REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF ma wejść dla wszystkich podatników w jednym terminie. Jakie są najważniejsze propozycje zmian w KSeF?

propozycje zmian w KSeF
propozycje zmian w KSeF
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów zaproponował zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur, wiele nowości jest korzystnych dla przedsiębiorców. A wprowadzenie jednego terminu wejścia w życie obligatoryjnego KSeF dla wszystkich podatników pomoże uniknąć ryzyka powstania tymczasowego chaosu i dodatkowych problemów interpretacyjnych – uważa Konfederacja Lewiatan.

Wprowadzenie jednego terminu wejścia w życie obligatoryjnego KSeF

Pierwotne założenia przewidywały różne terminy przystąpienia do KSeF podatników VAT czynnych (1 lipca 2024 r.) i podatników VAT zwolnionych (1 stycznia 2025 r.), co oznaczało konieczność poniesienia dodatkowych nieuzasadnionych nakładów finansowych na narzędzia umożliwiające rozróżnienie tychże grup podmiotów. Wprowadzenie jednego terminu wejścia w życie obligatoryjnego KSeF dla wszystkich podatników pomoże uniknąć ryzyka powstania tymczasowego chaosu i dodatkowych problemów interpretacyjnych – mówi Anna Słomińska-Wernik, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość dołączenia załączników do faktur wystawionych w KSeF

W trakcie konsultacji Lewiatan zwracał również uwagę na kwestię podania numerów KSeF w płatnościach oraz generowanie identyfikatora zbiorczego, które wiążą się z istotnymi  zmianami w  obiegu dokumentów i płatnościach w przedsiębiorstwach.

Cieszy nas również  zaproponowana możliwość dołączenia załączników do faktur wystawionych w KSeF , których było brak w pierwotnej wersji a powodowały duże problemy praktyczne u przedsiębiorców, którzy przekazywali na załącznikach istotne z perspektywy biznesowej informacje. Należałoby tu  jednak rozważyć możliwość uwzględnienia załączników nie tylko w postaci schemy jak proponuje w założeniach MF ale również w postaci innych plików jak pdf czy xml – dodaje Anna Słomińska – Wernik.

Nowy projekt ustawy o KSeF

Prawdopodobnie 3 kwietnia br. pojawi się projekt ustawy, który będzie zawierał te  zmiany. Ministerstwo Finansów ma świadomość, iż przedstawione propozycje nie rozwiewają wszystkich wątpliwości i niejasności dlatego też planuje z początkiem maja szeroko zakrojoną kampanię informacyjną, na którą będą się składać takie rozwiązania jak: szkolenia w lokalnych urzędach skarbowych na terenie całego kraju, filmiki instruktażowe i dedykowana infolinia w ramach Krajowej Informacji Podatkowej.

Przedstawiciele resortu finansów deklarują dalszą otwartość na propozycje zmian oraz dialog z przedsiębiorcami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycje zmian w KSeF

Najważniejsze propozycje zmian w KSeF:

  • KSeF ma wejść dla wszystkich podatników (VAT czynnych i zwolnionych) w jednym terminie, który zostanie ogłoszony na przełomie kwietnia i maja.
  • Faktury konsumenckie opcjonalnie będą dopuszczone do KSeF (z kodem QR). Konsumenci będą mieć w ramach KSeF dostęp do faktur w trybie anonimowym.
  • „Samoidentyfikacja” nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę faktury w KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na potrzeby faktur numer VAT (gdy są zarejestrowani na potrzeby VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej. Podatnicy rozliczający PIT na zasadach ogólnych lub „liniówką” będą – dla celów rozliczeń w podatku dochodowym – mieli wymóg posiadania faktury wystawionej w KSeF.
  • Wystawianie faktur w formie papierowej – bardzo wąska grupa najdrobniejszych przedsiębiorców (bez faktur powyżej 450 zł) będzie miała możliwość przejściowego, dalszego wystawiania faktur papierowych. Dodatkowe ograniczenie, to suma wartości wystawianych faktur do 10.000 zł miesięcznie.
  • Dodatkowy obowiązek oznaczania w ewidencji sprzedaży JPK_VAT faktur wystawionych z pominięciem KSeF (również wystawionych w trybie offline).
  • Odroczenie kar i obowiązku podawania numeru KSeF faktury / identyfikatora zbiorczego przy płatnościach.
  • Odroczenie kary za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z KSeF.
  • Pojawi się ustrukturyzowany załącznik do faktury (w kontekście faktur za media, faktur zbiorczych itd.). Będzie okres przejściowy na dostosowanie systemów.
  • Zapewnienie możliwości wcześniejszego generowania oraz poboru certyfikatów nabywcy do faktur wystawianych w okresie awarii i offline
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA