuższym okresem kredytowania, a co za tym idzie - wyższą prowizją. Udzielany jest pod zastaw gotówki oraz wybranych papierów wartościowych lub też pod zastaw papierów z różną wagą wyliczania ich wartości jako zabezpieczenia kredytowego. Drugi, celowy na zakup konkretnych akcji na rynku pierwotnym charakteryzuje się wielokrotnie wyższą dźwignią finansową i znacznie krótszym okresem trwania umowy, a co za tym idzie - proporcjonalnie niższą prowizją. Do tego kredytu bank często jako zabezpieczenie kwalifikuje wszystkie papiery wartościowe oraz gotówkę. W obu wypadkach kosztem dla inwestora obok prowizji są odsetki wyliczane jako wskaźnik WIBOR plus marża banku.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA