REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do KSeF? Najważniejsze zagadnienia

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
KSeF coraz bliżej, przygotowania konieczne już teraz
KSeF coraz bliżej, przygotowania konieczne już teraz
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 roku KSeF obowiązkowy dla podatników VAT. Podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo będą zobowiązani do uczestnictwa w KSeF od 1 stycznia 2025 roku. KSeF co do zasady obejmie transakcje B2B, poza KSeF pozostaną transakcje B2C.

KSeF: dostosowanie procedur i technologii

Przystosowanie przedsiębiorstwa do nowych wymagań dotyczących dokumentowania transakcji nie sprowadza się jedynie do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technologicznej poprzez zmiany w systemie finansowo-księgowym, lub też za pomocą oddzielnych narzędzi wspomagających proces fakturowania. 

REKLAMA

Autopromocja

Równie istotne jest wprowadzenie lub dostosowanie odpowiednich procedur, przeszkolenie pracowników oraz weryfikacja danych pod względem merytorycznym, które będą szczegółowo przekazywane w formie e-faktur do organów kontrolujących. 

Dodatkowo, ze względu na szeroki zakres zgłaszanych informacji i niedostatecznie precyzyjne wymagania dotyczące uzupełniania pól nieobowiązkowych, które często nie są w pełni zbierane w systemach firm, może być konieczne podjęcie dodatkowych decyzji dotyczących gromadzenia i prezentacji danych.

Ponadto, w strukturze logicznej e-faktury można wyróżnić elementy, których zastosowanie jest dobrowolne, ale konieczność ich uwzględnienia może wynikać z praktyk biznesowych charakterystycznych dla określonych podatników lub obszarów działalności. Dlatego warto skorzystać z nadchodzących miesięcy gdy system jest jeszcze dobrowolny i rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześnie.

KSeF : jaka skala trudności wdrożenia systemu do obsługi e-faktur 

Jednym z pierwszych kroków, które warto podjąć, jest przeprowadzenie wstępnej oceny stopnia skomplikowania i złożoności wprowadzenia nowego sposobu obsługi e-Faktur. Należy rozważyć jak wiele działów będzie objętych zmianą oraz jaki jest wolumen transakcji. Warto również zidentyfikować różne rodzaje dokumentów oraz zrozumieć zróżnicowaną naturę prowadzonej działalności i procesu wystawiania faktur. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Istotne jest także określenie skali faktur korygujących, częstotliwość anulowania faktur oraz zawartość załączników do faktur. Ważnym aspektem jest również ustalenie istotnych lub specyficznych umów zawartych z kontrahentami, dotyczących treści faktur.

W przypadku projektów o dużej złożoności często konieczne może być zewnętrzne wsparcie, zarówno punktowe (np. w obszarze prawnym, podatkowym, systemowym, IT), jak i holistyczne, zapewniające kompleksowe wsparcie prawnobiznesowe oraz zarządzanie projektem. Zakres wsparcia powinien objąć zagadnienia merytoryczne, takie jak zapewnienie zrozumienia e-Faktur przez osoby odpowiedzialne za proces fakturowania, analizę wewnętrznych procedur i systemów oraz identyfikację obszarów wymagających dostosowania do nowych wymogów. 

KSeF: jak dostosować do powiązań biznesowych

Konieczne będzie również zmapowanie danych między schematem e-faktur a informacjami o transakcjach gromadzonymi przez firmę.

Ważnym elementem planu projektu jest konsultacja z kontrahentami w zakresie przejścia na e-Faktury i ustalenie odpowiednich warunków w ramach relacji biznesowej.

Zalety z wdrożenia KSeF

Oferowane narzędzia z założenia mają usprawniać cały proces przejścia na elektroniczny system fakturowania. Przewidywanymi zaletami KSeF są

             ułatwienie prowadzenia ewidencji sprzedaży, 

             przyspieszenie wymiany informacji z organami podatkowymi,

             możliwość łatwiejszej weryfikacji faktur,

             zmniejszenie ryzyka wystąpienia oszustw podatkowych.

Mimo wszystko kluczowe będzie jednak wcześniejsze zapoznanie się ze specyfikacją danych platform, korzystanie z wersji demonstracyjnych oraz odbycie stosownego przeszkolenia z ich użytkowania. Rozwianie wszelkich wątpliwości na wczesnym etapie z pewnością pozwoli na uniknięcie niedopatrzeń, błędów i nieporozumień w przejściu z fizycznego na obowiązkowy elektroniczny system fakturowania.

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Źródło: Raport KSeF – Praktyczne aspekty – Jak wdrożyć i nie zwariować?

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

REKLAMA

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA