REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowy rząd przesunie termin wdrożenia KSeF?

KSeF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF. Większość firm będzie zobowiązania do wdrożenia Krajowego Systemu eFaktur od lipca 2024 r. Czy nowy rząd przesunie ten obowiązek w czasie? 

Czy polskie firmy są gotowe na KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to inicjatywa Ministerstwa Finansów, która umożliwia firmom elektroniczne wystawianie i odbieranie faktur. Jej celem jest uszczelnienie rozliczeń podatkowych, przez skupienie wszystkich faktur wystawianych przez przedsiębiorstwa w Polsce w jednym zintegrowanym systemie. Po wprowadzeniu danych faktury KSeF będzie przydzielał dokumentowi unikalny numer identyfikujący oraz weryfikował zgodność danych zawartych w takim dokumencie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej. KSeF jest już dostępny dla dobrowolnego korzystania przez podatników, a obowiązkowy stanie się dla większości od 1 lipca 2024 roku. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wg badania „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” aż 66 proc. przedsiębiorstw w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej.

- Wg naszych szacunków obecnie blisko milion przedsiębiorców posługuje się papierowymi fakturami lub niekompatybilnym z systemem oprogramowaniem – np. kupowanym na płytach CD i nieaktualizowanym. Są to takie branże i zawody jak szewcy, fryzjerzy, fizjoterapeuci, częściowo mechanicy samochodowi czy budowlańcy. Wiele w tym kontekście mówi fakt, że obecnie na Allegro są 2604 ogłoszenia oferujące papierowe druki faktur VAT. Jest popyt jest podaż - mówi Kamil Fac, wiceprezes Faktura.pl.

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w gronie wykluczonych cyfrowo-społecznie największą grupę, bo liczącą aż 3,6 mln osób, stanowią ludzie w wieku 45-74 lat. 15 proc. Polaków nigdy nie korzystało z internetu. To piąty najgorszy wynik w Unii Europejskiej. Do grup społecznych, które są najbardziej dotknięte problemem wykluczenia, zalicza się, oprócz seniorów, osoby niezamożne (2,74 mln osób o dochodach nieprzekraczających 2,5 tys. zł), a także mieszkańców wsi (2,5 mln osób). Wg badania CBOS załatwianie online spraw urzędowych przez internet dokonywało ponad dwie piąte użytkowników (44 proc.). 

REKLAMA

Jest szansa na opóźnienie wprowadzenia KSeF?

Polska jest jednym z pionierów we wprowadzaniu obowiązkowych centralnych systemów faktur elektronicznych w UE. Podobne rozwiązania funkcjonują tylko we Włoszech i na Węgrzech. Komisja Europejska zakłada wdrożenie obligatoryjnego systemu e-faktur w całej Unii Europejskiej dopiero do 2028 roku. Z drugiej strony, wg Komisji Europejskiej w rankingu gospodarki i społeczeństwa cyfrowego DESI 2022 (Digital Economy and Society Index) Polska jest opóźniona w cyfryzacji. Zajmuje 24. miejsce spośród 27 Krajów UE (wyprzedzamy tylko Grecję, Bułgarię i Rumunię). Wdrożenie KSeF było już kilkakrotnie przekładane. Obecnie prace nad nim są bardzo zaawansowane. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Spodziewam się, że nowy rząd będzie zainteresowany poprawą ściągalności podatków, którą daje elektroniczny rejestr, spadnie liczba oszustw podatkowych. Nie będzie natomiast chciał dawać do ręki oręża przeciwnikom zarzucającym mu brak determinacji w uszczelnianiu systemu podatkowego. Odroczenie KSeF mogłoby wywołać takie spekulacje. Zatem odroczenia raczej nie będzie - mówi Kamil Fac z Faktura.pl.

KSeF ułatwi prowadzenie biznesu i oszczędności  

Do przejścia na nowy system przedsiębiorcy „niecyfrowi” muszą się przygotować. KSeF może wymagać inwestycji finansowych w formie zakupu oprogramowania. Problemem jest też kompatybilność techniczna elektronicznego rejestru z istniejącymi narzędziami firmy, co może prowadzić do trudności w integracji. Konieczne są też zmiany wewnętrznych zwyczajów, które mogą być czasochłonne. Zwłaszcza jeśli chodzi o aktualizację procedur księgowych i szkolenia pracowników. Przedsiębiorstwa, szczególnie te z ograniczonymi zasobami i przyzwyczajone do faktur papierowych, mogą zderzyć się z oporem pracowników przyzwyczajonych do dotychczasowych metod rozliczeń. Jest też druga opcja – zamiast samodzielnej inwestycji w oprogramowanie, można skorzystać z gotowych rozwiązań partnerów zewnętrznych. W dłuższej perspektywie może to przynieść znaczące oszczędności.

Przedsiębiorcy powinni jak najwcześniej zapoznać się z funkcjonowaniem systemu KSeF. Mogą to zrobić na własną rękę lub korzystając z partnera, który ma już usługi dostosowane i kompatybilne z KSeF. We wsparcie we wdrożeniu systemu angażują się platformy do automatycznej księgowości. W przypadku korzystania przez przedsiębiorcę z platformy do księgowości elektronicznej, większość problemów ze wdrożeniem jest rozwiązywana przez partnera, a odpowiedzialność za uruchomienie KSeF spada na platformę - mówi Kamil Fac z Faktura.pl.

Platforma do fakturowania, jeśli jest w pełni zintegrowana z KSeF, zapewnia również powiadamianie o otrzymaniu dokumentów poprzez system. Wystawianie faktur jest szybkie, a zarządzanie kwestiami księgowymi zabezpieczone. Automatycznie importowane z KSeF są faktury kosztowe, automatycznie wyliczany jest należny podatek czy składki ZUS. Oznacza to odciążenie i oszczędności na księgowości. Przedsiębiorca może lepiej nadzorować zarządzanie biznesem. 

KSeF ułatwi otrzymanie dofinansowania

Poza ewentualnymi karami za brak wdrożenia, o wiele bardziej istotną konsekwencją jest potencjalne zagrożenie dla płynności finansowej firmy, która nie odbierze płatności, jeśli wystawiona przez nią faktura nie znajdzie się w KSeF. Z drugiej strony uruchomienie elektronicznego fakturowania daje nowe korzyści.

- Brak możliwości dostarczenia elektronicznie wystawionych dokumentów w odpowiednie miejsce może skutkować brakiem rejestracji zobowiązania przez kontrahenta i niewykonaniem przelewu. W realiach naszej gospodarki, opierających się na odroczonych płatnościach, kolejny czynnik opóźniający realizację zobowiązania z faktury, może być bardzo niebezpieczny i zagrażać podstawom funkcjonowania wielu biznesów. Z drugiej strony podmiot działający w systemie KSeF może liczyć na łatwiejsze i szybsze otrzymanie finansowania zewnętrznego, jeśli będzie się o nie starał. Pełny elektroniczny rejestr wydatków i przychodów ułatwi firmom faktoringowym ocenę rzetelności i wiarygodności przedsiębiorcy i przyspieszy rozpatrzenie wniosku o finansowanie. Dlatego przygotowanie się na zmiany lub pozyskanie partnera w przejściu na KSeF to kwestia nie do przecenienia – mówi Jerzy Dąbrowski, wiceprezes Finea, firmy mikrofaktoringowej dla MŚP.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA