REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności szpitalnej w kontekście zmian ustawy refundacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Kornblit
aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycję zmian do zmiany „ustawy refundacyjnej”. Czy proponowane zmiany wpłynął w jakikolwiek sposób na działalność podmiotów leczniczych?

Resort zdrowia opublikował na swojej stronie projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych i niektórych innych ustaw, który przekazało do uzgodnień zewnętrznych w dniu 30 kwietnia 2013 roku: http://www.mz.gov.pl/projekt. Projekt ten jest odpowiedzią na postulaty branży farmaceutycznej dotyczące w szczególności uproszczenia procedury ubiegania się o ponowne objęcie leku refundacją.

REKLAMA

Autopromocja


Szpitale kupią więcej


Przede wszystkim projekt założeń do zmian „ustawy refundacyjnej” wskazuje na zmianę dotychczasowego brzmienia art. 9, który określa, w ust. 2, że lek (odpowiednio środek spożywczy specjalnego przeznaczenia oraz wyrób medyczny, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3) może zostać zakupiony przez świadczeniodawcę jedynie po cenie nie wyższej niż urzędowa cena zbytu leku (środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego), stanowiącego podstawę limitu, uwzględniając liczbę dobowych dawek leku (jednostek środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub liczbę jednostkowych wyrobów medycznych, liczbę jednostek wyrobu medycznego), powiększonego o marżę nie wyższą niż urzędowa marża hurtowa, w przypadku nabywania od hurtowni farmaceutycznych, a w przypadku nabywania od innych podmiotów po cenie nie wyższej niż urzędowa cena zbytu.

Jak dokonać zbycia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

Ów zawiły zapis oznacza w praktyce, ograniczenie możliwości nabywania leków przez szpitale. Świadczeniodawcy mogą nabywać leki z danej grupy limitowej za cenę nie większą niż limit - wyłącznie po cenie nie wyższej niż cena urzędowa stanowiąca podstawę limitu. Skutkiem takiego ograniczenia jest to, ze części droższych leków refundowanych nie może być nabywana przez szpitale, a co za tym idzie „pole wyboru” leków jest znacznie zawężone. Teraz Ministerstwo planuje uchylenie art. 9 ust. 2 ustawy, co spowoduje, że szpitale będą mogły kupić więcej różnych leków w przetargu, poszerzając tym samym spektrum posiadanych medykamentów, ponieważ nie będzie ich ograniczała cena danego leku. Zmiana ta zatem wydaje się być korzystna, przy czym należy także zwrócić uwagę na ewentualny minus takiego rozwiązania, którym może być podwyżka cen leków, spowodowana brakiem ograniczenia cenowego w ich nabywaniu (sztywny charakter cen nie będzie obowiązywał podczas dokonywania przez świadczeniodawców zakupów leków).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Treść umów


Ministerstwo Zdrowia wskazuje również na potrzebę nałożenia na szpitale obowiązku wprowadzenia do treści umów na dostawę leków zapisu w postaci klauzuli gwarantującej obniżenie ceny zakupu leków refundowanych, jeśli cena danego leku w wykazie leków refundowanych ulegnie obniżeniu. Rozwiązanie to znalazło już zastosowanie w przypadku wielu umów, które zawierały dotychczas szpitale z dostawcami leków. W ten sposób świadczeniodawcy ograniczali ryzyko związane ze zmianami odpłatności w grupach limitowych leków wynikającymi z wykazów ogłaszanych przez Ministra Zdrowia. Teraz resort Zdrowia chce to rozwiązanie usankcjonować.

 


Rozliczanie z NFZ


Kolejna zmianą, którą Resort zdrowia zaproponował w projekcie założeń do zmian ustawy refundacyjnej jest zmiana sposobu rozliczania się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Aktualnie obowiązuje zasada, iż NFZ rozlicza się ze szpitalem w ten sposób, iż płaci świadczeniodawcy cenę wynikającą z limitu w chwili rozliczenia, a nie w chwili nabycia leków. W związku z czym częstokroć zdarzają się sytuacje, iż cena w chwili nabycia jest różna (zazwyczaj większa) niż cena tego samego leku w chwili rozliczania się z NFZ (a to na skutek zmian wykazu leków refundowanych). Szpital w takiej sytuacji pozostaje stratny. Proponowane rozwiązanie polega na odejściu od dotychczasowej zasady i przyjęciu, iż NFZ będzie rozliczał się ze szpitalami w oparciu o limit finansowania ustalony w momencie podania, a nie zakupu leku, pozostawiając przy tym 6 miesięczny okres „buforu cenowego”.


Pozostałe zmiany


Wskazane powyżej zmiany, proponowane przez Ministerstwo, nie są jedynymi, lecz w sposób najbardziej oczywisty wiążą się z funkcjonowaniem i zarządzaniem podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń szpitalnych. Ponadto projekt założeń wskazuje m.in. na potrzebę zmiany definicji ceny detalicznej i ceny hurtowej oraz jednoznacznego wskazania, iż lek finansowany w ramach programu lekowego nie może być finansowany w ramach innych świadczeń gwarantowanych w konkretnym wskazaniu na rzecz konkretnej populacji chorych.


„Projekt założeń do projektu ustawy”


Wskazane propozycje zmian - dotyczące działalności podmiotów leczniczych - należałoby  ocenić pozytywnie, jednakże jak sama nazwa dokumentu opublikowanego przez Ministerstwo Zdrowia wskazuje, jest to jedynie „projekt założeń do projektu ustawy” w związku z czym, ze szczegółową oceną zmian, należy wstrzymać się do czasu wprowadzenia konkretnych regulacji.

 

 

 

Karolina Kornblit, aplikant radcowski

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA