REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności szpitalnej w kontekście zmian ustawy refundacyjnej

Karolina Kornblit
aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycję zmian do zmiany „ustawy refundacyjnej”. Czy proponowane zmiany wpłynął w jakikolwiek sposób na działalność podmiotów leczniczych?

Resort zdrowia opublikował na swojej stronie projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych i niektórych innych ustaw, który przekazało do uzgodnień zewnętrznych w dniu 30 kwietnia 2013 roku: http://www.mz.gov.pl/projekt. Projekt ten jest odpowiedzią na postulaty branży farmaceutycznej dotyczące w szczególności uproszczenia procedury ubiegania się o ponowne objęcie leku refundacją.

REKLAMA

Autopromocja


Szpitale kupią więcej


Przede wszystkim projekt założeń do zmian „ustawy refundacyjnej” wskazuje na zmianę dotychczasowego brzmienia art. 9, który określa, w ust. 2, że lek (odpowiednio środek spożywczy specjalnego przeznaczenia oraz wyrób medyczny, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3) może zostać zakupiony przez świadczeniodawcę jedynie po cenie nie wyższej niż urzędowa cena zbytu leku (środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego), stanowiącego podstawę limitu, uwzględniając liczbę dobowych dawek leku (jednostek środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub liczbę jednostkowych wyrobów medycznych, liczbę jednostek wyrobu medycznego), powiększonego o marżę nie wyższą niż urzędowa marża hurtowa, w przypadku nabywania od hurtowni farmaceutycznych, a w przypadku nabywania od innych podmiotów po cenie nie wyższej niż urzędowa cena zbytu.

Jak dokonać zbycia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

Ów zawiły zapis oznacza w praktyce, ograniczenie możliwości nabywania leków przez szpitale. Świadczeniodawcy mogą nabywać leki z danej grupy limitowej za cenę nie większą niż limit - wyłącznie po cenie nie wyższej niż cena urzędowa stanowiąca podstawę limitu. Skutkiem takiego ograniczenia jest to, ze części droższych leków refundowanych nie może być nabywana przez szpitale, a co za tym idzie „pole wyboru” leków jest znacznie zawężone. Teraz Ministerstwo planuje uchylenie art. 9 ust. 2 ustawy, co spowoduje, że szpitale będą mogły kupić więcej różnych leków w przetargu, poszerzając tym samym spektrum posiadanych medykamentów, ponieważ nie będzie ich ograniczała cena danego leku. Zmiana ta zatem wydaje się być korzystna, przy czym należy także zwrócić uwagę na ewentualny minus takiego rozwiązania, którym może być podwyżka cen leków, spowodowana brakiem ograniczenia cenowego w ich nabywaniu (sztywny charakter cen nie będzie obowiązywał podczas dokonywania przez świadczeniodawców zakupów leków).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Treść umów


Ministerstwo Zdrowia wskazuje również na potrzebę nałożenia na szpitale obowiązku wprowadzenia do treści umów na dostawę leków zapisu w postaci klauzuli gwarantującej obniżenie ceny zakupu leków refundowanych, jeśli cena danego leku w wykazie leków refundowanych ulegnie obniżeniu. Rozwiązanie to znalazło już zastosowanie w przypadku wielu umów, które zawierały dotychczas szpitale z dostawcami leków. W ten sposób świadczeniodawcy ograniczali ryzyko związane ze zmianami odpłatności w grupach limitowych leków wynikającymi z wykazów ogłaszanych przez Ministra Zdrowia. Teraz resort Zdrowia chce to rozwiązanie usankcjonować.

 


Rozliczanie z NFZ


Kolejna zmianą, którą Resort zdrowia zaproponował w projekcie założeń do zmian ustawy refundacyjnej jest zmiana sposobu rozliczania się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Aktualnie obowiązuje zasada, iż NFZ rozlicza się ze szpitalem w ten sposób, iż płaci świadczeniodawcy cenę wynikającą z limitu w chwili rozliczenia, a nie w chwili nabycia leków. W związku z czym częstokroć zdarzają się sytuacje, iż cena w chwili nabycia jest różna (zazwyczaj większa) niż cena tego samego leku w chwili rozliczania się z NFZ (a to na skutek zmian wykazu leków refundowanych). Szpital w takiej sytuacji pozostaje stratny. Proponowane rozwiązanie polega na odejściu od dotychczasowej zasady i przyjęciu, iż NFZ będzie rozliczał się ze szpitalami w oparciu o limit finansowania ustalony w momencie podania, a nie zakupu leku, pozostawiając przy tym 6 miesięczny okres „buforu cenowego”.


Pozostałe zmiany


Wskazane powyżej zmiany, proponowane przez Ministerstwo, nie są jedynymi, lecz w sposób najbardziej oczywisty wiążą się z funkcjonowaniem i zarządzaniem podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń szpitalnych. Ponadto projekt założeń wskazuje m.in. na potrzebę zmiany definicji ceny detalicznej i ceny hurtowej oraz jednoznacznego wskazania, iż lek finansowany w ramach programu lekowego nie może być finansowany w ramach innych świadczeń gwarantowanych w konkretnym wskazaniu na rzecz konkretnej populacji chorych.


„Projekt założeń do projektu ustawy”


Wskazane propozycje zmian - dotyczące działalności podmiotów leczniczych - należałoby  ocenić pozytywnie, jednakże jak sama nazwa dokumentu opublikowanego przez Ministerstwo Zdrowia wskazuje, jest to jedynie „projekt założeń do projektu ustawy” w związku z czym, ze szczegółową oceną zmian, należy wstrzymać się do czasu wprowadzenia konkretnych regulacji.

 

 

 

Karolina Kornblit, aplikant radcowski

 

 

 

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA