REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy musi składać sprawozdania finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła

REKLAMA

Spółkom kapitałowym, które odbyły doroczne zwyczajne zgromadzenia 30 czerwca, został tylko tydzień na złożenie w sądzie rejestrowym i urzędzie skarbowym sprawozdań finansowych wraz z towarzyszącymi im dokumentami. W niejasnej sytuacji co do terminów składania sprawozdań są natomiast spółki osobowe.

W spółkach kapitałowych (z o.o. i akcyjnych) w ciągu 14 dni od przeprowadzenia zwyczajnego zgromadzenia wspólników bądź zwyczajnego walnego akcjonariuszy zarząd powinien złożyć do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o rejestrację uchwały wraz ze sprawozdaniem finansowym i ewentualnie ze sprawozdaniem biegłego rewidenta. Jeżeli tego nie uczyni, sąd rejestrowy wyznacza dodatkowy, siedmiodniowy termin. W razie niedotrzymania go, nakłada grzywnę w celu przymuszenia (uregulowaną w art. 1052 kodeksu postępowania cywilnego), która w zasadzie jednorazowo nie przekracza 1 tys. zł. Może jednak być ponawiana. Co gorsza, sądy rejestrowe informują też prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstw przewidzianych w ustawie o rachunkowości (u.o r. art. 77 pkt 2 i art. 79 pkt 3 i 4) i w kodeksie spółek handlowych (art. 594 par. 1 pkt 3).

REKLAMA

Sądy zawiadamiają

Dziś prawdopodobieństwo zawiadomienia prokuratury jest bardzo wysokie, ponieważ sądy sprawdzają już w programie komputerowym, a nie w papierowych aktach, czy spółka złożyła sprawozdanie finansowe.

- Przez kilka lat prowadziliśmy tylko postępowania przymuszające. Skoro jednak widzimy, że są one nieskuteczne, to zaczęliśmy również wysyłać zawiadomienia do prokuratury. Robimy to jednak dopiero, gdy grzywny okazują się nieskuteczne - mówi sędzia Wojciech Łukowski, prezes Sądu Rejonowego dla Wrocławia Fabrycznej.

- Zmuszają nas do tego nie tylko przepisy. Bardzo często kontrahenci spółek żądają sprawozdań finansowych do wglądu - dodaje sędzia Łukowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje w US

REKLAMA

Urzędy skarbowe sięgają po kodeks karny skarbowy, żeby nałożyć sankcję za naruszenie terminów złożenia sprawozdania finansowego z towarzyszącymi mu dokumentami. Artykuł 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi bowiem, że sprawozdanie z protokołem zawierającym uchwałę i ewentualnie z opinią biegłego rewidenta należy złożyć w US w ciągu dziesięciu dni od zatwierdzenia. Urzędy uważają przy tym, że naruszenie tego terminu powoduje sankcję z art. 56 ust. 4 k.k.s., który mówi o niezgłoszeniu na czas deklaracji lub oświadczenia.

REKLAMA

Mariusz Korpalski, radca prawny z poznańskiej Kancelarii Komarnicka Korpalski, uważa, że sprawozdanie finansowe to nie deklaracja. Dlatego jego zdaniem sankcja z tego przepisu nie powinna być w tego rodzaju sytuacjach stosowana. Tym samym zarząd spółki, któremu się taka kara jednak przytrafiła, powinien skorzystać ze środków zaskarżenia już na etapie postępowania przygotowawczego. Jednocześnie powinien jak najszybciej sprawozdanie przygotowane na zwyczajne zgromadzenie wspólników (art. 231 kodeksu spółek handlowych) lub na zwyczajne walne zgromadzenie (art. 395 k.s.h.) złożyć wraz z wyjaśnieniem, co spowodowało, że nie dopełnił obowiązku na czas. Członkowie zarządu powinni wykazać, że np. wezwali wspólników na zgromadzenie, lecz ci nie stawili się i nie można było przeprowadzić głosowań.

Również ustawa o rachunkowości przewiduje sankcję karną za niezłożenie sprawozdania finansowego do ogłoszenia lub za niezłożenie sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym, czyli w KRS (art. 79 pkt 3 i 4 u. o r.). Akt ten nie mówi o nieskładającym uchwały i sprawozdania, tylko o tym, kto nie składa sprawozdania. Osoba taka podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Oznacza to, że jeśli zarząd nie ma uchwały zatwierdzającej, to jej nie przekazuje sądowi rejestrowemu. Musi tylko pilnować, by nie ponieść odpowiedzialności za niezłożenie sprawozdania na czas. Jeśli więc wspólnicy mimo zwołania zebrania nie stawili się i nie podjęli żadnej uchwały, to zarząd ma czas do 15 lipca na podstawie art. 69 ust. 2 u.o r. na złożenie sprawozdania finansowego bez uchwały, ale ze stosowną adnotacją, z której wynikałoby, dlaczego nie doszło do powzięcia uchwały zatwierdzającej bądź odmawiającej zatwierdzenia sprawozdania finansowego. To tłumaczenie powinno ochronić zarząd nie tyle przed sankcją z art. 79 u. o r., co przed karami przewidzianymi w kodeksie spółek handlowych, który przewiduje w art. 594 par. 1 pkt 3 karę dla zarządu za niezwołanie zebrania wspólników w ciągu pół roku po zakończeniu roku obrotowego. W ten sposób zarząd jest zabezpieczony zarówno przed sankcją z ustawy o rachunkowości, bo sprawozdanie złożył, jak i przed sankcją z kodeksu spółek handlowych, ponieważ zwołał zgromadzenie, lecz nie mógł podjąć uchwały za wspólników (jeśli oczywiście członkowie zarządu nie są jedynymi ani większościowymi wspólnikami spółki).

 

Tam, gdzie konieczna jest opinia biegłego rewidenta (art. 64 ust. 1 pkt 4 u.o r.), trzeba ją złożyć i w sądzie rejestrowym, i w urzędzie skarbowym. Sankcje są bowiem przewidziane również za brak opinii.

W spółkach osobowych

W praktyce coraz trudniejsza okazuje się sytuacja w spółkach osobowych (jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych), które sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u. o r. (jawne i partnerskie - od obrotu 800 tys. euro, komandytowe i komandytowo akcyjne - zawsze).

Twórcy ustawy o rachunkowości nie zauważyli bowiem, że ich ustrój różni się znacznie od ustroju spółek kapitałowych. Nawet spółka komandytowa, najbliższa spółce z o.o., nie musi mieć w podstawowym modelu organu zatwierdzającego, czyli zgromadzenia wspólników. Nie ma również przepisu, który mówi, że wspólnicy powinni się w określonym czasie zebrać i coś zatwierdzić. Nie ma tu jakiegoś zebrania, które kontrolowałoby wspólników prowadzących sprawy spółki, które udzielałoby skwitowania, zatwierdzało sprawozdania finansowe. Może natomiast być - na wzór spółki z o.o. - tego rodzaju zgromadzenie wspólników powołane umową spółki. Ma to sens szczególnie w spółkach komandytowych, gdzie jest i inwestor, który się chowa za sumą komandytową, i komplementariusz, prowadzący sprawy spółki oraz odpowiadający całym majątkiem. Jednak ciągle spółki, w których umówiono się, że zostanie w nich powołany organ zatwierdzający, są wyjątkiem. A ma to związek także z obowiązkami sprawozdawczymi spółki. Przepisy ustawy o rachunkowości mówią bowiem, w jakim terminie należy zatwierdzić sprawozdanie finansowe.

- W takich sytuacjach konieczne jest wnioskowanie przez analogię. Należy ustalić, jak należy rozumieć art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym roczne sprawozdanie finansowe jednostki podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż sześć miesięcy od dnia bilansowego.

- Również w spółkach osobowych należy sprawozdanie finansowe sporządzić i ewentualnie zatwierdzić w terminie sześciu miesięcy - przypomina mecenas Korpalski.

Nie można wszak lekceważyć art. 40 ust. 2 ustawy o KRS, który mówi, że w dziale III rejestru przedsiębiorców wpisuje się wzmiankę o sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego z zaznaczeniem daty złożenia. Podobnie jak art. 2 ust 1 pkt 1 u. o r. mówi, że jej przepisy stosuje się także do handlowych spółek osobowych. Co więcej, art. 52 ust 1 u. o r. mówi, że kierownik jednostki zapewnia sporzadzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom zgodnie z obowiązujacym jednostkę prawem i umową spółki.

- Klientom przypominam też zawsze, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest art. 45 ust. 5. Stanowi on, że podmiot prowadzący księgi rachunkowe dołącza do zeznania sprawozdanie finansowe.

Jednocześnie ważne jest, że wspólnicy spółek osobowych nie muszą obawiać się kar w razie niedotrzymania terminów składania sprawozdań finansowych ustalonych przez analogię do obowiązujących wobec zarządów spółek kapitałowych. Jeżeli bowiem chodzi o same obowiązki korporacyjne, to mogą one być konstruowane na zasadzie analogii. Sankcje natomiast za ich naruszenie - nie. Taka zasada rządzi bowiem przepisami karnymi całego systemu.

DOBROMIŁA NIEDZIELSKA-JAKUBCZYK

dobromila.niedzielska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA