REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać zbycia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Kornblit
aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbycie przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego – co zrobić z dotychczasową dokumentacją medyczną pacjentów?

Przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego może być zbywane na zasadach ogólnych - dotyczących każdego przedsiębiorstwa - określonych przez Kodeks cywilny. Przy czym wskazać należy, iż nabywca, chcący kontynuować dotychczasową działalność leczniczą przedsiębiorstwa, powinien (a przynajmniej zazwyczaj sam tego wymaga) posiadać dokumentację medyczną pacjentów korzystających z usług w/w przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji powstaje zasadnicze pytanie, związane ze specyfiką prowadzonej działalności tj. świadczeniem usług medycznych, co należy zrobić m. in. z dokumentacją medyczną pacjentów? Czy można taką dokumentację medyczną po prostu przekazać nabywcy w oryginale?

REKLAMA

Autopromocja


Wystąpienie o udostępnienie dokumentacji medycznej


Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż podmiot nabywający przedsiębiorstwo, który zamierza kontynuować działalność leczniczą nabytego przedsiębiorstwa, może wystąpić do dotychczasowego właściciela dokumentacji (zbywcy) o udostepnienie dokumentacji medycznej, która jest niezbędna do zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń. Udostępnienie w takiej sytuacji dokumentacji medycznej może nastąpić poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii. Przy czym wskazać należy, iż podmiot leczniczy udostępniający dokumentację medyczną może pobrać opłatę za takie udostępnienie.


Obowiązek przechowywania oryginałów dokumentacji


Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji medycznej, co do zasady, przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. W związku z powyższym podmiot leczniczy sprzedający swoje przedsiębiorstwo nie może przekazać podmiotowi nabywającemu to przedsiębiorstwo lecznicze oryginałów dokumentacji medycznej, ponieważ jest zobowiązany do przechowywania jej, co do zasady, przez wskazany powyżej okres czasu.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Księgowość


Przekazanie kopii, odpisów oraz wyciągów z dokumentacji medycznej


W związku z powyższym należy wskazać, iż wyciągi/kopie/odpisy lub elektroniczne nośniki danych (jeśli dokumentacja medyczna jest prowadzona w wersji elektronicznej) powinny być udostępnianie drugiemu podmiotowi leczniczemu w taki sposób, aby dane zawarte w dokumentacji, chronione były przed dostępem osób nieuprawnionych, ujawnieniem danych w nich zawartych oraz, w przypadku dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej, z zachowaniem jej integralności oraz ochrony danych osobowych.

 

Kwestię powyższą regulują przepisy prawa, w tym w szczególności:

- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. nr 252, poz. 1697), dalej jako „Rozporządzenie”,

- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009, Nr 52, poz. 417), dalej jako „Ustawa o prawach pacjenta”,

- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jednolity z dnia 7 grudnia 2012 r., Dz. U. z 2013 r., poz. 217), „Ustawa o działalności leczniczej

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Przepisy te jednakże nie odnoszą się one w ogóle do kwestii sprzedaży przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego. Ustawa o działalności leczniczej zawiera jedynie definicję pojęcia „przedsiębiorstwa”, które wskazuje w art. 2 ust. 1 pkt. 8, iż przedsiębiorstwem jest zespół składników majątkowych, za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje określony rodzaj działalności leczniczej. Z kolei zaś § 76 ust. 3 Rozporządzenia wskazuje, iż w sytuacji wykreślenia podmiotu leczniczego z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, gdy zadania tegoż podmiotu leczniczego przejmuje inny podmiot, podmiot ten przejmuje również dokumentację.

Niestety w odniesieniu do sprzedaży przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego analogicznego zapisu w Rozporządzeniu nie znajdziemy (przy sprzedaży przedsiębiorstwa sam podmiot leczniczy nie jest wykreślany z rejestru).

W związku z powyższym proponujemy by podmiot leczniczy nabywający przedsiębiorstwo lecznicze wystąpił na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta o udostępnienie dokumentacji medycznej niezbędnej do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych. Przy czym, zgodnie z art. 27 pkt 2 tejże ustawy dokumentacja medyczna powinna być udostępniona poprzez sporządzenie jej wyciągów/odpisów lub kopii - tylko bowiem taki sposób udostępniania, zapewnia posiadanie informacji zawartych w dokumentacji medycznej przez podmiot nabywający przedsiębiorstwo (inne możliwości udostępnienia dokumentacji to udostępnienie do wglądu w przedsiębiorstwie leczniczym lub wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu). Ponadto wskazujemy, iż nabywający przedsiębiorstwo lecznicze może otrzymać jedynie wyciągi/kopie/odpisy dokumentacji medycznej (lub odpowiednio elektroniczny nośniki zawierający kopie danych dokumentacji medycznej), ponieważ do przechowywania oryginałów zobowiązany jest sprzedający podmiot udzielający świadczeń (art. 29 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta).

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika

 


Karolina Kornblit, aplikant radcowski

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA