REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie zakresu robót budowlanych i jego skutki

Patrycja Dzięgielewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji postaramy się przedstawić, jak powinien zostać określony w umowie o roboty budowlane (zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą/generalnym wykonawcą) zakres robót budowlanych, wykonywanych przez wykonawcę osobiście lub za pomocą podwykonawców. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie: czy nieprawidłowe (np. zbyt ogólne) wskazanie zakresu robót wykonywanych osobiście przez wykonawcę wpływa na ważność umowy zawartej między inwestorem a wykonawcą?


Zgodnie z art. 6471 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej również „k.c.”), w umowie o roboty budowlane zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców.

REKLAMA

REKLAMA

W piśmiennictwie obowiązuje pogląd, zgodnie z którym w umowie o roboty budowlane należy wyraźnie wskazać, jakie konkretnie roboty (zadania) budowlane będą wykonane osobiście przez wykonawców, a jakie za pomocą podwykonawców (np. wykonanie fundamentów, ścian, stropów, instalacji elektrycznej). W praktyce jednak, na etapie zawarcia umowy, ustalenie dokładnego zakresu robót budowlanych, które będą wykonywane przez wykonawców osobiście, a które za pomocą podwykonawców, nastręcza pewne trudności. Dotyczy to głównie umów o roboty budowlane, których przedmiotem są kompleksowe przedsięwzięcia inwestycyjne (np. budowa pawilonu handlowego z częścią usługową oraz dróg manewrowych i placów postojowych, zjazdów z dróg publicznych, ciągów pieszych, terenów zielonych i przyłączy zewnętrznych).

W tym kontekście ciekawe wydaje się stanowisko, zajęte przez Sąd Apelacyjny w Warszawie, który w uzasadnieniu wyroku z dnia 2 grudnia 2011 r. wskazał, że stawiany w tej sprawie przez Sąd Okręgowy wymóg dokładnego dookreślenia zakresu robót podlegających realizacji przez podwykonawców (w umowie zawartej pomiędzy inwestorem a wykonawcą) był nierealny do spełnienia. Powyższe stanowisko Sąd Apelacyjny uzasadnił rozmachem przewidzianych prac i specyfiką procesu inwestycyjnego, w którym bierze udział cały szereg uczestników, a zakres prac często ulega zmianie i jest dostosowywany do potrzeb samej inwestycji. Sąd Apelacyjny wskazał przy tym, że im większy rozmiar inwestycji, tym trudniej nie tylko przewidzieć, ale i zindywidualizować na samym początku - na etapie zawierania umowy o roboty budowlane, wszystkich ewentualnych podwykonawców i zakresu powierzonych im prac (odcinka robót).

W takich realiach, zdaniem Sądu Apelacyjnego, nie można uznawać, iż wobec nieskonkretyzowania podmiotowo podwykonawców i dokładnego zakresu ich prac strony zawierające umowę o roboty budowlane w chwili zawarcia umowy o całość robót budowlanych narażają się nieważność umowy (odpowiednich jej zapisów).

REKLAMA

Warto przy tym wskazać, że to, czy umowa o roboty budowlane (zawarta pomiędzy inwestorem a wykonawcą) jest ważna, może okazać się istotne także dla podwykonawców. Zgodnie bowiem z art. 6471 §5 k.c., za zapłatę wynagrodzenia za wykonane przez podwykonawcę roboty budowlane, inwestor odpowiada solidarnie z wykonawcą (pod warunkiem wyrażenia przez inwestora zgody na zawarcie umowy o roboty budowlane pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą). Jeśli jednak przed sądem rozpoznającym sprawę podwykonawcy o zapłatę przeciwko inwestorowi okazałoby się, że umowa o roboty budowlane zawarta pomiędzy wykonawcą a inwestorem jest nieważna, powództwo zostałoby oddalone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, to jak zakres robót budowlanych wykonywanych przez wykonawcę osobiście lub za pomocą podwykonawców, powinien zostać określony w umowie o roboty budowlane zależy w dużej mierze od rozmiaru danej inwestycji. Stanowisko to potwierdził m.in. Sąd Apelacyjny w Warszawie w powyżej przytoczonym wyroku z dnia 2 grudnia 2011 r. Strony umowy, o ile to możliwe, powinny dążyć do tego, aby wyraźnie wskazać, jakie konkretnie roboty (zadania) budowlane będą wykonane osobiście przez wykonawców, a jakie za pomocą podwykonawców. Mając na uwadze jednak specyfikę procesu inwestycyjnego, pewnym rozwiązaniem może być wprowadzenie szczegółowego zakresu prac do umowy w drodze aneksu, zawieranego już po zawarciu umowy, na etapie kiedy określenie konkretnych robót wykonywanych przez wykonawców oraz za pomocą podwykonawcą, będzie już możliwe.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA