REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2 stycznia 2013 poz. 2)

Autopromocja

Nowe przepisy, które obowiązują od 17 stycznia 2013 r., uchylają nałożony dotychczas na pracodawców obowiązek zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz zmian w tym zakresie. Uchylają również przepis, który nakładał sankcję za niespełnienie tego obowiązku. Kara wynosiła od 1 tys. zł. do 30 tys. zł.

Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie także miała prawo do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonym przez prezesa GUS, jak też do danych gromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek.


Założenie firmy będzie łatwiejsze


 - Oceniamy te zmiany pozytywnie. Zawsze jedną czy dwie wizyty mniej w kolejnym urzędzie należy ocenić pozytywnie. Fakt, że wszystkie urzędy mają dostęp do baz danych, z których mogą pobierać informacje na temat tego, czy dany podmiot gospodarczy zatrudnia pracowników, czy też nie  i są w stanie między sobą przesyłać dane, to należy to wykorzystać i nie nakładać obowiązków zupełnie niepotrzebnych na przedsiębiorców - mówi Agnieszka Khouri, ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej.

Zmienione przepisy Kodeksu Pracy i innych ustaw mają m.in. umożliwić nowym firmom wcześniejsze rozpoczęcie prowadzenia działalności. Będzie to możliwe dzięki skróceniu terminu wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia o nadaniu NIP z 14 do 3 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

 - Jest to ważne w przypadku osób prawnych. Tutaj faktycznie istniała 4-dniowa różnica między osobami fizycznymi a osobami prawnymi. To zostało skrócone. Myślę, że wydolność systemów, które posiadają urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów, na to pozwala. To też jest w związku z tym skrócenie czasu oczekiwania na uruchomienie działalności gospodarczej - podkreśla ekspertka.


Utrudnień wciąż jeszcze za dużo


 
- Przepisy, które zmieniono do tej pory, już dają dużo szybszą możliwość otworzenia własnej firmy. Teraz możemy zrobić to online. Poza tym jest to dość duża zmiana w stosunku do poprzednich przepisów - mówi Agnieszka Khouri. - Wiele się w tym zakresie zmieniło i tutaj trzeba pochwalić rząd za to, że takie zmiany wprowadził

Dodaje, że wciąż jednak przedsiębiorcy mają za dużo obowiązków związanych z samym już prowadzeniem firmy.

 - Cały system biurokratyczny, z którym nadal mamy do czynienia, wysyłanie sprawozdań do GUS-u, relacjonowanie różnych zmian, wysyłanie różnych sprawozdań do ZUS-u, to nadal potrzebuje dalszych ułatwień - uważa ekspertka KIG.

 

I podkreśla, że procedury biurokratyczne pochłaniają w praktyce dużo czasu, który przedsiębiorca mógłby poświęcać na działania związane z rozwojem firmy.

 - Najwięcej czasu pochłaniają wszystkie procedury, które nie są rozwiązywane w procedurze e-administracji, czyli wypisanie papierów, wniosków, sprawozdań do GUS-u, który wymaga wypełniania kart. To zajmuje dość dużo czasu i trzeba się nad tym pochylić, czy to są księgowi, czy sami właściciele firm - wylicza Agnieszka Khouri.

W opinii ekspertki należy wprowadzić kolejne rozwiązania elektroniczne, które pozwoliłyby zmniejszyć ilość wizyt potrzebną w urzędach.

 - Brakuje szybszych procedur elektronicznych, które ograniczyłyby ilość wizyt w urzędach, pozwoliły większą liczbę danych wysyłać drogą elektroniczną i dzięki temu oznaczałyby mniejszą stratę czasu dla przedsiębiorcy - uważa.

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura

Dodaje, że ustawa deregulacyjna, która weszła w życie od nowego roku wprowadziła także wiele ułatwień dla firm. Choć na pełną ocenę niektórych zmian należy jeszcze poczekać, to wszystkie uproszczenia dla firm należy traktować w kategorii wymiernych korzyści dla nich.

 - Obliczenia Ministerstwa Gospodarki wskazują, że są to faktycznie pieniądze. Można przeliczyć czas pracy tych osób, który jest poświęcony na wypełnienie tych dokumentów. Jeśli pracownicy będą świadczyć pracę dla firmy i nie będą go tracić na wypełnianie dokumentów, jest to zysk dla firmy. Każde takie elektroniczne rozwiązanie pozwala np. szybciej zmienić zakres działalności, rozszerzyć ją, dostosować ją do zmieniającego się otoczenia, a nie czekać na decyzje administracyjne - podsumowuje Agnieszka Khouri.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA