REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odsetki od pożyczek nie będą kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN

REKLAMA

Co do zasady, zgodnie z regułami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, odsetki od kredytów czy pożyczek mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Istnieją jednak sytuacje, w których kwoty te nie będą stanowiły kosztów podatkowych. Może zdarzyć się tak np. przy pożyczkach udzielanych przez udziałowców spółki. Warto przeanalizować ten problem.

 

 

Pojęcie cienkiej kapitalizacji (zwanej także niedostateczną kapitalizacją) odnosi się do finansowania spółek zależnych przez ich udziałowców. Kwestia ta dotyczy wszystkich podmiotów powiązanych, które otrzymały dofinansowanie w postaci pożyczki udzielonej przez swoich udziałowców.

Udziałowiec zamierzający dofinansować swoją spółkę może tego dokonać w postaci:

- pożyczki,

- dopłaty,

- kredytu,

- podwyższenia kapitału zakładowego.

Ograniczenia w kosztach

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek od pożyczek udzielonych spółce przez jej udziałowca lub kilku udziałowców łącznie posiadających nie mniej niż 25 proc. udziałów tej spółki, jeśli wartość zadłużenia spółki wobec tych udziałowców osiągnie łącznie trzykrotność wartości kapitału zakładowego spółki - w części przekraczającej tę wartość zadłużenia, określoną na dzień zapłaty odsetek. Pod uwagę trzeba wziąć także inne podmioty posiadające co najmniej 25 proc. udziałów udziałowca spółki. Udziały należy rozumieć także jako akcje.

Celem wprowadzenia tego typu regulacji niewątpliwie było ograniczenie w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odsetek od pożyczek lub kredytów udzielonych przez udziałowców, akcjonariuszy lub też inne podmioty powiązane w sposób kapitałowy ze spółką dofinansowywaną.

Definicja pożyczki

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez pożyczkę rozumieć należy każdą umowę, w której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy. Przez pożyczkę rozumieć należy także emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym, depozyt nieprawidłowy lub lokatę. Należy zaznaczyć, iż przepisy ograniczające zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odsetek od pożyczek udzielonych przez udziałowców odnoszą się także do kredytów.

Biorąc pod uwagę powyższe, z kwestią cienkiej kapitalizacji mamy do czynienia w sytuacji spełnienia następujących warunków:

- udziałowiec musi posiadać co najmniej 25 proc. udziałów (akcji),

- kwota zadłużenia musi przekraczać trzykrotność kapitału zakładowego (podstawowego) na dzień zapłaty odsetek,

- odsetki od długu muszą zostać zapłacone.

Należy pamiętać, iż zgodnie z treścią art. 16 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla potrzeb cienkiej kapitalizacji w kwocie kapitału zakładowego nie uwzględnia się:

- tej części kapitału, jaka nie została na ten kapitał faktycznie przekazana lub

- tej części kapitału, jaka została pokryta wierzytelnościami z tytułu pożyczek (kredytów) oraz z tytułu odsetek od tych pożyczek (kredytów) przysługującymi udziałowcom (akcjonariuszom) wobec tej spółki, a także

- tej części kapitału, jaka została pokryta wartościami niematerialnymi lub prawnymi, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Biorąc pod uwagę powyższe, kosztem uzyskania przychodów będą zatem odsetki od pożyczek (kredytów) w części nieprzekraczającej trzykrotności kapitału zakładowego (podstawowego) określonego jak wyżej.

W sytuacji gdy wartość zadłużenia od udziałowca będzie przekraczała trzykrotność kapitału zakładowego, to odsetki od tej nadwyżki nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wskaźnik procentowy posiadanych przez udziałowców (akcjonariuszy) udziałów (akcji) w spółce, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 u.p.d.o.p., określa się na podstawie liczby praw głosu, jakie w związku z posiadanymi udziałami (akcjami) przysługują tym udziałowcom (akcjonariuszom).

Ważny dzień zapłaty

Warto jeszcze zwrócić uwagę na wyjaśnienie tej kwestii przez Izbę Skarbową w Łodzi z 26 września 2007 r., sygn. akt II-1/4218-0032/Int./07. Zgodnie z treścią decyzji wydanej przez ten organ, w przepisach dotyczących cienkiej kapitalizacji mowa jest ogólnie o pożyczkach udzielonych przez udziałowców bez bliższego określenia celu, na jaki będą wykorzystane środki uzyskane w ten sposób. Sformułowanie przez ustawodawcę przepisu w powyższy sposób oznacza, iż przepis ten obejmuje pożyczki wszelkiego rodzaju, w tym też przeznaczone na cele inwestycyjne. Zatem dokonując oceny możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od pożyczki udzielonej spółce przez stuprocentowego udziałowca, należy uwzględnić ograniczenia wynikające z przepisów dotyczących cienkiej kapitalizacji. Biorąc zatem pod uwagę powyższe, na dzień zapłaty - odsetki w pełnej poniesionej wysokości - winny być porównane z limitem obliczonym na podstawie cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 60 ustawy, a kwota przekroczenia tego limitu nie może być uznana za koszt uzyskania przychodów.

W takiej sytuacji kwota odsetek nie stanowiąca kosztów uzyskania przychodów, winna w pierwszej kolejności pomniejszyć kwotę odsetek, które odnoszone są do kosztów bezpośrednio.

Na zakończenie warto jeszcze zwrócić uwagę na pismo ministra finansów z 17 marca 2000 r. sygn. akt PB4/AK-802-624/71/00, w którym to wyjaśnione zostało, iż w przepisach dotyczących cienkiej kapitalizacji mowa jest o zadłużeniu wobec udziałowca, a nie o zadłużeniu z jakiegoś jednego określonego tytułu. Zgodnie ze stanowiskiem ministra, z tego względu przepisy te powinny być stosowane w przypadkach wypłaty odsetek od pożyczek (kredytów), kiedy zadłużenie spółki z jakiegokolwiek tytułu wobec wspomnianych podmiotów powiązanych przekroczy odpowiedni poziom określony na dzień zapłaty tych odsetek.

PRZYKŁAD POŻYCZKA UDZIELONA PRZEZ UDZIAŁOWCA

Spółka Alfa jest wspólnikiem Beta. Posiada ona 25 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników. Kapitał zakładowy spółki wynosi 40 000 zł. Alfa udzieliła spółce Beta pożyczki w kwocie 250 000 zł. Trzykrotność kapitału zakładowego spółki wynosi 120 000 zł, a więc nadwyżka pożyczki nad kwotą 120 000 zł wynosi 130 000 zł. Procentowy udział nadwyżki w kwocie zadłużenia wynosi 52 proc. W takiej części odsetki od pożyczki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

ODSETKI OD POŻYCZEK NIE ZAWSZE BĘDĄ KOSZTEM

Odsetki od pożyczek i kredytów (a także depozytów nieprawidłowych, lokat i innych równoważnych form kredytowania) udzielanych spółkom przez udziałowca (akcjonariusza) lub udziałowców (akcjonariuszy) nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w takim zakresie, w jakim wartość zadłużenia spółki wobec udziałowców i podmiotów będących wspólnikami tych udziałowców przewyższa trzykrotność wartości kapitału zakładowego spółki będącej pożyczkobiorcą.


KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA