REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do KSeF? Najważniejsze zagadnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
KSeF coraz bliżej, przygotowania konieczne już teraz
KSeF coraz bliżej, przygotowania konieczne już teraz
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 roku KSeF obowiązkowy dla podatników VAT. Podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo będą zobowiązani do uczestnictwa w KSeF od 1 stycznia 2025 roku. KSeF co do zasady obejmie transakcje B2B, poza KSeF pozostaną transakcje B2C.

KSeF: dostosowanie procedur i technologii

Przystosowanie przedsiębiorstwa do nowych wymagań dotyczących dokumentowania transakcji nie sprowadza się jedynie do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technologicznej poprzez zmiany w systemie finansowo-księgowym, lub też za pomocą oddzielnych narzędzi wspomagających proces fakturowania. 

REKLAMA

Równie istotne jest wprowadzenie lub dostosowanie odpowiednich procedur, przeszkolenie pracowników oraz weryfikacja danych pod względem merytorycznym, które będą szczegółowo przekazywane w formie e-faktur do organów kontrolujących. 

REKLAMA

Dodatkowo, ze względu na szeroki zakres zgłaszanych informacji i niedostatecznie precyzyjne wymagania dotyczące uzupełniania pól nieobowiązkowych, które często nie są w pełni zbierane w systemach firm, może być konieczne podjęcie dodatkowych decyzji dotyczących gromadzenia i prezentacji danych.

Ponadto, w strukturze logicznej e-faktury można wyróżnić elementy, których zastosowanie jest dobrowolne, ale konieczność ich uwzględnienia może wynikać z praktyk biznesowych charakterystycznych dla określonych podatników lub obszarów działalności. Dlatego warto skorzystać z nadchodzących miesięcy gdy system jest jeszcze dobrowolny i rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześnie.

KSeF : jaka skala trudności wdrożenia systemu do obsługi e-faktur 

Jednym z pierwszych kroków, które warto podjąć, jest przeprowadzenie wstępnej oceny stopnia skomplikowania i złożoności wprowadzenia nowego sposobu obsługi e-Faktur. Należy rozważyć jak wiele działów będzie objętych zmianą oraz jaki jest wolumen transakcji. Warto również zidentyfikować różne rodzaje dokumentów oraz zrozumieć zróżnicowaną naturę prowadzonej działalności i procesu wystawiania faktur. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Istotne jest także określenie skali faktur korygujących, częstotliwość anulowania faktur oraz zawartość załączników do faktur. Ważnym aspektem jest również ustalenie istotnych lub specyficznych umów zawartych z kontrahentami, dotyczących treści faktur.

W przypadku projektów o dużej złożoności często konieczne może być zewnętrzne wsparcie, zarówno punktowe (np. w obszarze prawnym, podatkowym, systemowym, IT), jak i holistyczne, zapewniające kompleksowe wsparcie prawnobiznesowe oraz zarządzanie projektem. Zakres wsparcia powinien objąć zagadnienia merytoryczne, takie jak zapewnienie zrozumienia e-Faktur przez osoby odpowiedzialne za proces fakturowania, analizę wewnętrznych procedur i systemów oraz identyfikację obszarów wymagających dostosowania do nowych wymogów. 

KSeF: jak dostosować do powiązań biznesowych

Konieczne będzie również zmapowanie danych między schematem e-faktur a informacjami o transakcjach gromadzonymi przez firmę.

Ważnym elementem planu projektu jest konsultacja z kontrahentami w zakresie przejścia na e-Faktury i ustalenie odpowiednich warunków w ramach relacji biznesowej.

Zalety z wdrożenia KSeF

Oferowane narzędzia z założenia mają usprawniać cały proces przejścia na elektroniczny system fakturowania. Przewidywanymi zaletami KSeF są

             ułatwienie prowadzenia ewidencji sprzedaży, 

             przyspieszenie wymiany informacji z organami podatkowymi,

             możliwość łatwiejszej weryfikacji faktur,

             zmniejszenie ryzyka wystąpienia oszustw podatkowych.

Mimo wszystko kluczowe będzie jednak wcześniejsze zapoznanie się ze specyfikacją danych platform, korzystanie z wersji demonstracyjnych oraz odbycie stosownego przeszkolenia z ich użytkowania. Rozwianie wszelkich wątpliwości na wczesnym etapie z pewnością pozwoli na uniknięcie niedopatrzeń, błędów i nieporozumień w przejściu z fizycznego na obowiązkowy elektroniczny system fakturowania.

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Źródło: Raport KSeF – Praktyczne aspekty – Jak wdrożyć i nie zwariować?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA