REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać zbycia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego

Karolina Kornblit
aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbycie przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego – co zrobić z dotychczasową dokumentacją medyczną pacjentów?

Przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego może być zbywane na zasadach ogólnych - dotyczących każdego przedsiębiorstwa - określonych przez Kodeks cywilny. Przy czym wskazać należy, iż nabywca, chcący kontynuować dotychczasową działalność leczniczą przedsiębiorstwa, powinien (a przynajmniej zazwyczaj sam tego wymaga) posiadać dokumentację medyczną pacjentów korzystających z usług w/w przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji powstaje zasadnicze pytanie, związane ze specyfiką prowadzonej działalności tj. świadczeniem usług medycznych, co należy zrobić m. in. z dokumentacją medyczną pacjentów? Czy można taką dokumentację medyczną po prostu przekazać nabywcy w oryginale?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Wystąpienie o udostępnienie dokumentacji medycznej


Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż podmiot nabywający przedsiębiorstwo, który zamierza kontynuować działalność leczniczą nabytego przedsiębiorstwa, może wystąpić do dotychczasowego właściciela dokumentacji (zbywcy) o udostepnienie dokumentacji medycznej, która jest niezbędna do zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń. Udostępnienie w takiej sytuacji dokumentacji medycznej może nastąpić poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii. Przy czym wskazać należy, iż podmiot leczniczy udostępniający dokumentację medyczną może pobrać opłatę za takie udostępnienie.


Obowiązek przechowywania oryginałów dokumentacji


Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji medycznej, co do zasady, przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. W związku z powyższym podmiot leczniczy sprzedający swoje przedsiębiorstwo nie może przekazać podmiotowi nabywającemu to przedsiębiorstwo lecznicze oryginałów dokumentacji medycznej, ponieważ jest zobowiązany do przechowywania jej, co do zasady, przez wskazany powyżej okres czasu.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

REKLAMA

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Księgowość


Przekazanie kopii, odpisów oraz wyciągów z dokumentacji medycznej


W związku z powyższym należy wskazać, iż wyciągi/kopie/odpisy lub elektroniczne nośniki danych (jeśli dokumentacja medyczna jest prowadzona w wersji elektronicznej) powinny być udostępnianie drugiemu podmiotowi leczniczemu w taki sposób, aby dane zawarte w dokumentacji, chronione były przed dostępem osób nieuprawnionych, ujawnieniem danych w nich zawartych oraz, w przypadku dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej, z zachowaniem jej integralności oraz ochrony danych osobowych.

 

Kwestię powyższą regulują przepisy prawa, w tym w szczególności:

- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. nr 252, poz. 1697), dalej jako „Rozporządzenie”,

- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009, Nr 52, poz. 417), dalej jako „Ustawa o prawach pacjenta”,

- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jednolity z dnia 7 grudnia 2012 r., Dz. U. z 2013 r., poz. 217), „Ustawa o działalności leczniczej

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Przepisy te jednakże nie odnoszą się one w ogóle do kwestii sprzedaży przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego. Ustawa o działalności leczniczej zawiera jedynie definicję pojęcia „przedsiębiorstwa”, które wskazuje w art. 2 ust. 1 pkt. 8, iż przedsiębiorstwem jest zespół składników majątkowych, za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje określony rodzaj działalności leczniczej. Z kolei zaś § 76 ust. 3 Rozporządzenia wskazuje, iż w sytuacji wykreślenia podmiotu leczniczego z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, gdy zadania tegoż podmiotu leczniczego przejmuje inny podmiot, podmiot ten przejmuje również dokumentację.

Niestety w odniesieniu do sprzedaży przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego analogicznego zapisu w Rozporządzeniu nie znajdziemy (przy sprzedaży przedsiębiorstwa sam podmiot leczniczy nie jest wykreślany z rejestru).

W związku z powyższym proponujemy by podmiot leczniczy nabywający przedsiębiorstwo lecznicze wystąpił na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta o udostępnienie dokumentacji medycznej niezbędnej do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych. Przy czym, zgodnie z art. 27 pkt 2 tejże ustawy dokumentacja medyczna powinna być udostępniona poprzez sporządzenie jej wyciągów/odpisów lub kopii - tylko bowiem taki sposób udostępniania, zapewnia posiadanie informacji zawartych w dokumentacji medycznej przez podmiot nabywający przedsiębiorstwo (inne możliwości udostępnienia dokumentacji to udostępnienie do wglądu w przedsiębiorstwie leczniczym lub wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu). Ponadto wskazujemy, iż nabywający przedsiębiorstwo lecznicze może otrzymać jedynie wyciągi/kopie/odpisy dokumentacji medycznej (lub odpowiednio elektroniczny nośniki zawierający kopie danych dokumentacji medycznej), ponieważ do przechowywania oryginałów zobowiązany jest sprzedający podmiot udzielający świadczeń (art. 29 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta).

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika

 


Karolina Kornblit, aplikant radcowski

 

 

 

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA