Kategorie

W jaki sposób należy zaokrąglać kwoty podatku od towarów i usług

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
Zasady zaokrąglania kwot VAT to szczegóły, które czasem przysparzają niemałych kłopotów. W jaki sposób poradzić sobie z tymi „końcówkami”?

1. Zaokrąglenia w fakturze i na paragonie

Zasady zaokrąglania kwot wykazywanych w fakturze VAT zostały zawarte w § 9 ust. 6 rozporządzenia w sprawie faktur. Zgodnie z jego treścią kwoty te zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza. Kwoty podatku wykazane na fakturze VAT z dokładnością do 1 grosza stanowią następnie podstawę do ujęcia w ewidencji VAT.

Reklama

Problem, który może się pojawić przy wystawianiu faktury VAT, dotyczy sytuacji, gdy faktura zawiera wiele pozycji. Wówczas może się okazać, że podsumowanie kwot brutto poszczególnych pozycji na fakturze nie odpowiada sumie wartości netto sprzedaży i naliczonej od niej kwoty podatku od towarów i usług.

Rozwiązanie tego problemu zawiera przepis § 9 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia w sprawie faktur. Zgodnie z jego brzmieniem obowiązkowym elementem faktury jest kwota podatku liczona od sumy wartości sprzedaży netto towarów i usług. Tak ustalona kwota podatku musi dodatkowo uwzględniać podział na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Oznacza to, że kwota VAT w podsumowaniu faktury nie wynika z sumy poszczególnych pozycji, ale z przemnożenia wartości netto przez odpowiednią stawkę VAT. Jeżeli zatem kwota tego podatku wyliczona w podsumowaniu faktury jest prawidłowa, to występowanie groszowych różnic wynikających z podsumowania poszczególnych pozycji faktury nie powoduje wadliwości faktury.

Czy pomyłki w zaokrągleniach kwoty VAT wpływają na prawo do odliczenia

Reklama

W związku z różnymi praktykami stosowanymi przy zaokrąglaniu kwoty VAT na fakturze nasuwa się pytanie, czy nabywca powinien się obawiać o prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT zawierającej pomyłki dotyczące zaokrągleń.

Na ten temat wypowiedział się Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim w postanowieniu z 5 stycznia 2007 r. nr PP/443-42/06, w którym stwierdził m.in., że: „(...) w sytuacji kiedy otrzymane faktury są wystawione w sposób rzetelny, a transakcja w rzeczywistości nastąpiła i otrzymana faktura odzwierciedla stan faktyczny, po spełnieniu ww. warunków podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, w których błędnie zastosowano metody dokonywania zaokrągleń”.

WAŻNE!

Nabywca nie powinien się obawiać o prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT zawierającej pomyłki dotyczące zaokrągleń. Prawo takie przysługuje mu bezsprzecznie.

Różnice w zaokrągleniach między paragonem a wystawioną na jego podstawie fakturą VAT

W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, czasem pojawiają się różnice w kwocie podatku należnego między paragonem fiskalnym a wystawioną fakturą VAT, mimo że obydwa dokumenty potwierdzają tę samą transakcję.

Rozbieżności te wynikają ze sposobu liczenia kwoty VAT.

W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz klientów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, kwota podatku należnego wyliczana jest z reguły na podstawie art. 85 ustawy, tj. jako iloczyn wartości dostawy (wartość brutto) i stawki podatku:

• 18,03% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22%,

• 6,54% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7%,

• 2,91% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3%.

Przykład

Pan Andrzej K. prowadzi sklep ze sprzętem AGD. Klient (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) zakupił zmywarkę. Zapłacił 1220 zł, po czym zażądał faktury VAT. Pan Andrzej wystawił ją w następujący sposób:

wartość netto: 1000,03 zł

VAT: 219,97 zł

wartość brutto: 1220,00 zł

VAT należny wyliczył od kwoty brutto: 1220 zł x 18,03% = 219,97 zł.

Sprzedawca wyliczył kwotę podatku należnego z zastosowaniem art. 85 ustawy, tj. od kwoty brutto. Gdyby wyliczył podatek od kwoty netto, faktura VAT wyglądałaby następująco:

wartość netto: 1000 zł

VAT: 220 zł

wartość brutto: 220 zł

VAT należny wyliczyłby wówczas od kwoty netto: 1000 zł x 22% = 220 zł.

Te dwa sposoby wyliczenia kwoty VAT są powodem różnic, jakie mogą powstać przy dokumentowaniu sprzedaży między paragonem fiskalnym a fakturą VAT.

W przypadku kasy fiskalnej kwota podatku należnego jest wyliczana od kwoty brutto (z dokładnością przewyższającą dwa miejsca po przecinku). Natomiast podatek należny wykazywany w fakturze VAT jest najczęściej liczony od kwoty netto. Stąd powstałe różnice.

Aby wyeliminować te rozbieżności, należy faktury VAT dokumentujące sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawiać na takich samych zasadach jak paragony fiskalne, czyli licząc VAT od kwoty brutto. Natomiast dla faktur VAT dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, co do której nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, zastosowanie ma wyliczenie kwoty podatku należnego od kwoty netto.

 

Podatnicy, którzy ręcznie wystawiają faktury VAT, nie będą mieli w praktyce problemu z wyliczeniem kwoty podatku należnego na fakturze według zasad właściwych dla kasy rejestrującej. Natomiast w przypadku podatników, którzy wystawiają faktury VAT za pomocą oprogramowania, niezbędne jest dostosowanie programu do potrzeb przepisów ustawy o VAT. Faktura VAT potwierdzająca sprzedaż dla osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, musi wykazywać takie same kwoty, jakie zawiera paragon fiskalny.

WAŻNE!

Aby wyeliminować rozbieżności pomiedzy fakturą a wystawionym na jej podstawie paragonem, należy faktury VAT dokumentujące sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawiać na takich samych zasadach jak paragony fiskalne, czyli licząc VAT od kwoty brutto. Natomiast dla faktur VAT dokumentujących sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, co do której nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, zastosowanie ma wyliczenie kwoty podatku należnego od kwoty netto.

2. Zaokrąglenia w ewidencji zakupu i sprzedaży VAT

Ewidencja zakupu i sprzedaży prowadzona na potrzeby VAT powinna precyzyjnie odzwierciedlać kwoty transakcji podlegające opodatkowaniu. Wpisy dokonane przez podatnika w ewidencji VAT powinny być zgodne z treścią wystawianych oraz otrzymywanych faktur. Podsumowanie kwoty VAT powinno być zgodne z sumą tego podatku wynikającą z poszczególnych dokumentów objętych rejestrem VAT. Tak sporządzona ewidencja stanowi następnie podstawę do sporządzenia deklaracji.

3. Zaokrąglenia w deklaracji VAT

Podatnik w deklaracji VAT sporządzonej na podstawie prowadzonych ewidencji dokonuje zaokrąglenia wartości netto oraz kwoty VAT (zarówno należnego, jak i naliczonego). Kwoty przeniesione do deklaracji VAT powinien zaokrąglić z dokładnością do 1 zł. Na taki sposób zaokrąglenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku wskazuje art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym kwoty te zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Przykład

Podatnik prowadzi rejestr zakupu VAT, z podziałem na stawki podatku, według których nabył towary i usługi pozostałe. W październiku 2008 r. ujął w ewidencji nabycia towarów i usług:

opodatkowane stawką 22%

wartość netto: 15 370,49 zł

VAT: 3381,51 zł

opodatkowane stawką 7%

wartość netto: 1120,51 zł

VAT: 78,44 zł

opodatkowane stawką 3%

wartość netto: 303,50 zł

VAT: 9,11 zł

W deklaracji VAT-7 w za październik 2008 r. w wierszu „Nabycie towarów i usług pozostałych” podatnik wpisał:

wartość netto (poz. 46) w kwocie: 16 795 zł (15 370,49 + 1120,51 + 303,50 = 16 794,50)

podatek naliczony (poz. 47) w kwocie: 3469 zł (3381,51 + 78,44 + 9,11 = 3469,06).

Ewidencja VAT prowadzona jest w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji. To podatnik decyduje o zakresie informacji w niej zawartych, mogącym wynikać np. ze sposobu rozliczenia VAT naliczonego od określonego rodzaju zakupów. W praktyce może się zdarzyć, że np. wpisów do ewidencji zakupu VAT będzie w miesiącu kilka lub nawet kilkanaście (w zależności od stopnia szczegółowości). W takim przypadku zaokrągleniu podlega kwota będąca sumą kwot wynikających z poszczególnych ewidencji zakupu.

 

Czasem zdarza się, że podstawa opodatkowania po zaokrągleniu do 1 zł przeniesiona do deklaracji VAT, przemnożona przez stawkę podatku daje kwotę podatku, która jest wyższa o 1 zł w porównaniu do kwoty podatku wykazanej w ewidencji VAT.

Przykład

Podatnik w ewidencji sprzedaży VAT wykazał:

wartość netto sprzedaży opodatkowanej według stawki 22%: 12 338,53 zł

VAT należny: 2714,48 zł

Do deklaracji VAT po zaokrągleniu podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z dokładnością do 1 zł przeniósł:

wartość netto sprzedaży opodatkowanej według stawki 22%: 12 339 zł

VAT należny: 2714 zł

Wynik przemnożenia podstawy opodatkowania przez stawkę podatku jest jednak o 1 zł wyższy:

12 339 zł x 22% = 2714,58, czyli po zaokrągleniu 2715 zł

W takim przypadku prawidłowym rozwiązaniem jest przeniesienie do deklaracji VAT wartości wynikających z podsumowania rejestru sprzedaży VAT (podstawa opodatkowania 12 339 zł, VAT 2 714 zł). Natomiast wpisanie do deklaracji wartości wynikających z przemnożenia podstawy opodatkowania przez stawkę podatku (podstawa opodatkowania 12 339 zł, VAT 2 715 zł) jest niewłaściwe.

Do deklaracji VAT powinny być przenoszone dane wartościowe wynikające z podsumowania rejestru sprzedaży i zakupu VAT, których podstawa opodatkowania i kwota podatku została zaokrąglona zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.

Stanowisko takie podzieliły m.in. Urząd Skarbowy w Opatowie w piśmie z 12 lutego 2007 r. nr PP/443- -6/06 oraz Urząd Skarbowy w Lubartowie w piśmie z 31 maja 2007 r. nr PP/443-2/07.

W takiej sytuacji pracownik urzędu skarbowego, który będzie weryfikował pod względem formalnym złożoną deklarację, będzie musiał wyjaśnić przyczynę niezgodności tych kwot o 1 zł, ale wartości wykazane w deklaracji muszą być zgodne z prowadzoną ewidencją. W przypadku pojawienia się różnic wynikających z zaokrągleń praktycznym rozwiązaniem może być zamieszczenie na składanej deklaracji adnotacji, że zawarte w niej kwoty są zgodne z ewidencją, a powstałe różnice wynikają z zaokrągleń dokonanych na podstawie art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.

4. Jak ująć w księgach rachunkowych różnice powstałe z zaokrągleń kwot VAT

Ze względu na to, że kwoty VAT w wystawionych oraz otrzymanych fakturach wpisywanych następnie do ewidencji VAT podawane są z dokładnością do 1 grosza, a w deklaracji VAT wartości te przedstawione są z dokładnością do 1 zł, pojawiają się różnice wynikające ze sposobu zaokrąglania. Różnice te powstają na kontach podatku naliczonego i należnego.

Przykład

Księgowy w firmie ALFA Sp. z o.o. sporządził deklarację VAT-7K za 3 kwartał 2008 r.

Z ksiąg rachunkowych firmy wynika, że w 3 kwartale 2008 r.:

podatek należny (Ma konto 22-2 Rozrachunki z tytułu podatku VAT należnego) wyniósł: 100 230,59 zł

podatek naliczony (Wn konto 22-1 Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie) wyniósł: 64 480,33 zł

Natomiast deklaracja VAT-7K zawierała:

podatek należny (poz. 41) w kwocie: 100 231 zł

podatek naliczony (poz. 50) w kwocie: 64 480 zł

zobowiązanie podatkowe podlegające wpłacie do US (poz. 53) w kwocie: 35 751 zł

Ewidencja księgowa zobowiązania podatkowego w podatku VAT za 3 kwartał 2008 r. może przebiegać następująco:

1.PK- rozliczenie podatku należnego, co do którego obowiązek podatkowy powstał w 3 kwartale 2008 r.: 100 231 zł

Wn konto 22-2 Rozrachunki z tytułu podatku VAT należnego

Ma konto 22-3 Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT

2.PK- rozliczenie podatku naliczonego, co do którego prawo odliczenia powstało w 3 kwartale 2008 r.: 64 480 zł

Wn konto 22-3 Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT

Ma konto 22-1 Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie

3.PK- rozliczenie zaokrągleń wynikających z deklaracji VAT-7K za 3 kwartał 2008 r.

- z tytułu podatku należnego: 0,41 zł

Wn konto 76-1 Pozostałe koszty operacyjne

Ma konto 22-2 Rozrachunki z tytułu podatku VAT należnego

- z tytułu podatku naliczonego: 0,33 zł

Wn konto 76-1 Pozostałe koszty operacyjne

Ma konto 22-1 Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie

• art. 63 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 85 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Likwidacja odliczenia składki zdrowotnej od podatku

    Składka zdrowotna. Jedną z najważniejszych dla osób prowadzących działalność gospodarczą zmian, zaplanowanych w Polskim Ładzie, jest likwidacja możliwości odliczenia zapłaconej składki zdrowotnej od podatku – wynika z analizy przygotowanej przez doradców podatkowych z Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

    Upadłości i restrukturyzacje firm w 2021 roku

    Upadłości i restrukturyzacje firm. W pierwszej połowie 2021 r. sądy ogłosiły upadłość wobec 201 firm. 36 proc. z nich było notowanych w Krajowym Rejestrze Długów już rok przed ogłoszeniem upadłości przez sąd, a w dniu bankructwa 58 proc. Znacznie większa liczba przedsiębiorstw została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym - aż 1064.

    Opłata koncesyjna dla magazynów energii i zmiana opłaty dla offshore

    Wysokość opłat koncesyjnych dla magazynowania energii elektrycznej oraz zmiana wysokości opłaty koncesyjnej na wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych zostanie uregulowana w III kwartale br.; nastąpi to w rozporządzeniu Rady Ministrów - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

    VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

    VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?