REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie zakresu robót budowlanych i jego skutki

Patrycja Dzięgielewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji postaramy się przedstawić, jak powinien zostać określony w umowie o roboty budowlane (zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą/generalnym wykonawcą) zakres robót budowlanych, wykonywanych przez wykonawcę osobiście lub za pomocą podwykonawców. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie: czy nieprawidłowe (np. zbyt ogólne) wskazanie zakresu robót wykonywanych osobiście przez wykonawcę wpływa na ważność umowy zawartej między inwestorem a wykonawcą?


Zgodnie z art. 6471 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej również „k.c.”), w umowie o roboty budowlane zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców.

REKLAMA

REKLAMA

W piśmiennictwie obowiązuje pogląd, zgodnie z którym w umowie o roboty budowlane należy wyraźnie wskazać, jakie konkretnie roboty (zadania) budowlane będą wykonane osobiście przez wykonawców, a jakie za pomocą podwykonawców (np. wykonanie fundamentów, ścian, stropów, instalacji elektrycznej). W praktyce jednak, na etapie zawarcia umowy, ustalenie dokładnego zakresu robót budowlanych, które będą wykonywane przez wykonawców osobiście, a które za pomocą podwykonawców, nastręcza pewne trudności. Dotyczy to głównie umów o roboty budowlane, których przedmiotem są kompleksowe przedsięwzięcia inwestycyjne (np. budowa pawilonu handlowego z częścią usługową oraz dróg manewrowych i placów postojowych, zjazdów z dróg publicznych, ciągów pieszych, terenów zielonych i przyłączy zewnętrznych).

W tym kontekście ciekawe wydaje się stanowisko, zajęte przez Sąd Apelacyjny w Warszawie, który w uzasadnieniu wyroku z dnia 2 grudnia 2011 r. wskazał, że stawiany w tej sprawie przez Sąd Okręgowy wymóg dokładnego dookreślenia zakresu robót podlegających realizacji przez podwykonawców (w umowie zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą) był nierealny do spełnienia. Powyższe stanowisko Sąd Apelacyjny uzasadnił rozmachem przewidzianych prac i specyfiką procesu inwestycyjnego, w którym bierze udział cały szereg uczestników, a zakres prac często ulega zmianie i jest dostosowywany do potrzeb samej inwestycji. Sąd Apelacyjny wskazał przy tym, że im większy rozmiar inwestycji, tym trudniej nie tylko przewidzieć, ale i zindywidualizować na samym początku - na etapie zawierania umowy o roboty budowlane, wszystkich ewentualnych podwykonawców i zakresu powierzonych im prac (odcinka robót).

W takich realiach, zdaniem Sądu Apelacyjnego, nie można uznawać, iż wobec nieskonkretyzowania podmiotowo podwykonawców i dokładnego zakresu ich prac strony zawierające umowę o roboty budowlane w chwili zawarcia umowy o całość robót budowlanych narażają się nieważność umowy (odpowiednich jej zapisów).

REKLAMA

Warto przy tym wskazać, że to, czy umowa o roboty budowlane (zawarta pomiędzy inwestorem a wykonawcą) jest ważna, może okazać się istotne także dla podwykonawców. Zgodnie bowiem z art. 6471 §5 k.c., za zapłatę wynagrodzenia za wykonane przez podwykonawcę roboty budowlane, inwestor odpowiada solidarnie z wykonawcą (pod warunkiem wyrażenia przez inwestora zgody na zawarcie umowy o roboty budowlane pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą). Jeśli jednak przed sądem rozpoznającym sprawę podwykonawcy o zapłatę przeciwko inwestorowi okazałoby się, że umowa o roboty budowlane zawarta pomiędzy wykonawcą a inwestorem jest nieważna, powództwo zostałoby oddalone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, to jak zakres robót budowlanych wykonywanych przez wykonawcę osobiście lub za pomocą podwykonawców, powinien zostać określony w umowie o roboty budowlane zależy w dużej mierze od rozmiaru danej inwestycji. Stanowisko to potwierdził m.in. Sąd Apelacyjny w Warszawie w powyżej przytoczonym wyroku z dnia 2 grudnia 2011 r. Strony umowy, o ile to możliwe, powinny dążyć do tego, aby wyraźnie wskazać, jakie konkretnie roboty (zadania) budowlane będą wykonane osobiście przez wykonawców, a jakie za pomocą podwykonawców. Mając na uwadze jednak specyfikę procesu inwestycyjnego, pewnym rozwiązaniem może być wprowadzenie szczegółowego zakresu prac do umowy w drodze aneksu, zawieranego już po zawarciu umowy, na etapie kiedy określenie konkretnych robót wykonywanych przez wykonawców oraz za pomocą podwykonawcą, będzie już możliwe.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA