REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki związane z obsługą kredytu na zakup akcji mogą być kosztem

Przemysław Molik

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji nabytych ze środków kredytowych można zaliczyć odsetki oraz prowizję bankową. Przy rozliczeniu PIT decydujące znaczenie ma jednak wysokość kwoty faktycznie wykorzystanej z kredytu.

 

 

W przypadku inwestycji giełdowych finansowanych ze środków kredytowych najwięcej wątpliwości interpretacyjnych budzi zaliczenie w koszty uzyskania przychodu całości wydatków związanych z obsługą kredytową czy też tylko takiej części, która została faktycznie wykorzystana w związku z zakupem akcji.

Wspomaganie kredytowe

Finansowanie inwestycji w akcje przy pomocy środków kredytowych jest najbardziej popularne przy ofertach pierwotnych. Biorąc pod uwagę poziomy redukcji zapisów, sięgające często ponad 95 proc. przy dużym popycie inwestorów, kredyt daje możliwość uzyskania większej liczby zamawianych akcji w odniesieniu do środków własnych. W przypadku rynku wtórnego największe zainteresowanie wspomaganiem kredytowym pojawia się zwykle przed przewidywanymi okresami hossy. Zdaniem Krzysztofa Habrajskiego, dyrektora oddziału Beskidzkiego Domu Maklerskiego w Katowicach, rynek pozwala wówczas osiągnąć inwestorowi zacznie większe przychody, niż pochłaniają koszty zaciągniętego kredytu. Zaliczenie do kosztów odsetek oraz prowizji bankowej, które w przypadku dużych kredytów są znaczące, mogłoby zatem dość istotnie zmniejszyć wymiar zobowiązania podatkowego.

Odsetki i prowizja są kosztem

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu w przypadku zakupu akcji ze środków kredytowych zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, z którego wynika, że kosztami uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji będą wydatki na ich nabycie - poniesione w momencie sprzedaży.

WAŻNA LICZBA

19-proc. - wynosi podatek od dochodu z odpłatnego zbycia akcji

Wydatki związane z obsługą kredytu bankowego zaciągniętego na zakup akcji (prowizja albo odsetki) wprawdzie nie stanowią wydatków na nabycie akcji w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale pozostają w związku z przychodem ze zbycia akcji i zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT powinny być uznane za koszt uzyskania przychodu w momencie sprzedaży tych akcji. Zatem to moment zbycia akcji decyduje o uznaniu prowizji i odsetek za koszt uzyskania przychodów.

Proporcjonalnie lub od całości

Organy podatkowe w praktyce często ograniczają wielkość kosztów uzyskania przychodów w przypadku kredytów zaciąganych na zakup akcji tylko do wysokości kwoty, która faktycznie została przeznaczona na zakup tych papierów. Pogląd taki wyraził m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w decyzji z 11 grudnia 2006 r. (nr PBB2-4117/3-0045/2006). Organ zastosował taką wykładnię przepisów o PIT, w której to odsetki można zaliczyć w koszty tylko i wyłącznie od części kredytu przeznaczonego na zakup sprzedanych akcji.

Interpretacja ta uniemożliwia odliczenie całości odsetek od kredytu w sytuacji, w której na przykład w związku z redukcją zleceń podatnikowi nie została ostatecznie przydzielona taka ilość akcji, jaką zamówił. Pozostała kwota kredytu nie jest w tym wypadku brana pod uwagę.

Korzystną dla podatników wykładnię zastosowała jednak Izba Skarbowa w Opolu. W postanowieniu PF-II/4180-0014/07/KJ z 31 lipca 2007 r. organ stwierdził, że dodatkowe koszty związane z kredytem na zakup akcji i obsługą tego kredytu, czyli m.in. odsetki oraz prowizja od kredytu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, a nie proporcjonalnie.

W stanowisku organ konsekwentnie przyjmował założenie, że wydatki na kredyt należą do grupy wydatków poniesionych w celu osiągnięcia przychodów. Wysokość kredytu i związane z nim odsetki oraz prowizje bankowe przekładają się bezpośrednio na liczbę zakupionych akcji, a bez kredytu przychód inwestora byłby przecież znacznie niższy. Ta korzystna interpretacja, o którą od dawna postulowali doradcy podatkowi, jest coraz częściej uwzględniana przez organy podatkowe.

WYLICZENIE DOCHODU

Dochód z odpłatnego zbycia akcji (papierów wartościowych) lub pochodnych instrumentów finansowych to różnica między skumulowanym przychodem uzyskanym z tytułu, odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów.

BRAK INFORMACJI W PIT-8C

Biura maklerskie w przesyłanym do klienta formularzu PIT-8C zazwyczaj przy rozliczaniu przychodu ze sprzedaży akcji nie uwzględniają wydatków na kredyt (prowizji bankowej, odsetek). Klient może samodzielnie zmniejszyć przychody z tego tytułu, dokonując odpowiednich wyliczeń w PIT-38.


PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Podstawa prawna

- Art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 23 ust. 1 pkt 8, art. 30b ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

OPINIA

Krzysztof Habrajski

dyrektor oddziału Beskidzkiego Domu Maklerskiego w Katowicach

Rodzaje kredytów na zakup akcji

Na rynku występują dwa rodzaje kredytów dostępnych dla inwestorów. Pierwszy przeznaczony jest na zakup akcji na rynku wtórnym. Charakteryzuje się niską dźwignią, dłuższym okresem kredytowania, a co za tym idzie - wyższą prowizją. Udzielany jest pod zastaw gotówki oraz wybranych papierów wartościowych lub też pod zastaw papierów z różną wagą wyliczania ich wartości jako zabezpieczenia kredytowego. Drugi, celowy na zakup konkretnych akcji na rynku pierwotnym charakteryzuje się wielokrotnie wyższą dźwignią finansową i znacznie krótszym okresem trwania umowy, a co za tym idzie - proporcjonalnie niższą prowizją. Do tego kredytu bank często jako zabezpieczenie kwalifikuje wszystkie papiery wartościowe oraz gotówkę. W obu wypadkach kosztem dla inwestora obok prowizji są odsetki wyliczane jako wskaźnik WIBOR plus marża banku.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA