REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2 stycznia 2013 poz. 2)

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy, które obowiązują od 17 stycznia 2013 r., uchylają nałożony dotychczas na pracodawców obowiązek zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz zmian w tym zakresie. Uchylają również przepis, który nakładał sankcję za niespełnienie tego obowiązku. Kara wynosiła od 1 tys. zł. do 30 tys. zł.

Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie także miała prawo do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonym przez prezesa GUS, jak też do danych gromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek.


Założenie firmy będzie łatwiejsze


 - Oceniamy te zmiany pozytywnie. Zawsze jedną czy dwie wizyty mniej w kolejnym urzędzie należy ocenić pozytywnie. Fakt, że wszystkie urzędy mają dostęp do baz danych, z których mogą pobierać informacje na temat tego, czy dany podmiot gospodarczy zatrudnia pracowników, czy też nie  i są w stanie między sobą przesyłać dane, to należy to wykorzystać i nie nakładać obowiązków zupełnie niepotrzebnych na przedsiębiorców - mówi Agnieszka Khouri, ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej.

Zmienione przepisy Kodeksu Pracy i innych ustaw mają m.in. umożliwić nowym firmom wcześniejsze rozpoczęcie prowadzenia działalności. Będzie to możliwe dzięki skróceniu terminu wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia o nadaniu NIP z 14 do 3 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

 - Jest to ważne w przypadku osób prawnych. Tutaj faktycznie istniała 4-dniowa różnica między osobami fizycznymi a osobami prawnymi. To zostało skrócone. Myślę, że wydolność systemów, które posiadają urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów, na to pozwala. To też jest w związku z tym skrócenie czasu oczekiwania na uruchomienie działalności gospodarczej - podkreśla ekspertka.


Utrudnień wciąż jeszcze za dużo


 
- Przepisy, które zmieniono do tej pory, już dają dużo szybszą możliwość otworzenia własnej firmy. Teraz możemy zrobić to online. Poza tym jest to dość duża zmiana w stosunku do poprzednich przepisów - mówi Agnieszka Khouri. - Wiele się w tym zakresie zmieniło i tutaj trzeba pochwalić rząd za to, że takie zmiany wprowadził

Dodaje, że wciąż jednak przedsiębiorcy mają za dużo obowiązków związanych z samym już prowadzeniem firmy.

 - Cały system biurokratyczny, z którym nadal mamy do czynienia, wysyłanie sprawozdań do GUS-u, relacjonowanie różnych zmian, wysyłanie różnych sprawozdań do ZUS-u, to nadal potrzebuje dalszych ułatwień - uważa ekspertka KIG.

 

I podkreśla, że procedury biurokratyczne pochłaniają w praktyce dużo czasu, który przedsiębiorca mógłby poświęcać na działania związane z rozwojem firmy.

 - Najwięcej czasu pochłaniają wszystkie procedury, które nie są rozwiązywane w procedurze e-administracji, czyli wypisanie papierów, wniosków, sprawozdań do GUS-u, który wymaga wypełniania kart. To zajmuje dość dużo czasu i trzeba się nad tym pochylić, czy to są księgowi, czy sami właściciele firm - wylicza Agnieszka Khouri.

W opinii ekspertki należy wprowadzić kolejne rozwiązania elektroniczne, które pozwoliłyby zmniejszyć ilość wizyt potrzebną w urzędach.

 - Brakuje szybszych procedur elektronicznych, które ograniczyłyby ilość wizyt w urzędach, pozwoliły większą liczbę danych wysyłać drogą elektroniczną i dzięki temu oznaczałyby mniejszą stratę czasu dla przedsiębiorcy - uważa.

Jak rozliczyć przychody z podnajmu biura

Dodaje, że ustawa deregulacyjna, która weszła w życie od nowego roku wprowadziła także wiele ułatwień dla firm. Choć na pełną ocenę niektórych zmian należy jeszcze poczekać, to wszystkie uproszczenia dla firm należy traktować w kategorii wymiernych korzyści dla nich.

 - Obliczenia Ministerstwa Gospodarki wskazują, że są to faktycznie pieniądze. Można przeliczyć czas pracy tych osób, który jest poświęcony na wypełnienie tych dokumentów. Jeśli pracownicy będą świadczyć pracę dla firmy i nie będą go tracić na wypełnianie dokumentów, jest to zysk dla firmy. Każde takie elektroniczne rozwiązanie pozwala np. szybciej zmienić zakres działalności, rozszerzyć ją, dostosować ją do zmieniającego się otoczenia, a nie czekać na decyzje administracyjne - podsumowuje Agnieszka Khouri.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA