REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od końca kwietnia bieżącego roku w Polsce obowiązuje „Konstytucja Biznesu”. Stanowi ona pakiet nowych ustaw, w związku z którymi, uchylona została między innymi ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jakie jeszcze możliwości dla przedsiębiorców wynikają z nowych regulacji?

 

REKLAMA

Autopromocja

Własna działalność gospodarcza niesie za sobą wiele korzyści, takich jak brak pracodawcy nad sobą, samodzielne gospodarowanie swoim czasem, ustalanie własnych celów, samorealizacja. Często praca na własny rachunek niesie za sobą także korzyści finansowe - wyższe zarobki. Jednak własny biznes, to także ryzyko niepowodzenia, przez które wiele osób rezygnuje ze swoich marzeń. Aby jednak zachęcić potencjalnych przedsiębiorców do samodzielnych działań na własną rękę, rząd wprowadził Konstytucję Biznesu, która ma na celu ułatwienie założenia własnej działalności.

 

Co to jest działalność gospodarcza?

„Działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem PIT.”

Działalność gospodarczą należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbywa się to, poprzez złożenie wniosku CEiDG w Urzędzie Gminy lub Miasta. Obowiązkiem przedsiębiorcy posiadającego działalność gospodarczą jest między innymi prowadzenie odpowiedniej rachunkowości oraz regularne płacenie składek ZUS.

 

Działalność bez rejestracji i składek ZUS

Nowe regulacje prawne umożliwiają prowadzenie firmy, bez obowiązku jej rejestracji, a co za tym idzie, brak obowiązku prowadzenia rachunkowości. Ponadto, nie ma obowiązku płacenia składek ZUS. Jednakże nie każdy może skorzystać z takiej opcji, najpierw należy spełniać pewne warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

„Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.”

 

Art. 5 ust. 1 ustawy Prawa Przedsiębiorców mówi o tym, że aby móc prowadzić działalność bez jej uprzedniego rejestrowania, należy spełnić następujące warunki:

- Brak działalności zarejestrowanej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

- Miesięczny przychód z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej, nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia. Zatem w 2018 roku, przychód miesięczny nie może być wyższy niż 1050 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że mowa tu o przychodach, a nie dochodach. Zatem koszty uzyskania przychodu, nie są brane pod uwagę.

Jednak ustawodawca wprowadził także przepisy przejściowe, dostosowujące, które mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców chcących skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej.

 

Art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku:

„Przepis art. 5 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, stosuje się również do działalności wykonywanej przez osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub których wpis został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą.”

 

W artykule 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku jest także mowa o możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej przez przedsiębiorców, którzy przez ostatnie 12 miesięcy (licząc od dnia wprowadzenia ustawy) nie posiadały działalności zarejestrowanej. Zatem licząc od 30 kwietnia 2018 roku, przez ostatni rok dana osoba nie mogła posiadać działalności gospodarczej.

Kto nie może skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej?

Takiego rodzaju działalności nie można prowadzić w formie spółki cywilnej. Ponadto, firmy wymagające uzyskania koncesji, pozwoleń i licencji również są wykluczone z szansy wykorzystania ułatwień wprowadzonych przez rząd. Dodatkowo usługi agroturystyczne rolników, czy handel wyrobami rolniczymi także są wyłączone ze wspomnianej działalności nierejestrowej.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Rejestracja firmy

Jeżeli w danym miesiącu przedsiębiorca przekroczy próg przychodów w kwocie 1050 zł, jest zobowiązany do rejestracji działalności w CEiDG w ciągu 7 dni - od momentu uzyskania wyższego przychodu. Dodatkowo ma obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

 

 

Składki ZUS

Bardzo dużym udogodnieniem dla osób, które mogą skorzystać z możliwości założenia działalności nierejestrowej jest brak obowiązku płacenia składek do ZUS. Właściciele przedsiębiorstw nierejestrowanych, są zwolnieni z obowiązku płacenia składek - w tym również na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także na Fundusz Pracy. Jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek, rozpoczynają swój własny biznes. Ponieważ dla początkującego przedsiębiorcy taki start będzie zdecydowanie tańszy (mniejsze koszty, mniej biurokracji), a ewentualne wycofanie się będzie dużo łatwiejsze. Jest to dobre rozwiązanie dla firm jednoosobowych, nisko przychodowych, zajmujących się, np. udzielaniem korepetycji, świadczących niewielkie usługi krawieckie, fryzjerskie.

 

WAŻNE!

Należy pamiętać o tym, że brak działalności gospodarczej, nie zwalnia z opłat związanych z podatkiem dochodowym. Przychód z innych źródeł ,również podlega opodatkowaniu. Zatem na koniec roku, przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-36 i zapłacenia podatku (18%).

Pozostałe obowiązki i możliwości

Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia księgowości. Jednakże nakazuje prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży za dany dzień, w celu pilnowania miesięcznego limitu przychodów, a także możliwości udowodnienia uzyskanych przychodów w razie kontroli Urzędu Skarbowego. Prowadzący działalność nierejestrowaną, bez względu na to, czy są czynnymi podatnikami VAT, czy są zwolnieni z VAT, mają prawo do wystawiania faktur VAT.

Cel wprowadzonych zmian

Działalność nierejestrowana to krok naprzód. Wprowadzona zmiana może pomóc początkującym przedsiębiorcom w rozwinięciu firmy na jej początkowym etapie. Daje także możliwość legalnego zarobku dodatkowego, bez uiszczania z tego tytułu opłat. Świadczenie niewielkich usług, drobny handel może wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

 

Autor: Magda Okroj, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA